Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenker på å skaffe oss hund. Det må selvfølgelig vurderes nøye, så vi har ikke konkludert enda.

Vi jobber som de fleste fulle dager begge to. Det er derfor viktig at hunden kan læres opp til å være alene hjemme. Tur ca. kl. 07 og så kommer vi hjem mellom 17-18. Det er nok dette jeg tenker kan være den største hindringen. Bor i Oslo og med 8 timers arbeidsdag og nesten en times reisevei blir det fort lenge for en hund å være alene. Vi kan sjonglere litt slik at en av oss reiser på jobb litt senere og den andre kommer hjem tidlig, men det blir uansett 8 timer. Hva gjør andre hundeeiere i full jobb?

Vi reiser litt, men har flere alternative hundepassere som vil ta godt vare på hunden når vi er borte. Både for en helg og for to uker. Hunden må derfor ikke være skeptisk til fremmede. De er mennesker vi omgås litt i hverdagen også, så hunden vil vel bli litt kjent med dem?

Det varierer hvor aktive vi er. Jeg vil gjerne ha en hund som kan være med på ski, fjelltur og løpetur, men må være litt realistisk med tanke på hvor mye mosjon vi kan tilby i hverdagen. Vi kan ikke ha en jakthund og så bare gi den en halvtimes gåtur! Det realistiske er 30 min gåtur/lek i parken som minimum hver dag i tillegg til lufting morgen og før leggetid. Ellers en litt lenger tur, lek osv et par tre ganger i uka. Kjenner jeg meg selv rett blir det vesentlig mer lek ute om sommeren enn om vinteren.

Vi bor i mellomstor leilighet, men i nærheten av park.

Jeg har litt lyst til å lære hunden triks og kanskje bli med i en klubb som treffes en gang i uka f.eks. En fin hobby vi og hunden kan ha det gøy med.

Men prioritet nummer en er altså en hund som tåler å være litt alene, ikke er skeptisk til fremmede og ikke krever store mengder mosjon.

Tips?

Anonymous poster hash: f826b...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste hunder kan passe kriteriene deres. Det finnes også hundebarnehager og enkelt personer som gjerne passer hunder hverdag i arbeidstidene.

Det beste er å søke litt rundt på nettet etter enkelte hunderaser dere kunne tenkt dere også søke på erfaringer som andre har med den eventuelle rasen.

Lykke til å bruk god tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle hunder, uavhengig av rase, bør få minimum 1 time tur hver dag, i tillegg til de andre tisseturene.



Anonymous poster hash: b6a46...222
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i allefall ha utelukket islandsk fårehund, sibirsk husky og malamute :) De tre rasene jeg har erfaring med, og ingen av de ville passet.

Har dere noen preferanser ang str. etc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i allefall ha utelukket islandsk fårehund, sibirsk husky og malamute :) De tre rasene jeg har erfaring med, og ingen av de ville passet.

Har dere noen preferanser ang str. etc? :)

Jeg skjønner det! 😜 Vi er fortsatt i tenkeboksen. Jeg skjønner også at alle hunder må ha mosjon, men må være realistisk. Vil det ha betydning at den får mye mosjon 3 dager i uka og så mindre de andre?

Vi er ikke så nøye på str, men kanskje ikke St. Bernhard.

Anonymous poster hash: 73cac...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den islandske fårehunden til samboeren min blir superstressa hvis hun ikke får både hjernetrim og tur hver dag. Husky/malamute blandingen min må ha mye mosjon for å ikke bli deppa. Det er jo mye etter hva man lærer de opp til, men jeg ville ikke anbefalt de rasene med mindre man har litt ekstra tid. For all del, både jeg og samboeren jobber hele dager, men vi setter av resten av tiden vi har til hundene, så andre gjøremål etterpå :) Begge hundene klarer seg for så vidt hjemme når vi er på jobb, men da vil de ha godt med oppmerksomhet og trening etterpå :)

Disse rasene er de første som faller meg inn:

Cocker spaniel

Nova scotia duck tolling retriever

labrador retriever

golden retriever

cavalier king charles spaniel

papillon

Det kan så klart være noen er kjempe uenige med meg! :P

Uansett er nok det beste tipset å snakke med oppdretter av de rasene dere er interessert i, så kan de fortelle dere om de tror rasen passer dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte planlegger dere å ta minimumsturen da? 30 min er ingenting for en hund, litt lek i park kan knapt kalles mosjon. De fleste hunder synes det er kulere å gå tur, enn å løpe 15 min på samme flekken.

