Gå til innhold

Gå tur med katten i bånd?


KrisBro

Anbefalte innlegg

Har en kattunge på 4/5 mnd, en inne katt dessverre.. Får så ilt av at katten er inne hele tiden, men må være sånn pga vi bor nær vei med trafikk hele døgnet + bor i et stort hus med flere enheter.. Sååå eg lure på om noen har erfaring med å gå tur med katten? Sånn den får skikkelig frisk luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninnen min har en birma som går daglig tur i bånd. At en katt kan lære å gå fot som en hund tviler jeg på, men fest en langline i selen på den og la den tusle rundt selv hvis du har mulighet.

Denne katten har nå blitt så vant til sin daglige tur at hvis den ikke får det så står den ved døren og mjauer i ett sett. Kommer jo an på området rundt der du bor, men om det kanskje er en skog eller gressplen i nærheten kan du jo prøve der? Husk å holde godt i båndet, når en katt først setter avgårde er det lett å glippe langlina! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Vi gikk tur med begge våre før de fikk lov å gå ut alene. Trikset er å gjøre katten vant med sele og bånd sakte, men sikkert.

Foreslår at du først gjør katten vant til å gå med sele inne. Noen liker ikke selen og bruker lang tid på å "gå normalt" med den på. Ikke tving selen på katten, men innfør den gradvis. La katten snuse på den, legg den løst på katten osv. før du spenner den fast når katten ikke lenger bryr seg om den.

La katten surre rundt inne med selen på. Etterhvert kan du feste line til selen og "gå på tur" inne.

Når du ser at katten er trygg med sele og line, kan du forsøke deg utendørs. Det kan være at katten blir redd første gang den går ut, alt er nytt og skummelt, så viser den tegn til å ville inn, så la den få lov. Etterhvert vil den tørre å utforske mer.

Jeg anbefaler en lengre line enn den som følger med selene. Vi begynte med 5 meter og utvidet til 8 meter etter en stund. Katter går ikke som hunder i bånd, de synes f.eks. det er kjempegøy å bare sitte stille og glo på et tre i ti minutter. Eller krype under en buske for å ligge der. Så det er greit å smøre seg med en god dose tålmodighet når dere skal ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en lengre line enn den som følger med selene. Vi begynte med 5 meter og utvidet til 8 meter etter en stund. Katter går ikke som hunder i bånd, de synes f.eks. det er kjempegøy å bare sitte stille og glo på et tre i ti minutter. Eller krype under en buske for å ligge der. Så det er greit å smøre seg med en god dose tålmodighet når dere skal ut :)

En meget god dose tolmodighet også ;) Vi har hundebånd til vår, en slik hvor du kan justere hvor langt båndet skal være om du skjønner. Vær også obs på andre dyr når dere er ute å går, katten min liker å frese til hunder og hoppe etter fugler. Katter kommer seg også inn i de merkeligste plasser, så du må følge litt med.

Våre katter har alltid avskydd selen i begynnelsen. De har gått bakover, kastet seg i bakken og så videre de første gangene, men med litt godbiter og ros ble de vant til den.

Anonymous poster hash: affc1...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to puser. De får gå ute, men fikk ikke lov til å gå fritt før de var 9 mnd. Før det gikk jeg en del med de i bånd, og jeg gjør det enda av og til, men nå går de fint med meg uten bånd. Uansett, jeg gikk ikke nok med dem til at de ble spesielt vant med det. Hun ene er ganske feig, og kan bli redd av enkelte ting, som mennesker som går forbi. I tillegg skal hun lukte på alt. Hun andre er veldig flink, og er så ivrig at hun løper fortere enn meg til og med. Hun liker veldig godt å gå i bånd. Så dette spørs veldig på katten, og hvor mye du venner dem til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en innekatt før. Hadde henne i bånd flere ganger. Hun var med overalt. På campingtur til Sverige, hytta, hytta vi leide på fjellet. Alle stedene var hun ute i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det ser skikkelig teit ut å gå med katt i bånd. Det er en katt. Ikke hund. De må få lov til å fritt ute selv.

Anonymous poster hash: acd12...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur med katten uten bånd. Dvs jeg og bikkja går tur og om katten er ute og oppdager oss følger den etter. Hele turen.

Kanskje du ikke trenger bånd for å gå tur med katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også tur med kattene (2) uten bånd. En times tur om gangen. Må selvsagt tilpasses kattene, ta det rolig og gå i skogen der det ikke er trafikk og få hunder. Mine er ute alene også, men elsker å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser skikkelig teit ut å gå med katt i bånd. Det er en katt. Ikke hund. De må få lov til å fritt ute selv.

Anonymous poster hash: acd12...b2a

Men hva om man bor i 5 etasje i en leilighet, midt i Oslo? Om det ser teit ut eller ikke burde ikke spille noen rolle, det viktigste er at innekattene får mosjon og glede av å være ute i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser skikkelig teit ut å gå med katt i bånd. Det er en katt. Ikke hund. De må få lov til å fritt ute selv.

Anonymous poster hash: acd12...b2a

Vi bor i en bygård, i øverste etasje, midt i byen, med trafikkert hovedvei rett utenfor porten og mye biltrafikk i gatene rundt. Vi kan ikke bare slippe katta ut; hun hadde blitt påkjørt i løpet av en halvtime. To av kattene mine stortrives som innekatter, men hun siste kjeder vettet av seg inne. Ingen av de har noengang vært vanlige utekatter; de kom rett til oss fra oppdretter og har aldri vært ordentlig ute. Men hun ene begynte vi å gå tur med når vi så hvordan hun kjedet seg. Vi tar på sælen og båndet inne, og bærer henne to kvartaler til nærmeste park. Der får hun suse rundt i en times tid hver dag, og vi har en mye lykkeligere katt.

TS: Vi begynte med å ta på sælen uten å feste den inne, ga ros og litt våtfór hver gang hun hadde den på. Tok så på båndet, fortsatt med sælen løs. Deretter begynte vi å stramme sælen. Vi brukte 3 uker på tilvenningen, en uke på hver dag, vi øvde 2-3 ganger om dagen. Nå er pusen vår veldig tålmodig og lite redd, så hun brydde seg fint lite. Hun går ikke ved siden av oss langs gata, vi bærer henne som sagt bort til parken, for hun går ikke pent og pyntelig, hun kan finne på å springe ut i gata. I parken setter vi oss på en benk ved et tre, hun har langline på 5-6 meter og snuser da rundt, klatrer litt i treet, løper etter fugler osv. Har det kjempegøy :)

Prøvde å lære de to andre også, hun ene har ikke noe imot sælen men får panikk når vi tar henne ut, og hun andre hater sælen. De er to sofagriser som foretrekker uteverdenen gjennom vinduet :P

Anonymous poster hash: 3d1e8...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...