Gå til innhold

Liten familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke så lett å finne akkurat det man leter etter på Google når man har ulike preferanser. Så derfor lurer jeg på om noen her kan hjelpe meg i mylderet av hunderaser :)

Jeg ser etter en hunderase som er relativt liten, og som samtidig har rolig lynne, som en "kosehund". Jeg bor alene og er ikke en spesielt turglad type. Selvsagt skal jeg gå mye tur med hunden, mange ganger for dag, men jeg er ikke den som drar meg til fjells. Dessuten synes jeg det er små hunderaser som er penest, er ikke så glad i de som er store/ middels store.

At jeg har preferanser når jeg skal velge meg en hunderase betyr ikke at jeg ikke kommer til å ta vare på den, være glad i den og gi den masse omsorg og det den trenger. Jeg skal ikke ha noen "veske-hund", (jeg liker chihuahua'er, altså), men for en som er oppvokst med selvstendige katter så er det fint å starte rolig et sted.

Sånn, da har jeg fjernet all tvil om Paris Hilton-fakter, er det noen som kan hjelpe meg å guide meg til små, snille familiehunder som ikke krever alt for mye? :)



Anonymous poster hash: 82654...3a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fransk Bulldog, men de er kostbare. Svigerforeldrene av venninne har kull nå og valpene koster 18000kr pr stk.

Der var du kjapp, Gjest:-) Synes disse er kjempeflotte, så en på bussen her om dagen og lurte på hvilken rase det var! Tusen takk!

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt Boston Terrier som alternativ til Fransk Bulldog :) Ulempen med den type hunder er at de er veldig utsatt for mange sykdommer. Gjør litt research på det før du gjør det endelige valget.



Anonymous poster hash: ccc01...4f3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du kjapp, Gjest:-) Synes disse er kjempeflotte, så en på bussen her om dagen og lurte på hvilken rase det var! Tusen takk!

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Du, jeg går og vurderer å få i en selv, men har samtidig lyst på St Bernhard, elsker korthårsvarianten. Min venninne registrerer kennelnavn nu i vinter og så blir første kull med Fransk Bulldog til jul og da kan valpene flytte februar/mars 2016, så jeg har noen måneder og bestemme meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, jeg går og vurderer å få i en selv, men har samtidig lyst på St Bernhard, elsker korthårsvarianten. Min venninne registrerer kennelnavn nu i vinter og så blir første kull med Fransk Bulldog til jul og da kan valpene flytte februar/mars 2016, så jeg har noen måneder og bestemme meg på.

Ja, St Bernhard er fine de også selv om de er litt store for meg:-) Men har lest litt rundt på fransk bulldog vs. mops nå, og det kan se ut som mopsen er hakket "latere" enn bulldogen? At fransk bulldog er litt mer livlig? Jaja, veldig fine raser begge to!

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så helvetes stressa.

Er den stressa? I hvilke situasjoner?

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, St Bernhard er fine de også selv om de er litt store for meg:-) Men har lest litt rundt på fransk bulldog vs. mops nå, og det kan se ut som mopsen er hakket "latere" enn bulldogen? At fransk bulldog er litt mer livlig? Jaja, veldig fine raser begge to!

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Min erfaring er omvent, mopsen er dødsstressa hele tiden, mens bulldogen er rolig hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den stressa? I hvilke situasjoner?

Anonymous poster hash: 82654...3a3

Roer seg ikke ned når den er med på besøk, henger i tapetet ti minutter etter at bulldogen ville ha slengt seg nedpå for en runde med ryggtjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chinese crested, evt powder puff.

Anonymous poster hash: 4917d...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så helvetes stressa.

Hva faen babler du om?

Vår mops gjør ikke annet enn å sove, om det er på en sekk, i en vask, på sofaen, på en hylle, under en skjenk, bak en stol, under en stol, på en stol........

Anonymous poster hash: f0840...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen babler du om?

Vår mops gjør ikke annet enn å sove, om det er på en sekk, i en vask, på sofaen, på en hylle, under en skjenk, bak en stol, under en stol, på en stol........

Anonymous poster hash: f0840...06a

Mopsen Kjell er et stressetroll og han stresser hele tiden med mindre han er hjemme i god stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Franske bulldoger er mye mer aktive enn folk tror, så lenge de holdes slanke og fine. Veldig mange er litt ADHD som valp, men roer seg ned etterhvert. De er rolige, og mentalt sett er de ekstremt flotte hunder. Helsemessigsett, not so much. De lider også av en økt popularitetsbølge, og har hørt om mange som har mistet sine før fylte 2 år i de siste årene.

Ellers så er de kjent for å være sta og kan være vanskelig å trene. Det er ikke uhørt at individer bruker opp mot et år på å bli renslige, men her er det selvsagt store variasjoner. De har kort pels og trenger lite pelsstell, men de røyter, de snorker, de fiser, og trenger en del spesialstell som daglig vasking av rynker. De kan heller ikke vaske seg bak selv, så dette må eier være forberedt på å gjøre. Pusteproblemer, ryggproblemer, hjerte, patella, allergi og øyeproblemer er noen av sykdommene rasen er utsatt for. Pusteproblematikken har fått mye fokus i media, men rygg og allergi er faktisk større problem for rasen. Forsikring av en sånn hund koster rundt 4500-5000 kr i året.

Hvis du velger å kjøpe fransk bulldog, så sjekk nøye med oppdretter. Det beste er å finne oppdretter som er medlem av raseklubben, da smuglervalper og rovavl dessverre har blitt vanlig. I Danmark ble det oppdaget valper som ble solgt som 6 uker gamle, men proppet full av steroider for å se eldre ut. Ikke overraskende så døde disse.

Det er veldig mye positivt med rasen også, men det er viktig å være klar over hva man går til når man kjøper hund, uansett rase, og som ny valpekjøper så er det veldig mange grove feil man kan gjøre når man kjøper fransk bulldog, som kan føre til kostbare og smertefulle år for både valp og eier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange slår et slag for "kortneser", noe jeg syns er lite gunstig. Mange av disse hundene sliter med, spesielt i varmen, snorker og snøfter. Selv om alt dette er supersøtt, så er det jo et tegn på at ikke alt er som det skal.

Hva med dvergpuddel? En livlig liten sak som stort sett er i godt humør.

Eller, som noen nevner over, en powder puff. Også en morsom rase som verken er for stor eller sliter med puster.

Lykke til med valget!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange slår et slag for "kortneser", noe jeg syns er lite gunstig. Mange av disse hundene sliter med, spesielt i varmen, snorker og snøfter. Selv om alt dette er supersøtt, så er det jo et tegn på at ikke alt er som det skal.

Pusten er faktisk ikke det største problemet for denne rasen, bare det mest synlige, og noe som har fått mye oppmerksomhet i media. Det er bra det er fokus, men trist fordi de største problemene disse rasene har blir glemt. Undersøkelser viser at flesteparten av hundene har abnormaliteter i ryggen, og allergi og intoleranse er mye mer utbredt enn pusteproblematikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...