Gå til innhold

Homofil fått sparken i Frelsesarmeen


JERKYLL

Anbefalte innlegg

Gjest morbror melker
3: Bibelens forståelse av menneskets seksualitet er avgjørende for Frelsesarmeens syn på homofili.

Jeg ler meg fillete :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff ja. Det som er synd er hvordan disse menneskene ikke klarer å tenke selv, men må basere alle sine "meninger" på noen gamle skrifter fra over 2000 år tilbake. Stakkars folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja. Det som er synd er hvordan disse menneskene ikke klarer å tenke selv, men må basere alle sine "meninger" på noen gamle skrifter fra over 2000 år tilbake. Stakkars folk!

kan jo hende det har tenkt på saken. og kommet frem til at de er enige med det som står i bibelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er helt greit at folk blir diskriminert pga seksuell legning, kjønn, alder, etnisk bakgrunn osv?

Nei, jeg synes det er leit, men jeg synes ikke det skal være lovregulert. Jeg synes bedrifter bør kunne la være å ansette gravide kvinner/kronisk syke mennesker, derav også andre grupper de ikke ønsker å ansette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel denne saken tankn mer nyansert enn det som kommer frem i denne tråden da.

Blant annet er dette noe den norske delen av Armeen ikke kan gjøre så mye med, da det finnes internasjonale regler - som gjelder for alle 111 de er representert i - som de må forholde seg til. Det er også helt klart, og godt kjent, at det er mange norsdke i organisasjonen som synes dette er veldig leit og synd og de er uenige i dette.

Dessuten er det ikke snakk om å være mot homofili. Praktiserende homofile kan være høyt oppe i systemet i Frelsesarmeen, de kan være bedriftsledere og overordnete uniformerte offiserer.

Å boikotte noen som på tross av administrative regler man måtte være uenig i, hjelper og støtter og gjør så mye for de utstøtte i samfunnet, det virker på meg som å slanke seg ved å kutte av armen. Lite hensiktsmessig.

Den som så på Først og sist i går, fikk forhåpentligvis et noe annet syn på saken enn det som står i VG-overskiftene.

Verden er ikke alltid svart-hvit - tenk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Takker for innleggene her på tema mitt.-Ja det er ikke greit for de homofile,-er du kristen så blir alternativene vanskelige i de miljøene der :) Men jeg setter pris på Gunnar Stålsett og Rosmarie Køhn,-som også er opptatt å gi de homofile og andre minioriteter et kirkerom å gå til!! -Ja noen må også ta imot de utstøtte og som vil ha tilhørighet med likesinnete.-Og ikke minst er det møte med Gud de aller fleste er opptatt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo hende det har tenkt på saken. og kommet frem til at de  er enige med det som står i bibelen

Som enkeltperson kan man seøvfølgelig mene og synes hva man vil, men som organisasjon/firma bør man vel kanskje følge lover og regler for slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble ikke "omflyttet" i Frelsesarmeen fordi han var homofil, men fordi han har fått seg kjæreste. Skal du være soldat i Frelsesarmeen er det noen regler du må følge og dette må denne soldaten ha vist om. Sier ikke at det er riktig det Frelsesarmeen har gjort, men respektere at de vil følge Bibelen som retningslinje og ikke staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble ikke "omflyttet" i Frelsesarmeen fordi han var homofil, men fordi han har fått seg kjæreste. Skal du være soldat i Frelsesarmeen er det noen regler du må følge og dette må denne soldaten ha vist om. Sier ikke at det er riktig det Frelsesarmeen har gjort, men respektere at de vil følge Bibelen som retningslinje og ikke staten.

Hei du :) Greit nok det du skriver her.-Men du sier bibelens rettningslinjer,- så er bibelen tolkningsbar,-og skal vi begynne med å sittere ting ut ifra den :) Ja da for vi det vanskelig en hver av oss :) Ja da hadde verken vi hadde kvinnelige prester,-ja mange ting ville ha vært forbudt. Vi lever i dag ikke for 2000 år siden,-og skal vi etterhvert pårope oss og være moralske ovenfor en minoritetsgruppe?! Og vi vet at Jesus var ikke den som først og femst gikk i blandt de skriftlærde og farrisere. Han var blant de utstøtte i samfunnet.-de ingen brydde seg om!! Jeg sitterer Gunnar Stålsett sine ord: " Det er ikke Jesus som stenger for menneskene,-det er det menneske selv som gjør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den homofile frelsesarmesoldaten blir tatt fra uniformen og arbeidet som han utførte bra. Uff da,-ja rasediskriminering blir ikke godtatt i arbeidsmiljøvernloven. Hva med de homofile,-har de ingen rettigheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den homofile frelsesarmesoldaten blir tatt fra uniformen og arbeidet som han utførte bra. Uff da,-ja rasediskriminering blir ikke godtatt i arbeidsmiljøvernloven. Hva med de homofile,-har de ingen rettigheter. :)

Jeg har aldri likt hverken frelse-konseptet eller armeen. Eller kostymene deres- selv om jeg skjønner at det er en gulrot for å begynne der.

Kan vi ikke få en eller annen privat sekulær tiggerorganisasjon som kan utkonkurrere denne kristen-driten? En alternativ måte til å lovregulere alt det flertallet ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri likt hverken frelse-konseptet eller armeen. Eller kostymene deres- selv om jeg skjønner at det er en gulrot for å begynne der.

