Gå til innhold

Å minnes våre avdøde


Gjest Maddy

Anbefalte innlegg

Hvordan minnes dere avdøde i familie eller omgangskrets ? Dette er ikke bare til religiøse, men til alle parter`?

Her har vi et rituale hver Påske og Julaften særlig. Vi går opp til Kirkegården med blomster, lys og kranser. Har også med oss litt mat og et pledd. Så sitter vi ved gravstøttene en liten stund og har en liten minnestund hvor vi leser opp dikt og eldstejenta får lagt ned en tegning hun har laget. Synes dette er en fin måte å minnes våre kjære som har gått bort jeg. Mannen prøver seg på Deilig er jorden, men det blir to linjer da han ikke kan resten av sangen.

Ellers tenner jeg jo lys i Kirken når jeg går til hverdagsmesser eller Søndsagsmesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går alltid på graven til fetteren min på dødsdagen hans, men også mye ellers i året. Legger alltid ned en spesiell type blomst og farge på den, så tante vet at jeg har vært der.

En jeg kjenner som døde nå i høst i en ulykke hadde bursdag for et par dager siden. Da tente jeg lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Jeg stopper alti med vær grav så lenge ikke kirkegården er for stor. Så de som ikke får besøk ved gravene av slektinger eller de som ikke har slektinger får besøk.

Så jeg ærer ikke bare avdøde slektinger men alle de av døde som ligger på kirkegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har ingen faste ritualer. Men siden jeg bor bare 10 meter fra kirkegården, blir det til at jeg ofte går innom og stopper litt opp ved gravene. Jeg har også tatt på meg ansvaret for stell av familiegravene. Synes det er en fin opplevelse å tilbringe litt tid på kirkegården og tenke og undres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å bare være på kirkegården.

Skulle ønske jeg klarte å bare være der. Men når jeg går dit på graver har jeg ofte med meg et lys eller en blomst.

Hvis jeg går innom ei grav kan jeg stå der i bare noen sekunder før jeg går igjen. Vet ikke hvorfor jeg ikke klarer å være der, men føler det blir uten mål og mening.

Men jeg tenner lys for den døde på bursdager og dødsdager hjemme. Setter på musikk som minner meg om den døde og gråter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenner fakler på gravene julaften og nyttårsaften, og planter blomster som stelles på sommeren. Ellers snakker vi om og tenker på dem rett som det er, og det er egentlig viktigere enn lys og blomster synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer virkelig ikke kirkegårder. Om jeg må dit, holder jeg meg egentlig på veiene, så fremt det går selvfølgelig. Familien ellers har tradisjoner med pynting og tenning av lys på gravene 23., 24. og 25. desember, samt dødsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss legger vi en krans på graven til jul, og blomster til 17. mai og kanskje noen blomster utpå sommeren.

Vi tar aldri noen minnestund ved graven. Det er nok ikke vanlig blant nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes mor veldig ofte - det går ikke en eneste dag uten at hun er i tankene mine. Nå i julen tenker jeg veldig mye på henne, jeg legger ned krans og tenner lys og jeg har overført de fine juletradisjonene hennes til min egen familie. Ved å leve etter de verdiene mor lærte meg minnes jeg henne på den beste måten.

Når jeg skal ta store avgjørelser så tenker jeg alltid på hva mor ville rådet meg til - og jeg innbiller meg at hun følger med meg fra et eller annet sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...