Gå til innhold

Haster; jus 1. avd, melde meg av eksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skriver her som en siste utvei, da jeg kvier meg veldig for å snakke med venner og familie om dette... Begynte på jus i Oslo i høst, og det er nå rundt to uker til første og eneste eksamen. Avmeldingsfristen til eksamen er 27, altså på torsdag.

Etter vgs. slet jeg veldig med depresjon, noe som bedret seg etter et friår. Denne høsten har det gått veldig dårlig igjen. Til tross for sterk fornektelse vet jeg at jeg sliter, men jeg har ikke villet innrømme det. Juss er noe jeg ønsker å gå på, men jeg føler allikevel at jeg er langt i fra frisk nok til å få utbytte av undervisningen.

Saken er at jeg såvidt har vært på forelesninger, og ingen kurs. Til og begynne med jobbet jeg mye for å holde økonomien ved like, og gikk glipp av mye. Deretter ble det pinlig og vanskelig å gå fordi jeg ikke ville vise hvor mye undervisning og materiell jeg hadde gått glipp av. Ingen vet hvor lite undervisning jeg har deltatt på, familien min bor langt, langt borte og jeg kjenner knapt en sjel her.

Det jeg lurer på er vel egentlig hva som skjer dersom jeg trekker meg fra eksamen/tar den og stryker. Mister jeg studieplassen? Følger jeg vårsemesteret som normalt sammen med dem jeg begynte med? Må jeg begynne på nytt neste høst? Får jeg undervisning hvis jeg begynner på nytt neste høst? Hva skjer med studielån og boligen jeg har gjennom SIO?

Er det mulig å trekke seg nå, ta en pause til neste høst, og begynne på 1. avd på nytt? Og hva skjer som sagt med studentboligen min? Vil det ha noe å si om jeg oppsøker psykolog på f. eks SIO, forklarer situasjonen og får en dokumentasjon på det?

Vet det er dumt å spørre her, men er veldig rådvill og vet ikke hvem ellers jeg kan spørre.



Anonymous poster hash: 3b1f6...57a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt kontakt med en rådgiver for å få alt på plass. Jeg vet ikke hvordan det er med konting, er det slik at man har så og så mange ganger man får lov i løpet av hele studieløpet?

Om du melder deg av bør du også prøvd å få deg en sykemelding og sende til lånekassen.

Men kontakt rådgiver. Du må ha alt på plass.



Anonymous poster hash: becc9...f3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde samme spørsmål som deg før, så dette vet jeg litt om. Studerer også jus ved UiO.

Du kan trekke deg før trekkfristen og det har da ingen konsekvenser for deg, du bruker da ikke et forsøk.

Om du trekker deg etter trekkfristen eller stryker på eksamen bruker du et av dine forsøk. (Ikke lurt)

Du kan følge kullet ditt videre i vårsemesteret og ta to eksamener, altså privatrett 1 og 2 til våren. Eller du kan velge å ta kun privatrett 1 til våren, men da ligger du etter ditt kull.

Om du har meldt deg på kurs, så har du brukt opp kursretten, men ikke eksamensretten. Om du kan dokumentere sykdom, så kan du nok søke om å få det omgjort.

Du mister heller ikke studieretten, er en side som viser hvor mange poeng du må ha etter hvor mange år, for å miste den her: http://www.uio.no/studier/program/fam/regelverk/studieprogresjon.html

Når du er plaget av sykdom, så kan du søke om permisjon eller utvidet studieprogresjon - http://www.jus.uio.no/studier/admin/permisjon/

I forhold til lånekassen så mister du en del av ditt stipend om du ikke tar eksamen, men ved sykdom så kan du søke om sykestipend. Er noe mer der som er verdt å sjekke.

Du må informere lånekassen om sykdom, permisjon etc.

Om du har lån og blir forsinket mer enn 60 poeng? Så får du ikke studielån, før poengene er innhentet.

Jeg er litt usikker på alle reglene med lånekassen.

Du har en del valgfrihet på universitetet og da det er et langt løp, kan sykdom etc. gjøre at man får avbrudd eller forsinkelser, så du trenger ikke bekymre deg for mye for det.

Du kan også kontakte info-senteret og få informasjon, og en veilednings time om du ønsker det.

http://www.jus.uio.no/studier/kontakt/infosenteret.html



Anonymous poster hash: 14598...50a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre angående SiO og studentleiligheten. Jeg har sjekket litt...har ikke studentleilighet selv. Men de er jo beregnet på de som studerer som sitt hovedvirke.

Her er reglementet: "Søkeren må ha minimum 50 prosent studieprogresjon i den oppgitte leieperioden og må, på oppfordring, kunne dokumentere

dette. Dersom leietaker kan dokumentere forsinkelser i studieløpet grunnet sykdom, fødsel, verneplikt, studenttillitsverv o.l.
behandles dette særskilt."
Du kan også kontakte SiO, for rådgivning og du bør kontakte legen din også.
Lykke til! : )


Anonymous poster hash: 14598...50a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg!

Riktig det som sies her. I tillegg vil jeg legge til at det er ganske normalt å bruke lenger tid enn normalprogresjon på jussen.

Meld deg av i morgen, du mister ikke retten til å ta eksamen. Så får du alt det andre på plass de neste dagene.

Om du ikke går til psykolog allerede, så har studenthelsetjenesten et godt tilbud og de kjenner studentproblemer.

Anonymous poster hash: c8f06...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...