Gå til innhold

Den beste hundeselen


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Ja, for min hund er det veldi gviktig at trykket ligger på brystet. Han tåler dårlig trykk på halsen. Men utformet som en trekksele tror jeg at jeg holder meg unna - han er nemlig glad i å trekke i bånd. Jeg tenkte kanskje å prøve noe fra Puppia, en sånn selevest.

Jeg må bare få kommentere; det er nemlig ingen hunder som bør ha noe trykk mot halsen. Derfor er en god sele bedre enn halsbånd. Trykk mot halsen kan føre til b.la. skader på synsnerve og skjoldbukskjertel i tillegg til at det selvfølgelig er veldig ubehagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Ser den :)

Måtte ha ganske stor str i Hurrta til min Dp.

Så hadde en del å gå på.

Husker ikke hvilken str jeg hadde, men min Dp var 35 cm høy og veldig bred over brystet.

Ja, jeg har også en litt "rar" hund, de fleste gensere er for lange over ryggen hvis de passer i brystet :P

Men synes Hurttastørrelsene er litt rare og, fra 1 størrelse til neste størrelse er spranget veldig stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg må bare få kommentere; det er nemlig ingen hunder som bør ha noe trykk mot halsen. Derfor er en god sele bedre enn halsbånd. Trykk mot halsen kan føre til b.la. skader på synsnerve og skjoldbukskjertel i tillegg til at det selvfølgelig er veldig ubehagelig.

Nei, jeg snakker om hva de tåler. De fleste hunder jeg har møtt går i halsbånd, og tåler det. Min begynner å hoste. Men min drar veldig, har gitt opp gå pent i bånd-treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de fleste du møter går i halsbånd betyr det ikke at det er bra for dem! :) Det er bare gammel vane og at folk ikke har lest seg opp på forskningen om hvor skadelig det kan være. Menneskehalsen tåler faktisk den type belastning bedre enn hundehalsen. De kan fint se ut som det er greit for dem, men man ser jo ikke de indre skadene som kommer over tid. Veldig bra at du ikke bruker det! :)

Men en liten digresjon ang. pent-i-bånd-trening: Hvis du stopper hver eneste gang hunden drar, og ikke går igjen før han/hun gjør båndet slakt selv ved å se på deg eller lignende, og så stopper igjen og igjen og igjen, til du holder på å bli gæern fordi dere har beveget dere fem meter på ti minutter, så vil hunden skjønne greia til slutt - hver gang jeg drar stopper turen. Men det er en tålmodighetsprøve av en annen verden, og mer prekært å lære inn for oss med store hunder! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med iq-test før man slipper folk inn på kvinneguiden? Kanskje vi skal stenge den nordlige delen av verden - her må tross alt mennesker og hunder ha på klær om vinteren!

Mennesker må ha på klær, det er jeg helt enig i :). Men de fleste hunder er bygget for å være ute og så sant man lar de være tilstrekkelig mye utendørs så utvikler de underull og pels som gjør at de tåler en vanlig norsk vinter.

Men det er klart at sitter man inne i en byleilighet så utvikler ikke hunden denne nødvendige pelsen, men det syns jeg er på kanten til dyremishandling.

Jeg bor på landet, alle har hunder rundt her men ingen kler på de og ikke ser det ut som at noen lider noen nød heller.

Vi må slutte å menneskeliggjøre dyrene!

Anonymous poster hash: ce1f5...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker må ha på klær, det er jeg helt enig i :). Men de fleste hunder er bygget for å være ute og så sant man lar de være tilstrekkelig mye utendørs så utvikler de underull og pels som gjør at de tåler en vanlig norsk vinter.

Men det er klart at sitter man inne i en byleilighet så utvikler ikke hunden denne nødvendige pelsen, men det syns jeg er på kanten til dyremishandling.

Jeg bor på landet, alle har hunder rundt her men ingen kler på de og ikke ser det ut som at noen lider noen nød heller.

Vi må slutte å menneskeliggjøre dyrene!

Anonymous poster hash: ce1f5...7ff

Jeg har hund med kjempetjukk pels, men jeg skjønner jo at de som feks har whippet eller andre tynnpelsa hunder trenger dekken i møkkaværet vi har her til lands.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger inn et spm her jeg. Har en pomeranian og har nå forsøkt tre forskjellige seler uten hell. Puppia sin sele i str S er for stor, i XS er den akkuratt for trang rundt halsen( blir litt for knotete og ubehagelig for hunden å ta av ) men passer ellers. Har også en sele som kan justeres i str xs husker ikke merket. Denne ser ut til å være bedre for henne å gå med da hun får et mye friere steg. Dette er en sele som er formet som en X og som kan justeres på to punkter, men igjen så er hun for liten for denne og.

