Gå til innhold

Liberale kristne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Er en kristen gutt på 24 år som syntes at samboerskap og homofili er helt greit!

Samtidig tror jeg IKKE på helvete, men at Jesus døde for ALLE!

Finnes det andre kristne som deler mitt syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Amalie_*
Hei! :)

Er en kristen gutt på 24 år som syntes at samboerskap og homofili  er helt greit!

Samtidig tror jeg IKKE på helvete, men at Jesus døde for ALLE!

Finnes det andre kristne som deler mitt syn?

Selv om man er en libaral kristen, kan man tro på helvetet. Jeg tror også at Jesus døde for alle, men jeg tror ikke man kommer til himmelen uten å tro på Ham. Forøvrig ser jeg ikke på helvetet i den forstand mange tenker, men jeg tror på det som står i bibelen: At det er et sted uten Guds tilstedeværelse. Dette er for meg det verste stedet en kan være, fordi jeg tror at Gud står bak alt godt her i verden.

Hvorvidt du synes samboerskap og homofili er greit, kommer an på din bibeltolkning. Jeg tror at ekteskapet er Guds gode skaperordning, og jeg tror det er en grunn til at vi ikke hadde kunnet forplante oss dersom alle menn og kvinner var homofile/lesbiske.

Når du sier du ikke det finnes et helvete, tror du da at alle mennesker kommer til himmelen, enten de bekjenner sin tro eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten enig med deg.

Jeg har alltid hatt en liberal holdning til homofili og

jeg tror at Jesus døde for våre synder og at man ikke

kommer til Gud uten via ham. Helvete vet jeg ikke helt hva

er så jeg kan ikke si at jeg ikke tror på det.

Når det gjelder samboerskap er jeg meget uenig med deg.

Når man har mulighet for et gjensidig forpliktende

ekteskap så mener jeg at samboerskap er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Er en kristen gutt på 24 år som syntes at samboerskap og homofili  er helt greit!

Samtidig tror jeg IKKE på helvete, men at Jesus døde for ALLE!

Finnes det andre kristne som deler mitt syn?

Jeg er som nevnt tidligere her i forumet begynt å tenke seriøst på å bli katolikk. katolikker er vel ikke det jeg vil kalle spesielt liberale, det finnes dog untakk her også selvfølglig.

Får ta helvette først. Tanken på helvette som et sadistisk sted der du ble pisket og brent til evig tid var en oppfattning som ble vanlig først i middelalderen (500-1500), før det hadde det bare vært purgatorium (tror det var det heter), som er den plassen der vi forbredes på Guds kjærlighet. Katolikker tror at alle mennesker får et valg, enten å ta i mot Gud og hans himmelske hærlighet, eller leve i evigheten i en tilværelse uten Gud. Hvis et menneske velger å leve uten Gud til og med etter han har blitt tilbyd evig lykke hos Gud, så tror vi at Gud aksepterer det.

Jeg tror også at Jesus døde for alle.

Ang samboerskap og Homofili er jeg litt i tvil, har hørt gode argumenter både for og i mot. Det jeg mener er at kirkens lære bør være at ekteskap tilhører en kvinne og en mann, men at kirken ikke bør akkseptere at det er mennesker som velger og leve i synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være en liberal kristen, må vel bety at en plukker ut av Bibelen det som passer en til enhver tid?

Kristendommen er jo tuftet på Bibelens ord, og hvis en ikke tror på dette, så lager en jo sin egen religion.

Etter min mening, så er en liberal kristen en som ikke har fast grunn under føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke innlogget. D. Darko
Å være en liberal kristen, må vel bety at en plukker ut av Bibelen det som passer en til enhver tid?

Kristendommen er jo tuftet på Bibelens ord, og hvis en ikke tror på dette, så lager en jo sin egen religion.

Etter min mening, så er en liberal kristen en som ikke har fast grunn under føttene.

Det går fint ann og tolke bibelen forskjellig. Man finner rett og slett enn annen og høyere mening enn det direkte skrevende ord. Man trenger ikke plukke ut noe som helst av bibelen.

Min far er et godt eksempel på dette. Han er kristen men lar ikke "lyset" blende hans øyne for det. Han aksepterer evulusjonen. Han tror heller ikke at Jesus var født av en jomfru. Allikevel så er'n jaggu en lykkelig kristen.

Jeg regner f.eks med at du ikke tar historien om Adam og Eva ordrett heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Er en kristen gutt på 24 år som syntes at samboerskap og homofili  er helt greit!

Samtidig tror jeg IKKE på helvete, men at Jesus døde for ALLE!

Finnes det andre kristne som deler mitt syn?

Kan du forklare meg hvorfor Jesus døde for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ann og tolke bibelen forskjellig. Man finner rett og slett enn annen og høyere mening enn det direkte skrevende ord. Man trenger ikke plukke ut noe som helst av bibelen.

Min far er et godt eksempel på dette. Han er kristen men lar ikke "lyset" blende hans øyne for det. Han aksepterer evulusjonen. Han tror heller ikke at Jesus var født av en jomfru. Allikevel så er'n jaggu en lykkelig kristen.

Jeg regner f.eks med at du ikke tar historien om Adam og Eva ordrett heller?

1. Hva er en høyere mening enn det skrevne ord?

2. Finnes det en annen Kristus enn Jesus?

En Jesus uten jomfrufødsel er ingen Kristus.

3. Kan du gi meg en god grunn for at jeg ikke skal tro på det som står om Adam og Eva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er en høyere mening enn det skrevne ord?

Ja. Det finnes ufattelig mye som har mer mening enn det skrevne ord:

Kjærligheten i et hjerte.

Varmen i et smil.

Omtanken i en klem.

