Gå til innhold

Alt vi hundeeiere må tåle


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Jeg har absolutt ingen problemer med barn! Det er stort sett foreldre som oppfører seg noe merkelig, og burde passe bedre på :) Når jeg selv får barn kommer barnet til å lære at ikke alle hunder er like glad i barn, og at man uansett alltid spør før man klapper en hund.

når folk kommer og spør meg om barna for hilse blir jeg kjempeglad og sier at det får de selvfølgelig! jeg sier på forhånd i fra om at den store kan være noe overstrømmende, og passer på mens barnet hilser på henne (hun er jo bare glad) :) generelt når folk spør synes jeg det er utrolig hyggelig! det er å buse fremover, og å sende barnet sitt bort med å si: se på den søte hunden! gå bort å lek med hunden! jeg har problemer med. + når folk med unger som er redd hunder plutselig er inne i stua mi.....

Har ingen problemer med barn på noen måte. men det er mye tette foreldre der ute. jeg har også opplevd at barn har krabbet etter hunden min inn under bordet ute på kafé mens foreldrene bare sitter og ser på.

*Pepperkake*, jeg forlanger ikke at du vet alt hva man gjør med en hund, men jeg forlanger at du ikke kommer løpende bort og løfter opp hunden min, at du ikke krabber mellom setene på trikken for å klappe hunden min og i det hele tatt at du viser normal høflighet og ikke tar deg til rette med alt av andres hunder som er ute og går i byen :) ikke noe mer enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at hunder bør vennes til barn og at hunden "må" være trygg når et barn kommer løpende bort. Jeg har selv hatt hund som var fantastisk snill med barn selv om den ikke var 100% lydig (polarhund med uerfarne eiere, dvs familen min) eller tilvent unger, og om jeg hadde hatt en hund som glefset eller ble aggressiv ovenfor folk ville jeg selvsagt (...) blitt veldig bekymret. Samtidig er det jo ikke bare aggresjon som er problemet her. En valp under opplæring er lett å distrahere til å hoppe, bli voldsom, lekebite osv - og kan både feillæres og skremme ungen der og da. Og det er vel bare å innse det - ikke alle voksne hunder er helt klippestø lydige tålmodighetsmaskiner heller, og kan bli både opphissede og overivrige, eller i verste fall aggressive, når noen stormer bort uten at eier er tilstede eller rekker å signalisere til hunden hva som er ok oppførsel. Og så finnes det jo de hundeeierne som ikke tar ansvaret med å ha dyr alvorlig, og kanskje har en usikker og sint hund som de ikke kontrollerer godt nok, og som faktisk er direkte farlig å gå rett bort til. Der er det eieren som har ansvaret, men det er jo en kjip måte å lære "ikke gå bort til fremmede hunder" på...

Dessuten er det jo ikke helt naturlig for en hund at ukjente folk eller dyr uforvarende og i høyt tempo, uten å se an, stoppe opp, henvende seg til "sjefen" først osv som er den mer "normale" måten hilse på, hiver seg over dem. Selv en hund som er vokst opp med barn og er snill og lydig kan skvette av dette. Det er en negativ erfaring for hunden, selv om den skulle være vant med (f eks) barn fra før. Mange nok negative erfaringer og hunden er nødvendigvis ikke like trygg lengre. Jeg skjønner trådstarter godt som blir oppgitt over erfaringene sine - noen voksne ER tette og uoppmerksomme og skjønner åpenbart lite av sammenhenger her i verden. Men det er nok et dilemma som aldri kommer til å løses - om man "oppdrar" noen - og det bør man sikkert gjøre - dukker det alltid opp noen flere uvitende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan noen ganger irritere meg over andre hundeeiere som absolutt skal proppe godbiter i min hund, gjerne mens han hopper opp etter dem. En hundeeier burde jo vite hva de da lærer ham, og i alle fall ikke klage til meg fordi at de "ikke har hundeklærne på i dag, og da passer det ikke å bli skitnet til"... Bare fordi de selv har en liten tass, så har jeg en svær laban som ikke er så lett å styre om de ikke vil la meg oppdra ham overfor dem.

