Gå til innhold

Rene råvarer som kattemat


Leo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest mer om kattemat, og ikke minst innholdsfortegnelser på kattematbokser, enn jeg strengt tatt tror er sunt :ler: . Spørsmålet nå er hva som egentlig er sunt og bra for katten min.

Han spiser hovedsakelig tørrfôr beregnet på kastrerte katter og med tanke på tennene og urinveiene hans er jo det bra. Jeg er imidlertid redd for at han går lei av tørrfôr hvis han får kun det og derfor får han et par – tre spiseskjeer våtfôr fordelt på flere måltider i løpet av døgnet. Det er m.a.o. ikke snakk om mye våtfôr og det er kun ment som en appetittvekker. Så var det innholdet i kattemat da. Kjøtt er jo kattens naturlige føde, men så vidt jeg kan bedømme inneholder boksematen, også den dyre, minimalt med rene råvarer. Spørsmålet er derfor om det er noen ulemper forbundet med å gi katten rent kjøtt og en gang i blant ren fisk i stedet for det ferdigkjøpte våtfôret? (Jeg har for eksempel store mengder egenprodusert karbonadedeig uten tilsetninger av noe slag i fryseren og det er ikke noe stort offer å ta av litt til katten når jeg lager middag).

Jeg er fullstendig klar over at det høres litt råflott ut, men i vårt tilfelle koster det minimalt og jeg har dessuten alltid likt tanken på at dyrene mine får i hvert fall noe som er mest mulig likt det de ville ha foretrukket hvis de levde vilt hvis det da altså ikke er noen ulemper ved det som jeg burde vite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattematen på boks er ikke ment som noe fullverdig fór, nei - og jeg gir heller kattene mine ren kylling, ren fisk eller annet rent kjøt enn kattemat på boks. Men når du gir ting som feks kjøttdeig, karbonadedeig osv må du sjekke saltinnholdet - katter skal ikke ha salt, de tåler det mye dårligere enn mennesker.

Strengt talt tror jeg nok ikke katten tar skade av å få noen skjeer med boksemat hver dag, men om du har muligheten til å gi rent kjøtt ville jeg heller gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men når du gir ting som feks kjøttdeig, karbonadedeig osv må du sjekke saltinnholdet - katter skal ikke ha salt, de tåler det mye dårligere enn mennesker.

Ingen fare! Den er egenprodusert av slakt som er kjøpt helt og inneholder ikke noe annet enn helt rent kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Det skal ikke være noe problem å gi råvarer av rent kjøtt som du sier. Min katt får råfor/vom og hundemat når hundene får det og hun elsker det! Har litt problemer med å få henne til å spise biter av helt kjøtt, hun vil helst ha det kvernet/most.

Jeg tror også at en frisk katt godt kan råfores 100% uten problemer, altså droppe tørrforet helt. Det største problemet der er vel at fersk mat ikke kan stå fremme så lenge før det blir dårlig, kattene spiser jo ikke så mye av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt får råfor/vom og hundemat når hundene får det og hun elsker det!

Hunden min får samme type fôr og det er ingen tvil om at min katt også elsker rå vom! :ler: Han kunne for så vidt ha fått det han også, men jeg er litt usikker på næringsinnholdet og om det kan inneholde noe som er skadelig for katter? :klø:

Har litt problemer med å få henne til å spise biter av helt kjøtt, hun vil helst ha det kvernet/most.

Jeg renskar noe kjøtt i sted og akkurat det var visst ikke noe problem! Selv ganske store biter gled ned på høykant :katt: .

Jeg tror også at en frisk katt godt kan råfores 100% uten problemer, altså droppe tørrforet helt. Det største problemet der er vel at fersk mat ikke kan stå fremme så lenge før det blir dårlig, kattene spiser jo ikke så mye av gangen.

Det hadde vært ideelt i mine øyne, men det er vel ikke helt bra både med tanke på tannstein og at de ikke får i seg nok av viktige vitaminer og mineraler? Ville katter lever jo ikke særlig lenge bl.a. fordi kostholdet deres ikke er helt optimalt, selv om det selvfølgelig er det mest naturlige for dem. For hunden løses problemet med tannstein ved at den får bein og div. annet å gnage på i tillegg, men det blir jo ikke fullt så enkelt med katten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt får rent kjøtt og fisk når jeg lager middag. Igår kvernet jeg kjøttdeig og da gled det ned en god dose rått, kvernet storfekjøtt. Han vil ikke ha noe "menneskemat" som er tilberedt.

