Gå til innhold

Groteskt spørsmål om muslimer i nød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper moderatorene lar denne tråden stå, for det er IKKE ment som hets eller hat. Det er et spørsmål jeg genuint lurer på.

Jeg mener sterkt religiøse, og da tenker jeg spesielt på muslimer for de er den gruppen mest bokstavtro, sterkt religiøse jeg kjenner til. Det er også de som er i de største krisene for tiden (tenker da spesielt på båtflyktingene). Dette gjelder ikke moderate muslimer.

De er jo utrolig sterke i sin tro og legger opp hele livet sitt etter den. Jeg har hørt flere muslimer si at de setter Mohammed over sin familie og sine barn, og for dem er jo ikke dette livet av betydning. De skal jo til paradis etterpå, så da kan de jo ikke være redd for å dø.

Da har jeg et litt grotesk spørsmål, som jeg håper noen kan svare meg på. Når de er i akkutt nød og lidelse (som f.eks båtflyktningene), hvorfor tar ikke foreldrene livet av sine barn for å spare dem og sende dem rett til paradis? De er jo helt sikre på at de kommer til paradis etterpå om de er gode muslimer (og barn har jo ikke levd lenge nok til at de kan være så onde at de ikke kommer til himmelen?) De har jo muligheten til å redde sine barn fra et forferdelig liv.

Som sagt kan man stille samme spørsmål om andre sterkt religiøse i alvorlig krise, men nå er det mest aktuelt for muslimer. Og dette gjelder ikke moderate muslimer som ikke har bokstavtro tolkning av koranen, og ikke setter Mohammed over sine barn. Håper på seriøse svar.



Anonymous poster hash: e19a9...96e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kommer ikke til paradis selv om de tar livet av sine egne barn. Mennesker har noe som heter overlevelsesinstinkt og dette gjelder også for sine egne barn. Foreldre setter ofte barna foran seg selv.



Anonymous poster hash: 6ad5d...64c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ikke til paradis selv om de tar livet av sine egne barn. Mennesker har noe som heter overlevelsesinstinkt og dette gjelder også for sine egne barn. Foreldre setter ofte barna foran seg selv.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

TS mente vel mer barna. Å ta livet av barna sine, så de (altså barna) skulle komme til paradis litt tidligere enn planlagt.

Anonymous poster hash: 75bd7...2a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ikke til paradis selv om de tar livet av sine egne barn. Mennesker har noe som heter overlevelsesinstinkt og dette gjelder også for sine egne barn. Foreldre setter ofte barna foran seg selv.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Men som mor hadde jeg satt barnet mitt over meg selv, og det hadde vært viktigere at det kom til paradis enn at jeg gjorde det. Barna betyr jo alt. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å tvinge det gjennom lidelse, som er unødvendig - da jeg faktisk har muligheten til å la det slippe.

Jeg er ateist, og det gjør at jeg har stor respekt for dette livet og er redd for å dø - for da er jeg helt sikker på at det blir helt svart for evig.

Men sterkt religiøse som er 100% sikker på at det kommer et bedre etterliv, hvorfor overgår ikke den tanken overlevelsesinstinktet deres? Er det at de langt innerst inne har en tvil om at det finnes et etterliv?

TS

Anonymous poster hash: e19a9...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er tillatt å drepe ungene sine i noen religion, ei heller i islam. Unntaket er vel kanskje æresdrap.



Anonymous poster hash: 1cc96...fad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS mente vel mer barna. Å ta livet av barna sine, så de (altså barna) skulle komme til paradis litt tidligere enn planlagt.

Anonymous poster hash: 75bd7...2a4

Jeg mente "de (foreldrene) kommer ikke til paradis OM de tar livet av barna sine"

Ikke selv om.

Sorry, er litt rar i hodet i dag..

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men som mor hadde jeg satt barnet mitt over meg selv, og det hadde vært viktigere at det kom til paradis enn at jeg gjorde det. Barna betyr jo alt. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å tvinge det gjennom lidelse, som er unødvendig - da jeg faktisk har muligheten til å la det slippe.

Jeg er ateist, og det gjør at jeg har stor respekt for dette livet og er redd for å dø - for da er jeg helt sikker på at det blir helt svart for evig.

