Gå til innhold

Bør en hund avlives når den biter


Gjest Valiant

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

Bør en hund avlives når den biter et menneske?

Ville du hatt en hund som hadde bitt mennesker og kunne komme til å gjøre det igjen?

Eller kommer det an på størrelsen på hunden. En dvergpuddel kan jo ikke gjøre den samme skaden som om en diger Rottweiler kan når den går til angrep og biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Kommer helt ann på situasjonen, jeg mener den nødvendigvis ikke bør avlives. Men med en hund som er lunefull, har et dårlig temperament hvor dette gjentar seg så må man gjøre noe. Og da blir vel avlivning av og til løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør en hund avlives når den biter et menneske?

Ville du hatt en hund som hadde bitt mennesker og kunne komme til å gjøre det igjen?

Eller kommer det an på størrelsen på hunden. En dvergpuddel kan jo ikke gjøre den samme skaden som om en diger Rottweiler kan når den går til angrep og biter.

Ikke umiddelbart. Jeg må vite hva som skjedde i forkant. Eks at noen voksne ikke skjønner at barn skal være alene med store hunder....mye kan skje...barn kan falle. eks på hunden, hunden skvetter til og lager en fift? Mange foreldre som vil rope ulv,ulv om det er en stor hund.

det finnes barn som ikke har lært hjemme at de skal være snill med dyra....har sett hunder som sitter lenket på eiers eiendom hvor barn har kastet sten....Hva om hunden klarte å slite seg løs i rent forsvar og kom til å kade barna.

En hund er forsvarsløs med den nye loven. Små hunder? nei, skaden blir ikke så stor som ved en stor hund,men mange eiere forstår ikke at de skal oppdra de. De halser og bjeffer.....har du ikke kontroll, så blir det helt noe annet. Har en hund skadet noen pga sitt lynne og at eieren har 0 kontroll, ja da kan du ha den til dyrlegen med det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei!

Det kommer så helt ann på situasjonen, man må finne ut om hva som ligger bakom. Kan være noe helt uskyldig som personen skrev ovenfor.

Skjønner eks godt hvis en person har "plaget" en hund, og den sier i fra.

Men det blir noe annet hvis hunden er aggresiv og den har "kort lunte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på situasjonen.

Hvis den angriper mennesker uprovosert så synes jeg de burde avlives umiddelbart. Og særlig hvis det er snakk om barn.

Størrelse på hunden synes jeg blir irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg meiner at hunden bør få leve viss han har ført seg normalt. Eg meiner det er heilt normalt at ei bikkje bit ein unge som stikk fingrane i augo på ho, og ikkje ein god grunn til å avlive dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ganske stor forskjell på en hund som er uforutsigbar og agressiv, og en hund som biter én gang i pressede situasjoner.

Mange folk klarer ikke oppføre seg i nærheten av hunder, og ikke ta hintet når den begynner å knurre/trekke seg unna/e.l. Om sånne situasjoner oppstår og pågår lenge -vil- hunden bite etter en stund (i de fleste tilfeller).

For å sette det litt på spissen; det er forskjell på en usosialisert hund med mange redsler som kanskje er i faresonen når det gjelder angrep, særlig på barn - og en snill, rolig hund som fant ut at den måtte bite når noen skøyt med softgun i ansiktet dens.

På generelt grunnlag vil jeg ikke si at en "hund som biter" burde avlives, særlig ikke om en ikke finner ut av årsaken til at det skjer. Den er kanskje usikker og kan trenes til å bli "snill" igjen. Men noen tilfeller er alvorlige, og hunden har gått helt over styr - og det er kanskje best å la den slippe (om ingen kyndige vil ta den som omplasseringshund). I mange tilfeller har en hund som biter en helt feil eier for denne hundens temperement, men det er nå en annen sak.

Jeg synes nesten det er skummelt å gå på tur med bikkja. Jeg veit hun er snill som bare det, og går nesten alltid i bånd. Men -om- det kommer en unge bort, og vil klappe, mens ungen hyler og skriker. Jeg vet ikke hva som kan komme til å skje - kanskje er min hund en slik "bitehund". Det vet jeg ikke. Jeg håper jeg aldri får oppleve en slik situasjon. Uansett om bikkja blir banka og ikke egentlig biter hardt - så er hun da aggeressiv og må dø. Min redsel bunner i det at hun er ganske usikker og redd for mange ting, og det nok derfor ikke skal så mye til at hun kanskje går over streken - dersom hun ikke har mulighet til å trekke seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Som en hovedregel så mener jeg at en hund som biter bør avlives ja, uavhengig av størrelse.

enig her... med noen ytterst få unntak, som framprovosering av bitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør en hund avlives når den biter et menneske?

Ville du hatt en hund som hadde bitt mennesker og kunne komme til å gjøre det igjen?

Eller kommer det an på størrelsen på hunden. En dvergpuddel kan jo ikke gjøre den samme skaden som om en diger Rottweiler kan når den går til angrep og biter.

Jeg er vel enig med de fleste her at størrelsen på hunden ikke har noe å si. Jeg mener derimot at alder har noe å si, og at en valp som ikke er sosialisert ikke har samme "kontroll" som en voksen hund, akkurat som et barn ikke blir straffet på samme måte som en voksen.

