Gå til innhold

Groteskt spørsmål om muslimer i nød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest smilejenta

Tusen takk for svar. Jeg kan veldig lite om islam. Jeg er ateist, så religion er vanskelig å sette meg inn i, for jeg fatter ikke hvordan man kan tro på en gud, og legge livet sitt rundt dette.

Kan du forklare meg hva de (mange) muslimene har sagt med at de setter Mohammed over sine barn og familie? Betyr det at muslimer elsker barna sine på en annen måte? Man har jo ikke 100% bevis på at Allah finnes (er dere enig i dette?), så hvordan kan man sette noe som ikke er 100% bevist over sine barn?

Jeg lurer også på hvorfor man ikke som mor, setter barna sine foran seg selv, ved å redde dem om man kan. At man selv må til helvete, er vel en pris som er vedt å betale for at barna dine skal slippe forferdelig lidelse? Barna kommer før alt, og det finnes ikke noen verre følelse enn å se at barna dine lider.

Igjen - jeg spør fordi jeg lurer. Jeg har ikke noe imot moderate religiøse, så lenge de ikke misjonerer og krever. Håper på svar.

Anonymous poster hash: e19a9...96e

Hvis vi skal bruke meg som et eksempel så er jeg 100% sikker på at Allah (og da snakker jeg om den samme Guden som finnes i kristendommen og jødedommen) finnes. Hordan? Bare se deg rundt, en ateist tror vi er skapt gjennom evolusjon og som oftes tror de på "the big bang," hvor 2 partikler kolliderer og dermed ble alt og alle skapt. Mens jeg ser på det jeg lærer innen studiene mine (studerer innen helsefaget) og ser på det som bevis for at Gud finnes. Det spørmålet de flest ateister "tar" oss religiøse på er, "hvis Gud har skap alt og alle, hvem har skapt Gud?", men dette spørsmålet kan jo stilles ateister og, hvis 2 partikler kolliderte, hva skapte disse partiklene?

I Koranen står det faktisk at mennesket ikke vil klare å holde seg og kommer til å spørre den allmektige På dommedagen "å Allah, vis deg, lanmeg endelig få se deg, du som jeg har trodd på, men aldri sett" så vil Allah vise seg, derreter vil man spørre "Men Allah, hvem skapte deg" og bare da kommer vi til å få svaret, svaret ingen kan svare på nå.

Det at vi sier vi setter profeten Mohammed foran alt og alle er for det første ikke mulig å gjøre, da han er død. Men jeg som muslim, kunne lett ha gjort det, jeg kunne lett ha tatt en kule for profeten, og det fordi jeg elsker han så mye, hvordan og hvorfor jeg elsker han? For alt det gode han gjorde på denne jord, for alt han har vist oss, for å ha vist meg hvor vakkert det er å være et rent menneske, noe ikke min egen familie aldri kommer til å være. Vi muslimer tror at ingen er perfekte, ergo er ingen uten synd, bare vår profet og bare han og ikke noen av de andre profetene. Så jeg vet ikke hva du vil jeg skal svare utennom at jeg hvis det hadde stått mellom å dø eller beskytte profeten hvis han levde, så ville jeg gjort det. Men "problemet" er bare at han er død, og da blir det bare et metaforisk bilde det å si at vi verdsetter han mer enn alt og alle.

Og hvorfor folk i de landa der hvor mennesker sliter mest ikke er egoistiske og tar prisen av å måtte være i helvete resten av sitt liv etter livet på jorden, tror jeg kommer av at man rett g slett ikke klarer det. Rett og slett så klarer man ikke å påføre sitt eget barn så stor skade at det tar livet dens selvom man tror barnet kommer til en bedre plass. Og fordi man kanskje ikke har noe annet å verdsette utennom barnet sitt, det barnet som de har bragt frem med deres egne kropper, som bare ved å se på dem gir en glede som er ubeskrivelig?

