Gå til innhold

Er det tilfelle?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hørte et sted at noen sa at deler av bibelens gamle testamentet er en del av koranen? Slik at deler av bibelen faktisk er inntatt i koranen. Kan dette stemme da, hvorfor i alle dager er det i tilfelle sånn? Skjønner ingenting jeg nå. Noen som vet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørte av en kompis at det landet marsboere i hagen hans i går. Det merkelige er at han sa de var små og grønne. Kan dette stemme da, hvorfor i alle dager er det i tilfelle sånn? Skjønner ingenting jeg nå. Noen som vet her?

Om du har lest det i et vitenskapelig tidsskrift, eller i en religionsbok, eller hørt det av en religionsprofessor, så må du for all del fortelle oss det. At du hørte det like etter at du hadde sex med Jesus er liksom ikke like troverdig.

Du hører et sted at noen sier noe? Det gjør jeg hele tiden, og hva så? Nå hørte jeg plutselig et sted at en politibil sa babubabubabu. Kan dette stemme da, hvorfor i alle dager er det i tilfelle sånn? Skjønner ingenting jeg nå. Noen som vet her?

-Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var jo et seriøst svar da.......temmelig unødvendig. Ønsker svar på det jeg spurte om, ikke hetsing og ironisering over ting jeg faktisk lurer på og søker etter svar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting jeg nå.
hva er det du har problemer med å forstå? At islam innbefatter deler av det gamle testamentet? Hvorfor har du i tilfelle problemer med å forstå det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke religionshistorisk. Om en eller en annen tulling skulle finne på å mene at deler av Bibelens gamle testamentet er en del av Koranen, så må vedkommende gjerne mene det. Man er jo så opptatt av at alle skal få mene det de vil her på forumet, uavhengig av hvor tåpelig det: "Sånn og sånn er det, og det mener jeg fordi det er min mening!".

Forøvrig mener religionshistorikere generelt at Muhammed kjente både til jødedom og kristendom, og at islam er et sammensurium av begge førnevnte religioner i en arabisk kontekst.

Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyboy:

Hvorfor ikke bare svare saklig når noen spør saklig, eller rett og slett la det være???

Jeg svarer saklig når noen spør saklig. Når noen spør usaklig, svarer jeg usaklig, spør de dumt, svarer jeg dumt. Og det er min mening, og det mener jeg fordi det er min mening. Jeg må da kunne komme med min mening fordi den er min. Det mener jeg. :ler:

-Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødedommen/kristendommen og Islam sies å skulle ha samme opprinnelse. For øyeblikket husker jeg ikke detaljene i historien, men det var to søsken som gikk hver sin vei og som regnes som opphavet til hver av de to religionene. Så ut fra den teorien kan det stemme at noe av islams historie sammenfaller med jødedommens/kristendommens. Hvorvidt denne historien står skrevet i Koranen, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg vel at både jødedommen, kristendommen, og islam har Abraham som stamfar, og blant hans sønner og etterfølgere finner vi Moses, Muhammed og Jesus. Muhammad nedstammet fra hans førstefødte sønn Ismael - Moses og Jesus fra Isak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er Jesus omtalt i koranen som en profet som kom før Muhammed. I Islam sees Jesus på som uten synd og en som gjorde store undere. Han ble tatt opp til Gud og lever i himmelen, og skal komme igjen og skal vitne for menneskene på dommens dag. Men Muhammed er det endelige sendebud fra Allah, og verken Muhammed eller Jesus var Guds sønn.

Muslimer ser på Bibelen som en hellig bok, og at den ihvertfall stedvis inneholder Guds ord, men at Koranen erstatter den helt, fordi den ble i sin helhet overført direkte fra Allah til Muhammed, og har ikke blitt endret siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg vel at både jødedommen, kristendommen, og islam har Abraham som stamfar, og blant hans sønner og etterfølgere finner vi Moses, Muhammed og Jesus. Muhammad nedstammet fra hans førstefødte sønn Ismael - Moses og Jesus fra Isak.

Folk: De semmittiske folkeslag (Semittisk er opprinnelig en betegnelse på språk, deriblant arameisk(Jesus sitt talemål), hebraisk og arabisk). Forøvrig kommer begrepet fra navnet Sem som var sønn av Noah i følge bibelen.

Stamfar: Abraham ->

Slekt: Ismael -> Arabere

Slekt: Isak -> Jøder

Religion:

Stamfar: Abraham ->

Slekt: Ismael -> Arabere -> Islam

Slekt: Isak -> Jøder -> Jødedom og Kristendom

-Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det du har problemer med å forstå?  At islam innbefatter deler av det gamle testamentet?  Hvorfor har du i tilfelle problemer med å forstå det?

