Gå til innhold

Feiret bursdag, flere kom uten gave


salat

Anbefalte innlegg

Hadde bursdag for ikke så lenge siden, hvor jeg hadde fikset til med god mat og drikke, og invitert rundt 10 av de nærmeste venninnene mine. Også da var det et par stykker som kom uten gave. Var ikke noe jeg tenkte så mye på der og da, men startet å tenke nå: Jeg ville aldri dratt i en slik bursdag til noen, og ikke gitt noe gave? Er ikke slik at jeg absolutt trengte gave eller noe, og det er ikke akkurat gaven i seg selv som betyr noe. Men viser det ikke litt at noen ikke bryr seg når de gjør sånne ting? (Vet også at det ikke handler om økonomien til disse folkene, for de har god økonomi)

Hva tenker dere, er det frekt, eller er det helt vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren har ikke sånn gavekultur. Dersom han har glemt eller ikke funnet noe, så kjøper han ikke ting bare for å kjøpe. Han bryr seg heller ikke om han får gaver. Intensjonene hans er ikke å være frekk.

Kommer an på settingen også. Når man er så godt voksne så er det muligens ikke altid så selvsagt at man ser på det som en gavefest slik som det var når man er barn.



Anonymous poster hash: 1b8d1...28e
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig skikk og bruk. Det er "avvikerne" som ikke forbinder bursdagsfest med gave, for folk flest er det normen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som avvikeren jeg er hverken forventer jeg at det er en selvfølge at jeg skal få, eller gi gave. Når jeg feirer dagen min er det fordi jeg ønsker å tilbringe den med folk som gjør meg glad, og det holder i massevis for meg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som avvikeren jeg er hverken forventer jeg at det er en selvfølge at jeg skal få, eller gi gave. Når jeg feirer dagen min er det fordi jeg ønsker å tilbringe den med folk som gjør meg glad, og det holder i massevis for meg.

Jeg er også sånn. Jeg liker å gi gaver men hvis jeg ikke får noe så gjør ikke det noe, så lenge jeg har gode folk rundt meg.

Anonymous poster hash: 35c60...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåbæret.

Jeg synes det er frekt. Du har tross alt stelt i stand med mat og drikke, noe som også koster litt. Om det er økonomien som er vrien, så hadde jeg i det miste tatt med bursdagskake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt! Spesielt siden du arrangerte seldkapet selv, dvs betalte for mat og sånt. Hadde vennene dine arrangert en overraskelsesfest for deg med mat og sånt så hadde du ikke trengt gaver, syns jeg da. Men jeg hadde sikkert kjøpt gave uansett, går aldri i bursdag uten gave.

Anonymous poster hash: c285f...1f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt når du arrangerte alt selv. Det er noe annet om de hadde arrangert det for deg og betalt alt for eksempel. Jeg går aldri i bursdag uten gave iallfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekt. Det er uansett vanlig å ta med en flaske vin, blomst el.l. i selskap.

Hvorvidt folk selv forventer gave er irrelevant. Dette er ikke "kultur", det er folkeskikk, eller mangel på sådan.



Anonymous poster hash: 839b2...21a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen synes jeg det er veldig fint at folk kommer og feirer bursdagen uten å drasse med seg noe. :) Egen drikke og godt humør er eneste jeg forventer på bursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver er unntak mer enn regelen når min bursdag har blitt feiret de siste 5ish årene. Selv om keg er vertinne for festen. Aldri tenkt over det, synes det er skikkelig trivelig at mange venner rydder tid til meg, gjerne en hel helg og at noen reiser et godt stykke osv. Av ti gjester får jeg kanskje 2 gaver, typiske vertinnegaver som feks vinflaske.

Kanskje det er forskjellige normer....?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Litt spesielt ja. Jeg har alltid med meg en liten ting selv om jeg "bare" er bedt på middag helt uten spesiell anledning. Det trenger ikke være noe voldsomt.. en flaske vin, et duftlys, fin konfekt, en eksklusiv kaffe etc etc. Når du i tillegg har fødselsdag synes jeg det er litt merkelig at noen av de inviterte dukker opp uten en liten ting til deg. Når det er sagt synes jeg du bare skal legge det bort og slutte å tenke på det. Folk er forskjellig, og siden du kaller disse menneskene "venninner" vil de deg neppe noe vondt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sa du at dette var en bursdagsfeiring da? Jeg pleier ikke å si det i håp om at folk skal droppe gave, og jeg feirer sjelden selve dagen men har gjerne venner på hyggelig besøk sånn i nærheten av dagen. Er du sikker på at de hadde fått med seg at det var bursdagsfeiring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sa du at dette var en bursdagsfeiring da? Jeg pleier ikke å si det i håp om at folk skal droppe gave, og jeg feirer sjelden selve dagen men har gjerne venner på hyggelig besøk sånn i nærheten av dagen. Er du sikker på at de hadde fått med seg at det var bursdagsfeiring?

Ja, selfølgelig sa jeg det, så alle visste godt at det var i bursdag de skulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da får du si neste gang da at du forventer gave. Så får du det behovet ditt dekket. :)

Du trenger ikke være sarkastisk. Om du hadde lest hva jeg skrev ordentlig, var det ikke gaven i seg selv jeg trengte, men den høfligheten, og den omtanken som en gave har. Jeg skrev dette innlegget fordi jeg ville vite om andre også tenkte det samme som meg. Og som mange andre også har skrevet var det frekt å ikke gi gave, og i min omgangskrets er det jo selfølgelig vanlig å gi gave og. Har sett de samme folkene som ikke kom med gave til meg, hatt med gave til jenter i andre bursdager. Selfølgelig går jeg ikke og sier at jeg krever gave neste gang. For det er som sagt ikke på grunn av gaven, men på grunn av omtanken.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg salat. Å ikke gi bursdagsgave i bursdag blir som å ikke gi julegave til de man er hos på julaften. Frekt.

Anonymous poster hash: c285f...1f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at vi har blitt så materalistiske at folk blir skuffet over manglende gjenstander. Det er ikke nok å ha besøk av venner og ha det moro, man må ha noe for at dagen skal bli bra nok. Ellers er folk frekke, uten at man vet bakgrunnen til at de ikke tok med denne gangen (dårlig råd eksempel, men de burde kanskje heller blitt hjemme da, enn å ikke komme med gave?).

Glad mine venner ikke er like materalistiske. Her er normen å ta med en liten hilsen ved runde tall, ellers er godt selskap det eneste vi trenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...