Om det har betydning å mosjonere mer 3 dager i uka, avhenger av hvor mye dere planlegger å mosjonere på de dagene dere mosjonerer lite og mye. Du kan ikke forvente at en hund som bare går en halvtime på asfalt/park til vanlig kan kaste seg med på 4 timers langtur i fjellet/skauen, da risikerer man belastningsskader da de verken har muskler eller kondis nok. Å mosjonere hunden mye i tre dager og lite de andre dagene, kan også føre til overbelastning og overanstrengelse de dagene dere mosjonerer mye.
Om dere ofte går langturer og ikke har mye tid til å mosjonere hunden i hverdagen, ville jeg prioritert skogsstier, kløv, trekk, jogging og sykling i stede for tasleturer og park-leking hver dag, for å holde hunden i form.

Tror de fleste typiske familiehunder kan passe kriteriene deres. Bichon rasene, papillon/phalene, bedlington terrier, manchester terrier, whippet, borzoi, greyhound, etnahund, dverg pinscher, dverg eller mellom schnauzer, schipperke, japansk spisshund, shiba, lundehund, puddelrasene, tibetansk spaniel, cocker spaniel, bearded collie, korthåret eller langhåret collie, berner sennen, labrador, golden retriever, finsk lapphund... Et utall raser å velge i, avhengig av hva dere vil ha størrelses-, pels- og gemyttmessig.
For å trene på hundeklubben på hobbynivå, kan du ha hvilken som helst rase, men om du ønsker en lettmotivert hund er det noen som er enklere å trene enn andre.
Går dere mye i fjellet, skauen og på ski er det mer praktisk med en liten hund som du kan pakke i sekken om det skulle skje noe eller dere går over kvasse områder/skare snø, ellers må dere sørge for å ha med mange par sokker og potesalve av god kvalitet.

Kan være verdt å nevne at om du er aktiv løper/syklist, så er det bare føggelhundene, huskiene (sprintavlede alaska foretrekkes) og greyster som duger, ande raser vil i stor grad ikke løpe lange turer eller mange dager i uka, om de gidder å løpe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timers arbeidsdag med en times reisevei blir fort 10 timer alene for hunden. Det er alt for mye! Har man fulltidsjobb kan man ikke ha lang reisevei i tillegg. Fra klokka 7 til 18 er det 11 timer. Prøv å gå så lenge uten å tisse, så ser du at det ikke fungerer.



Anonymous poster hash: 8e52f...d1f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg ikke det høres helt ut som dere har mulighet til å gi hunden det den trenger slik du beskriver hverdagen. Det å legge seg på en linje om at man bare kan klare 30 minutter lek i parken er oppskriften på en understimulert hund. 8-9 timer alene hver dag er også for mye.

Å ha en hund krever minst 1 times tur hver dag, uansett vær. Det hjelper ikke med 3 timers turer i helgene, hvis hverdagen består av korte turer.

Skal man ha en hund som tåler en lang dag, er det gjerne en selvstendig rase, slik som Shiba, prisen å betale er at de er vanskeligere å lære opp fordi de er så selvstendige, og ofte ikke så kosete.

Anonymous poster hash: 1f651...4f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er midt oppi samme problem selv akkurat nå, hvilken hund passer oss?

Vi også er i fullt arbeid, men hunden vil få tur på morgenen, kl. 15 og en på kvelden. Så hvis dere ikke er hjemme før fem-seks tiden kan det bli litt i det lengste laget.

Vi har vurdert chow chow, men det vil ikke passe dere da chowen ikke er så lærevillig og ikke skal være i mye aktivitet på sommeren pga varmen.

