Gå til innhold

Hva kan egentlig Trude Mostue om dyr?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en henge ut-tråd, men jeg fikk nesten hakeslepp da jeg leste en bok her om dagen.

Trude Mostue kom ut med en bok før jul; Dyrlegen. I den står det følgende om vurdering for kjøp av katter: "Det er også viktig å ikke velge en kattunge som er blitt skilt fra moren for tidlig. De har en tendens til å få problemer med å bli husreine. (...) Åtte uker er den beste alderen." (Side 87.)

:hakeslepp:

Jeg fikk nesten litt klump i halsen av at en kjent og respektert dyrlege mener at en kattunge bør bli tatt fra moren sin så tidlig. Forhåpentligvis er det en trykkfeil, men det er jo grusomt. :(

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hakeslepp:

Jeg fikk nesten litt klump i halsen av at en kjent og respektert dyrlege mener at en kattunge bør bli tatt fra moren sin så tidlig. Forhåpentligvis er det en trykkfeil, men det er jo grusomt. :(

Hva synes dere?

Hvorfor er dette grusomt ?

De spiser tørrfor , drikker kattemelk på boks / vann selv. De er ikke avhengig av kattemammaen.

Jeg tror alle de kattene vi har hatt opp gjennom åra har vært ca 8 uker når de ble levert.

Aldri vært noe problem med noen av dem av den grunn. Tror heller ikke kattene har lidd noen nød av den grunn

Endret av Qha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette grusomt ?

De spiser tørrfor , drikker kattemelk på boks / vann selv. De er ikke avhengig av kattemammaen.

Jeg synes "grusomt" er å overdrive, men katter går glipp av mye viktig sosialisering ved å bli tatt fra mor/søsken før 12 uker. Så dette går ikke på ren fysisk overlevelse, menå go katten best mulig vilkår. Hvis de fortsatt blir ammet er det også best for kattungen å bli ammet så lenge som mulig, siden det legger grunnlaget for god helse i framtida. Og siden det ikke er noen ulemper med å vente de fire ukene ekstra, ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det.

Man bør også ta høyde for individuelle forskjeller, feks begynte den siste kattungen som ble født hjemme hos meg ikke å ta til seg fast føde før hun var 11-12 uker. I tillegg er hun liten for alderen, så henne ville jeg ihvertfall ventet med å gi vekk til hun var 14 uker +, hvis vi ikke skulle ha henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette grusomt ?

De spiser tørrfor , drikker kattemelk på boks / vann selv. De er ikke avhengig av kattemammaen.

Men de lærer den viktigste oppdragelsen i den tiden. Katter som blir tatt vekk veldig tidlig (når de er nyfødte o.l) og flaskes opp har en tendens til å mangle enn del katteoppførsel. Ei vennine av meg har katt fra dyrebeskyttelsen som hun flasket opp, denne ble tatt bort i 6 ukers alder grunnet kattemor holdt på å drepe de. Denne vil jeg si mangler en del i katteoppførsel. Kattene mine liker den ikke, den viser ingen signaler av typisk katteoppførsel (piske med halen, jakte på fluer o.s.v)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nesten litt klump i halsen av at en kjent og respektert dyrlege mener at en kattunge bør bli tatt fra moren sin så tidlig. Forhåpentligvis er det en trykkfeil, men det er jo grusomt. :(

Hva synes dere?

kjent og respektert blant alle andre enn norske veterinærer tror jeg blir rett å skrive her.

dama er jo ikke riktig rett. Man skal også huske på at hun ikke gjorde annet enn å stryke på de studiene sine. det var såvidt hun hangla med. hun var den svakeste studenten av alle og det sies at hun aldri hadde kommet videre hadde det ikke vært for filming av BBC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Gjest over har et poeng; det at hun har blitt en profilert dyrlege har ikke nødvendigvis sammenheng med at hun er den fagmessige beste dyrlegen... Henns status og popularitet handler nok om andre ting.

Uten at jeg har sjekket eksamenspapirene hennes og i det hele tatt kan si noe om hennes kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dama er jo ikke riktig rett. Man skal også huske på at hun ikke gjorde annet enn å stryke på de studiene sine. det var såvidt hun hangla med. hun var den svakeste studenten av alle og det sies at hun aldri hadde kommet videre hadde det ikke vært for filming av BBC.

Helt enig.

