Gå til innhold

Rotta vår


Gjest Gjest_Thea_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*

For noen år siden hadde jeg ei koselig lita rotte. Den ble tam på dagen, og var mer som en liten hundevalp. Var i alle fall utrolig tam, og jeg kunne gå med de på skuldra og slikt. Grunnet studier ble jeg dessverre nødt til å gi fra meg henne, og tenker enda mye på hvordan det gikk med henne hos de nye eierne. Bestemte meg for å kjøpe rotte igjen ved en senere anledning.

Nå nylig kjøpte jeg og samboeren min to rottegutter. Har hørt at de skulle være mer tamme og samtidig er det visstnok best å ha to...

Det funket ikke i det hele tatt faktisk. De var utrolig redde, til tross for at vi forsøkte å holde på med de litt inni buret, stryke de og slikt. De skvatt hver gang vi bare kikket i retning av buret.

Ble til slutt nødt til å bytte de tilbake i butikken, og kjøpte ei søt lita jente istedet. Tanken er å hente enda ei fra hennes kull om vi greier å gjøre henne litt tam på en måned.

Hun er bitteliten, og veldig søt. Hun var veldig redd en uke, men nå begynner vi så vidt å ha litt fremskritt. Hun har gått litt på oss, og vært inne i genseren. Gleder meg til dagen hun står på buret og venter på å komme ut til oss. Håper bare det begynner å skje snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje det er litt det samme med rotter som med undulater, at det er vanskeligere å få dem tam når man får to på en gang enn når man får dem en og en. Når de har selskap i hverandre søker de ikke like mye mot menneskene liksom.

Vi hadde en hann og en hunn (splitta dem etter første kullet med unger da...), og det var definitivt hannen som var mest kosete, selv om begge egentlig var like tamme. Hun var litt mer utålmodig, mens han kunne sitte evigheter i armkroken og bli klødd i nakken.

Tror nok din erfaring ikke har med kjønn å gjøre, men med at du fikk to på en gang. Pass på at dere får sosialisert denne første skikkelig bra før dere skaffer en til, og ha dem gjerne litt fra hverandre i starten når dere får den andre så skal du se du får dem sosiale og fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det varierer litt fra rotte til rotte. Vi har en som er supertam, og en som vi aldri har fått helt tam og som enda er litt redd. når han er 1 år gammel Han ønsker kontakt men bare når han selv får komme til oss, vi kan ikke ta han slik vi kan med han andre. Rotter har også forskjellig temperament, og så lenge dere har hatt to fra samme kull er sannsynligheten for at de to hadde likt temperament ganske stort. Noen er da reddere og vanskeligere enn andre. Det er også veldig viktig hvordan de har vært behandlet fra fødselen av. Mange foretrekker å kjøpe rotter dirrekte fra oppdrettere og ikke fra dyrebutikk, fordi disse ofte er mer vandt til mennesker allerede fra fødselsalder. Det er viktig at man får en rotte som har vært i kontakt med mennesker før 5 ukes alderen hvor de kan skilles fra moren. Dette har STOR innvirkning på hvor lette de blir tamme, og hvor redde de er.

Lykke til med jentene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rottegjest

Altså, man kan ikke regne med å få tak i altfor tamme rotter i dyrebutikk.

De er lite eller overhodet ikke håndert.

Det er heller ikke sant at de blir lettere tamme dersom du kun har en rotte. To rotter sammen vil gjerne følge etter hverandre, og blir tøffere sammen. De blir mye mer tamme av å være flere enn en!

Kjøp fra oppdretter, så får pipa en annen låt.

Og jeg håper du vil kjøpe en venninne til den nye rotta? Rotter er flokkdyr, og trives i bunn og grunn ikke alene hvis de er psykisk og fysisk friske.

Du vil få mye mer glede av de, hvis de er to eller flere. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har selskap i hverandre søker de ikke like mye mot menneskene liksom.

Nei, det er stikk motsatt. De blir tøffere sammen, og vil etterhvert konkurrere om oppmerksomheten.

Tror nok din erfaring ikke har med kjønn å gjøre, men med at du fikk to på en gang. Pass på at dere får sosialisert denne første skikkelig bra før dere skaffer en til, og ha dem gjerne litt fra hverandre i starten når dere får den andre så skal du se du får dem sosiale og fine

Dette skal ikke ha noe å si.. Jo raskere de er to, jo bedre. De er lettere å temme når de er to. Utfordringen ligger i at de er kjøpt i dyrebutikk og kke hos privat oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...