Håper jeg klarte å svare nogenlunde på spørsmålet ditt, still gjerne fler spørsmål hvis noe virker fortsatt uklart! :)

Ps. Så er det ikke lov til å misjonerer og krever at noen skal bli muslimer, for en muslim kan bare være muslim hvis vedkommende er det i hjerte og da spiller det liten rolle å "kreve" at noen skal bli det. Også vil jeg kalle meg selv for en konservativ muslim da jeg ber 5ganger daglig :-) liker ikke at folk kaller med moderat muslim (ikke at du gjør det) bare fordi jeg ikke er for å sprenge meg selv i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vi skal bruke meg som et eksempel så er jeg 100% sikker på at Allah (og da snakker jeg om den samme Guden som finnes i kristendommen og jødedommen) finnes. Hordan? Bare se deg rundt, en ateist tror vi er skapt gjennom evolusjon og som oftes tror de på "the big bang," hvor 2 partikler kolliderer og dermed ble alt og alle skapt. Mens jeg ser på det jeg lærer innen studiene mine (studerer innen helsefaget) og ser på det som bevis for at Gud finnes. Det spørmålet de flest ateister "tar" oss religiøse på er, "hvis Gud har skap alt og alle, hvem har skapt Gud?", men dette spørsmålet kan jo stilles ateister og, hvis 2 partikler kolliderte, hva skapte disse partiklene?

I Koranen står det faktisk at mennesket ikke vil klare å holde seg og kommer til å spørre den allmektige På dommedagen "å Allah, vis deg, lanmeg endelig få se deg, du som jeg har trodd på, men aldri sett" så vil Allah vise seg, derreter vil man spørre "Men Allah, hvem skapte deg" og bare da kommer vi til å få svaret, svaret ingen kan svare på nå.

Det at vi sier vi setter profeten Mohammed foran alt og alle er for det første ikke mulig å gjøre, da han er død. Men jeg som muslim, kunne lett ha gjort det, jeg kunne lett ha tatt en kule for profeten, og det fordi jeg elsker han så mye, hvordan og hvorfor jeg elsker han? For alt det gode han gjorde på denne jord, for alt han har vist oss, for å ha vist meg hvor vakkert det er å være et rent menneske, noe ikke min egen familie aldri kommer til å være. Vi muslimer tror at ingen er perfekte, ergo er ingen uten synd, bare vår profet og bare han og ikke noen av de andre profetene. Så jeg vet ikke hva du vil jeg skal svare utennom at jeg hvis det hadde stått mellom å dø eller beskytte profeten hvis han levde, så ville jeg gjort det. Men "problemet" er bare at han er død, og da blir det bare et metaforisk bilde det å si at vi verdsetter han mer enn alt og alle.

Og hvorfor folk i de landa der hvor mennesker sliter mest ikke er egoistiske og tar prisen av å måtte være i helvete resten av sitt liv etter livet på jorden, tror jeg kommer av at man rett g slett ikke klarer det. Rett og slett så klarer man ikke å påføre sitt eget barn så stor skade at det tar livet dens selvom man tror barnet kommer til en bedre plass. Og fordi man kanskje ikke har noe annet å verdsette utennom barnet sitt, det barnet som de har bragt frem med deres egne kropper, som bare ved å se på dem gir en glede som er ubeskrivelig?

Håper jeg klarte å svare nogenlunde på spørsmålet ditt, still gjerne fler spørsmål hvis noe virker fortsatt uklart! :)

Ps. Så er det ikke lov til å misjonerer og krever at noen skal bli muslimer, for en muslim kan bare være muslim hvis vedkommende er det i hjerte og da spiller det liten rolle å "kreve" at noen skal bli det. Også vil jeg kalle meg selv for en konservativ muslim da jeg ber 5ganger daglig :-) liker ikke at folk kaller med moderat muslim (ikke at du gjør det) bare fordi jeg ikke er for å sprenge meg selv i luften.