Duften av en blomst.

Vann over naken hud.

En mett mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det finnes ufattelig mye som har mer mening enn det skrevne ord:

Kjærligheten i et hjerte.

Varmen i et smil.

Omtanken i en klem.

Duften av en blomst.

Vann over naken hud.

En mett mage.

Så dette er uskrevne ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er en høyere mening enn det skrevne ord?

2. Finnes det en annen Kristus enn Jesus?

  En Jesus uten jomfrufødsel er ingen Kristus.

3. Kan du gi meg en god grunn for at jeg ikke skal tro på det som står om Adam og Eva?

1. Å se det skrevne i den sammenheng det ble skrevet, kan gi en annen mening enn å bare lese det som står ord for ord. Når en prest i en katolsk kirke i oslo sier "kom alle lam" til en skoleklasse, tviler jeg på at han har en flokk med sauer på bakrommet, men heller at han vil snakke litt indoktrinerende til alle fehuene i klassen som gadd stille opp.

Tenk deg at bibelen ble skrevet som massepropaganda, og at det var ønskelig å nå fram til andre sjikt enn kun de intellektuelle. Liten fordel da om en bruker ord og vendinger som folk kan forstå, enn å skrive ned abstrakte konsepter.

Dette tror jeg du vet godt, selv om du har noen griller oppe i hodet som forteller deg at å overføre konseptene fra bibelen til vår tid er galt. Snu det på hodet. Hvilke indisier skulle tilsi at Bibelen er en kokebok som beskriver hvordan samfunn skal fungere i detalj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Emma_*
Hei! :)

Er en kristen gutt på 24 år som syntes at samboerskap og homofili  er helt greit!

Samtidig tror jeg IKKE på helvete, men at Jesus døde for ALLE!

Finnes det andre kristne som deler mitt syn?

hva mener du med det siste der? du er kristen men du tror ikke på noe helvete? bilr ikke det litt rart da? du tror altså ikke på bibelen da? djevelen og det onde å sånn, du tror bare det er gode ting? flott syn altså, bare litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Å se det skrevne i den sammenheng det ble skrevet, kan gi en annen mening enn å bare lese det som står ord for ord. Når en prest i en katolsk kirke i oslo sier "kom alle lam" til en skoleklasse, tviler jeg på at han har en flokk med sauer på bakrommet, men heller at han vil snakke litt indoktrinerende til alle fehuene i klassen som gadd stille opp.

Tenk deg at bibelen ble skrevet som massepropaganda, og at det var ønskelig å nå fram til andre sjikt enn kun de intellektuelle. Liten fordel da om en bruker ord og vendinger som folk kan forstå, enn å skrive ned abstrakte konsepter.

Dette tror jeg du vet godt, selv om du har noen griller oppe i hodet som forteller deg at å overføre konseptene fra bibelen til vår tid er galt. Snu det på hodet. Hvilke indisier skulle tilsi at Bibelen er en kokebok som beskriver hvordan samfunn skal fungere i detalj?

Jeg tror neppe at du har lest noe særlig av det som står i Det Nye Testamentet.

Har du forresren tenkt over at det kalles Testamente ?

Det er en arv som Gud har etterlatt til oss, etter at Jesus døde på korset.

Å snu ting på hodet er ikke min stil.

Heller ikke ønsketenkning, som du tydeligvis bedriver.

Nei, jeg holder meg til fakta.

Og jeg kan forsikre deg om at hvis det ikke hadde stemt det som står i NT om det som skjer i forbindelse med frelsen, så hadde ikke jeg vært en kristen i dag.

Likeså helbredelse som det skjer tusenvis av tilfeller av.

Jeg tror jeg har vært en større skeptiker enn de fleste i dette fora. Og det er jeg fortsatt, men det jeg har fått bevis for, det vet jeg. Derfor er det enkelt for meg å luke ut all mulig svada som blir presentert her. Det nytter ikke å komme med alle mulige slags påfunn til motforestillinger, når bevisene skjer daglig.

Og alle som ikke har den store skrekken, burde prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Jeg er en av dem som er for og som støtter blant annet selvbestemt abort, homofile ekteskap/prester/adopsjon, samboerskap osv. Har ingen problemer med dette, og jeg tror hverken på misjonering eller å tvinge på folk religion.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også på Gud. Men jeg tror vi finner Gud i menneskenes hjerter, og hvis man da med hånden på hjertet ekskluderer f.eks. homofile som tror, da er man ikke medmenneske. Vi må ta vare på hverandre. Jeg er en religiøs person, men kan ikke kalle meg kristen, da jeg er litt i tvil om vår Bibel er det eneste rette. Men at det finnes en høyere makt det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja

Jeg går ikke i kirken, er for selvbestemt abort, for sex før ekteskapet, for homofile, for samboerskap, for fest og morro, jeg banner til tider som en mann, tror at ALLE kommer til himmelen og tror ikke på helvete. Sånn kort oppsummert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi meg bevis..

Kva godtek du som bevis? Slikt som dette? (Er lenge sidan eg har lest noko på dei sidene no, men eg veit han har skrive ein god del meir om slikt, og vore vitne til slikt sjølv òg. Og om du leitar litt, så kan du finna mange andre personlege forteljingar òg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva godtek du som bevis? Slikt som dette

Slike historier har jeg hørt fra stort sett alle religiøse hold så det er ikke noe som er forbeholdt kristendommen. Og nei. Jeg godtar ikke det som bevis. Jeg syns forresten en slik tanke om at gud skal virke på den måten er forferdelig.

Hvis denne historien skal være et vitnesbyrd om hvorledes gud virker i verden så hvorfor er det da så mange (tilogmed kristne) som mister sine kjære og ikke får dem tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...