Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenker på å skaffe oss hund. Det må selvfølgelig vurderes nøye, så vi har ikke konkludert enda.

Vi jobber som de fleste fulle dager begge to. Det er derfor viktig at hunden kan læres opp til å være alene hjemme. Tur ca. kl. 07 og så kommer vi hjem mellom 17-18. Det er nok dette jeg tenker kan være den største hindringen. Bor i Oslo og med 8 timers arbeidsdag og nesten en times reisevei blir det fort lenge for en hund å være alene. Vi kan sjonglere litt slik at en av oss reiser på jobb litt senere og den andre kommer hjem tidlig, men det blir uansett 8 timer. Hva gjør andre hundeeiere i full jobb?

Vi reiser litt, men har flere alternative hundepassere som vil ta godt vare på hunden når vi er borte. Både for en helg og for to uker. Hunden må derfor ikke være skeptisk til fremmede. De er mennesker vi omgås litt i hverdagen også, så hunden vil vel bli litt kjent med dem?

Det varierer hvor aktive vi er. Jeg vil gjerne ha en hund som kan være med på ski, fjelltur og løpetur, men må være litt realistisk med tanke på hvor mye mosjon vi kan tilby i hverdagen. Vi kan ikke ha en jakthund og så bare gi den en halvtimes gåtur! Det realistiske er 30 min gåtur/lek i parken som minimum hver dag i tillegg til lufting morgen og før leggetid. Ellers en litt lenger tur, lek osv et par tre ganger i uka. Kjenner jeg meg selv rett blir det vesentlig mer lek ute om sommeren enn om vinteren.

Vi bor i mellomstor leilighet, men i nærheten av park.

Jeg har litt lyst til å lære hunden triks og kanskje bli med i en klubb som treffes en gang i uka f.eks. En fin hobby vi og hunden kan ha det gøy med.

Men prioritet nummer en er altså en hund som tåler å være litt alene, ikke er skeptisk til fremmede og ikke krever store mengder mosjon.

Tips?

Anonymous poster hash: f826b...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...