I utgangspunktet synes jeg ikke at hunder som biter bør avlives, for det kan være så utrolig mange (gode) grunner til at den biter. Mishandling, provokasjon, at den blir angrepet eller skremt, osv. Hos mennesket heter fysiske reaksjoner på dette som oftest selvforsvar. Jeg ser ikke noen grunn til at hunden skal straffes hardere.

I enkelte tilfeller er hunden så aggressiv og mannevond at det ikke finnes noen annen utvei, men jeg tror ikke dette gjelder flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generelt aggressiv og uberegnelig hund hadde nok fått slippe, ja.

Ellers så er jeg mest opptatt av hvorfor hunden biter, enn at den gjør det.

Kommer bitingen helt uprovosert som lyn fra klar himmel er det fare på ferde, er bitingen et uhell pga misforståelser eller hunden biter fordi noen plager den så er det stor forskjell på hvordan man bør reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Faren min hadde kjøpt seg verdens nydeligste dobermannvalp til skogsturer, jakt, agility etc.

Hunden var den søteste i hele verden, men passa på oss godt overfor andre mennesker. Kvinner og barn gikk greitt, men mannfolk kunne han knurre litt til helt til han ble vant til dem. Vi bodde i skogen, veien var dårlig opplyst og dersom jeg kom hjem i 11 tida om kveldene pleide pappa å slippe ut hunden så han kunne komme for å møte meg. Skal love dere at dersom det var noen ulumske mennesker som fulgte etter meg(var nok ikke det men men) så forandret de nok mening når en dobermann på 50 kg, løpende i ørten km/t, bjeffende som en gal nærmet seg.

Hunden stoppa da han kjente meg igjen, logra med halen og løp tilbake til huset. Har aldri følt meg så trygg:)

Så fikk jeg ei lita søster. I begynnelsen var hunden beskyttende og herlig, han lå ved henne på teppet og passet på at ingen han ikke likte kom nær henne. De var bestevenner og da hun rundet året brukte hun ham som støtte for å lære seg å gå. Han dilta etter henne overalt og hun kledde på ham dukkeklær og luer uten at han brydde seg det minste.

Men så kom dagen da hun plutselig ble en trussel. Hun hadde lekt seg litt med hans "private deler", hun visste jo ikke hva de var, og han tok det som om hun prøvde å dominere han. Han var jo der først og ville vise at han var sjefen.

Så han slang henne i bakken og stod over henne og knurra. Jeg har aldri sett pappa gråte i alle mine 22 år, men da jeg kom hjem fra skolen satt han og min stemor og gråt i sofaen fordi de måtte avlive hunden. De torde ikke ta sjansen på at han kunne bite neste gang.

Så det kan være mange grunner, hadde han vært en chihuahua istedet for en dobermann så hadde han ikke blitt avlivet tenker jeg. Dette er 6 år siden men jeg savner han enda:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en hovedregel så mener jeg at en hund som biter bør avlives ja, uavhengig av størrelse.

Og (nesten) helt uavhengig av grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Som en hovedregel så mener jeg at en hund som biter bør avlives ja, uavhengig av størrelse.

Så om du f.eks driver og sparker en hund. Og den biter så synes du at den skal drepes. Når det var din egen feil at den bet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Helen Parr

I utgangspunktet synes jeg en hund som biter bør avlives. Og det helt uavhengig av størrelse.

Jeg ser dog at det kan finnes tilfeller hvor man kan vurdere det annerledes. Det er nevnt eksempler med at hunden blir skremt o.l. Likevel synes jeg stort sett at hunder som tyr til biting ikke bør leve, selvom den er blitt skremt. Da er den tydeligvis ikke trygg nok til å få et godt liv likevel. (Da ser jeg bort fra ekstreme situasjoner hvor unger hiver stein på hunder som står bundet hvis det er engangstilfelle, o.l.)

For øvrig synes jeg det virker som de minste hundene er de minst veloppdragne. Min lille høyst private og ikke-vitenskaplige teori går ut på at eiere til småhunder ikke tar oppdragelsen av hunden så alvorlig, og spesielt når det dreier seg om lederskapsmarkering, når den er liten, nettopp fordi de ikke anser oppførselen som truende. "Åååå, er den ikke søt? Den tror den er sjefen her!"

Ikke søtt i det hele tatt. Og egentlig ganske farlig. Hadde de store hundene mine oppført seg tilsvarende som mange små gneldrebikkjer jeg har truffet, hadde de skremt livet av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du f.eks driver og sparker en hund. Og den biter så synes du at den skal drepes. Når det var din egen feil at den bet ?

Du skjønner, når noen skriver "hovedregel" betyr ikke det nødvendigvis alltid...

Forøvrig mener jeg at dersom en hund blir angrepet av et menneske skal den ikke bite dersom den har mulighet for å komme seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Så om du f.eks driver og sparker en hund. Og den biter så synes du at den skal drepes. Når det var din egen feil at den bet ?

I veldig mange tilfeller er det nettopp menneskenes skyld at hundene biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i 9 av ti tilfeller at hunder som biter skal avlives ja. Det kommer jo an på situasjonen, selvfølgelig.

Min hund markerte på et barn en gang, det var noe av det værste jeg har opplevd, og jeg kunne ALDRI ha stolt på den hunden igjen. Derfor ble hun avlivet. Jeg hadde hun en liten stund til, men jeg følte meg usikker på henne, og merket at gleden med å ha hund forsvant. Hunder som biter er forferdelig trist, og det var forferdelig å avlive min hund, men jeg ville gjort akkurat det samme igjen hvis min nåværende hund beit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...