Gå til innhold

Stoler du på ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tro folk som tror på en mann som går på vannet. Men det er meg da....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tenkemåten gjør meg rett og slett forbanna. Er så ignorant og tro at hvis du er religiøs så er du moralsk overlegen.... Hvis du fandt ut at gud ikke fantes i dag, ville du voldtatt, stjålet, banket opp folk og løyet mer i morgen? Hvis ditt svar er ja, så er du et dårlig menneske. Hvis jeg fandt ut at de ikke fantes en gud i dag så hadde jeg fortsatt med det samme som jeg gjør nå. Hjelpe de som trenger det, ikke stjele ikke være stygg med folk osv. Hvorfor trenger du en gammel utdatert bok til å fortelle deg dette? Det ligger faktisk i det moderne menneskets natur å være hyggelig med de som er hyggelig med deg.

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Vel, det er ikke ikke-religiøs som ikke klarer å ta avgjørelser eller ha egne meninger uten å rådføre seg med høyst mistenkelig "hellig bok". Jeg stoler ikke på bibelen, hvordan kan jeg da stole på mennesker som innretter livet sitt etter den.

edit: litt på spissen da, jeg stoler ikke på noen, uavhengig av religion.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke ikke-religiøs som ikke klarer å ta avgjørelser eller ha egne meninger uten å rådføre seg med høyst mistenkelig "hellig bok". Jeg stoler ikke på bibelen, hvordan kan jeg da stole på mennesker som innretter livet sitt etter den.

edit: litt på spissen da, jeg stoler ikke på noen, uavhengig av religion.

Kan du forklare hvorfor du ikke kan stole på folk som har innrettet livet sitt etter en bok du ikke stoler på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Kan du forklare hvorfor du ikke kan stole på folk som har innrettet livet sitt etter en bok du ikke stoler på?

Det er vel heller diskursen omkring det å tro på religion og høyere makter jeg finner lite tillitsvekkende. Med fare for å tråkke en del religiøse på tærne anser jeg det som veldig sansynlig at det finnes flere mennesker innenfor religiøse grupper som er lette å manipulere, enn det finnes utenfor. For eksempel ved at de blir med i merkelige sekter, tror en halvfeit prest fra sørstatene er den nye messias eller at verden egentlig styres av øgler. Hvis folk er lett å påvirke har de også mindre integritet, og mennesker uten integritet er ikke til å stole på.

Men nå generaliserer jeg fryktelig, beklager det. Jeg kommer forøvrig fra en kristen familie, og mener ikke at alle religiøse er sauer, selv om det kan virke slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestvest

- " Tilgi meg, Prest, for jeg har syndet ".

- "Jesus tilgir deg ".

Er det den type tillit du snakker om?

For det er bare å gå på kirken etterpå og bli tilgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler mer på ikke-religiøse enn religiøse :)

Endret av Andreas_B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Tror ikke det fungerer slik, og det er katolikker som snakker med prester. De tror liksom på paven også.

I Norge ( Protestant ) så er det mer personlig forhold mellom det jesus sa og deg. :)

Det er slik at religiøse tror på at Gud tilgir feil en gjør. Hvilket på en måte gir rom for å gjøre enda mer feil, heller enn å avverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jesus:

Think not that I came to send peace on the earth: I came not to send peace, but a sword. For I came to set a man at variance against his father, and the daughter against her mother, and the daughter in law against her mother in law Matthew 10:34-35

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jesus:

Think not that I came to send peace on the earth: I came not to send peace, but a sword. For I came to set a man at variance against his father, and the daughter against her mother, and the daughter in law against her mother in law Matthew 10:34-35

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Du tror også at disipplene var kannibaler da Jesus ga dem vin og brød. Og sa dette er mitt blod?

Ikke alt kan tas bokstavelig vennen...

Anonymous poster hash: dc2a5...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare det at evangeliene ikke ble skrevet før 40 år etter at jesus døde burde ringe en bjelle.

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jesus:

Think not that I came to send peace on the earth: I came not to send peace, but a sword. For I came to set a man at variance against his father, and the daughter against her mother, and the daughter in law against her mother in law Matthew 10:34-35

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Du kan ikke ta Matteus til inntekt for noe annet enn Matteus. Av alle evangeliene er Matteus det som tar seg de største friheter med sannheten. I den grad det finnes noe sannhet i Jesus-myten. Anyway, Matteus var mer opptatt av å få Jesus til å passe inn i den jødiske Messiasprofetien, og det er derfra alle hans kreative krumspring stammer. Der Jesus IKKE gjorde noe som var i samsvar med profetien, sørget Matteus for at det skjedde, likevel. Sammenlignende lesning av Matteus og de andre evangelistene gjør det ganske klart.

Matteus presterer til og med å skrive at på Langfredag da Jesus døde på korset, stod de døde opp fra sine graver og gikk inn i Jerusalem. Men ingen andre enn Matteus la merke til det, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Jeg stoler nøyaktige like lite på ikke troende som det jeg stoler på troende.

Stol ikke på noen er mitt motto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem jeg stoler på eller ikke avhenger av hvordan de er som mennesker, og ikke hva de tror eller ikke tror på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tro folk som tror på en mann som går på vannet. Men det er meg da....

Jeg skjønner ikke hvordan ingenting blir eksplosivt i et Big bang.

Men det er meg da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan ingenting blir eksplosivt i et Big bang.

Men det er meg da......

Big Bang var ikke en eksplosjon. Det var en ekspansjon av rom-tiden. Altså en utvidelse av rommet. En eksplosjon trenger noe å eksplodere utover i, og den har et utgangspkt. Big Bang skjedde over alt, samtidig.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan tro på et uendelig komplekst vesen utenfor tid og rom som, hrm, skapte alt av ingenting.

Men det er meg, da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lettere å stole på ikke-religiøse. De går iallfall ikke rundt og snakker med liksomvenner...

Anonymous poster hash: 36714...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...