Gå til innhold

Betale for å gjøre en tjeneste for noen - forvert til hest.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med TS!

Tidligere betalte jeg 200kr ganga for å passe en hest to ganger i uka.

Dette var i en liten stall hvor de som eide hestene leide stallplass og hadde kun en til to hester hver.

Her hvor jeg bor nå rir jeg et par hester en gang i uka ca på hver. Dette er en større stall som drives som ridesenter, og eieren av stallen/gården eier stort sett alle hestene. Jeg får ri stort sett så mye jeg vil mot at jeg hjelper til i stallen og av og til på ridekurs.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med TS!

Tidligere betalte jeg 200kr ganga for å passe en hest to ganger i uka.

Dette var i en liten stall hvor de som eide hestene leide stallplass og hadde kun en til to hester hver.

Her hvor jeg bor nå rir jeg et par hester en gang i uka ca på hver. Dette er en større stall som drives som ridesenter, og eieren av stallen/gården eier stort sett alle hestene. Jeg får ri stort sett så mye jeg vil mot at jeg hjelper til i stallen og av og til på ridekurs. Anonymous poster hash: d9041...a4d

Ja, det er forskjellen på rideskole og privateide hester det... Ingen ting nytt der.

Jeg synes det er en vinn-vinn situasjon med fórhest. Forrytteren får ha "egen"å hest flere dager i uken, med mye frihet og på egne premisser. Man får drevet med hobbyen sin mot et vederlag, slik som med de fleste andre hobbyer.

Anonymous poster hash: 3183f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS!

Tidligere betalte jeg 200kr ganga for å passe en hest to ganger i uka.

Dette var i en liten stall hvor de som eide hestene leide stallplass og hadde kun en til to hester hver.

Her hvor jeg bor nå rir jeg et par hester en gang i uka ca på hver. Dette er en større stall som drives som ridesenter, og eieren av stallen/gården eier stort sett alle hestene. Jeg får ri stort sett så mye jeg vil mot at jeg hjelper til i stallen og av og til på ridekurs.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Selvsagt er det annerledes med privateide hester i forhold til hester eid av folk som driver ridesenter/rideskole. De har tross alt inntekter på hesteholdet sitt!

Men hva med deg, hvorfor eier du ikke din egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det annerledes med privateide hester i forhold til hester eid av folk som driver ridesenter/rideskole. De har tross alt inntekter på hesteholdet sitt!

Men hva med deg, hvorfor eier du ikke din egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

Hvorfor skal det være så forskjellig i forhold til hestepasseren?

Hvis jeg møkker og forer og rir gratis en plass, hvorfor skal jeg da betale for å gjøre det en annen plass?

Jeg går ut fra at det ikke er sånn at de som krever betaling ikke setter pris på å bli avlastet litt?

Jeg hadde egen hest før, brukte den til konkurranse og når den var for gammel til det solgte jeg den til ei dame som hadde hest i samme stall, da som avlshoppe.

Grunnen til at jeg ikke har hest nå er rett og slett at interessen ikke er der.. jeg rir et par tre ganger i uka for morroskyld, men kunne fint klart meg uten. Mulig jeg skal ha hest på et senere tidspunkt igjen, men det blir ikke helt enda ;)

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være så forskjellig i forhold til hestepasseren?

Hvis jeg møkker og forer og rir gratis en plass, hvorfor skal jeg da betale for å gjøre det en annen plass?

Jeg går ut fra at det ikke er sånn at de som krever betaling ikke setter pris på å bli avlastet litt?

Jeg hadde egen hest før, brukte den til konkurranse og når den var for gammel til det solgte jeg den til ei dame som hadde hest i samme stall, da som avlshoppe.

Grunnen til at jeg ikke har hest nå er rett og slett at interessen ikke er der.. jeg rir et par tre ganger i uka for morroskyld, men kunne fint klart meg uten. Mulig jeg skal ha hest på et senere tidspunkt igjen, men det blir ikke helt enda ;)

Anonymous poster hash: d9041...a4d

En hestepasser gjør gjennomsnittlig langt mer stallarbeid og annen hjelp enn det en fôrrytter gjør, det er stor forskjell. Den gjennomsnittlige hestepasser har også langt større begrensninger for bruk av hesten.