Jeg hadde en periode flere slike folk som fungerte som godtestasjoner i hunden min sitt hode, og hver gang han så en av dem i det fjerne, måtte jeg jobbe intensivt for å holde kontakten med ham. Så begynte jeg å si at de ikke fikk lpv å gi ham, og da var jeg selvfølgelig en ordentlig sleeeeem eier. Det får de bare synes, for nå slipper jeg at hunden blir ustyrlig ellevill ved synet av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg kan noen ganger irritere meg over andre hundeeiere som absolutt skal proppe godbiter i min hund, gjerne mens han hopper opp etter dem. En hundeeier burde jo vite hva de da lærer ham, og i alle fall ikke klage til meg fordi at de "ikke har hundeklærne på i dag, og da passer det ikke å bli skitnet til"... Bare fordi de selv har en liten tass, så har jeg en svær laban som ikke er så lett å styre om de ikke vil la meg oppdra ham overfor dem.

Jeg hadde en periode flere slike folk som fungerte som godtestasjoner i hunden min sitt hode, og hver gang han så en av dem i det fjerne, måtte jeg jobbe intensivt for å holde kontakten med ham. Så begynte jeg å si at de ikke fikk lpv å gi ham, og da var jeg selvfølgelig en ordentlig sleeeeem eier. Det får de bare synes, for nå slipper jeg at hunden blir ustyrlig ellevill ved synet av dem...

åhh jeg vet!! fikk skikkelig problemer i bomringen jeg av alle steder. dama i den manuell-bua ga henne godbit hver gang jeg kom og skulle betale så til slutt hadde jeg en hund som prøvde å hoppe ut av vinduet når vi kom i bomringen. klatra over meg og var helt vill. så jeg begynte å si at hun ikke kunne få, og da ble jeg ikke noe særlig populær. nå har jeg fått meg stasjonsvogn med bur baki så nå slipper jeg heldigvis sånne problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at man kan forvente at alle hunder er 100% trygge rundt barn. Noen hunder liker ikke barn nettopp fordi de har møtt noen ufyselige barn som har mishandlet dem. Da er det ikke rart at de prøver å unngå barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg synes ikke at man kan forvente at alle hunder er 100% trygge rundt barn. Noen hunder liker ikke barn nettopp fordi de har møtt noen ufyselige barn som har mishandlet dem. Da er det ikke rart at de prøver å unngå barn.

jeg er litt enig i det altså. altså, jeg prøver å venne mine masse til barn og håper de skal takle de fleste situasjoner. men merker fortsatt at hun største ikke har helt kontroll på seg selv rundt barn. og dersom barnet går etter henne blir hun litt stressa.

Vi hadde før en golden som virkelig mislikte barn. vi var veldig flinke til å passe på, og hun gikk alltid vekk når det var barn der så det ble sjelden noe problem. eneste vi fikk problemer med var enkelte foreldre som sendte ungen etter hunden vår, og ikke ville høre på oss når vi sa at hun ikke likte barn og at de måtte ta barnet vekk. og i noen tilfeller hvor de sendte ungen bort mens de selv var laaaangt unna. HUFF. derfor jeg har litt fordommer mot sånne foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hunder som er ganske sjelden og spesielle i utseende. Jeg har ikke problemer med barn. De er veldig glad i barn og er vant til det så forsåvidt hadde ikke det vært noe problem. Men barna jeg har truffet har alltid spurt pent om å få hilse. Og får selvsagt det. Det er verre med voksne!! Har opplevd mange ganger at de har skreket noe sånt som: åååå, de er så vakre og så kaster de seg rundt halsen på de(!) Skulle trodd de visste bedre i det minste. Heldigvis er hundene mine veldig godt sosialisert og gjør ikke noe når folk oppfører seg sånn. Men jeg må si jeg blir utrolig forundret over at voksne gjør sånt. Og begge mine hunder er voksne, så det er ikke fordi de er valpesøt heller. Forstå det den som kan...

