Gå til innhold

Blir valpen fortere husren om den får være hos mor?


geene

Anbefalte innlegg

Som overskiften sier, så har jeg lurt på om en valp blir fortere husren om den får være lengre hos moren enn 8 uker?

Det er jo ganske ungt med kun 8 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valpen lærer ikke å bruke musklene for* å holde seg før den er 12 uker, så nei :)

Endret av Vannflaska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvalper og kattunger bør være hos mor til det er minst 12 uker.



Anonymous poster hash: 5a241...e04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvalper og kattunger bør være hos mor til det er minst 12 uker.

Anonymous poster hash: 5a241...e04

De blir fortere husrene om du får den når den er 12 uker ift 8 uker, men det er fordi den begynner å lære og holde seg fra 12-ukersalderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det har ingenting med at den lærer seg fortere når en voksen hund går foran som eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det har ingenting med at den lærer seg fortere når en voksen hund går foran som eksempel?

Nei, det går på fysisk modenhet.

Og det er ingen fordel å overlate valpen til nye eiere når den er hele 12 uker. Da bør den heller preges på den nye familien fra den er 9-10. I Tyskland er det vanlig at kullet flytter ut når de er 10 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvalper og kattunger bør være hos mor til det er minst 12 uker.

Anonymous poster hash: 5a241...e04

Hvorfor så "lenge". Var vanlig før mener jeg, men nå er leveringsklar/moden rundt 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så "lenge". Var vanlig før mener jeg, men nå er leveringsklar/moden rundt 8 uker.

Har alltid vært 8 uker på valp, kattunger skal være hos mor til 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært 8 uker på valp, kattunger skal være hos mor til 12 uker.

Det var det jeg også mente, så lurte på hvorfor noen mener 12 uker. Har alltid hentet mine rundt 8 uker (valper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet min valp da hun var 8 uker. Har slitt en del med å få henne husren, men merket at hun holdt seg bedre fra 12-ukers alderen. Grunnen til at hun sliter litt enda er fordi hun har fått urinveisinfeksjon, stakkar. Har fått medisiner hos veterinær så gleder meg til hun blir frisk ☺️🐶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort en hund blir husren avhengiger mye av individ og hvor konsekvente vi er å ta den ut. Om den bor med en mor som er flink å oppdra valpene sine og går ofte ut så kan valpen plukke opp disse gode vanene også. Men det er det det er - en god vane som vi har innarbeidet. For hundene er det ikke noe instinkt som tilsier at de skal gå ut å gjøre fra seg.

Men - det er en fordel om valpen får være hos mor lengre for å lære bedre bitehemming. Sjansen for at valpen har lært dette bedre når den er 12 uker enn 8 er større dersom moren er en flink oppdrager og oppdretter er flink å sosialisere valpene.

Ideelt sett skulle vel valpene ikke reist før de var 10 - 12 uker, men det forutsetter gode oppdrettere som vet å sosialisere de i denne perioden, og dessverre er det veldig, veldig få som gidder og som har kunnskap nok om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tisper er veldig lei av valpene sine når de begynner å bli 9-10 uker gamle, så levering ved rundt 8 uker er egentlig helt greit. Å bli husren handler om fysisk modning hos individet og innøving av gode vaner og rutiner hos eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomasjj

Aner ikke.

Vet hvordan man gjør for å få den husren da.

Det med bitehemming er et godt poeng.

Endret av tomasjj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange tisper er veldig lei av valpene sine når de begynner å bli 9-10 uker gamle, så levering ved rundt 8 uker er egentlig helt greit. Å bli husren handler om fysisk modning hos individet og innøving av gode vaner og rutiner hos eier.

Og dette er en typisk unskyldning fra oppdretter som egentlig er de som er lei... Valper blir ikke forlatt av moren i naturen etter 8 uker, og blir derfor ikke lei om forholdene legges ordentlig til rette, og hundene ikke ligger i en valpekasse på et lite rom. Et godt beriket miljø, god sosialisering med mennesker og nye ting osv er det som ville vært riktig etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er en typisk unskyldning fra oppdretter som egentlig er de som er lei... Valper blir ikke forlatt av moren i naturen etter 8 uker, og blir derfor ikke lei om forholdene legges ordentlig til rette, og hundene ikke ligger i en valpekasse på et lite rom. Et godt beriket miljø, god sosialisering med mennesker og nye ting osv er det som ville vært riktig etter min mening.

Jeg er ikke oppdretter, men har vært med å ha valpekull sammen med oppdretter. Jeg bruker det ikke som noen unnskyldning, etter som det ikke var opp til meg når valpene skulle overleveres, men noe jeg observerte hos min tispe da hun hadde valper.

Hun var ingen god mamma, rett og slett. Jo, hun var rasjonell og gjorde det hun "måtte" i forhold til valpene, som å gi dem mat og stelle dem, men ut over det, var hun uinteressert og trakk seg vekk fra dem så fort hun kunne. Hun var mektig lei sine valper da de var 7-8 uker, og ble seg selv igjen da de var levert. Merket på hele hunden at dette var ikke noe for henne, så det ble med det ene kullet, til tross for at hun var en fantastisk hund som burde hatt flere valper etter seg.

Jeg observerte det samme hos andre tisper samme oppdretter hadde. Mulig dette var rasetypisk for den rasen. Det som er klart, er at det er individuelle forskjeller hos hunder i forhold til hvor lenge de trives med å ha valpene hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdretter, men har vært med å ha valpekull sammen med oppdretter. Jeg bruker det ikke som noen unnskyldning, etter som det ikke var opp til meg når valpene skulle overleveres, men noe jeg observerte hos min tispe da hun hadde valper.

Hun var ingen god mamma, rett og slett. Jo, hun var rasjonell og gjorde det hun "måtte" i forhold til valpene, som å gi dem mat og stelle dem, men ut over det, var hun uinteressert og trakk seg vekk fra dem så fort hun kunne. Hun var mektig lei sine valper da de var 7-8 uker, og ble seg selv igjen da de var levert. Merket på hele hunden at dette var ikke noe for henne, så det ble med det ene kullet, til tross for at hun var en fantastisk hund som burde hatt flere valper etter seg.

Jeg observerte det samme hos andre tisper samme oppdretter hadde. Mulig dette var rasetypisk for den rasen. Det som er klart, er at det er individuelle forskjeller hos hunder i forhold til hvor lenge de trives med å ha valpene hos seg.

Det er jo ikke rasetypisk å ikke være gode mødre for valpene sine. Jeg vil heller si dette er mer individbasert.

Jeg har også observert mange valpekull, og nettopp dette at mange oppdrettere insisterer på å parre enkelte hunder som gjør seg i utstillingsringen, men ikke nødvendigvis hverken trives med - eller er spesielt gode mødre, gjør også at sjansen for å selge valper med flere utfordringer er større. Noen er også relativt stresset, noe som igjen påvirker valpene både før og etter fødsel.

Min mening er at dette er nok et viktig tema å diskutere seriøst når det kommer til hvordan vi skal oppdrette hunder i dag. Det er så altfor mye atferdsutfordringer, og man kan undres hvorfor. Mange faktorer som spiller inn selvfølgelig, men valpenes første tid i valpekassen har stor betydning for videre utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...