Å være en ateist har ingenting med bigbang og evolusjon å gjøre. Og ang. spørsmålet om hvordan bigbang startet, er svaret "vi vet ikke". Noe som er et ærlig svar. Det å si allah, gud, shiva osv er ikke et ærlig svar på noe. Det å si at du er 100% sikker på at en ting du aldri har sett finnes, er som å lyve for deg selv og andre. Dessuten så er din tro bygget på 2 ting(som alle andre religioner), en bok og hva andre muslimer sier stemmer. Står ikke akkurat sterkt når det gjelder sannhet det der.

Er ikke for å disse din tro(selv om din religion gjør dette enkelt for alle), men å svare alt annet enn "vet ikke" på spørsmål en ikke vet noe om er rett og slett ignorans. Uansett hva det gjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kultur for æresdrap og generelt en kultur der en må forsøke å rette opp i skammen de føler en eller flere personer har bragt over familien. Det står ingenting i koranen om at æresdrap er greit på noen måte,

Jeg copypaster litt som jeg har hentet fra wikipedia:

The concept of family honor is extremely important in many communities. The family is viewed as the main source of honor and the community highly values the relationship between honor and the family. Acts by family members which may be considered inappropriate are seen as bringing shame to the family in the eyes of the community. Such acts often include female behaviors that are related to sex outside marriage or way of dressing, but may also include male homosexuality (like the emo killings in Iraq). The family loses face in the community, and may be shunned by relatives. The only way the shame can be erased is through a killing.[51][52] The cultures in which honor killings take place are usually considered "high-context", where the family is more important than the individual, and individualistic autonomy is seen as a threat to the collective family and its honor.[54]

"The Assembly notes that whilst so-called “honour crimes” emanate from cultural and not religious roots and are perpetrated worldwide (mainly in patriarchal societies or communities), the majority of reported cases in Europe have been amongst Muslim or migrant Muslim communities (although Islam itself does not support the death penalty for honour-related misconduct)."

Det står i koranen om drap av konvertitter. Har du noen gang satt deg inn i koranen? Om drap er løsningen å "umoral". Hva er da umoral??

Hva med å tilgi folk som har gjort noe dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i koranen om drap av konvertitter. Har du noen gang satt deg inn i koranen? Om drap er løsningen å "umoral". Hva er da umoral??

Hva med å tilgi folk som har gjort noe dumt?

Nei, jeg har aldri sittet med koranen og lest den, informasjonen jeg kommer med er hentet gjennom google- søk. Drap i denne sammenheng er for å gjenopprette respekt for familien da personen som er blitt drept har gjort noe for å skape vanære over familien. Familien føler det ikke er noen annen utvei enn å drepe for å gjenopprette respekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ikke til paradis selv om de tar livet av sine egne barn. Mennesker har noe som heter overlevelsesinstinkt og dette gjelder også for sine egne barn. Foreldre setter ofte barna foran seg selv.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

De kommer ikke til paradis selv om de tar livet av sine egne barn. Mennesker har noe som heter overlevelsesinstinkt og dette gjelder også for sine egne barn. Foreldre setter ofte barna foran seg selv.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Nå nei, muslimene dreper voldtatte jenter pga familiens ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har aldri sittet med koranen og lest den, informasjonen jeg kommer med er hentet gjennom google- søk. Drap i denne sammenheng er for å gjenopprette respekt for familien da personen som er blitt drept har gjort noe for å skape vanære over familien. Familien føler det ikke er noen annen utvei enn å drepe for å gjenopprette respekten.

Så det er greit å drepe for å oppnå respekt??

Er det ikke det en har rettsvesen for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å drepe for å oppnå respekt??

Er det ikke det en har rettsvesen for?

