Gå til innhold

Ikke å være i jobb av psykiske årsaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva folk generelt tenker om dette temaet. Hva tenker dere om at stadig flere havner på uføretrygd pga psykiske problemer?

Hvilke typer psykiske problemer mener dere det "akseptabelt" å ikke være i jobb på grunn av? Må man nærmest være i psykose, eller er f.eks. mild til moderat depresjon også legitim grunn?

Er det bedre for psyken å gå hjemme enn å være ute i arbeid? For eksempel når det gjelder angst og depresjoner?

Anonymous poster hash: e5e3a...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har vel hverken jeg eller så veldig mange andre her på KG kunnskap nok til å avgjøre. Det innlegget ditt bidrar til er enda mer negativitet og dårlige holdninger til de som faktisk havner utav arbeidslivet av diverse psykisk relaterte lidelser. Det er opp til lege og støtteapparat å avgjøre hvor alvorlig lidelsen er. For noen er arbeid som medisin, for noen er det depresjons og angstforsterkende. Individuelle forskjeller krever individuelle løsninger.



Anonymous poster hash: c05f0...c69
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to i slekta som ikke er i jobb pga psyken, men de innrømmer at latskap er den del av årsaken. Jobber de er i stand til å utføre er de for fine på det til å ta, og de legger ikke to pinner i kors for å endre på situasjonen. Trygda kommer jo inn på konto, og de har det greit sånn som de har det. De er snare til å snakke dritt om mennesker som er ute i arbeidslivet også.

Alle er selvsagt ikke sånn, men noen er det. Det er ikke til å nekte for.



Anonymous poster hash: 8d37f...6a5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt at man kan bli friskere av å sitte hjemme.



Anonymous poster hash: 28f09...74b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel hverken jeg eller så veldig mange andre her på KG kunnskap nok til å avgjøre. Det innlegget ditt bidrar til er enda mer negativitet og dårlige holdninger til de som faktisk havner utav arbeidslivet av diverse psykisk relaterte lidelser. Det er opp til lege og støtteapparat å avgjøre hvor alvorlig lidelsen er. For noen er arbeid som medisin, for noen er det depresjons og angstforsterkende. Individuelle forskjeller krever individuelle løsninger.

Anonymous poster hash: c05f0...c69

Ok, men hva tenker du kan gjøres for å få ned antallet som sitter hjemme pga psyken da?

Dette er vel et tema som både kan og bør debatteres?

Anonymous poster hash: e5e3a...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Man blir ikke ufør av mild til moderat depresjon, men det er mange psykiske plager og diagnoser utenom psykose som kan medføre at man ikke er i stand til å jobbe, enten i en kortere periode eller mer permanent.

Det er like store individuelle forskjeller på de som er psykisk syke som de som har fysiske plager, og det kan være svært ulike grunner til at man ikke er i stand til å ivareta en jobb. Det er ikke dermed sagt at man sitter inne og synes synd på seg selv, heller. Det er opp til helsepersonell, ikke menigmann, å vurdere arbeidstakerens funksjonsnivå.

Det er også store forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass, både når det gjelder mulige oppgaver man kan gjøre og viljen til å tilrettelegge for den som har helseplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å melde seg ut av samfunnet når man har kronisk/langvarig depresjon og angst er det dummeste man kan gjøre med tanke på helsen. Ja, det kan føles skikkelig ubehagelig å dra på jobb når det står på som verst, men i det store og hele er det å ha en jobb å gå til positivt for den psykiske helsen.

Og før noen sier at jeg ikke vet hva jeg prater om, jeg har alvorlig (ikke moderat eller mild) kronisk depresjon og alvorlig sosial angst selv. Jobber fullt, men det har vært, og kan være, et helvete ganske ofte. Men mestringsfølelsen man får, samt følelsen av å bidra til verdiskaping, er til god hjelp for sykdommen.

Anonymous poster hash: f3e84...834

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å melde seg ut av samfunnet når man har kronisk/langvarig depresjon og angst er det dummeste man kan gjøre med tanke på helsen. Ja, det kan føles skikkelig ubehagelig å dra på jobb når det står på som verst, men i det store og hele er det å ha en jobb å gå til positivt for den psykiske helsen.

Og før noen sier at jeg ikke vet hva jeg prater om, jeg har alvorlig (ikke moderat eller mild) kronisk depresjon og alvorlig sosial angst selv. Jobber fullt, men det har vært, og kan være, et helvete ganske ofte. Men mestringsfølelsen man får, samt følelsen av å bidra til verdiskaping, er til god hjelp for sykdommen.

Anonymous poster hash: f3e84...834

:jepp:

Anonymous poster hash: 8d37f...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange som har prøvd og prøvd seg ute i arbeidslivet men ikke greier det. Er veldig enig i innlegg #2 at forskjellige mennesker krever forskjellige løsninger. Det er så enkelt som det.

Anonymous poster hash: e0abc...70f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Mild til moderat depresjon er ikke nok for å få innvilget uføretrygd.

Men det finnes helt klart de som har alvorlige nok psykiske lidelser til at de ikke er istand til å være i jobb både kortvarig eller på varig basis.

Angst og depresjoner må behandles, det hjelper ikke å sitte hjemme og stirre i veggen. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke an på diagnose, men på funksjonsnivå. Jeg kjenner f.eks shizofrene som jobber og klarer seg greit i de bedre periodene, mens andre som ikke har sjans til å ha en normal jobbhverdag overhodet. Å bli ufør pga angst/depresjon tror jeg ikke noen vil anbefale, men igjen det kan finnes enkelte tilfeller hvor det kan være eneste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å melde seg ut av samfunnet når man har kronisk/langvarig depresjon og angst er det dummeste man kan gjøre med tanke på helsen. Ja, det kan føles skikkelig ubehagelig å dra på jobb når det står på som verst, men i det store og hele er det å ha en jobb å gå til positivt for den psykiske helsen.

