Gå til innhold

Barbak ridetur i dag.


Gjest Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Må bare fortelle om rideturen jeg hadde i dag.

Fikk ikke tak i den hesten jeg egentlig skulle ri pga takras og altfor stor binge. Hun er skikkelig nervøs av seg, og siden det var takras med i bildet så hadde hun tydligvis bestemt seg for at her kunne ingen stoles på. Litt leit, og jeg hater å gi opp, men etter 1 time følte jeg liksom at jeg ikke hadde så mye valg.

Jeg valgte derfor å ta den andre hesten. En søt men rampete islandshest på 6 år. Etter å ha løpt rundt i bingen i en time, så orket jeg rett og slett ikke å styre med sal og greier, så det ble bare på med hodelaget og ut på tur. Har aldri ridd barbak på han før, så var i grunn litt nervøs, men FOR en tur.

Vi red gjennom skogen på en skogsvei som tidligere har blitt kjørt opp, men som det nå har kommet et lag med 10-20cm nysnø oppå. Forholdene var rett og slett perfekte. Etter 5 minutter begynte jeg å føle meg såpass trygg at vi begynte med rolig trav (uheldigvis så tølter ikke denne hesten!). Gjennom skogen vekslet vi trav og gallopp. Jeg satt med lange tøyler (måtte jo også ha et lite mantak ;) ) og styrte han med setet og stemmen. Følte meg så i ett med hesten som jeg aldri har gjort før. Kjente hver bevegelse, og følte at jeg hadde full kontroll uten tøyler.

En enorm glede å oppleve samspillet med hesten, og det å være ute i naturen. Kan anbefale alle å ri barbak, spesielt nå som det er så kaldt. Man slipper faktisk å bli kald når man ikke har sal mellom seg og hesten ;)

Skulle bare fortelle dette, men hvis andre har hyggelige eller mindre hyggelige barbak historier å komme med så er det bare å fortelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

Det hørtes herlig ut, og får meg til å tenke på alle de fantastiske rideturene jeg har hatt i mitt tidligere liv. :)

Islandshester. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg red mye barbak før på min superdrektige hoppe. Syns i grunn det er mye bedre å ri med sal, spesielt siden hu var en crazy kaldblodstraver og det kan fort bli veldig glatt å ri barbak, spesielt i bratte oppoverbakker. Cowboysal derimot, det er herlig å ri med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det hørtes herlig ut, og får meg til å tenke på alle de fantastiske rideturene jeg har hatt i mitt tidligere liv. :)

Islandshester. :rødme:

La oss si det sånn at det eneste jeg savnet i dag var tølt. Trav i løssnø gir egentlig litt store bevegelser når man skal prøve å holde seg fast på hesteryggen uten noe å holde seg fast med :hoho: Holdt på å gli av et par ganger, men da var det bare å bruke stemmen, så sakket han av med en gang. Egentlig litt merkelig, for han pleier ofte å være litt stri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jeg red mye barbak før på min superdrektige hoppe. Syns i grunn det er mye bedre å ri med sal, spesielt siden hu var en crazy kaldblodstraver og det kan fort bli veldig glatt å ri barbak, spesielt i bratte oppoverbakker. Cowboysal derimot, det er herlig å ri med det :)

For all del, jeg har ridd mye crazy travere tidligere og jeg hadde vel aldri satt meg oppå noen av de uten sal. Men det er i grunn litt trist, for jeg følte meg mye nærmere og mer i takt med hesten når jeg red helt uten sal.

Var heller ikke så værst glatt når jeg hadde på meg helskinnsridebukse, men du må selvfølgelig ha en hest der du virkelig kan legge bena godt rundt hesten uten at den ser på det som et tegn til å øke farten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg har ridd mye crazy travere tidligere og jeg hadde vel aldri satt meg oppå noen av de uten sal. Men det er i grunn litt trist, for jeg følte meg mye nærmere og mer i takt med hesten når jeg red helt uten sal.

Var heller ikke så værst glatt når jeg hadde på meg helskinnsridebukse, men du må selvfølgelig ha en hest der du virkelig kan legge bena godt rundt hesten uten at den ser på det som et tegn til å øke farten ;)

Hehe red med helskinn jeg å, men frøkna tålte såvidt sjenkler og var i tillegg høygravid, så en liten utfordring var det jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei venninne av meg har et "teppe" i pels MED stigbøyler hun bruker på sin hest hele tiden :) Kjempebra og sitte på, og nesten barbak følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, jeg fikk også lyst til å ri!

Selv om min forrige barbaktur endte med at jeg deisa i glattisen og slo meg gul og blå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Ååh, jeg fikk også lyst til å ri!

Selv om min forrige barbaktur endte med at jeg deisa i glattisen og slo meg gul og blå...