Kan vi ikke få en eller annen privat sekulær tiggerorganisasjon som kan utkonkurrere denne kristen-driten? En alternativ måte til å lovregulere alt det flertallet ikke liker.

Hei :) Jo du er innepå riktige ting her,-en lovregulering hadde vært bra! Men jeg tror det er verdt å satse på statskirken,-det er de som har fått til det meste anngående homofile og andre svake grupper. For å nevne det Gunnar Stålsett har greid å få gjennom,-og Rosmarie Køhn. Også Einar Gelius er også flott,-han har også utrettet mye.! Gledlig å se at Sondre Lerke ga refs til ledelsen i frelsesarmeen i går. :)

Endret av JERKYLL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glede for å gi refs for hva?

At en kristen organisasjon har et sett regler om hvem som kan være deres åndelige ledere? Å giiid.

Så vidt jeg har forstått det, så ble han ikke degradert fordi han var homofil (noe som de hadde visst lenge) men fordi han var samboer.

Det er ikke akkurat første personen som har blitt degradert eller fått sparket for å være samboer i en religiøs organisasjon. Dette blir som Lenny Henrys sketsjer "It's because I'm balck, isn't it!"

Og om de i så sigende grad ville degradere han fra hans lederstilling fordi han var homofil, så mener jeg de burde ha sin fulle rett til å gjøre det. Ingen kan diktere hvilken tro eller trosutførelse andre skal ha. Det blir i alle fall tåpelig å diktere når en hverken tilhører trosretningen eller tilhører menigheten. Det må være de respektive medlemene som bør bestemme, ingen andre. Om du i så måte tilhører en menighet hvor du vil omgjøre reglene, så må du enten sørge for å få flertallet på din side, eller så kan du finne en menighet som stemmer overens med ditt eget syn. Ikke vanskeligere enn det.

Mange religiøse samfunn har mange kriterier, som ellers ikke stemmer overens med det vanlige samfunnet i dag. For eksempel gjelder det at de ikke godtar folk i lederstillinger som ruser seg, er samboere, er kvinner, er utro etc Og det er deres rett til det! Vi kan si oss svært uenig med de, men å gå så langt som å kreve endringer i lovverk som skal diktere de er helt horribelt! :overrasket:

Ja til religionssfrihet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barne- og familiemedister

Jeg har full forståelse for at endel religiøse organisasjoner, Salvation Army inkludert, ønsker å leve og praktisere det de oppfatter som Bibelens ord. Dét betyr slett ikke at jeg er enig med dem.

Her har ingen fått sparken, men blitt omplassert. Helt kurant, det skjer stadig vekk i både private og offentlige virksomheter innen- og utenlands når folk av ulike grunner ikke lenger kan stå i den jobben de har.

Hvorfor skal det gjelde andre, strengere krav til religiøse organisasjoner enn til andre arbeidsgivere? Jeg klarer ikke helt å se for meg en politisk rådgiver i Senterpartiet som er for EU, en Bellonamedarbeider som ikke tror på drivhuseffekten, en kommunalt ansatt sykepleier som praktiserer aktiv dødshjelp, en fotballspiller som helst vil spille curling eller en kriminell FrP'er (nei, forresten, stryk det siste).

For meg blir sånne utspill ren symbolpolitikk. Homofile har selvsagt all mulig rett til å forvente respekt for hvem de er og hvordan de lever, men de/vi kan ikke samtidig fraskrive religiøse organisasjoner deres rett til å praktisere sin tro; hvordan de er og hvordan de lever.

Å lovfeste hva/hvordan folk skal tro er ikke noen genial strategi, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ajax_*

Hei! Synes det er helt utrolig jeg! De kristene/ veldig religiøse som skal ta hånd om sin neste er noen av de mest kritiske til folk? Hvorfor det tro? Jeg forstår det ikke :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lovfeste hva/hvordan folk skal tro er ikke noen genial strategi, etter min mening.

Men da driter du deg ut. For faktum er at dette er reinspikka populisme som går rett hjem til målgruppen. Norge er ikke et liberalt land. Hadde kvinneguiden.no hatt mer innflytelse i samfunnet, hadde vi kanskje også hatt en lov som gjorde det forbudt å pisse stående.

Når det gjelder Fri religionsutøvelse, så er vel svaret at det har vi ikke. Om religionen din sier at du må ofre datteren din dersom hun ikke gifter seg med ære, så er det fremdeles ikke fritt fram med drap i Norge. Noen mener kanskje dette er dumt. Tror det Osmanske riket praktiserte dette med indre religionsanliggende enda mer liberalt, men siden jeg stort sett snorka meg igjennom historietimene på v.gående, så er det selvfølgelig en mulighet for at jeg blander med 1001 natt.

På mange måter synes jeg også det er synd at lovverket brukes for å presse igjennom politisk korrekthet i bedrifter, fordi det ganske enkelt funker dårlig på enkelte områder. Du finner kanskje ikke en bedrift som sier: "vi vil ikke ansette deg fordi du er en jævla svarting," men de sier heller at "vi har funnet en bedre kvalifisert søker" På en måte hadde det vært bedre om bedriften ga uttrykk for at den var rasistisk, så alle vi opplyste forbrukere kunne si: drit og dra. Akkurat som jeg sier til frelsesarmeen nå, drit og dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...