Kanskje en samojed passer dere? Den jar tjukk pels på vinteren og kan da være ute lange dager, men på sommeren røyter den så den tåler varmen også. Den har også skitt-avstøtende pels så hunden holder seg for det meste hvit.

Lykke til :D



Anonymous poster hash: 9819c...849
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Canis hundevelger

Men må si at dere høres ikke ut som en god kandidat til hundeeier. 30 min tur i hverdagen?! Egner seg ikke til noen hunder det. Stort sett så kan man si at lange bein=lange turer, men små hunder med korte bein trenger jo mer tur enn 30 min.

Helt enig med den personen som skrev noe om at det er ikke bra for hunden med 30 min i hverdagen og langturer i helgene i fjellet, overbelastning og belastningsskader risikerer dere da.

Det å ha hund er en livsstil, ikke noe som er kjekt 30 min i hverdagen. Hvorfor vil dere ha hund? Kjøp heller en katt sier jeg. Sannsynligvis ikke det du vil høre TS, men det med å få hund er et ansvar som må prioriteres de neste 13-15 årene.



Anonymous poster hash: a420d...323
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte planlegger dere å ta minimumsturen da? 30 min er ingenting for en hund, litt lek i park kan knapt kalles mosjon. De fleste hunder synes det er kulere å gå tur, enn å løpe 15 min på samme flekken.

Om det har betydning å mosjonere mer 3 dager i uka, avhenger av hvor mye dere planlegger å mosjonere på de dagene dere mosjonerer lite og mye. Du kan ikke forvente at en hund som bare går en halvtime på asfalt/park til vanlig kan kaste seg med på 4 timers langtur i fjellet/skauen, da risikerer man belastningsskader da de verken har muskler eller kondis nok. Å mosjonere hunden mye i tre dager og lite de andre dagene, kan også føre til overbelastning og overanstrengelse de dagene dere mosjonerer mye.

Om dere ofte går langturer og ikke har mye tid til å mosjonere hunden i hverdagen, ville jeg prioritert skogsstier, kløv, trekk, jogging og sykling i stede for tasleturer og park-leking hver dag, for å holde hunden i form.

Tror de fleste typiske familiehunder kan passe kriteriene deres. Bichon rasene, papillon/phalene, bedlington terrier, manchester terrier, whippet, borzoi, greyhound, etnahund, dverg pinscher, dverg eller mellom schnauzer, schipperke, japansk spisshund, shiba, lundehund, puddelrasene, tibetansk spaniel, cocker spaniel, bearded collie, korthåret eller langhåret collie, berner sennen, labrador, golden retriever, finsk lapphund... Et utall raser å velge i, avhengig av hva dere vil ha størrelses-, pels- og gemyttmessig.

For å trene på hundeklubben på hobbynivå, kan du ha hvilken som helst rase, men om du ønsker en lettmotivert hund er det noen som er enklere å trene enn andre.

Går dere mye i fjellet, skauen og på ski er det mer praktisk med en liten hund som du kan pakke i sekken om det skulle skje noe eller dere går over kvasse områder/skare snø, ellers må dere sørge for å ha med mange par sokker og potesalve av god kvalitet.

Kan være verdt å nevne at om du er aktiv løper/syklist, så er det bare føggelhundene, huskiene (sprintavlede alaska foretrekkes) og greyster som duger, ande raser vil i stor grad ikke løpe lange turer eller mange dager i uka, om de gidder å løpe i det hele tatt.

Veldig enig i det du skriver her.

Ville derimot holdt meg unna Manchester Terrier og Dvergpinscher.

Disse to er veldig like i temperament, fysisk og mentalt trim behov osv.

Har selv hatt Dvergpinscher, og det er ganske vanlig at de er skeptiske til fremmede, veldig mange er bjeffete, de krever faktisk ganske mye mental og fysisk trim til å være så små, og de fleste er noen skikkelige frossenpinner.

Vil ikke si at dette er noen enkle nybegynner hunder.