T.o.m. den dag i dag, forbinder jeg det med henne. Gjennom hele dokumentar serien sytet og klaget hun, og det var jo alle andres skyld at hun strøk prøvene sine... Hun er jo temmelig PR-kåt, stiller jo opp i bl.a Se & Hør. Lurer på hvor mye hun ble betalt for den repotasjen?!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man lærer mens man jobber, teori er slett ikke alt. Så selv om hun sugde big time på studiene, så trenger hun ikke suge for alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Men de lærer den viktigste oppdragelsen i den tiden. Katter som blir tatt vekk veldig tidlig (når de er nyfødte o.l) og flaskes opp har en tendens til å mangle enn del katteoppførsel. Ei vennine av meg har katt fra dyrebeskyttelsen som hun flasket opp, denne ble tatt bort i 6 ukers alder grunnet kattemor holdt på å drepe de. Denne vil jeg si mangler en del i katteoppførsel. Kattene mine liker den ikke, den viser ingen signaler av typisk katteoppførsel (piske med halen, jakte på fluer o.s.v)

Jaja, hunden min har ingen tegn på hundeoppførsel heller. Men hun ble ikke hentet før det var ideelt. Hun har et veldig klønete og krampeaktig språk ovenfor andre hunder som skremmer noen og provoserer andre. ellers ligner hun veldig på en blanding av katt og menneske :-D hun er så rar den hunden, kanskje norges mest unike av sin sort.

anyways, jeg tror trude mostue kan litt om dyr. men hun er nok ingen guru. men jeg vet om mange som har gitt ut bøker om ting de ikke er eksperter på. derfor man må være kritisk når man kjøper bøker og ikke bare sluke alt rått fordi hun er kjent.

Trodde forresten også 8 uker var litt tidlig når det gjaldt katt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*
Dette er ikke en henge ut-tråd, men jeg fikk nesten hakeslepp da jeg leste en bok her om dagen.

Trude Mostue kom ut med en bok før jul; Dyrlegen. I den står det følgende om vurdering for kjøp av katter: "Det er også viktig å ikke velge en kattunge som er blitt skilt fra moren for tidlig. De har en tendens til å få problemer med å bli husreine. (...) Åtte uker er den beste alderen." (Side 87.)

:hakeslepp:

Jeg fikk nesten litt klump i halsen av at en kjent og respektert dyrlege mener at en kattunge bør bli tatt fra moren sin så tidlig. Forhåpentligvis er det en trykkfeil, men det er jo grusomt. :(

Hva synes dere?

8 uker er vel den vanligste alderen å gi vekk katter på, i allefall her.. Ser ikke noe galt i det jeg. Og nå mener hun at det ikke er bra å ta de tidligere, men at de minst skal være så gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere om valper på 8 uker, da?

På valp er vel 8 uker den ideelle alderen?

Man kan jo ikke sammenligne valper og kattunger, det er to vidt forskjellige dyr, med veldig forskjellige sosialiseringsprosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gang en katt som var 12 uker gammel. Han var altfor knyttet til moren sin og brukte laaang tid på å bli trygg hos oss. Han endte opp med å sky og sær.

Mens de kattene som jeg har hatt ved 8-ukersalder, har vært fine å ha med å gjøre.

Så jeg tror Trude Mostue har litt peiling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel Trude Mostue mener også det er egoistisk og ha hund hvis du er borte fra den mens man er på jobb, ca 8+ timer hver dag. Hvilket i seg selv er en god tanke, men om man skulle fulgt dette, hvor mange hunder hadde ikke måttet på omplassering? hvor mange sentre for omplassering hadde ikke blitt overfylt? hvor mange hunder som hadde et godt liv måtte ikke blitt avlivet?

Jeg mener jo at en hund skal være minst mulig alene, men synes ikke det at man jobber er god nok grunn til å IKKE ha hund. Man går da tur med den 3 ganger om dagen minimun for det. Og gir den alt den trenger. Min hund har ikke tatt noen skade av å være noen timer alene på dagen

Så dette synes jeg er en uttalse man ikke tenker over de faktiske konsekvensene av.. Llitt sånn føler jeg at hun gjør med mye av det hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjent og respektert blant alle andre enn norske veterinærer tror jeg blir rett å skrive her.

dama er jo ikke riktig rett. Man skal også huske på at hun ikke gjorde annet enn å stryke på de studiene sine. det var såvidt hun hangla med. hun var den svakeste studenten av alle og det sies at hun aldri hadde kommet videre hadde det ikke vært for filming av BBC.

:roll:

Visste dette ville komme. Hun var ikke den svakeste studenten fordi om hun var den eneste studenten som ble med i serien som strøk på én eksamen. Å stryke på en eksamen er langt fra synonymt med å være dårlig. Teori og praksis er to veldig ulike ting.

Trude Mostue er langt fra en dårlig veterinær. Det at hun faktisk var en av de som trakk folk til skjermen og at hun gjorde det bra i flere serier, så bør ikke jantenorge trekke i tvil kvalifikasjonene hennes som fagperson.

Og hun er langt fra den eneste veterinærern som anbefaler 8 uker som en grei alder å skille de fra mor. Generelt sett så håper jeg folk har såpass vett at man velger heller å høre på noen som har seks års utdannelse, enn folk som mener og syner på grunnlag av den ene kattten man har selv. Det er stor forskjell å si hva som er best for katten min versus det å snakke om katter som rase generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakke om katter som rase generelt...

katter som art. katt er en art ikke en rase.

Mitt poeng vedr trude Mostue: Det er ikke alltid de som er mest profilert i media som er hverken de mest representative eller de dyktigste innefor sin profesjon. er f. eks Staff en god representant for landets advokater.

er samme greia med veterinærer. og det har ikke noe med jantelov å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...