Gå til innhold

Studieteknikker "for dummies"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville dere anbefalt for unge mennesker som har kommet helt opp til videregående, kanskje også til høyskole eller universitet, uten å ha lært seg studieteknikk? Tenk på at det er noe som må læres helt fra grunnen av...

Både tips til nyttige nettsider og bøker som kan kjøpes/lånes tas i mot med takk!



Anonymous poster hash: 63ec6...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studenttorget.no har mange fine artikler som handler om dette temaet, verdt å ta en titt :) Der finnes alt fra generelle fakta til konkrete tips. I tillegg finnes det også noen kurs i de største byene som lærer hvordan en kan få en god studieteknikk (her: fra http://www.kursagenten.no/kurs/Studieteknikk/Oslo)

Masse lykke til med studiene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag flashcards og bruk f a r g e r.

Flashcards kan du bruke både i selve forberedelsestiden før eksamen for å pugge og for å slå i hjel dødtid, mens du venter på bussen, venter på at kollokvien skal dukke opp, osv.

Hjernen husker og leser bilder og farger bedre enn tekst.

Når du velger å gi ulik type informasjon ulike farger, vil hjernen "jukse seg" til å huske ting lettere. Skal du f.eks lære deg periodiske system, kan du bruke ulike fargede post-it-lapper. Hver farge symboliserer en kjemisk serie i periodesystemet.

På forsiden av en gul post-it-lapp kan du skrive f.eks «CI»

På baksiden kan du skrive navnet på grunnstoffet, atomnummer, egenskaper, elektronskall, osv.

Bruk stikkord.

Hvis du starter med å vite at alle gule post-its = Halogener

Så vil du senere huske at Klor

ja det var en gul farge

og gult = Halogen

Samme systemet kan overføres til det aller meste.

Om du skal lære det hjernens oppbygging av hjernelapper og deres funksjoner,

de ulike gruppene av trafikkskilt,

nye ord og definisjoner, formler osv.

Eksempel på bruk av flashcards



Anonymous poster hash: 54619...2a5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk internett til mer enn e-post, Blackboard, Fronter, Instagram, Facebook, osv.

På YouTube finner du 2-åringer som synger opera, hunder som kan danse tango, geiter som ser ut som og høres ut som Beyonce og hvordan du kan koke 10 minutters ris på 8 minutter og 30 sekunder,

- men du finner også helt fantastiske forelesninger, kurs, og forklaringer laget av proffe fagfolk. TED talks er bare en av mange tusen.

Du vil finne det aller aller aller meste.

Matte, formler, naturfag, kjemi, psykologi, kiropraktikk, osteopati, legemiddelregning, tilknytningsteorier, tegnspråk, hvordan man klipper hår, hvordan man bruker photoshop, illustrator, osv og alt mulig annet.

Du finner det helt generelle og det kjempesmale.

Bruk youtube som supplement til pensumet.

Neurotransmitter er kanskje greit å lese om, men blir for mange blir det lettere å forstå, når man ser det illustrert i en film.

Det aller meste av pensum som refererer til studier og forskningsprosjekter gjort på 50 - 80-tallet er å finne i en eller annen form på youtube.

Du vil også finne knallgode tips om

  • studieteknikker,
  • hvordan du kan organisere dagboken,
  • hvordan du best mulig bruker markeringstusjer,
  • hvordan du best mulig bruker post-it-lapper,
  • hvilke apper du bør bruke
  • og hvordan du på best mulig måte forbereder deg til eksamen.

Det du ikke finner på YouTube, vil du kanskje finne på nettsider som edX, Coursera. Udacity, Khan Academy osv. Også norske nettsteder blir flinkere og flinkere til å lage informasjonsfilmer. Deriblant Norsk helseinformatikk.

Man finner også mange knallgode powerpointer laget av forelesere ved andre utdanningsinstitusjoner enn den man selv går på. Noen universitetsansatte har egne hjemmesider hvor de legger ut anbefalte artikler, materiell de har laget selv og kontaktinformasjon. Mange av de er nerder i sitt eget fag og blir nesten euforiske når studenter tar kontakt med de og vil diskutere et tema.

Vær alltid kildekritisk.

  • Still alltid spørsmål til forskningen du finner og konklusjonene de trekker.
  • Still spørsmål ved hvem det er som står bak bestillingen av forskningen / hvem har betalt for den.
  • Vær kritisk til hvilke motiver som kan være ligge bak forskningen og konklusjonen.

F.eks

Hvis en forskning viser at høye og pene mennesker tjener best og lever lengst, og konkluderer at de høye menneskene tjener best fordi de er vakre og høye,

siden det er det hyppigheten eller forekomsten tilsier, er begrunnelsen i konklusjonen da riktig?

Hvis forskningen f.eks utelater helt å se på faktorer som familiebakgrunn og oppvekstforhold, som helse, utdanning, økonomi, sosial mobilitet osv?

"Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig"

Mye annen forskning viser at barn av velstående foreldre er mindre overvektige,

får ofte variert og proteinrik kost, røyker mindre, trener mer, lever lenger, tar høyere utdanning og tjener mer, enn barn av foreldre som ikke er velstående.

Kan dette være faktorer som spiller inn, men som ikke nevnes?

Kan det litte en litt mer kvalitativ forklaring bak det kvantitative resultatet?

Forskning gjort i Norge, Danmark, Sverige, Storbritania, Tyskland, USA og andre steder er ikke alltid etter den samme standarden eller etter de samme lovene.

Du vil alltid kunne finne tilsynelatende vitenskapelige artikler, publisert i tilsynelatende vitenskapelige tidsskrift, som hevder at jorden er flat, som benekter evolusjonsteorien og som hevder at både Jesus og Elvis fortsatt lever.



Anonymous poster hash: 54619...2a5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør oppgaver, særlig tidligere eksamensoppgaver. Jeg lærer iallfall lettere på den måten, særlig når det gjelder de mer praktiske fagene, som matte osv, da er det "learning by doing" som gjelder.

Tørrlesing har stort sett for meg funket dårlig. Men når det gjelder slike typiske lesefag hjalp det å tenke over hva det var jeg nettop hadde lest etter hvert delkapittel

Endret av kubrak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leo Nardo

Leser for øyeblikket gjennom denne.

Er 70 sider inne i den og det har ikke kommet noe revolusjonerende så langt. Kan gi beskjed når jeg er ferdig.

Jeg har selv A i snitt etter ett år på høyere utdanning, men føler ikke at jeg har spesielt bra studieteknikk, ettersom jeg har jobbet en god del for å oppnå det. Godt mulig jeg hadde sluppet unna med betydelig mindre arbeid, men tok ikke sjansen på det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser for øyeblikket gjennom denne.

Er 70 sider inne i den og det har ikke kommet noe revolusjonerende så langt. Kan gi beskjed når jeg er ferdig.

Jeg har selv A i snitt etter ett år på høyere utdanning, men føler ikke at jeg har spesielt bra studieteknikk, ettersom jeg har jobbet en god del for å oppnå det. Godt mulig jeg hadde sluppet unna med betydelig mindre arbeid, men tok ikke sjansen på det.

:)

Hva studerer du? :)

Anonymous poster hash: 6de6f...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...