Nei, det var ikke det jeg skrev i det hele tatt heller. Jeg forklarer bare hvordan tankegangen og kulturen er i visse land. Det betyr ikke at jeg syns det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Nei, det var ikke det jeg skrev i det hele tatt heller. Jeg forklarer bare hvordan tankegangen og kulturen er i visse land. Det betyr ikke at jeg syns det er greit.

Det er ikke vits i å prøve å forklare hva du prøver å si. Må si meg enig med det du skrives som en muslim selv. Men folka du prøver å forklare poenget ditt er trangsynte, da er det dessverre ikke noe mer å gjøre for å få dem til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits i å prøve å forklare hva du prøver å si. Må si meg enig med det du skrives som en muslim selv. Men folka du prøver å forklare poenget ditt er trangsynte, da er det dessverre ikke noe mer å gjøre for å få dem til å forstå.

Din respektløshet for ikke-muslimer er fasinerende. Så det er trangsynt å mene at et velfungerende rettsvesen er viktig. Ærlig talt.

Det er i motsetning grotesk å ikke klare å ta avstand fra barbariske handlinger gjort i Allas navn. Eller kulturer inspirert av Alla og Islam.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være en ateist har ingenting med bigbang og evolusjon å gjøre. Og ang. spørsmålet om hvordan bigbang startet, er svaret "vi vet ikke". Noe som er et ærlig svar. Det å si allah, gud, shiva osv er ikke et ærlig svar på noe. Det å si at du er 100% sikker på at en ting du aldri har sett finnes, er som å lyve for deg selv og andre. Dessuten så er din tro bygget på 2 ting(som alle andre religioner), en bok og hva andre muslimer sier stemmer. Står ikke akkurat sterkt når det gjelder sannhet det der.

Er ikke for å disse din tro(selv om din religion gjør dette enkelt for alle), men å svare alt annet enn "vet ikke" på spørsmål en ikke vet noe om er rett og slett ignorans. Uansett hva det gjelder.

"Er ikke for å disse din tro", så hva er det for da?

La folk få tro på det de vil. De som ikke forstår vil aldri forstå det heller, med mindre du er en ekte muslim selv. Hvorfor ikke bare akseptere at de ser verden fra et annet perspektiv? Jeg er selv buddhist og er lei av at folk skal komme med teite argumenter på hvorfor karma, gjenfødelse og nirvana er latterlige. Lev ditt eget liv, ikke diss andres tro for det er bare unødvendig.

Anonymous poster hash: 4057a...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Din respektløshet for ikke-muslimer er fasinerende. Så det er trangsynt å mene at et velfungerende rettsvesen er viktig. Ærlig talt.

Det er i motsetning grotesk å ikke klare å ta avstand fra barbariske handlinger gjort i Allas navn. Eller kulturer inspirert av Alla og Islam.

Hvordan kan du kalle deg for en debatant? Du putter ord i min munn, og forventer at det dermed blir gjort om til fakta. Og min respektløshet for ikke-muslimer? Hvor kom den fra? Og du meg trangsynt etter at jeg kalte deg trangsynt? Vi er tydelig hvem som er trangsyn her ;-) Vet du hva, jeg gidder ikke å bruke et minutt mer på deg :-) hade bra <3

Edit:

Har DU satt deg inn i hva koranen sier? Eller hører du bare på de andre trangsynte bak en skjerm og "diskuterer" (les synser) om hva som står i Koranen? Koranen har bare lært meg godt, og derfor vil jeg som muslim, enten du liker det eller ikke, ønske deg alt godt i denne verden før jeg setter en strek for vår samtale. Siter gjerne hvor det står om drap av konvertitter, huske at kilder og sitater er viktige når du skal prøve å svekke en av de største verdensreligionene, ellers kommer ikke ordene dine langt :-(