Såvidt jeg husker så endte min forrige barbak ridetur med at jeg falt av i en grøft. Og var sjeleglad for at jeg hadde greid å holde meg fast lenge nok til at jeg slapp å dette av på asfalten ;) hehe

Tydelig forbedring fra forrige gang med andre ord :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*misunnelig*

Hørtes helt herlig ut! :sukk:

Ingenting er som en deilig ridetur i skog og mark! Må se å komme meg tilbake til stallen igjen snart gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har ridd nå, men jeg synes egentlig man har nesten like god kontroll barbak som med sal med litt trening, stigbøylene gir ikke såå mye ekstra (selv om de var revolusjonerende for mongolsk krigføring i sin tid, men så sitter jeg jo ikek med pil og bue i hendene heller). Klart det hjelper å ha en hest som er til å stole på, og størrelsen har kanskje noe å si, jeg har i hvert fall veldig god erfaring med å ri barbak på stor ponni a la connemara og islandshest. På tur da, på bane hjelper det godt med sal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt med lange tøyler (måtte jo også ha et lite mantak ;) ) og styrte han med setet og stemmen. Følte meg så i ett med hesten som jeg aldri har gjort før. Kjente hver bevegelse, og følte at jeg hadde full kontroll uten tøyler.

Herlig følelse! Takk for at du delte den med oss :)

Min ponni er utrolig bred over ryggen, nesten som en sofa. Liker veldig godt å ri barbak på henne, særlig fordi man får denne ekstra følelsen. Også er det så lettvint. Problemet er bare at knærne mine stikker rett ut og beina mine kommer ikke "rundt" henne, så noe dressurridning blir det ikke barbak. Men på tur i snøen er virkelig herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frieser

Hei!

Har en nydelig 8 årig frieser vallak på fòr.

Desverre er han 170 i manke, så rir skjelden barbak, for hvis jeg må av under turen kommer jeg meg aldri oppå :gjeiper:

Men en av salene han har er sauepels teppe/sal, med stigbøyler. Da kjenner du ryggen hans godt gjennom , og får nydelig kontakt!!

Ikek så mye snø her vi bor, men tur på skogsvei i snø -ikke no slår det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Skal ikke si jeg kom meg oppå uten hjelp jeg heller da, tiltross for at han er utrolig liten. Men han er sikkert minst 1.60 i mankhøyde, og så høyt hopper jeg ikke ;)

Er forresten utrolig støl i dag, så skal vurdere å bruke sal når jeg skal på tur i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ei venninne av meg har et "teppe" i pels MED stigbøyler hun bruker på sin hest hele tiden :) Kjempebra og sitte på, og nesten barbak følelse :)

Hei!

Har en nydelig 8 årig frieser vallak på fòr.

Desverre er han 170 i manke, så rir skjelden barbak, for hvis jeg må av under turen kommer jeg meg aldri oppå :gjeiper:

Men en av salene han har er sauepels teppe/sal, med stigbøyler. Da kjenner du ryggen hans godt gjennom , og får nydelig kontakt!!

Ikek så mye snø her vi bor, men tur på skogsvei i snø -ikke no slår det!

Vet dere hvor man får kjøpt en sånn? Høres lurt ut!

Skal ikke si jeg kom meg oppå uten hjelp jeg heller da, tiltross for at han er utrolig liten. Men han er sikkert minst 1.60 i mankhøyde, og så høyt hopper jeg ikke ;)

Er forresten utrolig støl i dag, så skal vurdere å bruke sal når jeg skal på tur i kveld :)

Hvis han er en islandshest er han garantert ikke 1.60 i mankehøyde. Da er han en av de største islandhestene som fins ;)

Men for en fantastisk opplevelse. Skal ri islandshesten min i helgen og gleder meg masse :). Og deilig at du delte en fin opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Vet dere hvor man får kjøpt en sånn? Høres lurt ut!

Hvis han er en islandshest er han garantert ikke 1.60 i mankehøyde. Da er han en av de største islandhestene som fins ;)

Men for en fantastisk opplevelse. Skal ri islandshesten min i helgen og gleder meg masse :). Og deilig at du delte en fin opplevelse :)

Ser at det gikk litt fort med skrivinga. Han er ganske høy til å være islandshest, og har mankhøyde på rundt 1.50. Skrev minst, fordi han føles mye høyere når man skal oppå :hoho:

Jeg vil egentlig ikke ha stigbøyler når jeg skal ri barbak jeg da, for det føles mye friere når man ikke har det. Har også prøvd sånn teppe med stigbøyler, men likte det ikke. Dessuten blir balansetreningen mye bedre uten stigbøyler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge barbakkfølelsen, men ryggen til hesten har mye bedre av en veltilpasset sal :) Men av og til skader ikke, og er kjempeherlig.

Ikke mye som slår skogstuerer uten sal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Ikke for å ødelegge barbakkfølelsen, men ryggen til hesten har mye bedre av en veltilpasset sal :) Men av og til skader ikke, og er kjempeherlig.

Ikke mye som slår skogstuerer uten sal :)

Er selvfølgelig klar over at belastningen på ryggen til hesten er større når jeg rir barbak, og har ikke et ønske om å bytte ut sal med barbak. Jeg tror imidlertid at en barbak tur innimellom kan forbedre rytterens balanse, og at det derfor også kan komme hesten til gode over tid.

Skal ut på tur igjen i dag, men da er nok salen tilbake siden det skal være en litt raskere treningstur med trav og gallop over litt lengre distanser. Alt med måte og til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...