Gå til innhold

Katt og oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke noe! Jeg har en katt på snart 3 år som igjennom 3 år har drevet å spydd regelmessig og innimellom i perioder daglig. Han er en innekatt og har fått ormekur innimellom, så orm er nok ikke selve hovedproblemet.

Han er livlig, ivrig, kosete og sosial så det påvirker han ikke at han spyr. Han er slank selv om han er kasterert, men han er ikke så tynn at han sliter ikke med underernæring.

Jeg skal ta en tur til dyrlegen med han; eneste grunnen til at jeg har ventet med å ta han med er fordi han er i så god form ellers.

Jeg var innom i fjor uten katten og fikk beskjed om å prøve å la han jobbe for maten og benytte en mat-labyrint, dyrlegen var ikke kjempebekymret ang hva jeg fortalte.

Noen som har opplevd det å ha en helt vanlig oppegående katt om har spydd regelmessig?



Anonymous poster hash: ac683...024
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje han ikke tåler kattematen han får? Vår spyr av og til, men det er mest hårballer egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kaster også opp, men ikke daglig. Kattemalt er bra for fordøyelsen og hjelper om det er hårballer. Hvilket for bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke noe! Jeg har en katt på snart 3 år som igjennom 3 år har drevet å spydd regelmessig og innimellom i perioder daglig. Han er en innekatt og har fått ormekur innimellom, så orm er nok ikke selve hovedproblemet.

Han er livlig, ivrig, kosete og sosial så det påvirker han ikke at han spyr. Han er slank selv om han er kasterert, men han er ikke så tynn at han sliter ikke med underernæring.

Jeg skal ta en tur til dyrlegen med han; eneste grunnen til at jeg har ventet med å ta han med er fordi han er i så god form ellers.

Jeg var innom i fjor uten katten og fikk beskjed om å prøve å la han jobbe for maten og benytte en mat-labyrint, dyrlegen var ikke kjempebekymret ang hva jeg fortalte.

Noen som har opplevd det å ha en helt vanlig oppegående katt om har spydd regelmessig?

Anonymous poster hash: ac683...024

Katten vår har det slik i perioder. Det er til å bli sprø av egentlig. Hver morgen når vi står opp har den kastet opp et eller to steder. Men det skjer også på dagtid.

Jeg har oppdaget at jeg må være veldig nøye med ormekur, katten spyr når det er en stund siden den har fått kur.

Jeg må også variere på foret. For ensformig kost får katten vår til å kaste opp, den går også fort matlei og nekter å spise.

Jeg har vært hos dyrlege med min, uten at de fant noe galt, antagelig er den skjør i magen.

Hvis jeg passer på markekurer og varierer kost, (koker mye fisk selv uten salt selvfølgelig, det er bra for magen til katten) Da kan de ha lange perioder på flere mnd uten at den kaster opp i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 42a76...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at katter kaster opp jevnlig i perioder. Jeg har også innekatt, i helt toppers form. Han har perioder hvor han kaster opp, bl.a. hårballer og mat. En katt som vasker seg, vil alltids kaste opp hårballer.
De kaster også opp maten når de blir litt for ivrige ved matskålen, da tørrfôret eser ut i magen deres og det kan plutselig bli for mye i magen og da kaster de gjerne opp. Også hvis de får mye våtfor, godteri etc.



Anonymous poster hash: 4196a...6b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så vanlig at katter kaster opp da? Jeg har aldri opplevd at monsen min på 8 mnd har kastet opp. Men det blir kanskje mer etterhvert som han blir eldre?



Anonymous poster hash: d3ce4...a43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innekatt trenger ikke ormekur. Helt vanlig at de spyr til tider. du kan som regel se at det er hårballer og ikke mat som kommer opp. (hvis du orker og sjekke :) ) Mine spyr og som regel er det hår som skal opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanlig at katter kaster opp da? Jeg har aldri opplevd at monsen min på 8 mnd har kastet opp. Men det blir kanskje mer etterhvert som han blir eldre?

Anonymous poster hash: d3ce4...a43

Etter egen erfaring begynner de gjerne å kaste opp når de blir litt eldre :-)

Anonymous poster hash: 4196a...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanlig at katter kaster opp da? Jeg har aldri opplevd at monsen min på 8 mnd har kastet opp. Men det blir kanskje mer etterhvert som han blir eldre?

Anonymous poster hash: d3ce4...a43

Det er også veldig individuelt fra katt til katt, noen katter spyr nesten på trass på daglig basis (det virker ihvertfall sånn. :fnise: ) mens andre katter kan gå hele livet uten å kaste opp nesten i det hele tatt.

Her i huset spøy gamlepus utover alt i dag, fra toppen av klatrestativet. Bare sånn for å gjøre det hele litt ekstra interessant.

*horkhorkhorkhorkBLARG* *snu seg mot en annen kant, rinse and repeat* en fem-seks ganger.

Og hun hadde stått med tunga så langt ut som hun bare klarte, mens hele kroppen fulgte med i spyinga.

Stakkars HrMinya med emetofobi måtte jo tørke opp faenskapet, mens han selv ble kvalm bare av lyden hun laget. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig individuelt fra katt til katt, noen katter spyr nesten på trass på daglig basis (det virker ihvertfall sånn. :fnise: ) mens andre katter kan gå hele livet uten å kaste opp nesten i det hele tatt.

Her i huset spøy gamlepus utover alt i dag, fra toppen av klatrestativet. Bare sånn for å gjøre det hele litt ekstra interessant.

*horkhorkhorkhorkBLARG* *snu seg mot en annen kant, rinse and repeat* en fem-seks ganger.

Og hun hadde stått med tunga så langt ut som hun bare klarte, mens hele kroppen fulgte med i spyinga.

Stakkars HrMinya med emetofobi måtte jo tørke opp faenskapet, mens han selv ble kvalm bare av lyden hun laget. :fnise:

Den lyden er ikke god da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden er ikke god da :fnise:

Haha, nei, den er jo skikkelig jævlig å høre på når katta først tar ordentlig i. :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...