Gå til innhold

Siste helgen...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er så uvirkelig. Hunden min har vært litt roligere enn vanlig siste dagene. Ellers vært i fin form. Det er bare noen dager siden jeg snørekjørte på ski med han.

I dag merket jeg at han ikke hadde like god matlyst som vanlig. Og han slikket seg bak. Sjekket ut og så at han var hoven og hadde et sår ved endetarmsåpningen.

Ringte veterinæren og fikk time i dag. Det viste seg å være anal furunkulose og mulig immunsvikt. Dette kan utvikle seg raskt. Svært vanskelig og dyrt å behandle og prognosen er dårlig.

Fikk med antibiotika og smertestillende hjem - og time til avlivning på mandag. :gråte:

Det er så trist. Han er en flott hund med en herlig personlighet...er så glad i han...Nå skal vi nyte hver time sammen frem til mandag...

Noen som har erfaring med denne diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så uvirkelig. Hunden min har vært litt roligere enn vanlig siste dagene. Ellers vært i fin form. Det er bare noen dager siden jeg snørekjørte på ski med han. I dag merket jeg at han ikke hadde like god matlyst som vanlig. Og han slikket seg bak. Sjekket ut og så at han var hoven og hadde et sår ved endetarmsåpningen.

Ringte veterinæren og fikk time i dag. Det viste seg å være anal furunkulose og mulig immunsvikt. Dette kan utvikle seg raskt. Svært vanskelig og dyrt å behandle og prognosen er dårlig.

Fikk med antibiotika og smertestillende hjem - og time til avlivning på mandag. :gråte:

Det er så trist. Han er en flott hund med en herlig personlighet...er så glad i han...Nå skal vi nyte hver time sammen frem til mandag...

Noen som har erfaring med denne diagnosen?

spørsmålet er jo litt om det er du som har bestemt at det blir for dyrt å prøve , eller om det er veterinæren din som har anbefalt deg å ikke prøve.

hvis det er økonomien som avgjør er på en måte valget tatt. hvis det ikke er det bør du kanskje vurdere å gi ham en sjanse.

Vi hadde en schafer med schaferrumpe- anal furunkulose som levde bra med dette i mange år. men det var mye jobb og medisinene var dyre, men gikk ned i pris nå i vår.

vi avlivet ham fordi han fikk en svulst i milten og ikke fordi han hadde denne sykdommen .

er det verdt et forsøk bør man jo kanskje prøve. Det er du som bestemmer-det er din hund .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er jo litt om det er du som har bestemt at det blir for dyrt å prøve , eller om det er veterinæren din som har anbefalt deg å ikke prøve.

hvis det er økonomien som avgjør er på en måte valget tatt. hvis det ikke er det bør du kanskje vurdere å gi ham en sjanse.

Vi hadde en schafer med schaferrumpe- anal furunkulose som levde bra med dette i mange år. men det var mye jobb og medisinene var dyre, men gikk ned i pris nå i vår.

vi avlivet ham fordi han fikk en svulst i milten og ikke fordi han hadde denne sykdommen .

er det verdt et forsøk bør man jo kanskje prøve. Det er du som bestemmer-det er din hund .

Hei! Veterinæren informerte om alternativene. Behandlingen koster minst 30 000 kroner og må pågå i minst 2 mnd. Usikkert om forsikringen dekker deler av dette. Har Agria Maksimal. I beste fall måtte jeg betalt 7200 i egenandel. Fordi prognosen er så dårlig (fare for tilbakefakk/mulig imunsvikt) har jeg bestemt meg for å ikke starte denne behandlingen. Alternativet er lindrende symptomatisk behandling i maks. en uke før avlivning. Jeg ønsket ikke å drøye det lengst mulig fordi jeg var redd han skulle få dårlig livskvalitiet.

Godt å høre at behandlingen hadde effekt på deres hund. Har jo ennå to dager å tenke på...Hadde den imunsvikt i tillegg? Dekket forsikringen behandlingen? Kan du skrive litt om hvordan behandlingen foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han behandles med antibiotika hvis han skal avlives på mandag?

