Gå til innhold

Blandingsrase hund


Hønsa

Anbefalte innlegg

Høres bra ut, masse lykke til da :) Ja jeg tenkte bare å nevne at foreldrene til min ikke bjeffer, siden det er mange som tror at alle småhunder eller hunder av enkelte rasene gjør det. Det er jo som regel opp til eieren hvordan hunden til syvende og sist blir ja :)

Sant så sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener. Men jeg tenker at hvis sjangsen byr seg så slår jeg nok til uansett.

Hvis den ikke byr seg, så ender jeg selvfølgelig opp med en rasehund.

Trenger ingen "designerhund"...

Skjønner ikke hvordan du kan si "foreldredyr som sjeldent er helseskjekka"?

Hvorfor skal disse være sjeldnere skjekket enn andre dyr bare fordi dem mest sannsynlig er tilfeldig parret med en annen rasehund? Gir ingen mening!!

Selvsagt gir det mening. Snakker ikke om standard helsesjekk hos vet., det gjør de fleste ansvarlige hundeeiere - men spesifikt sjekke alle sykdommer rasen er disponert for. Slikt de fleste ikke sjekker før hunden har merkbare plager.

Å avle frem blandingshunder krever å parre to forskjellige hunder. Å drive med raseavl krever utstillingsresultater, helsesjekk, gjerne mentaltest, i noen tilfeller gjeterprøve/sporprøve/etc, og det registreres slik at man kan sjekke lengre tilbake i slekta. Samt at oppdrettere (som regel, finnes jo noen dårligere) av rasehunder velger foreldre med omhu, har mye kunnskap om gemytt, eksteriør og genetikk; og gjerne har et mål med avlen, altså å faktisk produsere hunder som forbedrer/vedlikeholder rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gir det mening. Snakker ikke om standard helsesjekk hos vet., det gjør de fleste ansvarlige hundeeiere - men spesifikt sjekke alle sykdommer rasen er disponert for. Slikt de fleste ikke sjekker før hunden har merkbare plager.

Å avle frem blandingshunder krever å parre to forskjellige hunder. Å drive med raseavl krever utstillingsresultater, helsesjekk, gjerne mentaltest, i noen tilfeller gjeterprøve/sporprøve/etc, og det registreres slik at man kan sjekke lengre tilbake i slekta. Samt at oppdrettere (som regel, finnes jo noen dårligere) av rasehunder velger foreldre med omhu, har mye kunnskap om gemytt, eksteriør og genetikk; og gjerne har et mål med avlen, altså å faktisk produsere hunder som forbedrer/vedlikeholder rasen.

Aha, begynte å lure.

Men ja, sant det! Jeg kjenner at jeg ikke er så fryktelig opptatt av alle disse skjekkene. Selvfølgelig vil jeg at min fremtidig hund skal ha god helse osv. men jeg er ikke på jakt etter den perfekte hunden i rasen. Alle har en skavanke uansett, sånn er livet. Jeg er mer på utkikk etter kjemi og helse. Om hundens foreldre har gode resultater i menneskeskapte "leker", er ikke noe jeg vil legge vekt på ved valg av valp. Jeg er på jakt etter en valp som vil passe inn i familien og vil gå overens med eierne samt miljøet der vi bor, barn m.m.

Men her ser jo folk etter forskjellige ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, begynte å lure.

Men ja, sant det! Jeg kjenner at jeg ikke er så fryktelig opptatt av alle disse skjekkene. Selvfølgelig vil jeg at min fremtidig hund skal ha god helse osv. men jeg er ikke på jakt etter den perfekte hunden i rasen. Alle har en skavanke uansett, sånn er livet. Jeg er mer på utkikk etter kjemi og helse. Om hundens foreldre har gode resultater i menneskeskapte "leker", er ikke noe jeg vil legge vekt på ved valg av valp. Jeg er på jakt etter en valp som vil passe inn i familien og vil gå overens med eierne samt miljøet der vi bor, barn m.m.

