Gå til innhold

Kan bilførere velge selv om man vil stoppe for forgjengere ved overgangsfelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg stopper for alle som står å venter ved et overgangsfelt, eller de som tydelig er på vei til å krysse veien. Man ser ofte om en person har tenkt å gå over veien, ved at de går nærmere veibanen rett før overgangen, eller har begynt å se seg til høyre og venstre mens de fortsatt går.

Jeg kjører alltid rolig der folk går langs veiene, men jeg har IKKE tenkt å anta at alle voksne menneser kan løpe over veien helt plutselig, bare fordi det er et overgangsfelt der?

Ikke hadde jeg blitt særlig blid om jeg hadde havnet bak en bilist som i tide og utide gasset opp og ned mellom hvert overgangsfelt, fordi det er et menneske i NÆRHETEN av veien?



Anonymous poster hash: e92bb...115
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stopper for alle som står å venter ved et overgangsfelt, eller de som tydelig er på vei til å krysse veien. Man ser ofte om en person har tenkt å gå over veien, ved at de går nærmere veibanen rett før overgangen, eller har begynt å se seg til høyre og venstre mens de fortsatt går.

Jeg kjører alltid rolig der folk går langs veiene, men jeg har IKKE tenkt å anta at alle voksne menneser kan løpe over veien helt plutselig, bare fordi det er et overgangsfelt der?

Ikke hadde jeg blitt særlig blid om jeg hadde havnet bak en bilist som i tide og utide gasset opp og ned mellom hvert overgangsfelt, fordi det er et menneske i NÆRHETEN av veien?

Anonymous poster hash: e92bb...115

Nettopp.

Jeg stopper heller ikke hver gang det er noen som på fortauet nær et fotgjengerfelt. I så fall hadde det ikke vært mulig å kjøre her hvor vi bor, med mange gående til enhver tid.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på denne problemstillingen nemlig.. Det er ikke et krav? Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Du har vikeplikt for fotgjengere.

Les i teoriboka!

Anonymous poster hash: 4d705...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting i den forbindelse som jeg observerer (som fotgjenger selv), er at det er mange fotgjengere som ikke kjenner til dette, så de ser en bil 1-200 meter unna, og stopper. Det er oversiktlig og bilen har god tid til å stoppe og om fotgjengeren hadde begynt å gå med en gang h*n kom til overgangen, hadde ikke bilen trengt å gjøre annet enn å bremse ned litt. Jeg ser an bilen og farten og går over om jeg ser at jeg ikke kommer til å havne under den. Lastebiler og busser og lignende tar jeg selvfølgelig mer hensyn til (=gir de flere meter til å stoppe).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Men det er mange bilister som ikke stoppet. Ser det ofte

Anonymous poster hash: 16e14...5f8

Men det betyr ikke at man kan velge for det.Man har alltid vikeplik for fotgjengere.Det blir det samme som at det er flere som stjeler i butikker,men det betyr ikke at det er tillat for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.Jeg stopper heller ikke hver gang det er noen som på fortauet nær et fotgjengerfelt. I så fall hadde det ikke vært mulig å kjøre her hvor vi bor, med mange gående til enhver tid. Anonymous poster hash: 2405f...f0a

Det er ingen som sier at du skal stoppe hver gang du ser et menneske i nærheten av et fotgjengerfelt?

Poenget her at det, skremmende nok, finnes bilister som ikke vet at alt ansvar ligger på dem, dersom de kjører på noen i et fotgjengerfelt. Dette er grunnleggende kunnskap når man har førerkort for motorvogn.

Ved et fotgjengerfelt må man ALLTID forutsette at fotgjengere i nærheten har til hensikt å krysse. Løsningen er derfor ofte å senke hastigheten (full stopp er sjelden nødvendig).

Egentlig er det rart at det i det hele tatt blir en diskusjon rundt dette. Regelen er klar. Det finnes ingen unntak.

Anonymous poster hash: 2d127...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting i den forbindelse som jeg observerer (som fotgjenger selv), er at det er mange fotgjengere som ikke kjenner til dette, så de ser en bil 1-200 meter unna, og stopper. Det er oversiktlig og bilen har god tid til å stoppe og om fotgjengeren hadde begynt å gå med en gang h*n kom til overgangen, hadde ikke bilen trengt å gjøre annet enn å bremse ned litt. Jeg ser an bilen og farten og går over om jeg ser at jeg ikke kommer til å havne under den. Lastebiler og busser og lignende tar jeg selvfølgelig mer hensyn til (=gir de flere meter til å stoppe).

Har nok mer med at man som barn lærer å se seg grundig om, og vente til man er sikker på at bilen stopper før man går over, og denne barnelærdommen sitter godt i selv om man som voksen har bedre vurderingsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Jeg stopper heller ikke hver gang det er noen som på fortauet nær et fotgjengerfelt. I så fall hadde det ikke vært mulig å kjøre her hvor vi bor, med mange gående til enhver tid.

Anonymous poster hash: 2405f...f0a

Jeg klager kun hvis de ikke stopper selv om jeg er den eneste fotgjengeren, og det er lite trafikk. Da blir jeg til gjengjeld fly forbannet.

Anonymous poster hash: 28835...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan ikke velge selv.

Anonymous poster hash: 0bd23...768

Jo, det kan de. De risikerer bot, men slipper i de aller fleste tilfeller unna

Anonymous poster hash: ec7b2...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...