Kan bare snakke for meg selv, men dersom jeg skulle hatt fôrrytter (noe jeg ikke skal), så hadde det vært for å få litt mer å rutte med økonomisk; altså utlån av hest. Rik blir man ikke på det akkurat, men mange jobber seg halvt i hjel for å få råd til den hesten, da kan det være fint å ha litt ekstra til utstyr/instruksjon/etc. Jeg driter vel i om jeg må bruke fem minutter på å møkke boksen selv eller ikke, det er ikke jobb, det er ikke mye til avlastning.. Hvis det hadde vært vanlig å bare kunne få låne andres hester i hytt og pine uten å betale en krone selv, hvor mange hadde egentlig giddet å ha hest (og dermed store utgifter hver mnd)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er så ille å betale en liten sum for å være forbrytere, hvorfor har dere ikke egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

Jeg har egne hester. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egne hester. ;-)

Så fint. Men da trengte du jo ikke svare på det jeg spurte om? ;)

Anonymous poster hash: c1d52...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at det er enormt dyrt å ha hest. Om du eier hest så må du uansett møkke, fore og gjøre alle arbeidsoppgavene, og dette betaler du som eier i dyre dommer for å kunne gjøre hver måned. Så at en som vil være forrytter for hest ser på det som at han gjør disse oppgavene i bytte for ridning blir feil. Både "jobben" med arbeidsoppgavene i stallen og selve ridningen er en del av "å ha hest", og da er det rett og rimelig at man betaler litt på utgiftene eier har på "å ha hesten". Man kan ikke bare få gleden ved å jobbe med hest, uten noe av det økonomiske ansvaret det medfører. :)

Mange i tråden her ser på det som om det skulle vært en jobb de burde få betalt for, men det høres litt rart ut for meg. Eier gjør jo dere en tjeneste ved å la dere få tilgang til hest som de betaler mesteparten for.
Det blir jo nesten litt som at jeg skulle gått opp til huseier og si at jeg ikke vil betale leie mer, og at han burde betale meg for å bo i leiligheten hans fordi ellers ville jo leiligheten forfalle og stå tom.



Anonymous poster hash: 26631...710
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hest måtte ikke min hestepasser betale for de to dagene i uken hun passet den. Hun brukte hesten på ridetime, hvor hun red for samme instruktør som jeg brukte, og red som oftest på tur den andre dagen. I tillegg hadde hun da fullt ansvar for stell og møkking. Innimellom pusset hun utstyr og ryddet litt, men det var ikke noe jeg krevde, det gjorde hun av egen fri vilje. Konkurreringen tok jeg meg av, men dersom hun hadde ønsket å delta i et klubbstevne hadde hun fått lov til det om det hadde passet sånn. For meg var dette en fin måte å få et par dager i uken til å gjøre andre ting, være sammen med mine venner som ikke drev med hest, rydde i leiligheten etc.

Selv ville jeg ikke ridd på en hest dersom jeg måtte betale for det, fordi jeg aldri har krevd dette av andre. Jeg mener også at dersom man bestemmer seg for å kjøpe hest så skal man ikke måtte ha en forrytter som betaler for at man skal ha råd til å ha hesten. Da har du ikke råd til hest, etter min mening. Det hører med til historien at jeg ikke er rik, men at jeg fikk litt hjelp fra min mor som også var svært hesteinteressert, hadde hun ikke gjort det hadde jeg ikke kjøpt meg hest. Jeg ser på det som annerledes å få hjelp av familien enn å kreve av andre at de skal bidra til potten.

-Dacini-

Edit: skrivefeil/dårlig språk.

Endret av Dacini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hest måtte ikke min hestepasser betale for de to dagene i uken hun passet den. Hun brukte hesten på ridetime, hvor hun red for samme instruktør som jeg brukte, og red som oftest på tur den andre dagen. I tillegg hadde hun da fullt ansvar for stell og møkking. Innimellom pusset hun utstyr og ryddet litt, men det var ikke noe jeg krevde, det gjorde hun av egen fri vilje. Konkurreringen tok jeg meg av, men dersom hun hadde ønsket å delta i et klubbstevne hadde hun fått lov til det om det hadde passet sånn. For meg var dette en fin måte å få et par dager i uken til å gjøre andre ting, være sammen med mine venner som ikke drev med hest, rydde i leiligheten etc.

Selv ville jeg ikke ridd på en hest dersom jeg måtte betale for det, fordi jeg aldri har krevd dette av andre. Jeg mener også at dersom man bestemmer seg for å kjøpe hest så skal man ikke måtte ha en forrytter som betaler for at man skal ha råd til å ha hesten. Da har du ikke råd til hest, etter min mening. Det hører med til historien at jeg ikke er rik, men at jeg fikk litt hjelp fra min mor som også var svært hesteinteressert, hadde hun ikke gjort det hadde jeg ikke kjøpt meg hest. Jeg ser på det som annerledes å få hjelp av familien enn å kreve av andre at de skal bidra til potten.

