Gå til innhold

Hvordan ha hund uten å eie en?


Gjest Gjest_Trine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trine_*

Jeg er i en situasjon hvor jeg kunne tenke meg å ha hund. Har aldri hatt det før, bare passet hund med jevne mellomrom. Nå blir jeg midlertidig ufør og ute av arbeidslivet en stund. Jeg har egen hage og bor rett ved skauen. Trives med hund og turer i skog og mark. Jeg håper jo selvfølgelig at jeg skal bli så frisk at jeg kan begynne å jobbe og det er ikke forenlig med det å ha hund. Den vil bli alt for mange timer alene.

Jeg har sjekket litt på nett vedr. omplassering for hund. Tenkte jeg kunne være et midlertidig hjem inntil hunden ble plassert om. Siden jeg ikke er erfaren så kan jeg ikke ha en problemhund. Om jeg har den i 1 mnd eller 6 spiller ingen rolle. Kan jo også være sykdom eller andre omstendigheter som gjør at noen en periode ikke kan ha hunden sin.

Noen som kan gi meg råd og tips? Er det utopi det jeg tenker eller kan det være en reell mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forverter for førerhunder krever en mer stabil ramme enn kanskje hvisomatte hvis jeg ikke skal jobbe osv. Jeg vil anbefale ts å kontakte omplasseringstjenester og tilby å være fosterhjem/krisehjem for hunder som ikke er problemhunder.

Evt kan du også sette opp en lapp på butikken hvor du tilbyr deg å lufte hunder i nabolaget for turselskapets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trine_*

Jeg ønsker primært å ha en hund over tid, dvs dager.

Å lufte andres hund er ikke av interesse. Jeg ønsker hund som turkamerat, men ellers også. Ikke å kjøre et stykke for å hente en hund.

Blir hjemme iallfall et par-tre år så tidperspektivet mitt er ikke så kort.

Noen omplasseringssteder på nedre del av Østlandet/sørlandet dere kan anbefale? Jeg ønsker noen som er seriøse. Som både tar hunden på alvor og meg som ev. "fosterhjem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke akkurat det du er ute etter, men jeg kjenner to familier som er avlastningshjem for hver sin hund. Det innebærer at de har hunden fast en uke i måneden og ellers i ferier og når eier er bortreist. De kom i kontakt med sine "besøkshunder" gjennom raseklubbene som hundene tilhører.

Kunne kanskje vært noe? Særlig dersom det er spesielle raser du er interessert i å bli kjent med?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor var du for et par år siden???? ;-)

Da skulle jeg gjerne tilbudt deg en hund. Vi har flere hunder hjemme som ikke går sammen, og for et par år siden ville jeg plassere ut den ene.

Jeg blir sikkert stemplet som kynisk nå, men jeg tror denne hunden kunne fått et enda bedre liv ved å være enehunden til noen som ga henne all oppmerksomhet.

Nå er hun blitt 10 år, så nå blir hun vel hjemme, men jeg vet jo at hun helst ville ligge hele dagen foran peisen eller i fanget, men det går ikke fordi de andre også må få være inne sammen med oss.

Hun er rolig inne og går fint i bånd, liker og leke og er glad i mennesker, så hun ville sikkert blitt en flott kompis for noen i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...