Men sterkt religiøse som er 100% sikker på at det kommer et bedre etterliv, hvorfor overgår ikke den tanken overlevelsesinstinktet deres? Er det at de langt innerst inne har en tvil om at det finnes et etterliv?

TS

Anonymous poster hash: e19a9...96e

Hvorfor skal hun sende seg selv til helvete når begge kan bli sendt til himmelen?

Sterkt religiøse er ikke 100% sikker på at de kommer til et etterliv. Religiøse vet at det er Gud som bestemmer hvem som skal bli frelst og ikke. Så de vet ikke det 100% sikkert nei.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er tillatt å drepe ungene sine i noen religion, ei heller i islam. Unntaket er vel kanskje æresdrap.

Anonymous poster hash: 1cc96...fad

Æresdrap er kulturelt, og ikke religiøst betinget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æresdrap er kulturelt, og ikke religiøst betinget.

Ingen "smutthull" i koranen som tillater æresdrap?

Anonymous poster hash: 1cc96...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "smutthull" i koranen som tillater æresdrap?

Anonymous poster hash: 1cc96...fad

Nei, drap er ikke OK i Koranen heller, selv om noen ekstremister skulle så gjerne ønske at det var det og tar alt ut av kontekst (dette ble sagt av en som er Mulla(det er en utdanning innen Isam på NRK)

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun sende seg selv til helvete når begge kan bli sendt til himmelen?

Sterkt religiøse er ikke 100% sikker på at de kommer til et etterliv. Religiøse vet at det er Gud som bestemmer hvem som skal bli frelst og ikke. Så de vet ikke det 100% sikkert nei.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Men hvordan i alle dager kan hun ha hjerte til å se på at barnet sitt lider på de verst tenkelige måter? Er det noe spesielt med sterkt religiøse foreldre som gjør at de klarer å se på lidelsen deres og bare be dem holde ut til de dør og kommer til paradis? Om de uansett er i en situasjon hvor det er minimal sjanse for at de kommer ut av krise.

TS

Anonymous poster hash: e19a9...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i alle dager kan hun ha hjerte til å se på at barnet sitt lider på de verst tenkelige måter? Er det noe spesielt med sterkt religiøse foreldre som gjør at de klarer å se på lidelsen deres og bare be dem holde ut til de dør og kommer til paradis? Om de uansett er i en situasjon hvor det er minimal sjanse for at de kommer ut av krise.

TS

Anonymous poster hash: e19a9...96e

Hverken jeg eller du har vært i nød og kan ikke si hva vi ville gjort i en slik situasjon. De drømmer dessuten om et bedre liv i Europa og det er derfor de flykter med båt. De færreste ville drept sitt eget barn. Det blir som å spørre hvorfor ikke nordmenn drepte de barna før de ble sendt i konsentrasjonsleir før de ble det.

Ingen normale mennesker med et hjerte dreper barn. Ihvertfall ikke foreldre. Uansett hvor mye de tror på paradis.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken jeg eller du har vært i nød og kan ikke si hva vi ville gjort i en slik situasjon. De drømmer dessuten om et bedre liv i Europa og det er derfor de flykter med båt. De færreste ville drept sitt eget barn. Det blir som å spørre hvorfor ikke nordmenn drepte de barna før de ble sendt i konsentrasjonsleir før de ble det.

Ingen normale mennesker med et hjerte dreper barn. Ihvertfall ikke foreldre. Uansett hvor mye de tror på paradis.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Mener da under 2. verdenskrig. Flere norske barn ble sendt i konsentrasjonsleir og drept der.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken jeg eller du har vært i nød og kan ikke si hva vi ville gjort i en slik situasjon. De drømmer dessuten om et bedre liv i Europa og det er derfor de flykter med båt. De færreste ville drept sitt eget barn. Det blir som å spørre hvorfor ikke nordmenn drepte de barna før de ble sendt i konsentrasjonsleir før de ble det.

Ingen normale mennesker med et hjerte dreper barn. Ihvertfall ikke foreldre. Uansett hvor mye de tror på paradis.

Anonymous poster hash: 6ad5d...64c

Om nordmennene som ble sendt i konsentrasjonsleir hadde hatt en sterk bokstavtolkning av kristendommen og la opp hele livet sitt rundt den, så kunne jeg spurt dem om det samme.