Noen som har tips til en justerbar sele som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre de som har Haquihana, de pleier å være ganske raske med respons på størrelser etc. De er i alle fall veldig justerbare, så vi kan ha L på vår hund og krympe den inn til den er neeesten M når han har mindre sommerpels. Så det kan hende at en XS eller S vil kunne justeres riktig til hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Selv om de fleste du møter går i halsbånd betyr det ikke at det er bra for dem! :) Det er bare gammel vane og at folk ikke har lest seg opp på forskningen om hvor skadelig det kan være. Menneskehalsen tåler faktisk den type belastning bedre enn hundehalsen. De kan fint se ut som det er greit for dem, men man ser jo ikke de indre skadene som kommer over tid. Veldig bra at du ikke bruker det! :)

Men en liten digresjon ang. pent-i-bånd-trening: Hvis du stopper hver eneste gang hunden drar, og ikke går igjen før han/hun gjør båndet slakt selv ved å se på deg eller lignende, og så stopper igjen og igjen og igjen, til du holder på å bli gæern fordi dere har beveget dere fem meter på ti minutter, så vil hunden skjønne greia til slutt - hver gang jeg drar stopper turen. Men det er en tålmodighetsprøve av en annen verden, og mer prekært å lære inn for oss med store hunder! :)

Jeg sier ikke at det er bra, men at de ikke sender signaler til eieren (som ikke vet at det ikke er bra med halsbånd) om at de ikke tåler det. Min hund gjør det, han hoster. Derfor er det lettere for meg å velge sele. Noen tror jo også på den gamle myten om at hunder alltid drar når de har på sele!

Jeg kan mye om å gå pent i bånd, jeg gidder bare ikke å øve på det :P ga min bedre halvdel oppgaven siden det virket som det var mer motivasjon på den siden, samtidig sok jeg de siste årene har vært veldig opptatt, men det ble jo ikke noe av. Så sånn er det! Men sele bruker vi i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Mennesker må ha på klær, det er jeg helt enig i :). Men de fleste hunder er bygget for å være ute og så sant man lar de være tilstrekkelig mye utendørs så utvikler de underull og pels som gjør at de tåler en vanlig norsk vinter.

Men det er klart at sitter man inne i en byleilighet så utvikler ikke hunden denne nødvendige pelsen, men det syns jeg er på kanten til dyremishandling.

Jeg bor på landet, alle har hunder rundt her men ingen kler på de og ikke ser det ut som at noen lider noen nød heller.

Vi må slutte å menneskeliggjøre dyrene!Anonymous poster hash: ce1f5...7ff

Nei. Det er bare tull :P tror du på det selv? Gidder ikke diskutere med mennesker som tydeligvis ikke kan noe som helst om forskjellige hunderaser, pelstyper o.l. Men et tips: les deg opp om noe før du uttaler deg, så fremstår du ikke som så dum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg har hund med kjempetjukk pels, men jeg skjønner jo at de som feks har whippet eller andre tynnpelsa hunder trenger dekken i møkkaværet vi har her til lands.

Det er klart. De eneste hundene som ikke behøver dekken/klær når det er -15 grader er faktisk de polare rasene. Og da snakker man om dyremishandling - når man tvinger bikkja ut i minusgrader uten klær på fordi "idioter kler på bilkja, de venner seg til kulden". Det er egentlig trist å tenke på at det finnes slike mennesker der ute.

Selvsagt skal hunden slippe å fryse! Og det er mange hunderaser som ikke blir "herdet" (tro meg, jeg var en gang så ung og DUM at jeg faktisk trodde på herding. Fikk en smule dårlig samvittighet når jeg så på hunden min at det helt tydelig bare er noe tull.. :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sele som er best vil jo variere fra hund til hund siden hunder er ulikt bygget. Men jeg har en Xtreme Teflon sele som jeg er svært fornøyd med. Er en billigversjon av Julius K9-selen.

Jeg liker den for den er lett å ta på og av, har få stropper som kan klemme, lugge og gange, har refleks innebygget og er stødig og enkel. Den har også borrelås på sidene slik at man kan enten kjøpe tøylapper med tekst eller kløv og feste på.

10599525_10152189531231721_8111729148409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre de som har Haquihana, de pleier å være ganske raske med respons på størrelser etc. De er i alle fall veldig justerbare, så vi kan ha L på vår hund og krympe den inn til den er neeesten M når han har mindre sommerpels. Så det kan hende at en XS eller S vil kunne justeres riktig til hunden din!

Om man ser på str beskrivelsen så virker det som at minste mål rundt halsen på den typen er 33 cm noe som tilsvarer en puppia str M. Kan dette stemme da?? Puppia xs måler 21 cm tror jeg, skulle kanskje hatt 22-23 cm på min. Endret av Lizliz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Du kan spørre de som har Haquihana, de pleier å være ganske raske med respons på størrelser etc. De er i alle fall veldig justerbare, så vi kan ha L på vår hund og krympe den inn til den er neeesten M når han har mindre sommerpels. Så det kan hende at en XS eller S vil kunne justeres riktig til hunden din!