Whippet, labrador retriver, tibetansk spaniel, cocker spaniel ville jeg derimot ha sett nærmere på.

På canis.no er det en rasevelger. Den er ikke 100% korrekt, men kan gi en god pekepinne på raser man vil se nærmere på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa jeg ikke 30 min hver dag og lang fjelltur i helgene. Jeg sa minimum 30 min hver dag + lufteturer. Vi er to som vil dele på ansvaret, så om jeg har det travelt vil min samboer som regel ta seg av hunden og omvendt. Men noen ganger er vi begge travle og skal på noe sammen. Hvis det ikke går, så kan vi ikke ha hund. Greit det. Da har vi i hvert fall vurdert det.

Anonymous poster hash: 73cac...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg skjønner at vi ikke skal ha noen husky! 😜

Anonymous poster hash: 73cac...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte planlegger dere å ta minimumsturen da? 30 min er ingenting for en hund, litt lek i park kan knapt kalles mosjon. De fleste hunder synes det er kulere å gå tur, enn å løpe 15 min på samme flekken.

Om det har betydning å mosjonere mer 3 dager i uka, avhenger av hvor mye dere planlegger å mosjonere på de dagene dere mosjonerer lite og mye. Du kan ikke forvente at en hund som bare går en halvtime på asfalt/park til vanlig kan kaste seg med på 4 timers langtur i fjellet/skauen, da risikerer man belastningsskader da de verken har muskler eller kondis nok. Å mosjonere hunden mye i tre dager og lite de andre dagene, kan også føre til overbelastning og overanstrengelse de dagene dere mosjonerer mye.

Om dere ofte går langturer og ikke har mye tid til å mosjonere hunden i hverdagen, ville jeg prioritert skogsstier, kløv, trekk, jogging og sykling i stede for tasleturer og park-leking hver dag, for å holde hunden i form.

Tror de fleste typiske familiehunder kan passe kriteriene deres. Bichon rasene, papillon/phalene, bedlington terrier, manchester terrier, whippet, borzoi, greyhound, etnahund, dverg pinscher, dverg eller mellom schnauzer, schipperke, japansk spisshund, shiba, lundehund, puddelrasene, tibetansk spaniel, cocker spaniel, bearded collie, korthåret eller langhåret collie, berner sennen, labrador, golden retriever, finsk lapphund... Et utall raser å velge i, avhengig av hva dere vil ha størrelses-, pels- og gemyttmessig.

For å trene på hundeklubben på hobbynivå, kan du ha hvilken som helst rase, men om du ønsker en lettmotivert hund er det noen som er enklere å trene enn andre.

Går dere mye i fjellet, skauen og på ski er det mer praktisk med en liten hund som du kan pakke i sekken om det skulle skje noe eller dere går over kvasse områder/skare snø, ellers må dere sørge for å ha med mange par sokker og potesalve av god kvalitet.

Kan være verdt å nevne at om du er aktiv løper/syklist, så er det bare føggelhundene, huskiene (sprintavlede alaska foretrekkes) og greyster som duger, ande raser vil i stor grad ikke løpe lange turer eller mange dager i uka, om de gidder å løpe i det hele tatt.

Sånn. :)

Anonymous poster hash: b6a46...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt Cocker Spaniel da de ikke er så glad i å være alene hjemme i utgangspunktet. 8-10 timer for en Cocker er alt for mye og de krever endel mer mosjon enn du kan tilby. Mye hund i liten kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn. :)

Anonymous poster hash: b6a46...222

Hvorfor shiba og etnahund, men ikke grey eller borzoi? Og golden retriever og puddel, men ikke cocker eller labrador? Jeg har kjennskap til alle rasene. Shibaer er sære, selvstendige bikkjer med mye jaktlyst, det samme er borzoi og grey, bare at myndene liker mer sofakos og "gotta go fast". Labrador og golden har jeg enda til gode å se særlige forskjeller som ikke er individbaserte.