Hei! Behandling med antibiotika er bare lindrende. For å unngå en kraftig infeksjon som kan gi mer smerter og nedsatt allmenntilstand før mandag. Det viktigste nå er at han har det så bra som mulig den tiden han har igjen. Jeg kunne valgt å avlive han i dag. Det orket jeg ikke.

Han har god effekt av smertestillende. Han har løpt i skogen og fanget snøballer :) Han har spist en boks med spesial-våtfor. Nå sover han på teppet sitt og alt virker normalt...men det er det jo ikke. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg føler meg deg!! :troest: Jeg måtte selv gi slipp på puse-gutten min for 5 dager siden, pga dårlig immunforsvar (han ble syk konstant..) Det er så trist :cry: Men noen ganger må man bare gjøre det som er best for dyra. Vet ikke hva sjansene er for at hunden din kan leve normalt, men ønsker deg lykke til og gjør det som er best for gutten din! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Veterinæren informerte om alternativene. Behandlingen koster minst 30 000 kroner og må pågå i minst 2 mnd. Usikkert om forsikringen dekker deler av dette. Har Agria Maksimal. I beste fall måtte jeg betalt 7200 i egenandel. Fordi prognosen er så dårlig (fare for tilbakefakk/mulig imunsvikt) har jeg bestemt meg for å ikke starte denne behandlingen. Alternativet er lindrende symptomatisk behandling i maks. en uke før avlivning. Jeg ønsket ikke å drøye det lengst mulig fordi jeg var redd han skulle få dårlig livskvalitiet.

Godt å høre at behandlingen hadde effekt på deres hund. Har jo ennå to dager å tenke på...Hadde den imunsvikt i tillegg? Dekket forsikringen behandlingen? Kan du skrive litt om hvordan behandlingen foregår?

vår forsikring dekket behandlingen ja. ( gjensidige)

vi behandlet han med noen tabletter som het atopika og en salve som het protopic. først sto han på en veldig høy dose også gikk vi ned til bare annenhver dag ( tror det tok et par måneder) etter dette var det perioder der vi var helt uten tabletter men bare brukte salven for å forebygge at det kom tilbake. kom det tilbake begynte vi med tablettene igjen. tror de tablettene lå på ca et par tusen for første par månedene ( men han var en stor hund da..)

jeg vet ikke om den ahdde immunsvikt.

men den fungerte bra på denne behandlingen iallefall. det var jo litt jobb med å smøre han i stumpen hver eneste dag,men det gikk helt greit.

hvilken rase er det du har?

uansett hva du bestemmer deg: :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg føler meg deg!! :troest: Jeg måtte selv gi slipp på puse-gutten min for 5 dager siden, pga dårlig immunforsvar (han ble syk konstant..) Det er så trist :cry: Men noen ganger må man bare gjøre det som er best for dyra. Vet ikke hva sjansene er for at hunden din kan leve normalt, men ønsker deg lykke til og gjør det som er best for gutten din! :klemmer:

Takk for trøstende ord. Trist med katten din. Man blir så glad i dem. Vanskelig å gi slipp på dem, men noen ganger må vi gi slipp for deres skyld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår forsikring dekket behandlingen ja. ( gjensidige)

vi behandlet han med noen tabletter som het atopika og en salve som het protopic. først sto han på en veldig høy dose også gikk vi ned til bare annenhver dag ( tror det tok et par måneder) etter dette var det perioder der vi var helt uten tabletter men bare brukte salven for å forebygge at det kom tilbake. kom det tilbake begynte vi med tablettene igjen. tror de tablettene lå på ca et par tusen for første par månedene ( men han var en stor hund da..)

jeg vet ikke om den ahdde immunsvikt.

men den fungerte bra på denne behandlingen iallefall. det var jo litt jobb med å smøre han i stumpen hver eneste dag,men det gikk helt greit.

hvilken rase er det du har?

uansett hva du bestemmer deg: :klem:

Jeg skulle gjerne betalt egenandel hvis jeg hadde håp om at han hadde blitt frisk. Er kanskje immunsvikten som gir dårlig prognose? Han har også hatt betennelse i bukspyttkjertelen: Det var i sommer. Allerede da ble det spekulert i om det var imunsvikt. Da ble han fort bra med antibiotika. Etter to dager var det full fart igjen. Tenkte derfor ikke mer over det etterpå. Han har jo vært i kjempeform helt til i dag.

