Gå til innhold

Anbefal meg en hunderase!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eurasier skal jeg huske på. Litt skeptisk til raser som skal være reserverte, mange tolker det som at det er helt greit å avle på usikre hunder (har hatt en rase selv med det problemet nemlig)... :P Men det går sikkert fint, er nøye i valg av oppdretter.

Lapphund er veldig bjeffete i forhold til mange andre raser, da. Men bortsett fra det virker det som en kjempefin rase!

Ja, det er forskjell på reservert og usikker. Vår er sånn at hvis folk bøyer seg ned over ham eller buser bort så viker han unna. Men om de setter seg på huk og klapper ham under haka er han kosete og nysgjerrig. Og han vil bort til alt mulig og sjekke det ut, han er bare sånn at han ikke gidder å kose og hilse på alle. Jeg syns egentlig det er praktisk, vokste opp med en golden som la seg ned og nekta å flytte seg når det kom folk fordi han skulle hilse, og aldri ga seg med kosing. Slitsomt det også.

Men ja, det er en risiko at oppdrettere unnskylder det med at "de skal være sånn" og avler på usikre hunder. Eurasieren skal i følge standarden være "reservert uten å være aggressiv", og jeg har aldri møtt noen som er aggressive mot folk, i alle fall. Mer at de ikke bryr seg om så mange andre enn de folka de kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lapphund er veldig bjeffete i forhold til mange andre raser, da. Men bortsett fra det virker det som en kjempefin rase!

Ja, det er forskjell på reservert og usikker. Vår er sånn at hvis folk bøyer seg ned over ham eller buser bort så viker han unna. Men om de setter seg på huk og klapper ham under haka er han kosete og nysgjerrig. Og han vil bort til alt mulig og sjekke det ut, han er bare sånn at han ikke gidder å kose og hilse på alle. Jeg syns egentlig det er praktisk, vokste opp med en golden som la seg ned og nekta å flytte seg når det kom folk fordi han skulle hilse, og aldri ga seg med kosing. Slitsomt det også.

Men ja, det er en risiko at oppdrettere unnskylder det med at "de skal være sånn" og avler på usikre hunder. Eurasieren skal i følge standarden være "reservert uten å være aggressiv", og jeg har aldri møtt noen som er aggressive mot folk, i alle fall. Mer at de ikke bryr seg om spå mange andre enn de folka de kjenner.

Det er sant det, men virker overkommelig (har to slike typer i familien). Min BC har voldsomt mye lyd i seg ift. ''normalen'', så jeg har fått litt trening i å plukke av sånt. :laugh: Vet ikke hvordan vallhunden er ift lapphund da, men sikkert ikke verre - tror jeg?

Får håpe de holder seg slik. :) Har hatt mynde før, og da de ble veldig populære ble det plutselig mange usikre hunder rundt omkring... Herlig med oppdrettere som tolker rasestandarden slik der passer dem altså!

Anonymous poster hash: 2b974...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ogsaa Eurasier, og har falt fullstendig for rasen :) min tispe er vel 53 cm i manken, saa fin stoerrelse, syns jeg. Hun elsker tur og aa faa springe loes, men gaar ikke paa veggen om noen dager blir roligere, og om morgenen er hun latere enn meg :P hun er smart, men ikke akkurat "willing to please" med mindre hun faar noe hun vil ha igjen for det.

Hun er ikke "ball-gal" eller noe saant, da jeg gikk kurs med henne var jeg sammen med raser som hoppet rundt og ble helt gale naar foereren dro fram ballen eller filla deres, mens min bare saa dumt paa meg, haha. Her er det godbiter som gjelder, og da kan hun finne paa aa gjoere alle triksene hun kan paa en gang for aa faa den :) har brukt klikkeren paa henne, og den har hun respondert bra paa! Hun maa ville jobbe selv, derimot - hun er ikke den som gidder terping paa terping, da setter hun seg ned og gidder ingenting. Korte oekter har funket best for oss :)

Hun kan ogsaa vaere litt resevert, men har aldri vist tegn paa aggresjon. Hun boyer seg simpelten hunna hvis noen vil hilse paa henne uten at hun foeler for det. Folk hun kjenner derimot, de skal hun hilse masse paa! Jeg vet om individer som ikke bryr seg om kos noe saerlig, men min er utrolig kosete og kan gjerne finne paa aa klatre opp i fanget vaart om hun foeler for det, noe som egentlig er ganske ofte, haha. Veldig hengiven og elsker familien sin, og trives absolutt best naar alle er i hus.