-Dacini-

Edit: skrivefeil/dårlig språk.

Det er i mine øyne mye mer etisk riktig å ta betalt for utlån av hest (alle vet at det er en dyr hobby. Hvis man ikke har råd til å betale for hobbyen sin så kan man finne seg en rimligere hobby, evt bli hestepasser. Da HJELPER man hesteeieren, og man får ofte lov til å ri som betaling),enn å være avhengig av mammaen sin for å kunne drive med hobbyen sin når man er voksen.

Anonymous poster hash: 3183f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første par årene med egen hest var jeg avhengig av at min mor kunne hjelpe meg, ja. Hun brukte da hesten på sine ridetimer og hadde stor glede av den. Dette var en familieting som vi gjorde sammen, mor og datter. I tillegg hadde jeg da en hestepasser som red en til to ganger i uken, helt gratis, uten spesielle begrensninger.

Hadde ikke mamma vært interessert i hest og også ønsket seg muligheten til å ri på sin egen, så hadde jeg ikke kjøpt hest, fordi jeg ikke ville hatt råd til å holde den. Jeg syns ikke det er noe etisk feil i å dele hobby med sin mor. Jeg kjøpte hesten (både den første og den andre) og betalte størsteparten av de månedlige utgiftene. Etter hvert kunne jeg fint holdt hesten alene, men min mor syns det var hyggelig å kunne fortsatt bidra. Om hun ikke hadde villet det ville hun fortsatt fått lov til å ri på hesten, gratis.

-Dacina-

Det er i mine øyne mye mer etisk riktig å ta betalt for utlån av hest (alle vet at det er en dyr hobby. Hvis man ikke har råd til å betale for hobbyen sin så kan man finne seg en rimligere hobby, evt bli hestepasser. Da HJELPER man hesteeieren, og man får ofte lov til å ri som betaling),enn å være avhengig av mammaen sin for å kunne drive med hobbyen sin når man er voksen.

Anonymous poster hash: 3183f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første par årene med egen hest var jeg avhengig av at min mor kunne hjelpe meg, ja. Hun brukte da hesten på sine ridetimer og hadde stor glede av den. Dette var en familieting som vi gjorde sammen, mor og datter. I tillegg hadde jeg da en hestepasser som red en til to ganger i uken, helt gratis, uten spesielle begrensninger.

Hadde ikke mamma vært interessert i hest og også ønsket seg muligheten til å ri på sin egen, så hadde jeg ikke kjøpt hest, fordi jeg ikke ville hatt råd til å holde den. Jeg syns ikke det er noe etisk feil i å dele hobby med sin mor. Jeg kjøpte hesten (både den første og den andre) og betalte størsteparten av de månedlige utgiftene. Etter hvert kunne jeg fint holdt hesten alene, men min mor syns det var hyggelig å kunne fortsatt bidra. Om hun ikke hadde villet det ville hun fortsatt fått lov til å ri på hesten, gratis.

-Dacina-

Og hvis din mor ikke hadde hjulpet til da, hva hadde du gjort da? Rideskole?(koster også penger!) Sluttet med hobbyen?

Anonymous poster hash: 3183f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis din mor ikke hadde hjulpet til da, hva hadde du gjort da? Rideskole?(koster også penger!) Sluttet med hobbyen?

Anonymous poster hash: 3183f...635

Da hadde jeg fortsatt å ri på ridetimer på rideskolehest, det kostet vel ca 110 kr pr time på den tiden. Det hadde jeg fint hatt råd til. Jeg har heller aldri måttet betale for å å ri på mine stallkamerater sine hester, og har vært hestepasser i mange år selv.

Nå er det flere år siden jeg solgte min siste hest og jeg rir svært sjelden. Dog betaler jeg aldri en krone om jeg vil ri, har fortsatt mange venner i hestemiljøet som er mer enn villige til å låne meg hesten sin gratis.

Jeg syns det er annerledes med økonomisk hjelp av familien enn av hestejenter som ikke er like heldige som deg selv. Slik det var hos meg kunne da min hestepasser ri en godt utdannet hest på sin ridetime, uten å måtte betale mer enn det timen koster, hesten fikk det beste stell, skolehestene fikk litt avlastning og jeg kunne ta meg en kaffe og snakke med noen om noe som ikke hadde fire bein og hale. Jeg ser på det som en vinn-vinn situasjon for meg og hestepasseren.

Nå skal det nevnes at jeg snakker da om det å ha noen som passer hesten din en gang eller to i uken slik at man får tid til å gjøre noe annet. Om man setter bort hesten på helfor, ev halvfor vil det stille seg noe annerledes. Mulig jeg misforsto hovedinnlegget og det var dette det var snakk om hele veien, da beklager jeg i så fall.