Han er en schæfergutt på 3 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne betalt egenandel hvis jeg hadde håp om at han hadde blitt frisk. Er kanskje immunsvikten som gir dårlig prognose? Han har også hatt betennelse i bukspyttkjertelen: Det var i sommer. Allerede da ble det spekulert i om det var imunsvikt. Da ble han fort bra med antibiotika. Etter to dager var det full fart igjen. Tenkte derfor ikke mer over det etterpå. Han har jo vært i kjempeform helt til i dag.

Han er en schæfergutt på 3 år :)

hvis han er 3 år er det vel verdt et forsøk??

jeg hadde bedt veterinæren sette opp hva som vil koste hva og hva de forventer. så kan du jo snakke med forsikringsselskapet ditt før du tar en endelig avgjørelse. det skader jo ikke å spørre dem først!

lykke til begge to ! d

:klem:

glemte å si forresten at vi kastrerte vår hund da den ble syk. veterinæren vår sa dette ville være bra fordi det var noe med hormonene som gjorde at det var en bedre prognose om han var kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis han er 3 år er det vel verdt et forsøk??

jeg hadde bedt veterinæren sette opp hva som vil koste hva og hva de forventer. så kan du jo snakke med forsikringsselskapet ditt før du tar en endelig avgjørelse. det skader jo ikke å spørre dem først!

lykke til begge to ! d

:klem:

glemte å si forresten at vi kastrerte vår hund da den ble syk. veterinæren vår sa dette ville være bra fordi det var noe med hormonene som gjorde at det var en bedre prognose om han var kastrert.

Takk! Nå blir jeg litt i tvil. Kanskje jeg skal undersøke mer likevel. Vanskelig dette. Var så uforberedt på at dette skulle skje nå. Han er en perfekt hund. Men jeg vil ikke at han skal lide bare fordi jeg synes det er vanskelig å gi slipp på han. Må sove på det i natt og se an formen hans i morgen.

Takk for tipset om kastrering. Hvis behandling likevel blir aktuelt skal jeg nevne det for veterinæren.

Han sover fortsatt på teppet sitt. Samme liggestilling som vanlig. Ser ut som han slapper av og har det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det liv er det håp sier nå jeg....

Jeg synes absolutt du skal gi den en sjanse. Ingen veterinær kan si at en behandling har dårlig effekt før man har prøvd - de kan umulig vite hvordan akkurat din hund responderer på behandling.

Når man skaffer seg hund må man faktisk regne med en del utgifter.... gutten din er 3 år.. han har mange gode år igjen å leve.

Jeg synes det vil være utrolig egoistisk å engang tenke på penger i denne sammenehengen... hva er vel 7200 kr mot et liv? INGENTING! Har du ikke råd så ta nå opp et lån... ikke la økonomien bestemme fordi "prognosen kanskje er dårlig". Du kommer garantert til å angre!

Jeg kunne i all fall aldri tilgitt meg selv hvis jeg ikke hadde prøvd..

Lykke til - jeg håper det går bra for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelene i "billigselskapet" Agria blir fort høye, og den lavere premien svir man fort av på et par skader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det liv er det håp sier nå jeg....

Jeg synes absolutt du skal gi den en sjanse. Ingen veterinær kan si at en behandling har dårlig effekt før man har prøvd - de kan umulig vite hvordan akkurat din hund responderer på behandling.

Når man skaffer seg hund må man faktisk regne med en del utgifter.... gutten din er 3 år.. han har mange gode år igjen å leve.

Jeg synes det vil være utrolig egoistisk å engang tenke på penger i denne sammenehengen... hva er vel 7200 kr mot et liv? INGENTING! Har du ikke råd så ta nå opp et lån... ikke la økonomien bestemme fordi "prognosen kanskje er dårlig". Du kommer garantert til å angre!

