Gå til innhold

Går siste året GLU nå- redd for at det ikke blir jobb på meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner siste året GLU 5. - 10. trinn nå. Da vil jeg ha 60 stp i norsk, RLE og samfunnsfag, samt 30 stp i spes.ped. Jeg har sjekket arbeidsannonser i Oslo, Buskerud og Akershus, og det ser ikke lovende ut. Det er jo nesten ingen stillinger. De få som ligger ute søker primært lærere med realfag, og noen andre få vikariater. Hva skjedde med at "vi mangler så mange lærere?". Føler min fagkombinasjon er lite attraktiv, men jeg kan ikke ta etterspurte realfag som jeg selv ikke interesserer meg for.



Anonymous poster hash: cb25d...065
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At fagkombinasjonen din er lite attraktiv, burde du vært informert om for lenge siden. Fikk dere ingen info om dette fra høyskolen? Du hadde ikke trengt å ta realfag, men musikk eller kroppsøving hadde gjort deg mer attraktiv.



Anonymous poster hash: 8f811...0b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er et av de fagene som det er størst mangel på. Og dessuten kan du søke på stillinger som ikke har akkurat din fagkombinasjon også.

Det er flest stillinger i tidsrommet april-juni og i juni begynner de fleste skolene og bli litt "desperate". Jeg var ferdig nå i år og hele klassen min har fått jobb - i Osloområdet. Tror ikke du har noe å bekymre deg for. :)



Anonymous poster hash: 71416...9e3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fagkombinasjonen din er lite attraktiv, burde du vært informert om for lenge siden. Fikk dere ingen info om dette fra høyskolen? Du hadde ikke trengt å ta realfag, men musikk eller kroppsøving hadde gjort deg mer attraktiv.

Anonymous poster hash: 8f811...0b2

Nei, ingen informasjon om det. Musikk kan jeg forstå, men kroppsøving føler jeg "alle" har.. (?)

Norsk er et av de fagene som det er størst mangel på. Og dessuten kan du søke på stillinger som ikke har akkurat din fagkombinasjon også.

Det er flest stillinger i tidsrommet april-juni og i juni begynner de fleste skolene og bli litt "desperate". Jeg var ferdig nå i år og hele klassen min har fått jobb - i Osloområdet. Tror ikke du har noe å bekymre deg for. :)

Anonymous poster hash: 71416...9e3

Det er kjekt å vite! Takk :)

Anonymous poster hash: cb25d...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. så virker det ikke som om anonym 1 har særlig peiling. Musikk vet jeg ikke særlig om - men kroppsøving er det i alle fall lite utlyste stillinger på, ift. til leseplikten så er jo gymlærer de man trenger minst av, mens norsklærere er jo de man trenger mest av. :)



Anonymous poster hash: 71416...9e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk og kunst og håndverk er også mangel. Og fremmedspråk og villighet til å ta valgfag. Vurdert å søke utenfor osloområdet? Lykke til!

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at du kommer til å ha store utfordringer med å få jobb.. Husk å være tidlig ute for å søke, og søk bredt! Det er ikke sikkert at du får drømmejobben uten erfaring! ;) De færreste steder søker etter lærere i fast stilling, men mange får det etter hvert likevel.



Anonymous poster hash: cdd43...9eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk og kroppsøving og praktiske fag er fag "ikke alle vil ta". En kjempefordel for skolene at du har litt praktiske fag også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har nesten samme fagkombinasjon, og fikk fast jobb 6 måneder før jeg var ferdigutdannet. Og jeg var på mange intervjuer i området du nevner, og fikk tilbud på de fleste. De fleste kommunene søker etter folk i løpet av de første månedene i året, det er da du må følge med.:) jeg hadde en haug intervjuer i ukene før og etter vinterferien. Nå er planen for neste skoleår lagt, så det som ligger ute nå er i mange tilfeller stillinger de ikke har klart å fylle eller endringer som har skjedd på tampen av året. Så, senk skuldrene og følg med etter jul.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok bli en del vikariater nå når lærere som har søkt videreutdanningen har svart ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nå stillingene ligger ute da.

I mars-april-mai legger de fleste skoler ut de stillingene som er ledige etter sommeren, så ikke fortvil :)

Jeg har gått GLU 1-7 da, men jeg fikk 15 tilbud om intervju. Har også litt dumme fag - 60 stp i krø, 30 i RLE, 30 i mat og helse også de obligatoriske fagene norsk og matte.



Anonymous poster hash: 8ba22...da6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner siste året GLU 5. - 10. trinn nå. Da vil jeg ha 60 stp i norsk, RLE og samfunnsfag, samt 30 stp i spes.ped. Jeg har sjekket arbeidsannonser i Oslo, Buskerud og Akershus, og det ser ikke lovende ut. Det er jo nesten ingen stillinger. De få som ligger ute søker primært lærere med realfag, og noen andre få vikariater. Hva skjedde med at "vi mangler så mange lærere?". Føler min fagkombinasjon er lite attraktiv, men jeg kan ikke ta etterspurte realfag som jeg selv ikke interesserer meg for.

Anonymous poster hash: cb25d...065

Realfagslærere har vel vært en mangelvare siden 90-tallet, så det kan da umulig være en overraskelse.

Stillingsannonsene søker gjerne helt konkrete fagkombinasjoner,

men ansetter gjerne en eller flere som oppfyller kravene til sammen, men ikke i full stilling.

Tror ikke jeg vet av noen lærere som både har 60 stp i Naturfag, Matfag og KRL, selv om det er en skole som søker etter den konkrete kombinasjonen.

Nyutdanna må gjerne kombinere flere deltidsstillinger ved flere skoler og kanskje i flere kommuner.

Noen velger å jobbe deltid og ta flere fag på deltid, slik at de blir mer ettertraktet, eller får en utvidet stiling ved arbeidsplassen de allerede er ansatt på.

Anonymous poster hash: 4eea6...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...