-Dacina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg fortsatt å ri på ridetimer på rideskolehest, det kostet vel ca 110 kr pr time på den tiden. Det hadde jeg fint hatt råd til. Jeg har heller aldri måttet betale for å å ri på mine stallkamerater sine hester, og har vært hestepasser i mange år selv.

Nå er det flere år siden jeg solgte min siste hest og jeg rir svært sjelden. Dog betaler jeg aldri en krone om jeg vil ri, har fortsatt mange venner i hestemiljøet som er mer enn villige til å låne meg hesten sin gratis.

Jeg syns det er annerledes med økonomisk hjelp av familien enn av hestejenter som ikke er like heldige som deg selv. Slik det var hos meg kunne da min hestepasser ri en godt utdannet hest på sin ridetime, uten å måtte betale mer enn det timen koster, hesten fikk det beste stell, skolehestene fikk litt avlastning og jeg kunne ta meg en kaffe og snakke med noen om noe som ikke hadde fire bein og hale. Jeg ser på det som en vinn-vinn situasjon for meg og hestepasseren.

Nå skal det nevnes at jeg snakker da om det å ha noen som passer hesten din en gang eller to i uken slik at man får tid til å gjøre noe annet. Om man setter bort hesten på helfor, ev halvfor vil det stille seg noe annerledes. Mulig jeg misforsto hovedinnlegget og det var dette det var snakk om hele veien, da beklager jeg i så fall.

-Dacina-

Som jeg har forstått det så handler det om halvfór, og ikke hestepassere.

Jeg har også latt hestepasseren min ri masse gratis, både på hestepassertime med instruktør og turridning, og skritteturer før og etter jeg har ridd. Jo mer hestepasseren stiller opp jo mere får hun ri.

En hestepasser har ikke noen forpliktelser overfor hest og eier. Skal hun reise bort eller er har lyst å gjøre noe annet så har hun i gen forpliktelser overfor meg som eier. Hun har heller ingen krav eller rett til bruk av hesten.

Med en forrytter så inngår man en kontrakt med forpliktelser og rettigheter. Hvis man da inngår en avtale om at man skal rha hesten på tirsdager og torsdager så er man forpliktet til å følge opp dette.

Det må uansett være mye bedre å betale for å være forrytter og ha mye frihet i forbindelse med det, enn å betale for å være på rideskole uten noe frihet.

Anonymous poster hash: 3183f...635

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ønsker å svare, altså? Vel, jeg antar svaret er at det er for dyrt, for mye ansvar, for mye jobb, osv. Kjempefint da å få være forrytter. ;)

Jeg synes det er så jævlig korttenkt å beskylde hesteeiere for å være smålige når de gjerne vil ha litt betalt for at andre får bruke (og slite på!) deres hest og deres utstyr. Jeg kjenner jenter som omtrent lever på sultegrensen for i det hele tatt å ha råd til å ha hesten sin oppstallet. Omtrent alt de har av penger går til hest, og skulle det slumpe at de en sjelden gang får litt ekstra mellom hendene, så kan du banne på at det også for det meste går til hest. Og de småpengene (for det er det virkelig, i den store sammenhengen!) de får fra en evt forrytter, det går inn i samme kassa, det kan du være trygg på.

Så slutt å syte over å måtte være med på å sponse en bitteliten del av det som skal til for at også du skal få dyrke din hobby, og tenkt litt lenger enn til egen nesetipp, ok?

Anonymous poster hash: c1d52...710

Vel, det går da den andre veien også, jeg har hest som jeg også har forrytter på, kunne ikke falle meg inn å ta betalt, bortsett fra om utstyret blir ødelagt. Jeg får fridager, win win. Du oppfører deg som om hesten din er en gave til alle som dør etter å få ridd litt innemellom, du nevner ikke det faktum at DU har lyst til å ha fri innemellom. Du gjør ikke andre en tjeneste, men deg selv.

Anonymous poster hash: 7b928...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det annerledes med privateide hester i forhold til hester eid av folk som driver ridesenter/rideskole. De har tross alt inntekter på hesteholdet sitt!

Men hva med deg, hvorfor eier du ikke din egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

Hvorfor har du forrytter? Gidder du ikke å trene din egen hest?

Anonymous poster hash: 1c383...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg har forstått det så handler det om halvfór, og ikke hestepassere.

Jeg har også latt hestepasseren min ri masse gratis, både på hestepassertime med instruktør og turridning, og skritteturer før og etter jeg har ridd. Jo mer hestepasseren stiller opp jo mere får hun ri.