Men her ser jo folk etter forskjellige ting...

Alle har skavanker men her er det snakk om å sjekke for arvelige lidelser. Du vil ikke ha en hund der ett av foreldredyrene kanskje lider av sterk allergi, kjipe hofter, øyeplager og/eller hjertefeil. Om man ikke sjekker foreldredyret for slike ting, så kan du lage et kull med valper som alle kommer til å få et helvets liv fult av smerter og lidelser. Bare fordi folk ikke gadd å sjekke foreldredyra på forhånd.

DET er grunnen for at blandingsavl er noe drit. Fordi går det galt med valpene, så går det så til helvetes galt med de også.

En seriøs oppdretter har en plan for valpene og har også forberedt kullet nøye. Funnet foreldre som matcher, sjekket helse og mentalitet mm. De har også et marked å selge valpene til på forhånd.

Når det gjelder blandingsavl så er det gjerne bare for å få noen lettvinte kroner og for å lage noe som ser søtt ut og som er lette å selge til noen som ikke aner hva det å ha en hund er.

(jada det er noen oppdrettere av rasehunder, som gir faen i arvelige lidelser og kjøre på uansett, men de er noen forbanna idioter og jeg håper karma tar de :P )

Anonymous poster hash: 9a34a...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte hund etter utseende, hva er feil med det? Vil ikke ha ei stygg bikkje.

Anonymous poster hash: bcdeb...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte hund etter utseende, hva er feil med det? Vil ikke ha ei stygg bikkje.

Anonymous poster hash: bcdeb...5ed

Greit å ha en hund du liker utseendet på, men det kommer etter helse og gemytt. Noe annet er jo ren galskap. Eller bare rimelig tanketomt :P

Anonymous poster hash: 9a34a...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme for meg, er jo bare gi den en sprøyte skulle den bli for kostbar.

Anonymous poster hash: bcdeb...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme for meg, er jo bare gi den en sprøyte skulle den bli for kostbar.

Anonymous poster hash: bcdeb...5ed

Du må jobbe litt mer for å bli en god troller :P

Anonymous poster hash: 9a34a...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har skavanker men her er det snakk om å sjekke for arvelige lidelser. Du vil ikke ha en hund der ett av foreldredyrene kanskje lider av sterk allergi, kjipe hofter, øyeplager og/eller hjertefeil. Om man ikke sjekker foreldredyret for slike ting, så kan du lage et kull med valper som alle kommer til å få et helvets liv fult av smerter og lidelser. Bare fordi folk ikke gadd å sjekke foreldredyra på forhånd.

DET er grunnen for at blandingsavl er noe drit. Fordi går det galt med valpene, så går det så til helvetes galt med de også.

En seriøs oppdretter har en plan for valpene og har også forberedt kullet nøye. Funnet foreldre som matcher, sjekket helse og mentalitet mm. De har også et marked å selge valpene til på forhånd.

Når det gjelder blandingsavl så er det gjerne bare for å få noen lettvinte kroner og for å lage noe som ser søtt ut og som er lette å selge til noen som ikke aner hva det å ha en hund er.

(jada det er noen oppdrettere av rasehunder, som gir faen i arvelige lidelser og kjøre på uansett, men de er noen forbanna idioter og jeg håper karma tar de :P )

Anonymous poster hash: 9a34a...ef9

Jaja, folk har forskjellige meninger! :)

Min forrige Hund hadde hjertefeil og han kom fra en seriøs oppdretter! SÅ det kan skje alle uansett om dem er skjekket eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte hund etter utseende, hva er feil med det? Vil ikke ha ei stygg bikkje.

Anonymous poster hash: bcdeb...5ed

Jeg vil jo heller ikke ha en hund som ser forferdelig ut men det er det ganske få som gjør.

Alle ser etter forskjellig og takk gud for det. Tenk så kjedelig hvis alle kom med samme hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...