Gå til innhold

Har det så mye å si HVOR du studerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Tar denne som anonym da jeg føler dette er overfladisk av meg.

Jeg er førsteårsstudent ved Universitetet i Stavanger. Jeg studerer juss. Det er kun bacheloren jeg kan ta her, for å å søke meg inn på nytt ved Uni. i Bergen og ta masteren der. Jeg kom hit rett etter videregående.

På videregående ante jeg ikke hva jeg ville bli, og karakterene ble deretter. Gikk ikke så dårlig, men karakterkortet bestod av 3-ere og 4-ere. Siste året ble jeg helt forelsket i tanken på å studere juss, og jeg jobbet rompa av meg da jeg visste snittet er høyt. Det året fikk jeg kun 5ere og 6ere, og endte på et snitt på 49.9.

Så heldig som jeg er, opplevde jussen et boom i år, og flere enn noensinne hadde søkt seg inn på studiet. Da jeg kom inn ved UiS tenkte jeg ikke over det. Jeg ville bare begynne å studere.

Jeg føler at alle ser så negativt på jussen her. Kaller det for "babyjuss", gjør narr av oss.. Og jeg er klar over at det ikke stilles like høye krav her som ved UiB og UiO. Jeg har ikke noe jeg kan være stolt over. Jeg har flyttet så mange timer vekk fra venner og familie for å realisere drømmen og studere juss. Men jeg har bare endt opp med å føle meg dum og bitter.

Samtidig har jeg mange i min slekt og omgangskrets som har studert ting som ikke krever noe snitt for å å komme inn, og noen som har betalt for utdanningen sin (BI, Treider) og som har endt opp med gode jobber likevel.

Det hele bunner ut i tittelen. Jeg lurer på om det er verdt å fortsette med dette slitet, da en som studerer hele graden ved UiB/UiO vil ha et forsprang likevel..

Hilsen fortvilet student :/



Anonymous poster hash: bca0c...72f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samtidig har jeg mange i min slekt og omgangskrets som har studert ting som ikke krever noe snitt for å å komme inn, og noen som har betalt for utdanningen sin (BI, Treider) og som har endt opp med gode jobber likevel.