Gå til innhold

Respekt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en sterk følelse av at mange her inne ikke er kristne. Tror ikke det er noen som sier meg i mot på det. Det er så SINNSYKT teit at dere som ikke er kristne har sånn liten respekt for de som er det. På innlegg mange kristne (jeg går i hvertfall ut i fra at de er det på måten de ordlegger seg på) er det flere ikke-kristne som selvfølgelig må komme med noen banne ord og lignende utsagn. Hva med å vise litt respekt? Det betyr ikke at dere trenger være enige. Respekt betyr at en respekterer andres meninger og tro, samtidig som en på en litt mer saklig måte selvfølgelig kan si deres egne meninger? Tror ikke noen, uansett religion eller tro, liker å bli "tråkket" på... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man behøver selvsagt ikke bruke banneord i saklige innlegg. Da går de, etter min mening, over til det usaklige. Men i en saklig debatt forventer jeg å få saklige svar. På logiske og historiske spørsmål forventer jeg å få svar som går litt lengre enn "Det står skrevet i bibelen, ergo det må være sant.". Det har vist seg å være vanskelig for endel av de kristne her inne, dessverre. Mange beskytter seg bak "det som står skrevet" og ror dermed unna spørsmålene. Og kan man angripe dem for det? Nei, for da viser man ikke respekt for troen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Jeg har absolutt respekt for kristene, eller alle mulig andre religioner. Selv føler jeg ikke at jeg har tilhørlighet til noen av disse religionene. Jeg føler ikke at man skal være nødt til å be, osv osv. Jeg tror på samvittigheten jeg!

Det jeg gjerne vil kommentere at noen av de som er "hardest" kristene her i Norge heller ikke eier respekt for oss som ikke deler den troen.

Jeg finner meg ikke i å bli kalt respektløs og uten moral fordi jeg tar meg et glass vin i ny og ne, ser på TV, går ut på byen med venner og ikke minst lever i et samboerskap! DET er å være respektløse overfor det som faktisk nesten er "normalt" i Norge nå i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk følelse av at mange her inne ikke er kristne. Tror ikke det er noen som sier meg i mot på det. Det er så SINNSYKT teit at dere som ikke er kristne har sånn liten respekt for de som er det. På innlegg mange kristne (jeg går i hvertfall ut i fra at de er det på måten de ordlegger seg på) er det flere ikke-kristne som selvfølgelig må komme med noen banne ord og lignende utsagn. Hva med å vise litt respekt? Det betyr ikke at dere trenger være enige. Respekt betyr at en respekterer andres meninger og tro, samtidig som en på en litt mer saklig måte selvfølgelig kan si deres egne meninger? Tror ikke noen, uansett religion eller tro, liker å bli "tråkket" på... :forvirret:

Jeg er enig med deg i dette, på tross av at jeg ikke er kristen.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke svar venter du da? Hva annet enn Bibelen kan en bruke?

Hva med fornuft basert på dagens samfunn istedet for ord som ble skrevet for noen tusen år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Hva om disse nærtagende respekterte andres utrykksformer? Eller går respekt bare en vei? Bruk av banneord er like lite respektløst som orddeling.

Og liker man ikke å bli tråkket på så er ikke løsningen å komme farende inn på et debattforum med dårlige argumenter.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det neppe noko stort problem om det dukkar opp nokre bannord - om respekten manglar eller eksisterar kjem fram gjennom haldningane som blir uttrykt.

Det kan koma spørsmål til kristne frå folk som seriøst lurer på ting, kanskje nokre òg treng litt hjelp og støtte. Svært ofte kjem det svar frå ikkje-kristne, svar som er flåsete, latterleggjer kristendomen/trua, skriv ting som ikkje har noko som helst med spørsmålet å gjera. Er det respekt?

I debattar mellom kristne og ikkje-kristne er det mykje å sjå av det same. Og det er venta av kristne at dei skal svara seriøst på alle spørsmål, sjølv om spørsmålsstillar ikkje er interessert i å debattere, men provosere/setja fast/vil ha oss til å forsvara noko ein eller annan "kristen" person har gjort, uansett kva det er/ignorerer kultur, samfunn og samanheng i spørsmål osv. Sjølv om seriøse svar blir gitt bør me ikkje automatisk tru at dei blir lest - same spørsmål kan bli svart på igjen og igjen, utan at det går inn. Det viser ikkje att på vidare diskusjon, i alle fall. (Alt for ofte.)

Det er heller ikkje utenkeleg at ein del ikkje-kristne prøver å leggja føringar for kva svar som er "akseptable" for kristne å koma med. Det hender det. A og til er situasjonen fullstendig absurd, utan at den ikkje-kristne greier å sjå noko gale i det...

