Gå til innhold

Takk takk :D


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen som har innspill/tips? :)



Anonymous poster hash: cf142...0c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en spennende oppgave! Jeg hadde elsket en slik oppgave da jeg studerte!

Jeg tenker du må først finne en innfallsvinkel. Hva er det du ønsker å drøfte? Symbolenes funksjon i ritualet? Deres betydning? Hvor viktig de er for ritualet? Om de tillegges noen meninger utover tradisjon? Hvor bevisst utøverne er av symbolenes betydning? Om symbolene menes å ha en objektiv betydning eller om det er mer opp til de ulike utøverne å tolke det selv? Om det må være bestemte symboler i bestemte ritualer, eller om dette kan være opp til utøverne? Dvs, dogmatisk eller individualistisk syn på symboler i ritualer.

Hvilke ritualer ønsker du å bruke som eksempler? Går du for nyreligiøse retninger som wicca og okkultisme, så vil du finne et hav av symboler i deres ritualer, hvor de fleste også er temmelig bevisst på hvorfor de er der og hva de skal symbolisere. Ofte vil da wicca være mer individualistisk og okkultisme mer dogmatisk.

Men går du f.eks til protestantismen i Norge så er det mye mer minimalistisk, og kanskje ikke alle utøverne er så klar over de symboler som brukes, og legger som regel heller ikke en magisk virkning i dem slik vi finner mer i nyreligiøsiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen =)

Endret av Leanfear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk mye bra der! =)

Har enda ikke begynt på drøftingsdelen enda, har lest endel og så har jeg skrevet endel om symboler og ritualer, for å få på plass endel teorier, og forståelse for de to ulike tingene.

Så det passet utmerket at du skrev såpass mye om hva jeg kan drøfte og ulike vinklinger jeg kan ta.

Jeg tenkte kanskje litt å ta for meg nattverden som rituale, med symbolene der, drøfte endel ulikt der. Hva tror du om det? Der tror jeg det er mye snacks. Kan også ta for meg f.eks. dåp. Er flere ting i nyrelgiøsitet også jeg kan ta for meg. Jeg skal jobbe mer med det i morgen.

Men du tror det er det de vil vi skal drøfte, ta for oss bestemte ritualer for så å se på bruken av symboler i disse?

Hva det er de vil dere skal drøfte vil jeg snakket med deres foreleser om, det tør ikke jeg svare på. Men jeg ville funnet en konkret problemstilling, det gjør det mye lettere å skrive en god oppgave. Jo vagere problemstilling, jo vagere oppgave. F.eks sammenligne symbolbruk i dåp vs gravferd kunne vært interessant. Symboler på liv og død.

Evt. sammenligne symbolikk i to lignende ritualer i ulike religioner (giftemål i kirke vs wicca, f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen =)

Jo, bare hyggelig, I guess.... :klo:

Endret av JimmyOlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...