En hestepasser har ikke noen forpliktelser overfor hest og eier. Skal hun reise bort eller er har lyst å gjøre noe annet så har hun i gen forpliktelser overfor meg som eier. Hun har heller ingen krav eller rett til bruk av hesten.

Med en forrytter så inngår man en kontrakt med forpliktelser og rettigheter. Hvis man da inngår en avtale om at man skal rha hesten på tirsdager og torsdager så er man forpliktet til å følge opp dette.

Det må uansett være mye bedre å betale for å være forrytter og ha mye frihet i forbindelse med det, enn å betale for å være på rideskole uten noe frihet.

Anonymous poster hash: 3183f...635

Ja, da har jeg kanskje misforstått litt!

Det kommer selvfølgelig an på rideskolen, men der jeg har holdt på i min tid er undervisningen og skolehestene såpass bra at man selv som erfaren rytter utvikler seg. Jeg liker å få undervisning, tilbakemeldinger og oppgaver, man blir aldri ferdig utlært og om det var enten eller så ville jeg heller ridd på ridetimer enn å ha en hest på for uten mulighet til undervisning, kun tur eller enkel baneridning. Men der er man så klart forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det går da den andre veien også, jeg har hest som jeg også har forrytter på, kunne ikke falle meg inn å ta betalt, bortsett fra om utstyret blir ødelagt. Jeg får fridager, win win. Du oppfører deg som om hesten din er en gave til alle som dør etter å få ridd litt innemellom, du nevner ikke det faktum at DU har lyst til å ha fri innemellom. Du gjør ikke andre en tjeneste, men deg selv. Anonymous poster hash: 7b928...28e

What!?!

Hvorfor skal jeg sponse verdens dyreste hobby på andre mennesker. Hvis de ønsker å drive med sin hobby så kan de betale for det selv.

Hvis jeg trenger fri så har jeg en hestepasser som kan hjelpe til. Forrytteren "eier" hesten på tirsdag og torsdag. Det koster penger.

Anonymous poster hash: 3183f...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg kanskje misforstått litt!

Det kommer selvfølgelig an på rideskolen, men der jeg har holdt på i min tid er undervisningen og skolehestene såpass bra at man selv som erfaren rytter utvikler seg. Jeg liker å få undervisning, tilbakemeldinger og oppgaver, man blir aldri ferdig utlært og om det var enten eller så ville jeg heller ridd på ridetimer enn å ha en hest på for uten mulighet til undervisning, kun tur eller enkel baneridning. Men der er man så klart forskjellige :)

Ok, folk foretrekker jo forskjellig, og det er jo ingen som tvinger noen til å inngå avtaler de selv ikke ønsker eller trives med.

Jeg selv foretrekker å bestemme selv hva, hvordan når og hvor jeg vil ri, avhengig av humør, tid på dagen, dagsform og vær. Som forrytter har jeg alltid kunne få privattimer, og jeg foretrekker det over rideskoletimer når som helst. Som eier har jeg selvfølgelig ingen ting imot at forrytteren får ta rundetider om hun ønsker det.

Anonymous poster hash: 3183f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det går da den andre veien også, jeg har hest som jeg også har forrytter på, kunne ikke falle meg inn å ta betalt, bortsett fra om utstyret blir ødelagt. Jeg får fridager, win win. Du oppfører deg som om hesten din er en gave til alle som dør etter å få ridd litt innemellom, du nevner ikke det faktum at DU har lyst til å ha fri innemellom. Du gjør ikke andre en tjeneste, men deg selv.

Anonymous poster hash: 7b928...28e

Hvis du hadde lest det jeg har skrevet tidligere, så hadde du sett at jeg heller ikke tar betalt fra min forrytter. Det er fordi jeg kun har en hobbyhest som kun kan det grunnleggende, og som forrytter også kun bruker til hobby. Og selvsagt fordi jeg har råd til å ikke ta betalt. Forrytter møkker for meg de to dagene i uka som hun rir.

Det jeg synes stiller seg annerledes, er når man er forrytter på en kostbar, utdannet hest, som man også kan bruke å konkurrere med om man ønsker. Det er større risiko for skader ved slik bruk, og stor slitasje på både hest og utstyr.

Hvorfor har du forrytter? Gidder du ikke å trene din egen hest?

Anonymous poster hash: 1c383...f60

Jeg har (gratis) forrytter fordi jeg både jobber og har barn, og derfor trenger et par dager i uka hvor jeg ikke trenger å tenke på hest og stalljobbing. De andre fem dagene i uka prioriterer eg hesten min. Synes du jeg skal ha dårlig samvittighet?

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...