Berre nokre generelle tankar om temaet, for å rippa litt i overflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Hvor skal grensa gå over hvem vi kan tråkke på? Skal vi la være å snakke om grisekjøtt for kanskje muligens å støte muslimer?

Forresten å misbruke og utheve "sinnsykt", viser vel også manglende respekt for de som lider av en alvorlig diagnose/sinnsykdom?

Endret av Rattleshake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om disse nærtagende respekterte andres utrykksformer? Eller går respekt bare en vei? Bruk av banneord er like lite respektløst som orddeling.

Og liker man ikke å bli tråkket på så er ikke løsningen å komme farende inn på et debattforum med dårlige argumenter.

Så enig, så enig TomKrus! :klappe: Det virker som om vi som ikke er kristne ikke skal få lov til å si meningen vår i det hele tatt! Og jeg tror forresten at en god del (ikke alle) så kalt kristne ikke vet hva ordet toleranse betyr, og kanskje heller ikke ordet respekt.

De som er nærtagende bør kanskje starte en egen tråd hvor det står: kun for kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes det er artig når kristne argumenterer mot meg. Da får jeg noe å bryne meg på, testet tålmodigheten min og jeg får kanskje frem noen poeng til andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg for min del synes det er artig når kristne argumenterer mot meg. Da får jeg noe å bryne meg på, testet tålmodigheten min og jeg får kanskje frem noen poeng til andre. ;)

Sånt blir du lei av med tiden. Det kommer med alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes det er artig når kristne argumenterer mot meg. Da får jeg noe å bryne meg på, testet tålmodigheten min og jeg får kanskje frem noen poeng til andre. ;)

Endelig et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånt blir du lei av med tiden. Det kommer med alderen ;)

Jeg merker allerede at jeg begynner å bli drittlei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt blir du lei av med tiden. Det kommer med alderen ;)

Meget mulig at toleranse forsvinner når du blir gammel ja.. Spesielt om man mener at man kan bli utlært.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Meget mulig at toleranse forsvinner når du blir gammel ja.. Spesielt om man mener at man kan bli utlært.. ;)

Hvorfor du blander inn toleranse her, vites ikke, men det er nå den ungdommelige lysten til diskutere religion jeg prater om. Kr og andre har ikke kommet med nye momenter som jeg kan lære av, og du har heller ikke kommet med argumenter jeg ikke har sett før. Når ting har en tendens til å gjenta seg mister man interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest
Hvorfor du blander inn toleranse her, vites ikke, men det er nå den ungdommelige lysten til diskutere religion jeg prater om. Kr og andre har ikke kommet med nye momenter som jeg kan lære av, og du har heller ikke kommet med argumenter jeg ikke har sett før. Når ting har en tendens til å gjenta seg mister man interessen.

Toleranse ovenfor andres meninger.

Vel, deg om det. Selv om kanskje du vet mye rart betyr nødvendigvis ikke det at jeg også vet det samme. I enkelte debatter kan det hende jeg lærer noe nytt, og andre tilfeller kan det tenkes at du lærer noe. Du må også huske på at det ikke kun er hva som skrives man kan lære, men også teknikker o.l.

Og på et forum som dette er det ingen som tvinger noen til å være med i debatter som ikke interesserer en. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Og på et forum som dette er det ingen som tvinger noen til å være med i debatter som ikke interesserer en. ;)

Og derfor deltar jeg ikke i særlig grad lenger i debatter på dette forumet, annet i denne tråden og med ord om at du med tiden nok også vil gå lei. Ulikt andre debatter så er dette en arena hvor man sjelden kommer noen vei da man ofte ikke diskuterer på samme grunnlag.

Og igjen så er det ingen som har sagt noe om at toleranse for andres meninger forsvinner med alderen, bare at interessen for å tråkke ned de samme gamle stiene forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest
Og derfor deltar jeg ikke i særlig grad lenger i debatter på dette forumet, annet i denne tråden og med ord om at du med tiden nok også vil gå lei. Ulikt andre debatter så er dette en arena hvor man sjelden kommer noen vei da man ofte ikke diskuterer på samme grunnlag.

Og igjen så er det ingen som har sagt noe om at toleranse for andres meninger forsvinner med alderen, bare at interessen for å tråkke ned de samme gamle stiene forsvinner.

Ah ja det kan veldig hende. Men den tid den sorg ;)

Nå er også religion noe jeg interesserer meg for, men man vet aldri! Man går sikkert lei av å gjenta seg selv hundre og ørten ganger (jfr. EU-debatten) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...