Å fore rått er ikke så vanskelig, men man må huske å gi tilskudd av beinmel og vitaminer/mineraler. Katter er mer rene kjøttetere enn hunder og skal ideelt sett ikke ha mer enn 5% karbohydrater i kostholdet sitt. Du kan også fore delvis rått, du trenger ikke gi ekstra vit/minraler etc om kosten da er f.eks. 70% tørrfor og resten rått kjøtt/fisk (men vær obs på fisk siden noen typer fisk visstnok ikke er så bra for katten).

Jeg kan ikke tro at det er noe i vom&hundemat som katten ikke tåler, men du kan jo alltids sjekke med produsenten om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spadamen

Har du høyrt om BARF (Biologically Appropriate Raw Food)?

Kan ikkje så mykje om det sjølv, men det går visstnok ut på å gi dyret ditt eit meir naturleg kosthald. Dvs rått kjøt, grønsaker o.l. Om du søkjer på det, så kan du sikkert finne ut meir om kva som er bra å gi katten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her i at det er positivt å gi katten rent kjøtt. Det som vel katter (og hunder) ikke skal ha mye av er salt, krydder og fett. Jeg forstår at dette ikke er et problem hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du høyrt om BARF (Biologically Appropriate Raw Food)?

Når du sier det, så har jeg hørt om det før og også lest litt om det, men det er lenge siden og jeg husker heller lite av det. Tenkte imidlertid overhodet ikke i de baner nå, så tusen takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du høyrt om BARF (Biologically Appropriate Raw Food)?

:fnise: Fantastisk forkortelse. Lurer på om de har gjort det med vilje..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Fantastisk forkortelse. Lurer på om de har gjort det med vilje..?

Om ikke ideen er det, så er i hvert fall kommersialiseringen av fenomenet amerikansk og de er jo et oppkomme av mer eller mindre kreative forkortelser :fnise: .

Kanskje jeg med tiden lanserer MJÆV? (Matprogrammet for Jordnære og Æreverdige Villdyr) :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pus_*

Nå er det himmelvid forskjell på kattematen man kjøper: kattemat fra dagligvarebutikkene er ikke noe særlig (heller ikke tørrforet) mens det man kjøper på dyrebutikken er bra. En boks med dyr mat koster omtrent dobbelt så mye som billig, men er omtrent dobbelt så drøy.

Min katt har alltid tørrfor stående fremme og får boksemat en gang om dagen (en sånn liten porsjonsboks, omtrent et par spiseskjeer i mengde).

I tillegg får hun kokt fisk tid om annen (damper den i mikroen uten tilsetninger og kjøler den ned før hun får den). Så får hun stekt kylling med mer.

Ville ikke uten videre gitt henne rått kjøtt og fisk uten at det var blodferskt eller frosset slik at jeg var sikker på at det ikke var ulumskheter i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det himmelvid forskjell på kattematen man kjøper: kattemat fra dagligvarebutikkene er ikke noe særlig (heller ikke tørrforet) mens det man kjøper på dyrebutikken er bra. En boks med dyr mat koster omtrent dobbelt så mye som billig, men er omtrent dobbelt så drøy.

Jeg vet og jeg er vel en av de mest ivrige forkjemperne for kvalitetsmat til dyr KG har sett! :ler: Jeg har imidlertid lest innholdsfortegnelsene også på dette fôret og er fremdeles ikke helt overbevist...

Det du skriver er for øvrig helt korrekt og kan ikke sies ofte nok!

Selv om det på ingen måte kan bevises, er jeg temmelig overbevist om at årsaken til at min tolv år gamle hund fremdeles er frisk og leken som en unghund, har myke ledd, perfekte tenner og klare øyne i hvert fall for en stor del skyldes det faktum at han alltid har fått kvalitetsfôr. Alderen kommer til å innhente ham også, men da vet jeg i hvert fall at han slipper ekstra plager som tannstein, overvekt etc. som en følge av maten jeg gir ham. Når jeg ser hva jeg tror riktig kosthold kan føre til, ønsker jeg selvfølgelig det samme for katten min. Nå tror jeg imidlertid at det kan være en vanskelig balansegang, akkurat som hos mennesker, å finne frem til noe som både fungerer, er sunt og gir matglede. Dyr kan helt sikkert ha et helt utmerket liv uten, men jeg ønsker altså dette for mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å presisere det veldig grundig, så mener jeg ikke at de som tar hånd om fem - ti - femten katter og gir dem billig kattemat nødvendigvis på noen måte vanskjøtter dem. (Tvert i mot og alternativet for kattene er sannsynligvis uendelig mye verre. Mitt dyrehold er høyst sannsynlig heller ikke perfekt og kan kritiseres av de som måtte ønske det uten at jeg blir sur og grinete av den grunn).

