Gå til innhold

Dyr husleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått drømmeleiligheten. Den ligger perfekt til i forhold til jobben. Den er nyoppusset (en fin leilighet) samt romslig (60 kvm). Jeg betaler 7000 kr i mnd, pluss strøm. Dette går akkurat å betale for meg med min jobb (tar ekstravakter), samt har penger på sparekonto dersom det skulle bli krise (jeg er god på å spare). Jeg bor alene, har ikke bil eller barn. Nå har jeg i det siste fått høre at dette er en utrolig dyr husleie, noe som får meg til å lure på om jeg burde flytte.

Hva synes dere? Er 7000 kr pluss strøm for høyt?

Og er det verd og flytte bare fordi den er høy når jeg ikke har andre utgifter annet enn mat og strøm? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger litt av hvordan leiemarkedet er der du bor. Der jeg bodde før, hadde 7000 + strøm for en leilighet av den størrelsen vært uhørt. Her jeg bor nå, er det helt vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått drømmeleiligheten. Den ligger perfekt til i forhold til jobben. Den er nyoppusset (en fin leilighet) samt romslig (60 kvm). Jeg betaler 7000 kr i mnd, pluss strøm. Dette går akkurat å betale for meg med min jobb (tar ekstravakter), samt har penger på sparekonto dersom det skulle bli krise (jeg er god på å spare). Jeg bor alene, har ikke bil eller barn. Nå har jeg i det siste fått høre at dette er en utrolig dyr husleie, noe som får meg til å lure på om jeg burde flytte.

Hva synes dere? Er 7000 kr pluss strøm for høyt?

Og er det verd og flytte bare fordi den er høy når jeg ikke har andre utgifter annet enn mat og strøm? Hva ville dere gjort?

Syns ikke dette er dyrt med tanke på at den er nyoppusset og er såpass stor. Du finner sikkert noe billigere, men da må du nok gå ned i størrelse på leiligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler ca. 5000 for en leilighet på 29 kvm., så 7000 for 60 kvm. syns jeg virker veldig rimelig i forhold til markedet.

edit: Og jeg bor i en studentbolig, så leien er jo ekstra lav!

Endret av Momseguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Leieprisen her jeg bor er ikke så høy, de sier at en leilighet for en person her vil ligge på rundt 5000 kroner (men da er kansje ikke standaren så god heller). Var å så på en leilighet til 4500 som var veldig stygg og gammel, samt ikke hadd hvitvarer (her er alt inkludert, til og med møbler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvor i landet det er, da. Er det i Oslo er det svinbillig, men er det en eller annen fraflyttet bygd midt i fjellheimen er det rådyrt. Til sammenligning bor jeg på 30 kvm i Oslo, tilbygg på en enebolig med tilgang til hage, pris 6 500 kr/mnd + strøm. Så for meg høres det svinbillig ut med dobbel størrelse og 500 kr mer i leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig å uttale seg så lenge vi ikke vet hvor i Norge det er

Leieprisene varierer kraftig. I Oslo er snittpris for en slik leilighet 10-11.000 kroner i måneden, mens den "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" sikkert går for 1500-2000 kroner i måneden. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er vel snittprisen for en hybel 4000 kr, tror jeg. Og tro meg, hybler (som regel i kollektiv) kan være så mangt!

Vi bor i en leilighet på 50 kvm til 5500 i måneden, og det er gibortpris her i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to soverom? I så fall kan du ha som nødløsning å leie ut det ene soverommet, hvis du finner ut at det blir litt for dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rimelig, med tanke på at den er så stor og nyoppuset. du lever i norge kjære deg, billigere finner du ikke. du kan godt finne en for 4000 men da er den sikkert en stygg hybel eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg betaler 4500 for 18kvadrat. Strøm og alt sånt er inkludert i leia. Jeg synes det er dyrt, men jeg vet at jeg kommer ikke lengre ned i pris her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre sier: Spørs veldig på hvor du kommer fra i landet.

Jeg selv bor i Østfold, og har kunne ta mange fine leiligheter til 6000 kr prisen, men fikk dem aldri. Men så fikk jeg en fiin leilighet til 7300 + strøm. Og den er ca 42 kvm. Ikke så stor, men er godt planløst, så leiligheten ser større ut enn den er. og så ligger den på et bra strøk og alt av hvitevarer og møbler er inkl. Så selv om jeg har fått høre at leia mi er dyr, så hindrer det meg ikke i å glede meg over leiligheten. Så lenge jeg har råd til det, så er det bra nok for meg.

Så ikke tenk så mye på hva andre sier. Og så som sagt, har det mye å si hvor du er fra også. Noen steder er dyrere enn andre. Men har du råd, så har du råd. Kos deg! 60 kvm på 7000 kr er bra syns jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes ikke det er dyrt i det heletatt, snarere tvert imot, faktisk utrolig billig. men det kommer vel ann på hvor i landet du bor, men jeg synes jo det er rart at du har fått høre at det er dyrt. men jeg bor i oslo da, og de blir jo umulig å si noe om uten at man vet hvor du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har akkurat fått leid en betydelig mindre, ikke nyoppusset, til 6500+strøm i måneden, så jeg synes ikke dette var så dyrt :fnise:

Men som alle andre sier, det kommer helt an på hvor det er og om det er dyrt for deg kommer jo også helt an på hvor mye du tjener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest uAnonymBruker

Jeg som bor midt ute svarteste ingenting syns det var veldig dyrt, jeg betaler 4000 +strøm før 120 m2 nyoppusset leilighet inkl alt av hvitevarer, Så det er umulig å svare på spørsmålet ditt når man ikke vet hvor du bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi betaler 7900 i leie + 600 i strøm hver måned, så 8500 i måneden inkl. strøm. Dette er en leilighet på 45 kvm. Så det du har syns jeg virker "veldig" billig!!

Nå har jeg en søster som betaler 6000 for en leilighet på 90kvm.

To helt forskjellige steder, så det kommer HELT ann på hvor i Norge du bor!

Endret av herpassion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dyrt eller ei spiller ikke veldig stor rolle. Jeg ville heller leid noe billigere med litt lavere standard og noe mer usentralt framfor å bo meg ihjel, slik det ser ut som om du kommer til å gjøre av førsteinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...