Edit: skriveleif

Endret av smidja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå enig med deg Lilleulv, det ER mye tette foreldre og folk generelt der ute. Mange av disse ignorante menneskene har tydeligvis aldri sett en aggressiv hund før... Da jeg var liten sa mamma til meg at jeg MÅ spørre om lov til å klappe, for det kan hende at hunden biter... Det sitter! Jeg spør alltid og det er en selvfølge. Jeg ble også lært til å ALDRI gå bort til en hund som er bundet fast i bånd, fordi den kan være "en sint hund". Det ser jeg hver dag at mange barn ikke har lært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh jeg vet!! fikk skikkelig problemer i bomringen jeg av alle steder. dama i den manuell-bua ga henne godbit hver gang jeg kom og skulle betale så til slutt hadde jeg en hund som prøvde å hoppe ut av vinduet når vi kom i bomringen. klatra over meg og var helt vill. så jeg begynte å si at hun ikke kunne få, og da ble jeg ikke noe særlig populær. nå har jeg fått meg stasjonsvogn med bur baki så nå slipper jeg heldigvis sånne problemer...

Hmm..jeg er både enig å ikke enig...

Mener absolut ikke man kan ta seg friheten å gå frem å LYFTE opp en fremmed hund!! det høres helt merkelig ut!!

Men veldig mange hundeiere lar hundene dems gå frem å snuse på fremmede mennesker uten at eieren spør om det er greit for den fremmede personen..

Jeg er av noen anledning en person som hunden virkelig vil hilse på, men det er ikke alltid jeg har så veldig lyst å hilse på hunden...

Så når det er omvent er det alltså for hundeiere ofte helt greit...

Men stusser litt på det du skriver om hun i bomringen som gir hunden godteri.

Du må jo si NEI!!!! ( til bomringdama )

Det er jo din hund, du som bestemmer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg holder hunden unna de som ikke viser interesse for å hilse på hunden, det er vanlig folkeskikk for min del, rett og slett fordi jeg vet mange er redd for hunder. Eller evt. bare skeptiske til en bamse av en svart hund som gjerne bjeffer på fremmede og når han kjeder seg (stoppe på tur er da helt uhørt må vite!).

Jeg mener i grunn at folkeskikk går begge veier i dette tilfellet. Hunden skal kontrolleres slik at den ikke kommer helt bort til fremmede som ikke har noe ønske om å hilse på, og fremmede som har et ønske om å hilse på skal spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veldig mange hundeiere lar hundene dems gå frem å snuse på fremmede mennesker uten at eieren spør om det er greit for den fremmede personen..

Jeg er av noen anledning en person som hunden virkelig vil hilse på, men det er ikke alltid jeg har så veldig lyst å hilse på hunden...

Så når det er omvent er det alltså for hundeiere ofte helt greit...

To gale gir ikke en rett... Jeg vil ikke at andre tar seg friheter med min hund, men jeg vil heller ikke at min hund plager andre!

Min hund kan gå uinteressert forbi mange mennesker, og så bli fryktelig interessert i å hilse på nestemann vi møter. Han begynner å pipe og logre med hele kroppen lenge før vi når frem til den utvalgte. Jeg sørger da selvsagt for å ta ham til meg, og lar ham kun hilse på denne personen dersom vedkommende spør om å få klappe ham.

Jeg er nok like irritert på ubetenksomme hundeeiere som mange uten hund, fordi hensynsløse hundeeiere gjør mitt hundehold vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_lisa_*
De fleste som aldri har hatt hund selv har ikke peiling på at du prøver å oppnå noe som helst, og jobber med lydighet etc. når hunden er så liten. Det er din jobb å oppdra omgivelsene, du må si ifra! Du kan selvfølgelig ikke anta eller forvente at alle har den samme innsikten i hund som du har. Jeg syns ikke du har lov til å bli grinete.

ser at det er en stund siden det er skrevet noe på tråden. Men må bare si meg så enig med lilleulv. Som hundeeier må man kunne forvente at ingen kaster seg over hunden din. Selv har jeg ikke barn, men foreldrene må være såpass voksne at de forstår at en ikke skal gå bort til fremmede hunder. Jeg husker tilbake til da jeg var liten, familien hadde noen polarhunder og glad i og vant tïl hunder som jeg var hadde jeg lyst til å kose med alle jeg traff. Men jeg ble, og alle barn burde bli oppdratt til å ikke kose med fremmede hunder uten å få tillatelse.

til la flaca - JO man må faktisk kunne forvente av omgivelsene at de holder seg unna hunden din. Et baby er ikke allemannseie, og det forstår alle. Like lite er en hund allemannseie. Er det så mye vanskeligere å skjønne??? Nei, enig med lilleulv. Det er mangel på sosial intelligens når folk traver bort og kaster seg over fremmede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig i mye av det som blir sagt av intetanende foreldre. Unga kan man ikke laste, men foreldrene der i mot ... Mange har tendenser som grenser til idioti.