Trodde det var et totalt skille mellom disse religionene bare. Spør etter svar her fordi jeg ikke har så inngående greie på dette. Synes det er veldig interessante problemstilinger som dukker opp etterhvert som man lærer mer. Tror det er mange med meg som savner seriøs og nøytral informasjon om dette temaet. Spesielt med tanke på den fremmedfrykt som mange nærer i dagens politiske verdensbilde med terrortrusler fra ekstreme religiøse grupper. Kan være viktig å ha bedre kunnskap om opphavet for deres kultur, og også våres . Synes som om vi har mere til felles enn man kanskje skulle tro, med mye felles kulturbakgrunn gjennom religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*
Trodde det var et totalt skille mellom disse religionene bare. Spør etter svar her fordi jeg ikke har så inngående greie på dette. Synes det er veldig interessante problemstilinger som dukker opp etterhvert som man lærer mer. Tror det er mange med meg som savner seriøs og nøytral informasjon om dette temaet. Spesielt med tanke på den fremmedfrykt som mange nærer i dagens politiske verdensbilde med terrortrusler fra ekstreme religiøse grupper. Kan være viktig å ha bedre kunnskap om opphavet for deres kultur, og også våres . Synes som om vi har mere til felles enn man kanskje skulle tro, med mye felles kulturbakgrunn gjennom religionene.

Skjønner hva du mener. Og ja, klart religionene har mye felles! De springer stort sett ut fra samme story. Alt handler om en guddommelig fyr som skal frelse verden. For flere hundre år siden var det imidlertid kristendommen som etter hvert "vant konkurransen" om å bli den ledende religionen på verdensbasis.

Men det jeg egentlig synes er det snåleste midt oppi denne suppa, er at så få mennesker synes å forstå at dette stort sett handler om oppdiktede historier. Jesus ble f.eks ikke guddommelig før noen høye herrer vedtok det og fikk det med i skriftene over 300 år etter at han døde. Klart det krydrer historien ekstra, men at folk tror på det samme et par tusen år etter er jo ganske spesielt, da ;)

Jeg ser på f.eks bibelen og koranen som egentlig ganske greie nedtegnede retningslinjer for hvordan man bør oppføre seg. Alt dette guddommelige våset historiene er krydret med oppfatter jeg som effektiv skremselspropaganda overfor folk som ikke holdt seg på "den smale vei". I våre dager skulle man tro folk var opplyste nok til å forstå hva dette dreier seg om, men utrolig nok finnes det fortsatt ufattelig mange mennesker som tolker disse skriftene bokstavelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For flere hundre år siden var det imidlertid kristendommen som etter hvert "vant konkurransen" om å bli den ledende religionen på verdensbasis.

"Konkurransen" er da ikke over? Hvem bestemte det? De glemte i så fall å fortelle det til muslimene, for de holder fremdeles på og konkurrerer. :ler:

-Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_MD_*
"Konkurransen" er da ikke over? Hvem bestemte det? De glemte i så fall å fortelle det til muslimene, for de holder fremdeles på og konkurrerer.  :ler:

-Babyboy

Ja, det har du f..n ta meg rett i :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløs
Jeg svarer saklig når noen spør saklig. Når noen spør usaklig, svarer jeg usaklig, spør de dumt, svarer jeg dumt. Og det er min mening, og det mener jeg fordi det er min mening. Jeg må da kunne komme med min mening fordi den er min. Det mener jeg.  :ler:

-Babyboy

Du får ha din egen mening så mye du vil, men setter pris på om du ordlegger deg på en finere måte. Du har en ufordragelig tone i de fleste innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha din egen mening så mye du vil, men setter pris på om du ordlegger deg på en finere måte. Du har en ufordragelig tone i de fleste innleggene dine.

Så det du egentlig mente å si var at jeg var usaklig og ufordragelig? Deg om deg. Men hvorfor dele det opp i to innlegg? kom til poenget med en gang, din fornærmelsessinke.

Jeg setter forøvrig ikke pris på at du forteller meg at du setter pris på at jeg ordlegger meg på en finere måte. For det første er det fullstendig uinteressant for meg hva du setter pris på, jeg kunne ikke finnes mindre interessert, og for det andre er jeg ubehøvlet av natur, så å be meg ordlegge meg på en finere måte er å be meg gjøre noe som strider mot min natur, ja, det er omtrent som å be en homo ha heterosex. Således minner du om en kristen fundamentalist. Saint Nickløs. Babyboy has ween a vewy vewy wad woy, no presents for him this year. Ho, ho ho. :ler:

-Babyboy

Endret av babyboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...