Ut fra det lille TS har skrevet, mener jeg hvilken som helst av de rasene kunne passet. Om TS beskriver mer hva de er ute etter av pels og gemytt, selvstendighet, jaktlyst, førerorientert osv. ville det være mulig å snevre inn.

Ville ikke anbefalt Cocker Spaniel da de ikke er så glad i å være alene hjemme i utgangspunktet. 8-10 timer for en Cocker er alt for mye og de krever endel mer mosjon enn du kan tilby. Mye hund i liten kropp

Om TS holder de fleste turene på minimum 1 time og lengre turer i helger, klarer nok både en amerikansk eller engelsk cocker å leve helt fint med det.

Separasjons-angst finner du i alle raser, de fleste cockere jeg har vært borti har ikke hatt problemer med å være alene hjemme.

Nå sa jeg ikke 30 min hver dag og lang fjelltur i helgene. Jeg sa minimum 30 min hver dag + lufteturer. Vi er to som vil dele på ansvaret, så om jeg har det travelt vil min samboer som regel ta seg av hunden og omvendt. Men noen ganger er vi begge travle og skal på noe sammen. Hvis det ikke går, så kan vi ikke ha hund. Greit det. Da har vi i hvert fall vurdert det.

Anonymous poster hash: 73cac...a36

Men du sier jo ikke noe om hvor lang tur dere kommer til å gå normalt i ukedagene? Vi alle har jo dager der vi knapt nok får luftet hundene, men de har ikke så mye å si i den store sammenhengen så lenge dette ikke skjer ofte.

Angående hjemme-alene problematikken, så er 9-10 timer i drøyeste laget for en hund å være hjemme alene. Om dere har bil ville jeg tatt den med og luftet den i pauser. Om det ikke er mulig, ville jeg fått tak i en hundepasser som kunne lufte hunden midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timers arbeidsdag med en times reisevei blir fort 10 timer alene for hunden. Det er alt for mye! Har man fulltidsjobb kan man ikke ha lang reisevei i tillegg. Fra klokka 7 til 18 er det 11 timer. Prøv å gå så lenge uten å tisse, så ser du at det ikke fungerer. Anonymous poster hash: 8e52f...d1f

Må si meg enig med denne. I Sverige er dette ulovlig. De som jobber på dagtid, men har hund, har ofte noen som kan lufte den på dagdn, enten det er en anbo, barn som kommer hjem tidligere enn foreldre, en partner som jobber turnus o.l. Om begge jobber samtidig og like lenge OG man i tillegg har lang reisevei, er det ikke kompatibelt med å ha hund. Dere vil også få problemer med ldelagt innbo av en frustrert valp/unghund, kanskje fø en hund som utvikler separasjonsangst og uler hele dagen (om dere bor i leilighet, vil naboer også lide av dette i tillegg til hunden), og hunden vil ende enten i bur eller som omplasseringshund (som med angst blir vanskelig å omplassere.

Jeg vil råde dere til å vente til dere har en litt annen livssituasjon, der hunden ikke må være så lenge alene.

Anonymous poster hash: 095b9...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Canis hundevelger Men må si at dere høres ikke ut som en god kandidat til hundeeier. 30 min tur i hverdagen?! Egner seg ikke til noen hunder det. Stort sett så kan man si at lange bein=lange turer, men små hunder med korte bein trenger jo mer tur enn 30 min.Helt enig med den personen som skrev noe om at det er ikke bra for hunden med 30 min i hverdagen og langturer i helgene i fjellet, overbelastning og belastningsskader risikerer dere da. Det å ha hund er en livsstil, ikke noe som er kjekt 30 min i hverdagen. Hvorfor vil dere ha hund? Kjøp heller en katt sier jeg. Sannsynligvis ikke det du vil høre TS, men det med å få hund er et ansvar som må prioriteres de neste 13-15 årene. Anonymous poster hash: a420d...323

Og i tillegg til fysisk mosjon er mental trening vel så viktig. Som søksøvelser og aktiviseringsøvelser. Det handler ikke bare om antall minutter eller timer med tur, men hva man gjør på de turene.

Anonymous poster hash: 095b9...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...