Gå til innhold

Innekatt som kjeder seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann. Håper dere kan bidra med litt gode tips og råd, for vi vet ikke helt hva vi skal gjøre lenger!

Vi adopterte en pus fra en lokal dyreredningsorganisasjon i fjor; vi hadde vært fosterhjem for henne og falt pladask og endte opp med å beholde henne. Når hun kom til oss var hun såvidt over tre måneder. Nå er hun snart to. Hun har aldri vært utekatt, kun innekatt, og slik vi bor har vi ikke annet valg enn å fortsette det sånn.

Men de siste par månedene virker det som om hun kjeder seg veldig. Vi prøver å leke mye med henne; minst en time sammenhengende hver dag, og litt spredt her og der i tillegg. Men hun blir liksom bare verre og verre. Nå må jeg sette alt av potteplanter inn på badet hver natt, for hun graver ut jorda, røsker ut plantene osv. Halvparten av pyntetingene våre er knust etter at hun har dytta de i bakken fra hyllene. Hver natt holder hun på med ugang hele natta. Tidligere har hun sovet natta gjennom, slik som de andre pusene våre. Men noe har altså endret seg. Hun virker ellers som normal; tror ikke hun er syk, ser ingen andre symptomer eller endring i oppførsel. Det er over et år siden hun ble kastrert.

Vi har snakket om å begynne å gå tur med henne i bånd, men akkurat nå er det for kald, venter til snøen forsvinner.

Så, alle tips til andre ting vi kan gjøre for å aktivisere henne mentalt og fysisk taes imot med stor glede :) Vi gir det nemlig et par måneder til, og om hun ikke virker noe lykkeligere da, tar vi kontakt med organisasjonen vi adoperte fra og ber de om å se etter ett nytt hjem til henne, så hun kan være utekatt. Det knuser hjertet mitt å tenke på, men det viktigste er at hun har det bra!



Anonymous poster hash: fd42d...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest crazycatlady

Hva med å skaffe en katt til om dere har mulighet? Jeg har flere katter og de har veldig stor glede av hverandre. Leker sammen, koser og steller hverandre. En innekatt bør helst ikke være alene, da kjeder de seg lett.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre, men de to eldste begynner å dra litt på åra og er ikke veldig lekne eller aktive lenger, de foretrekker å ligge ved varmovnen og sove ;D



Anonymous poster hash: fd42d...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med en lat innepus (vanligvis ute, men nå vil hun ikke ut fordi det er for kaldt/vått/blåser). Og hun vil ikke leke med baller eller sånt i mer enn 3-4 minutter.

Men jeg har nå ordnet noen kartonger til henne. Store flytte-kartonger fra ikea. Jeg har skåret ut slik at det er dører og vinduer. Hun bare elsker disse kartongene. Hun leker i kartongene (jeg hiver inn en ball eller to), og hun går ofte dit for å hvile litt.

Håper hun ikke går lei.... Ihvertfall ikke før våren kommer.



Anonymous poster hash: 6dcd8...ee4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Vi har prøvd å sette inn pappesker mange ganger, men de kan hun ikke leke med uten tilsyn, siden hun tygger gjerne på pappen! Og jeg tror ikke mye papp er veldig godt for en liten pusemage :P

Vi har flere "fiskestang"-leker, altså leker på snor festet på en stang, som hun kan leke med i timesvis om vi gidder, er sånne vi prøver å leke mye med henne med (de ligger ikke ute etters, siden det er strikk-snor og det kan være farlig om hun leker med alene), og masse baller og mus og sånt. Prøver å rotere smålekene, sånn at det ikke alltid er de samme som ligger fremme (da blir hun fort lei av de) og sprayer lekene og klorestativet med catnipspray en gang i uka ca.



Anonymous poster hash: fd42d...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter er rett og slett ikke egnet som innekatter, sånn er det bare. Det er irrelevant om de alltid har vært inne og "ikke vet hva de går glipp av", det er kattens natur å søke ut. For ikke å snakke om at det er rimelig naivt å tro at innekatter ikke vet at det finnes en verden utenfor vinduet...



Anonymous poster hash: 36ef9...b53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er da fullstending klar over det, har hatt katt i mange år og vært fosterhjem for katter i mange år og. Er ikke nybegynner på katt akkurat...

Men jeg ønsker ikke å utsette henne for det traumatiske ved å flytte over i nytt hjem før vi har prøvd, og ærlig talt er jeg ikke klar for å gi henne opp heller, jeg er alt for glad i henne. Så vi gir det til været blir sånn at vi kan prøve å gå tur med henne i sæle, for å se om det er nok for henne, og i mellomtiden spør jeg her etter tips til å aktivisere henne. Om ikke daglig tur ut heller stimulerer henne nok, kommer vi selvfølgelig til å se oss om etter et nytt hjem til henne.



Anonymous poster hash: fd42d...a41
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...