Jeg opplevde en gang at min hund som da var livredd tog (andre togturen) ble forsøkt "kastet" (altså, det var ikke hensikten, men det var ca. sånn det ble) inn i toget av en helt fremmed mann. Det gikk selvsagt ganske dårlig, og jeg er veldig glad hun bare trakk seg unna og ikke beit. Jeg ville at hun skulle gå på toget selv, ellers hadde jeg løftet henne på selv. (Noe jeg måtte gjøre, men det var ok).

Altså: hva skjer med verden, når du er en voksen person som løfter opp en vilt fremmed og livredd hund? Ingen tanker om at det kanskje er idioti? Jeg er ganske tålerant av meg sånn sett, og han skjønte heldigvis at det var en ekstremt dårlig idé - så jeg skjelte ham ikke ut eller noe sånt. Men ærlig talt; noen folk eier ikke fornuft.

Og kunne han ikke heller spurt om han skulle løfte bagen min (den skulle jo også inn) inn på toget, i stedet for å bare ta bikkja? Bagen biter tross alt ikke. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til la flaca - JO man må faktisk kunne forvente av omgivelsene at de holder seg unna hunden din. Et baby er ikke allemannseie, og det forstår alle. Like lite er en hund allemannseie. Er det så mye vanskeligere å skjønne??? Nei, enig med lilleulv. Det er mangel på sosial intelligens når folk traver bort og kaster seg over fremmede hunder.

Jeg er ikke enig i at folk som ikke fullt ut vet hvordan de skal omgåes hunder er mangler "sosial intelligens" generelt. Greit, å løfte en fremmed hund er drøyt, men mange nevner også å buse rett på, bøye seg over hunden og røske litt i pelsen. Det er helt naturlig for et menneske å oppføre seg sånn, selv om det er en fornærmelse mot hund og eier! Litt fordi man glemmer sunn fornuft når man ser disse nydelige nurkene, og litt fordi de færreste forstår at eieren ikke alltid ønsker at valpen skal hilse, eller at den kan oppleve dem truende.

Hva hjelper det treningen av hunden og valpens forhold til fremmede om man forbanner dem i tankene i stedet for å si ifra? Hvis man går ut i fra at alle er "idioter" og tar forholdsregler vil man ha mye mindre problemer med miljøtrening av valp. Sånn er det bare.

Then again, valpen trenger faktisk også trening i å lære at den slags oppførsel er ufarlig, så kanskje man skulle takke "idioten" istedet? :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleLovely

Hunden min er nå blitt over ett år, men da den var liten hadde jeg problemer med at folk kom bort hele tiden. Jeg prøvde å lære den å tisse ute, og ville ikke bli forstyrret. En gang hadde tissetreningen gått dårlig noen dager, men så så jeg at valpen begynte å snuse rundt seg for å tisse på gaten. I det han setter seg ned hører jeg bak meg "nææææææææmen så søøøøøøøøøøøøøøt" og så stormer et kvinnemenneske frem og tar valpen opp(!) og koser og klemmer. valpen glemte helt at han skulle tisse, så da var den turen ødelagt. han tisset på teppet istedet... Jeg vet ikke hvordan det er i resten av byen, men i oslo der jeg bor der skrek og hylte damer ca. hvert 3.minutt når vi var på tur, frem til valpen var blitt sånn 4 mnd. Han har fortsatt ikke blitt helt vant med at ingen vil kose med han lenger stakkar. Hvis han hører klikk-klakk fra høye hæler bak seg, tenker han at NÅ får han kos, og snur seg mot damen og blir ivrig. Men får bare sure blikk tilbake. Han skjønner ikke at han ikke er liten og søt lenger stakkars.. La forresten merke til at menn som oftest spurte først om de kunne hilse, mens damer bare begynte å kose. Ofte så jeg de ikke før de satt og klemte på han fordi de kom bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...