Endret av smilejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du kalle deg for en debatant? Du putter ord i min munn, og forventer at det dermed blir gjort om til fakta. Og min respektløshet for ikke-muslimer? Hvor kom den fra? Og du meg trangsynt etter at jeg kalte deg trangsynt? Vi er tydelig hvem som er trangsyn her ;-) Vet du hva, jeg gidder ikke å bruke et minutt mer på deg :-) hade bra <3

Edit:

Har DU satt deg inn i hva koranen sier? Eller hører du bare på de andre trangsynte bak en skjerm og "diskuterer" (les synser) om hva som står i Koranen? Koranen har bare lært meg godt, og derfor vil jeg som muslim, enten du liker det eller ikke, ønske deg alt godt i denne verden før jeg setter en strek for vår samtale. Siter gjerne hvor det står om drap av konvertitter, huske at kilder og sitater er viktige når du skal prøve å svekke en av de største verdensreligionene, ellers kommer ikke ordene dine langt :-(

Hjertet ditt kan du beholde selv..

Alle de steinalderkulturene en ser i muslimske land, vitner om hva de tror på.

Det er en grunn til at muslimer flykter fra dem i hopetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at båtflyktningene flykter fordi de ønsker et bedre liv for seg selv OG for barna sine. Å drepe barna før de flykter gir ingen mening, siden de gjør det for å gi dem et bedre liv.

Og ikke glem at de som flykter ikke har noe valg. Det kan ikke bli verre enn de allerede har det, og de vet ikke hvordan flyktningeprosessen skal foregå. De blir rett og slett lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at båtflyktningene flykter fordi de ønsker et bedre liv for seg selv OG for barna sine. Å drepe barna før de flykter gir ingen mening, siden de gjør det for å gi dem et bedre liv.

Og ikke glem at de som flykter ikke har noe valg. Det kan ikke bli verre enn de allerede har det, og de vet ikke hvordan flyktningeprosessen skal foregå. De blir rett og slett lurt.

Hvem ønsker ikke et bedre liv?

Problemet deres er at nesten ingen står opp for menneskeverd og nestekjærlighet relativt sett.

Det er ikke bare båtflyktninger som flykter fra barbariet i muslimske land. Legg merke til at den økonomiske veksten i kristne Rwanda og andre kristne land sør for Sahara er fenomenal. Men klart det har kostet svette og tårer å få lanene på fote igjen.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ønsker ikke et bedre liv?

Problemet deres er at nesten ingen står opp for menneskeverd og nestekjærlighet relativt sett.

Det er ikke bare båtflyktninger som flykter fra barbariet i muslimske land. Legg merke til at den økonomiske veksten i kristne Rwanda og andre kristne land sør for Sahara er fenomenal. Men klart det har kostet svette og tårer å få lanene på fote igjen.

Joda, alle ønsker nok et bedre liv. Men om Gud skal prioritere meg som ønsker fyldigere hår, bedre lønn og ei større leilighet eller hun som har en mann under tortur, fått drept et barn og ikke får tilgang på mat og drikke, så HÅPER jeg han velger sistenevnte.

Er enig i det med menneskeverd og nestekjærlighet. Det er ganske trist at det er et så stort skille mellom hvordan mennesker har det i dag geografisk, og hvordan de/vi som har det så bra viser så lite nestekjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et spørsmål til Smilejenta. Etter det jeg har forstått, skal Gud/Allah være som en far i himmelen. Det jeg da lurer på er hvordan han kan se på muslimer som har det helt forferdelig, uten å gripe inn? En far hadde jo aldri bare stått og sett på barna sine sulte ihjel, vokse opp under krig eller få alvorlige sykdommer. Mulig jeg ikke har satt meg nok inn i religion her, men hvis Allah/Gud ikke griper inn fordi han ikke kan, hva er da poenget med å be til han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Hjertet ditt kan du beholde selv..

Alle de steinalderkulturene en ser i muslimske land, vitner om hva de tror på.

Det er en grunn til at muslimer flykter fra dem i hopetall.

Ser nå hvem som er den gretne i hvert fall, hehe!