Jeg er derimot på jakt etter det optimale, og det er som kjent litt vanskeligere enn når man jakter på det akseptable eller brukbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmidden

Min erfaring med (ute)katt er at den supplerer med mus og fugl - i store mengder om man bor riktig til, og at dette fungerer som spennende nok variasjon og en evig kilde til interessante ekstrakjæledyr som bendelorm og lopper. Vi fôrer med et kvalitetstørrfôr for kastrerte katter (det vanlige ble den feit av), og etter tre år er katta like lykkelig hver gang skåla fylles opp med de samme brune kulene som alltid. Den har også fine tenner uten tannstein og fikk skryt for godt hold av dyrlegen.

Så vi tenker igrunn ikke på å forebygge matleihet før problemet eventuelt oppstår, og tørrfôret er positivt for tennene, selv om det også finnes noe en kan putte i våtfôr for å forebygge tannstein - men da blir det jo ikke så naturlig igjen:) Om man gir for mye annen spennende mat er det endel katter som ikke gidder å spise tørrmaten, da katter generelt er mindre glupske enn hunder. Men for all del - ingenting er mer naturlig for en katt enn å spise reint kjøtt, så jeg kan ikke tro det er særlig problematisk å bare fôre med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Det hadde vært ideelt i mine øyne, men det er vel ikke helt bra både med tanke på tannstein og at de ikke får i seg nok av viktige vitaminer og mineraler? Ville katter lever jo ikke særlig lenge bl.a. fordi kostholdet deres ikke er helt optimalt, selv om det selvfølgelig er det mest naturlige for dem. For hunden løses problemet med tannstein ved at den får bein og div. annet å gnage på i tillegg, men det blir jo ikke fullt så enkelt med katten...

Jeg tenker at katter også kan få rå bein og gnage på for å unngå tannsten, slik hunder får. problemet der vil kanskje være størrelsen, og finne noe som er smått nok, men en halv kyllingvinge vil kanskje funke? Skal bare overtale min katt til å faktisk spise helt kjøtt først, så skal jeg teste :) Når det gjelder vitaminer burde vel et variert kosthold med ulike tper kjøtt og innmat fungere bra, vet ikke om en katt vil spise grønnsaker frivillig? vom og hundemat er uansett tilsatt vitaminer og mineraer, og burde funke sånn sett. Det eneste en katt trenger mer av enn en hund er taurin, og det finnes i rødt kjøtt.

Når det gjelder villkatter så er det vel andre ting enn maten som gjør at de ikke lever så lenge, eks. slåssing med andre katter, skader som ikke blir tatt hånd om, rovdyr, kulde, mangel på mat, smitttsomme sykdommer etc. Jeg tror det er alt for enkelt å skylde på maten der, selv om det kanskje også har en effekt. Det er vel heller sånn at ville katter har en "normal" levealder, mens vi mennesker har greid å gjøre miljøet såpass bra at levealderen har økt. Og tørrfor er vel først og fremst funnet opp fordi det er enkelt for oss mennesker og fordi vi nå har råd til å kjøpe det, vet ikke om det automtatisk er det beste for katten.

Jeg tenker ikke på om jeg får i meg nok vitaminer og mineraler og omega 3, men spiser et variert kosthold og har det fint. Så jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så fanatisk overfor dyra. Dessuten spiser jeg mat fordi jeg synes det er godt, og jeg tror at dyr også fortjener og setter pris på litt variasjon i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er ingenting i veien for at du kan fore kattene etter BARF-metoden!

Tror det egentlig er et sunnere alternativ enn at kattene spiser tørrfor hele tiden, selv om dette også er regnet som bra.

Om man forer med BARF, må man passe på å sette sammen riktige produkter, og tilsette f.eks benmel og taurin. Dette må man være uhyre nøye med.

Jeg legger ut en kjempefin oppskriftsbok til deg, om du ønsker å fore etter denne metoden.

http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Barf er forøvrig utbredt bla. i Statene, men flere og flere oppdrettere her i skandinavia går over til denne metoden.

Når det gjelder kjøttdeig, bruker jeg å gi dette til kattungene når de begynner å spise selv. Jeg gir kjøttdeig uten vann og salt som har vært frossen. Dette blander jeg med KMR melkeerstatning og litt kitten-tørrfor.

De fleste kattunger liker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...