Jepp. De var forferdelig dyre, da, men om det er kvalitet er det vel igrunn verdt å legge pengene i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hvilken sele som er best vil jo variere fra hund til hund siden hunder er ulikt bygget. Men jeg har en Xtreme Teflon sele som jeg er svært fornøyd med. Er en billigversjon av Julius K9-selen.

Jeg liker den for den er lett å ta på og av, har få stropper som kan klemme, lugge og gange, har refleks innebygget og er stødig og enkel. Den har også borrelås på sidene slik at man kan enten kjøpe tøylapper med tekst eller kløv og feste på.

10599525_10152189531231721_8111729148409

Er det din hund? Søt :)

Det viktigste for meg (eller hunden min, da) er at selen ikke gnager på frambena pg at trykket ligger på brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det din hund? Søt :)

Det viktigste for meg (eller hunden min, da) er at selen ikke gnager på frambena pg at trykket ligger på brystet.

Ja, det er min hund. Takk! :)

Denne selen har liten sjanse for å gnage for den har bare to spenner - en bred brystele og en som går over magen. Ingenting som ligger nær beina/armulene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er klart. De eneste hundene som ikke behøver dekken/klær når det er -15 grader er faktisk de polare rasene. Og da snakker man om dyremishandling - når man tvinger bikkja ut i minusgrader uten klær på fordi "idioter kler på bilkja, de venner seg til kulden". Det er egentlig trist å tenke på at det finnes slike mennesker der ute.

Selvsagt skal hunden slippe å fryse! Og det er mange hunderaser som ikke blir "herdet" (tro meg, jeg var en gang så ung og DUM at jeg faktisk trodde på herding. Fikk en smule dårlig samvittighet når jeg så på hunden min at det helt tydelig bare er noe tull.. :( )

Jepp, vår er en polarrase, så i fjor vinter lå han fornøyd på balkongen meda haka på terskelen, da kunne han se hva vi dreiv med. Det vi dreiv med var å hutre under hvert vårt pledd! :fnise:

Bra du kler på når det trengs - og bra med sele og at du har forsøkt gå-pent-i-bånd-trening! :)

Tabris: Vi vurderte lenge sånn sele (Julius-typen), men kom fram til at det ville bli for varmt og klamt for ham. Han klager når det er over nitten grader inne, nemlig. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris: Vi vurderte lenge sånn sele (Julius-typen), men kom fram til at det ville bli for varmt og klamt for ham. Han klager når det er over nitten grader inne, nemlig. :hoho:

Hehe, min blir også fort varm, selv om han ikke er en polarhund. Ved 12 blå står jeg i tykkeste vinterjakken og fryser mens han leker jordrotte i snøen og storkoser seg. :laugh:

På de varmeste dagene så kan det hende jeg bruker halsbånd i stedet for sele. Men ellers går det fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en liten digresjon ang. pent-i-bånd-trening: Hvis du stopper hver eneste gang hunden drar, og ikke går igjen før han/hun gjør båndet slakt selv ved å se på deg eller lignende, og så stopper igjen og igjen og igjen, til du holder på å bli gæern fordi dere har beveget dere fem meter på ti minutter, så vil hunden skjønne greia til slutt - hver gang jeg drar stopper turen. Men det er en tålmodighetsprøve av en annen verden, og mer prekært å lære inn for oss med store hunder! :)

Denne kan jeg signere, min golden hadde fått null båndtrening før fylte 2, nå etter bare noen uker går han super fint, vi bruker 1 time på turen istede for 30 min, i starten var det P.g.a bånd trening, nå er det fordi han snuser på alt....

Han trenger forresten ny sele, men hva er forskjellen bruksmessig på H- og Y-sele? Han har sterk HD om det kanskje har noe å si for valg av sele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker må ha på klær, det er jeg helt enig i :). Men de fleste hunder er bygget for å være ute og så sant man lar de være tilstrekkelig mye utendørs så utvikler de underull og pels som gjør at de tåler en vanlig norsk vinter.

Anonymous poster hash: ce1f5...7ff

Nei. Hundene tåler det klimaet de er tilpasset. En saluki tåler ørkenklima godt, en sibirsk husky tåler vintervær godt. Salukien utvikler ikke varmende underull om du så oppbevarer den i minusgrader 24 timer i døgnet 365 dager i året. Det er da ganske selvsagt at hunder er forskjellige og tilpasset forskjellige slags klima? Og dermed bruker vi varmende klær på pelsløse mennesker og korthårede hunder.

Angående selebruk er jeg enig i Y- og H-seler, ellers liker jeg Ruffwear sin Webmastersele. Har et par brystseler også, men de sitter ikke på langt nær så godt, og dersom hunden min trakk mye ville jeg ikke fortsatt å bruke dem. Heldigvis trekker hun bare littegrann helt i starten av turen, og da tror jeg ikke den ikke-helt-ideelle brystselen gjør noe skade.

Anonymous poster hash: d5f6e...c74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...