Forresten så kom du fortsatt ikke med sitat/kilder ;)

Også må du få hold på sakene dine, først kritiserer du muslimer og våres tro, så snakker du plutselig om muslimer som flykter fra muslimer. Ser du hvor feilen ligger da? Da er det TYDLIGVIS ikke alle muslimer som er enige i det som skjer i visse verdensland. Legg merke til at både du og jeg skriver muslimer, altså tilhengere av Islam, så hvordan du da får det til at Islam er skyld i grusomheter finner jeg merkelig, like merkelig som om jeg skulle skyldt på kristendommen for det A.Breivik gjorde, du vet.. "Min kamp", korset på manifestet, korset rundt halsen når han utførte terroren osv.

Igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Jeg har et spørsmål til Smilejenta. Etter det jeg har forstått, skal Gud/Allah være som en far i himmelen. Det jeg da lurer på er hvordan han kan se på muslimer som har det helt forferdelig, uten å gripe inn? En far hadde jo aldri bare stått og sett på barna sine sulte ihjel, vokse opp under krig eller få alvorlige sykdommer. Mulig jeg ikke har satt meg nok inn i religion her, men hvis Allah/Gud ikke griper inn fordi han ikke kan, hva er da poenget med å be til han?

Da har du missforstått, Gud/Allah har sendt oss hit på jord for å teste oss, for dette livet er ikke det endelige.

En og enhver blir testet individuelt, alt Gud gjør har en mening, en mening som er for god for oss mennesker å forstå. Som en spurte her inne; hvordan vil ikke en muslimsk mor som tror på paradis ikke drepe barnet sitt i et land hvor det er krig? Kanskje det er akuratt det Gud tester? kanskje Gud tester deg og meg for å se hvordan vi reagerer, hjelper vi til nok? Kanskje han tester en dame i et fattig land som har nok brød til seg selv, ser et enda mer sulten barn forran seg, hva vil denne damen gjøre? Nei, jeg er ikke så flink til å forklare, skal heller vise deg til en hadith:

Hadith Qudsi (Divine Hadith) the Prophet, peace be upon him, said:

Allah will say on the Day of Judgment, O son of Adam, I was sick and you did not visit Me. He will say, O my Lord, how could I visit You, when you are the Lord of the Worlds. Allah will say, Did you not know that My servant so-and-so was sick and you did not visit him? Did you not know that if you had visited him, you would have found Me there? Allah will say, O son of Adam, I asked you for food and you fed Me not. He shall say, O my Lord, how could I feed you and you are the Lord of the Worlds? And Allah will say, Did you not know that My servant so-and-so was in need of food and you did not feed him? Did you not know that if you had fed him, you would have found that to have been for Me? O son of Adam, I asked you for water and you did not give Me to drink. The man shall say, O my Lord, how could I give You water, when You are the Lord of the Worlds? Allah will say, My servant so-and-so asked you for water and you did not give him to drink water. Did you not know that if you had given him to drink, you would have found that to have been for Me. (Muslim, Hadith no. 4661)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, alle ønsker nok et bedre liv. Men om Gud skal prioritere meg som ønsker fyldigere hår, bedre lønn og ei større leilighet eller hun som har en mann under tortur, fått drept et barn og ikke får tilgang på mat og drikke, så HÅPER jeg han velger sistenevnte.

Er enig i det med menneskeverd og nestekjærlighet. Det er ganske trist at det er et så stort skille mellom hvordan mennesker har det i dag geografisk, og hvordan de/vi som har det så bra viser så lite nestekjærlighet.

Både du og hun uten vann kan når som helst uomvende dere fra deres ondskap å få tilgang til Jesu velsignelser. Så lenge dere ikke gjør det vil dere erfare ulykker på hver deres måter.

Legg merke til at kristne nord blir velsignet mens hedenske sør som flyter i resurser ikke bli velsignet.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...