Gå til innhold

Hvilken type hund passer oss?


Baktusen

Anbefalte innlegg

Par i midten av tyveårene, har vurdert å fått en hund siden i fjor vår, og har nå bestemt oss for å anskaffe en hårete venn til sommeren.

Ingen av oss har direkte hatt hund tidligere, men er oppvokst med hunder i familien. Men da hatt foreldre som har tatt seg av hovedansvar.

Ønsker derfor å tilegne oss mest mulig kunnskap frem til sommeren. Ønsker derfor tips til hva vi bør tenke på, samt hva slags type hund vi kan ha, som kan trives hjemme hos oss.

Vi er som sagt i midten av tyveårene. Hun er student med deltidsjobb og han er i full jobb. Har derfor store muligheter for å lese mye hjemme, men noen dager kan være travle med både forelesning og deltidsjobb på kvelden. Han reiser en del i jobben. Hun jobber litt kveldstid ca. 2-3 kvelder i uken, og har ca. 10t med forelesning i uken. Så generelt gode muligheter for å være mye hjemme, med egen studie. Men hunden må kunne være hjemme alene endel timer også, hvis man er på jobb.

Ingen barn. Bor i leilighet, firemannsbolig, utenfor sentrum. Ingen hage.

Vi er begge oppvokst med Bichon Frise hunder, men aldri hatt noe daglig ansvar for de. Mannen liker å ha hundene i både seng og sofa, så ett stort pluss om de er allergi vennlig og ikke røyter.

Kan gå mye turer, både ofte og lange. Men ønsker ikke mye pelsstell.

Gjerne mye lek, og kos.

Hvilken type hund vil trives hos oss tror dere? ;)

Ellers, hvilke forberedelser bør vi gjøre? Vi har som sagt aldri hatt hund selv, med ansvar. Vil derfor vite så mye som mulig før vi får oss en liten venn i sommer.

Hvor lang ferie/permisjon bør vi be om i forbindelse med ny hund? Må jo trene den opp til å være alene, så bør ha godt med tid.

Bør en velge han, eller hun?

Hva bør en ha innkjøpt til hunden ankommer?

Hva bør ha vært gjort før vi får den, og hva bør i gjøre den første tiden? Tenker på vaksinasjoner f.eks. Chip?

Bør en regelmessig gå til vetrinær?

Forsikringer for hund? Pleier man ha det? Hvor mye koster det i så tilfellet? Mine foreldre har ikke det. Men mener å ha hørt at det anbefales sterkt.

Tannhygiene?

Er den stueren når den blir solgt?

Jeg har mye spørsmål, så er litt grønn. Men som dere sikkert forstår så ønsker jeg å ha stålkontroll på dette, slik at når valpen kommer, så vil alt være tilrettelagt for at den kan ha det så bra som mulig.

Vi planlegger ikke barn i nærmeste fremtid, men om noen år. Hele leiligheten er på en etasje.

Hvor ofte er det pelsstell, og klipping av negler? Det er jo endel på Bichon Frise, og jeg mistenker at vi kanskje skulle funnet en hund med mindre pelsstell. Er det vanlig å sende hunden til frisør, hva koster det i såfall?

Noen kurs vi kanskje bør hive oss med på? Bor på Sørlandet. ;)

Ingen av oss har allergier. Men ønsker en hund som røyter lite/ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig fint å se noen som forbereder seg så godt på forhånd :) Jeg kan ikke svare på alt dere lurer på, men svarer på det jeg kan.

Hvor lang ferie/permisjon bør vi be om i forbindelse med ny hund? Må jo trene den opp til å være alene, så bør ha godt med tid.

Jeg vil si 2-3 uker minst med gradvis tilvenning til å være alene.

Bør en velge han, eller hun?

Det må dere nesten vurdere selv. Hannhunder kan være litt mer aggressive, og det er større sjanse for at andre hannhunder dere møter er aggressive mot deres hund. Med tisper har du jo løpetid, som kan være slitsomt i seg selv.

Hva bør en ha innkjøpt til hunden ankommer?

Hundeseng, tepper, mat tilegnet valper (hør med oppdretter og/eller veterinær om hva slags), tyggeleker, mat- og vannskål, halsbånd (gjerne i flere størrelser, valper vokser fort, eventuelt sele, refleks, chip med deres telefonnummer (ikke hundens navn) til å feste på halsbåndet... Vurder om dere skal bruke bur eller ikke. Vil også anbefale å lese om klikketrening og skaffe en klikker.

Hva bør ha vært gjort før vi får den, og hva bør i gjøre den første tiden? Tenker på vaksinasjoner f.eks. Chip?

De fleste valper leveres med vaksinasjoner og ormekur. Noen oppdrettere chipper også hunden, men ikke alle. Det kan enkelt gjøres hos veterinær.

Bør en regelmessig gå til vetrinær?

Det er i utgangspunktet ikke nødvendig med mindre dere merker at hunden oppfører seg annerledes, endrer spisevaner eller noe sånt. Det vurderer dere selv, dere kan også besøke veterinær regelmessig om dere ønsker. Veterinæren vi går til klipper også hunder, han er der hver 3.-4. måned for en klipp, og da får han også en generell sjekk.

Forsikringer for hund? Pleier man ha det? Hvor mye koster det i så tilfellet? Mine foreldre har ikke det. Men mener å ha hørt at det anbefales sterkt.

Anbefales. Alle hunder kan få sykdommer eller bli skadet, det er en stor trygghet å ha forsikring. Prisen varierer ut ifra blant annet rase og alder.

Tannhygiene?

Veldig avhengig av rasen, noen er så utsatt for tannsykdommer at man må pusse tennene hver dag, for andre hunder er det nok med en regelmessig sjekk.

Er den stueren når den blir solgt?

Kjøper du en voksen hund som har hatt tidligere eiere, så sannsynligvis. Valper kan bruke alt fra 2 uker til mange måneder på å bli ordentlig husren. Dette er veldig avhengig av dere, det er veldig viktig at dere er konsekvente med treningen fra starten.

Når det gjelder hvilke raser dere bør se på er det viktigste aktivitetsnivå. Alle hunder bør få minst tre turer om dagen, hvorav en er på minst en time. Noen hunder krever mye mer, andre kan bli fornøyde med mindre, men det er det minste dere bør ta utgangspunkt i. I tillegg krever mange raser mye mental stimulering for å bli fornøyd, for eksempel gjeterhunder (Border Collie, Australsk Gjeterhund).

Hvis dere vil ha en hund som ikke røyter så begrenser det valgmulighetene en del. Har en Dvergschnauzer selv som ikke røyter, men det er en rase som er veldig avhengig av å finne riktig oppdretter. De kan være fryktelig sta og vanskelige å trene, men de er også fantastiske hunder. De er veldig smarte De krever litt pelsstell og regelmessig klipp for å beholde sin fine pels og ikke røyte, men ikke på langt nær så mye som en Bichon Frise.

Ellers har du jo hunder som Malteser, Shi Tzu, Puddel, Terriere... De røyter lite eller ingenting, men de krever pelsstell eller at du regelmessig klipper pelsen kort.

Jeg vil også anbefale på det aller, aller sterkeste å bruke positiv forsterkning som treningsmetode. Det går ut på at du aldri skal kjefte på eller straffe hunden, men belønne den når den gjør noe riktig. Hvis du leser litt opp på det, og andre måter å trene på, så skjønner du raskt at det er den beste måten å gjøre det på om du vil ha en lykkelig hund :)



Anonymous poster hash: ba121...e17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...