Litt rotete skrevet, men jeg har ikke sovet paa 24 timer, saa jeg proevde bare aa krote ned litt av mine erfaringer :) herregud som jeg savner pelsdotten min.. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det, men virker overkommelig (har to slike typer i familien). Min BC har voldsomt mye lyd i seg ift. ''normalen'', så jeg har fått litt trening i å plukke av sånt. :laugh: Vet ikke hvordan vallhunden er ift lapphund da, men sikkert ikke verre - tror jeg?

Får håpe de holder seg slik. :) Har hatt mynde før, og da de ble veldig populære ble det plutselig mange usikre hunder rundt omkring... Herlig med oppdrettere som tolker rasestandarden slik der passer dem altså!

Anonymous poster hash: 2b974...61e

Vallhunden er stille, men alt går på individ! Min finske bjeffer, men svenske prater med lyder, men stemmer i, oppdretters svenske høres på flere kilometers avstand om noen går forbi! Vi har hatt null lydopplæring her,så mine bråker litt mer enn gjennomsnittet :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Fnisu, jeg kjenner igjen det aller meste der! Vår skjønner ikke greia med ball, men han blir gjerne med å løpe hvis andre løper etter en ball, for så å snu når de har henta den uten å vite at de egentlig løp etter noe. Han bare "det løpes! Kult!" Og terping kan man bare glemme, ja, da kan du bare ha den dumme godbiten din i fred framfor å få det du prøvde på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har flere hunder (jakthunder), men i fjor sommer kom jeg over en Labradoodle på 9 uker som skulle avlives fordi eieren syns det var for mye styr...

Lang historie kort: Jeg dro til dyrlegen for å vaksinere to av våre og kom hjem med tre :). De satt på venteværelset og ventet på tur og vi kom i snakk og valpen ble med meg hjem.

Det er den lykkeligste, triveligste og mest harmoniske hunden jeg noen gang har vært i nærheten av.

Den følger meg med blikket hele tiden og det lyser av kjærlighet :).

Han ble fort renslig, er snill og lærevillig, bjeffer aldri, går bra sammen med alle andre hunder og dyr.

Røyter ikke og er en helt fantastisk hund.

Angrer ikke et sekund på rasen. Selv om jeg i utgangspunktet ikke visste så mye om den og egentlig ikke er så veldig fan av sånne planlagte blandinger.

Ni uker!!! Da har han hatt den en uke og vil allerede avlive!! Er det mulig da?

Anonymous poster hash: 78def...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Fnisu, jeg kjenner igjen det aller meste der! Vår skjønner ikke greia med ball, men han blir gjerne med å løpe hvis andre løper etter en ball, for så å snu når de har henta den uten å vite at de egentlig løp etter noe. Han bare "det løpes! Kult!" Og terping kan man bare glemme, ja, da kan du bare ha den dumme godbiten din i fred framfor å få det du prøvde på! :P

7Haha, ja ikke sant! Husker paa valpekurs, der alle de andre valpene var HELT med da eierne deres ville beloenne dem med lek. Jeg fikk beskjed om aa gjoere meg litt til og proeve aa engasjere min, saa de endte med at jeg hoppet rundt som en idiot foran alle mens bikkja fulgte med i omtrent tredve sekunder foer hun satte seg ned og prioriterte aa kloe seg i rumpa :P det har i alle fall ikke manglet paa morsomme stunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fronte min elsk for samojeden her og jeg, selv om den er liiittegrann glad i sin egen stemme..

Men min er iallefall snill mot alt og alle, jakter aldri noe, finnes ikke et agressivt gram i ham :rodmer:

Han er en super turkamerat, rolig og grei hjemme, FANTASTISK med barn.

Han krever dog en del oppmerksomhet, samojeden er veldig sosial, og kan kanskje bli vel mye for besøkende noen ganger :rolleyes: (Men mulig mindre intens om du har annen hund i tillegg da.) Også er han ikke veldig interessert i lydighetstrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...