Men hva mener muslimene som sier at de setter Mohammed over sine barn? Da er de jo ikke glad i barna sine på samme måte som andre mindre religiøse/ikke-religiøse. Når de har så annerledes tankegang og annerledes følelse for sine barn og sin profet, så lurer jeg på hvorfor de ikke sender barna sine til paradis når de kan.

At de setter Mohammed over sine barn, må vet bety at de hadde drept sine barn for å hedre Mohammed? Eller straffe dem om de vanæret ham?

TS

TS

Anonymous poster hash: e19a9...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Jeg håper moderatorene lar denne tråden stå, for det er IKKE ment som hets eller hat. Det er et spørsmål jeg genuint lurer på.

Jeg mener sterkt religiøse, og da tenker jeg spesielt på muslimer for de er den gruppen mest bokstavtro, sterkt religiøse jeg kjenner til. Det er også de som er i de største krisene for tiden (tenker da spesielt på båtflyktingene). Dette gjelder ikke moderate muslimer.

De er jo utrolig sterke i sin tro og legger opp hele livet sitt etter den. Jeg har hørt flere muslimer si at de setter Mohammed over sin familie og sine barn, og for dem er jo ikke dette livet av betydning. De skal jo til paradis etterpå, så da kan de jo ikke være redd for å dø.

Da har jeg et litt grotesk spørsmål, som jeg håper noen kan svare meg på. Når de er i akkutt nød og lidelse (som f.eks båtflyktningene), hvorfor tar ikke foreldrene livet av sine barn for å spare dem og sende dem rett til paradis? De er jo helt sikre på at de kommer til paradis etterpå om de er gode muslimer (og barn har jo ikke levd lenge nok til at de kan være så onde at de ikke kommer til himmelen?) De har jo muligheten til å redde sine barn fra et forferdelig liv.

Som sagt kan man stille samme spørsmål om andre sterkt religiøse i alvorlig krise, men nå er det mest aktuelt for muslimer. Og dette gjelder ikke moderate muslimer som ikke har bokstavtro tolkning av koranen, og ikke setter Mohammed over sine barn. Håper på seriøse svar.

Anonymous poster hash: e19a9...96e

neklager, du er nok helt på bærtur.

Muslimer kan ikke ta et liv, ja vi tror vi kommer til paradis men det er først hvis vi har fulgt Guds veiledning. Og muslimer tror også at Profeten Mohammed var det eneste reneste menneske som får dra rett til Paradis når dommedagen kommer. (Vi tror at alle som dør er på et ventested til dommedagen kommer og vi alle blir dømt for våre synder. ALLE har gjort en eller annen form for synd, for ingen er perfekte.

Med noen unntak, som for eksempel hvis en mor har mistet 7 barn før henne selv dør for da vil disse syv stille seg foran moren slik at de lager en barriere og ikke lar henne komme til helvete. Eller for eksempel om noen blir drept (ikke de som driver med selvmord, kommer tilbake til dette senere) osv. I Koranen står det (ikke ordrett, for der står det mye finere enn det jeg kommer til å sitere nå) : "drep et menneske og du hsr drept hele menneskeheten, redd et menneske og du har reddet hele menneskeheten" hvor du da får at man kan drepe sitt barn for å tro at man kommer til paradis da, er uvitenhet og bare dumt å spørre om. Forresten så sier Koranen også at alle vi må stilles til ansvar for alle våre synder når vi skal dømmes (dommedagen), og etter å ha blitt dømt og sonet vår dol i helvete får vi tilslutt dra opp til Paradis. MEN den eneste synden man ikke blir tilgitt etternå ha "sonet vår dom" er synden ved å ta et liv. Så svaret på ditt spørsmål vil vel være at ved å drepe et menneske/sitt barn, vil vedkommende ALDRI komme til paradis. Synes du bør lese deg opp på veldig enkle ting i Islam flr du skal stille så groteske spørsmål. For du kunne enkelt ha søkt "what does Islam say about killing a human" og fått svar ganske kjapt ved å bruke google.

Hilsen en muslimsk jente i tidlig 20-årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

neklager, du er nok helt på bærtur.