Jeg kunne i all fall aldri tilgitt meg selv hvis jeg ikke hadde prøvd..

Lykke til - jeg håper det går bra for dere :)

Hei! Hvis hvis han hadde gode sjanser for å bli helt frisk skulle jeg gjerne betalt en engenandel på 7200 kr. Jeg har en sparekonto som er en buffer for uforutsette utgifter. Men nå er jo saken den er prisen kan bli 30 000 og sjansen for å bli helt frisk er liten. Veterinæren kan ikke være 100% sikker, men svarer sikkert utfra statistikk og egne erfaringer når hun sier at det er fare for tilbakefall eller andre sykdomsproblemer.

Han sover vanligvis hele natten. Men i totiden i natt begynte han å slikke seg bak. Jeg ga han ekstra smertestillende. Da sovnet han og sov til halv ni. Spiste boksen med spesialfor. Hadde god matlyst. Men virker slappere. Har vært ute en tur. Han er roligere og mindre leken i dag.

Har tenkt mye og magefølelsen min sier at avlivning er det beste alternativet. Jeg gjør det ikke for min skyld men for hans skyld. Han har alltid vært en livlig og glad hund med masse energi. Jeg ønsker ikke at han skal få en lang og tøff sykdomsperiode før han sannsynligvis uansett dør. Jeg håper at han fortsatt kan orke en tur i skogen og kose deg med god mat den siste dagen han lever. Derfor vil jeg ikke vente lenger enn til mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelene i "billigselskapet" Agria blir fort høye, og den lavere premien svir man fort av på et par skader....

Hei! Ja, egenandelen er 1200 for min forsikring. I tillegg må man betale 20% av utgiftene som overstiger 1200. Man må betale alle medisiner man henter på apoteket. Avlivningen dekker jeg selv og får ingenting tilbake for hunden fordi jeg ikke har tegnet livsforsikring i tillegg til den vanlige forsikringen.

Hunden min er forsikret gjennom Agria fordi jeg fortsatte den forsikringen han hadde hos oppdretter. Jeg trodde Agria hadde gode betingelser. De har jo spesialisert seg på dyreforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står respekt av valget ditt ts. Det er mange som sier man skal prøve og prøve, men fakta er at en død hund lider ikke. Din hund vil derfor ha et godt liv helt til slutten. Kos dere sammen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står respekt av valget ditt ts. Det er mange som sier man skal prøve og prøve, men fakta er at en død hund lider ikke. Din hund vil derfor ha et godt liv helt til slutten. Kos dere sammen i dag :)

Takk for trøstende ord!

Prøver å nyte de siste timene vi har sammen. Jeg skal ikke på jobb før tirsdag. Mandag kveld har han time hos veterinæren. Ønsker at dette skal bli gode timer for han også. Gir han smertestilende oftere enn veterinæren har foreskrevet. Ser ingen grunn til å spare på smertestillende når han har behov for det og tolerer det godt. Når han har fått smertestillende virker han ikke syk. Da blir han leken og aktiv igjen. Har lekt med pinner i hagen nå. Han er så herlig. Jeg er så utrolig glad i han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg i ditt valg!

Etter å ha hatt et par hunder med kroniske lidelser som vi har prøvd å gjøre det beste for, føler jeg i dag at de burde fått slippe på et tidligere tidspunkt. Da kunne jeg husket dem mens de var friske, lekne og fulle av godt humør, istendenfor at de har vært slitne og utmattede.

Kos deg med hunden! Og etterpå vil du være enda mer sikker på at du har tatt den riktige avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Enig med de her som sier du har tatt et tøft men godt valg TS.

Hadde akkurat besøk av en gammel hund med en rekke kroniske plager. Jeg unner ingen hund (eller andre dyr) å måtte leve slik over lengre tid, og hunden viste ingen som helst livsglede.

Ta heller med deg minnene om en livsglad hund i aktivitet, enn en syk hund som har det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...