Muslimer kan ikke ta et liv, ja vi tror vi kommer til paradis men det er først hvis vi har fulgt Guds veiledning. Og muslimer tror også at Profeten Mohammed var det eneste reneste menneske som får dra rett til Paradis når dommedagen kommer. (Vi tror at alle som dør er på et ventested til dommedagen kommer og vi alle blir dømt for våre synder. ALLE har gjort en eller annen form for synd, for ingen er perfekte.

Med noen unntak, som for eksempel hvis en mor har mistet 7 barn før henne selv dør for da vil disse syv stille seg foran moren slik at de lager en barriere og ikke lar henne komme til helvete. Eller for eksempel om noen blir drept (ikke de som driver med selvmord, kommer tilbake til dette senere) osv. I Koranen står det (ikke ordrett, for der står det mye finere enn det jeg kommer til å sitere nå) : "drep et menneske og du hsr drept hele menneskeheten, redd et menneske og du har reddet hele menneskeheten" hvor du da får at man kan drepe sitt barn for å tro at man kommer til paradis da, er uvitenhet og bare dumt å spørre om. Forresten så sier Koranen også at alle vi må stilles til ansvar for alle våre synder når vi skal dømmes (dommedagen), og etter å ha blitt dømt og sonet vår dol i helvete får vi tilslutt dra opp til Paradis. MEN den eneste synden man ikke blir tilgitt etternå ha "sonet vår dom" er synden ved å ta et liv. Så svaret på ditt spørsmål vil vel være at ved å drepe et menneske/sitt barn, vil vedkommende ALDRI komme til paradis. Synes du bør lese deg opp på veldig enkle ting i Islam flr du skal stille så groteske spørsmål. For du kunne enkelt ha søkt "what does Islam say about killing a human" og fått svar ganske kjapt ved å bruke google.

Hilsen en muslimsk jente i tidlig 20-årene!

Tusen takk for svar. Jeg kan veldig lite om islam. Jeg er ateist, så religion er vanskelig å sette meg inn i, for jeg fatter ikke hvordan man kan tro på en gud, og legge livet sitt rundt dette.

Kan du forklare meg hva de (mange) muslimene har sagt med at de setter Mohammed over sine barn og familie? Betyr det at muslimer elsker barna sine på en annen måte? Man har jo ikke 100% bevis på at Allah finnes (er dere enig i dette?), så hvordan kan man sette noe som ikke er 100% bevist over sine barn?

Jeg lurer også på hvorfor man ikke som mor, setter barna sine foran seg selv, ved å redde dem om man kan. At man selv må til helvete, er vel en pris som er vedt å betale for at barna dine skal slippe forferdelig lidelse? Barna kommer før alt, og det finnes ikke noen verre følelse enn å se at barna dine lider.

Igjen - jeg spør fordi jeg lurer. Jeg har ikke noe imot moderate religiøse, så lenge de ikke misjonerer og krever. Håper på svar.

Anonymous poster hash: e19a9...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æresdrap er kulturelt, og ikke religiøst betinget.

Så islam har ingenting med islamske kulturer å gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Det blir litt som å spørre hvorfor kristne gråter i begravelser. For dem burde det jo være en gledens dag. Det er kanskje troen som ikke er så sterk som man vil ha det til utad?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så islam har ingenting med islamske kulturer å gjøre?

En kultur for æresdrap og generelt en kultur der en må forsøke å rette opp i skammen de føler en eller flere personer har bragt over familien. Det står ingenting i koranen om at æresdrap er greit på noen måte,

Jeg copypaster litt som jeg har hentet fra wikipedia:

The concept of family honor is extremely important in many communities. The family is viewed as the main source of honor and the community highly values the relationship between honor and the family. Acts by family members which may be considered inappropriate are seen as bringing shame to the family in the eyes of the community. Such acts often include female behaviors that are related to sex outside marriage or way of dressing, but may also include male homosexuality (like the emo killings in Iraq). The family loses face in the community, and may be shunned by relatives. The only way the shame can be erased is through a killing.[51][52] The cultures in which honor killings take place are usually considered "high-context", where the family is more important than the individual, and individualistic autonomy is seen as a threat to the collective family and its honor.[54]

"The Assembly notes that whilst so-called “honour crimes” emanate from cultural and not religious roots and are perpetrated worldwide (mainly in patriarchal societies or communities), the majority of reported cases in Europe have been amongst Muslim or migrant Muslim communities (although Islam itself does not support the death penalty for honour-related misconduct)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...