Og før noen sier at jeg ikke vet hva jeg prater om, jeg har alvorlig (ikke moderat eller mild) kronisk depresjon og alvorlig sosial angst selv. Jobber fullt, men det har vært, og kan være, et helvete ganske ofte. Men mestringsfølelsen man får, samt følelsen av å bidra til verdiskaping, er til god hjelp for sykdommen.

Anonymous poster hash: f3e84...834

En jobb man blir mobbet og latterliggjort i fordi man ikke er A4 som de andre?

Og ja, du vet ikke nødvendigvis hva du snakker om fordi du selv har en sykdom. Mennesker er forskjellige og hva som er "god medisin" for deg er ikke nødvendigvis det for andre. (Er så lei bedrevitere som vet alt fordi de ble "frisk" av å lese bibelen (f.eks.) og derfor mener at det er kuren for alle andre også!)

Anonymous poster hash: cdf5c...867

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt at man kan bli friskere av å sitte hjemme.

Anonymous poster hash: 28f09...74b

Hvis man blir frisk av jobbe, hvorfor finnes da sykmelding?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer ikke an på diagnose, men på funksjonsnivå. Jeg kjenner f.eks shizofrene som jobber og klarer seg greit i de bedre periodene, mens andre som ikke har sjans til å ha en normal jobbhverdag overhodet. Å bli ufør pga angst/depresjon tror jeg ikke noen vil anbefale, men igjen det kan finnes enkelte tilfeller hvor det kan være eneste løsning.

Med så mange, spesielt unge, som er uføre av psykiske årsaker, så er det vel ofte nettopp pga angst og/eller depresjon? Tviler på flertallet har schizofreni eller lignende..

Anonymous poster hash: e5e3a...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange, spesielt unge, som er uføre av psykiske årsaker, så er det vel ofte nettopp pga angst og/eller depresjon? Tviler på flertallet har schizofreni eller lignende..

Anonymous poster hash: e5e3a...ae3

Det tviler jeg sterkt på. Kjenner flere som sliter, og sliter med alvorligere ting en angst og depresjon selv, men det har aldri vært snakk om uføretrygd for noen av oss. Kjenner vel to stk som er ufør pga psyken, hvor den ene også har en kronisk fysisk lidelse i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykmeldt fra jobb akkurat nå fordi det er JOBBEN som gjør meg dårlig. Jeg har angst og depresjon i tillegg til fysisk sykdom. Selvfølgelig er det mulig å finne seg en annen jobb som er mindre både psykisk og fysisk krevende, men jeg er sykmeldt til ubestemt tid for å fikse akkurat det som gjør at jeg ikke klarer å jobbe, bl.a. med hjelp av psykolog/psykiatri og gruppeterapi.

Jeg har alltid jobbet fra jeg var 17, og VIL jobbe men gikk på en smell som fikk meg til å innse at det ikke gikk. Jeg er ikke lat av den grunn og sitter hjemme og stirrer i veggen, selv om mange kanskje ser det på den måten.



Anonymous poster hash: 5b5e9...1c2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir som å spørre om en må ha kreft eller om det holder å ha spysyken for å være syk. Merkelig at en aldri har sett en slik problemstilling på kg.

Er en syk så er en syk og da holder det for å være sykemeldt.

Anonymous poster hash: 4deef...9a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykmeldt fra jobb akkurat nå fordi det er JOBBEN som gjør meg dårlig. Jeg har angst og depresjon i tillegg til fysisk sykdom. Selvfølgelig er det mulig å finne seg en annen jobb som er mindre både psykisk og fysisk krevende, men jeg er sykmeldt til ubestemt tid for å fikse akkurat det som gjør at jeg ikke klarer å jobbe, bl.a. med hjelp av psykolog/psykiatri og gruppeterapi.

Jeg har alltid jobbet fra jeg var 17, og VIL jobbe men gikk på en smell som fikk meg til å innse at det ikke gikk. Jeg er ikke lat av den grunn og sitter hjemme og stirrer i veggen, selv om mange kanskje ser det på den måten.

Anonymous poster hash: 5b5e9...1c2

Det er jo noe annet å være sykmeldt for en begrenset tidsperiode, enn å gå på uføretrygd. Alle kan vel "møte veggen" eller oppleve noe traumatisk, slik at man må ta en pause fra arbeidslivet og eventuelt skifte jobb.

Jeg lurer derimot på hva som er årsaken til at så veldig mange havner varig på trygd pga. psyken, og om det egentlig er det beste alternativet å melde seg helt ut av arbeidslivet.

Anonymous poster hash: e5e3a...ae3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet fra jeg var 13 år og alltid vært stolt over jobben jeg har gjort. Dessverre skjedde en del traumatiske ting i mitt liv som har ført til angst, depresjon og ptsd. Lenge fortsatte jeg som før ved siden av terapi. Jeg ble dårligere og dårligere til det stadiet at jeg gråt før jobb, på vei til jobb, på jobb og etter jobb. Døgnets andre timer ble brukt til søvn. Jeg var utslitt på alle mulige måter. Jeg ble lagt inn til slutt og etter tre måneder der ble livet litt bedre, men jeg fikk beskjed om at jeg må bearbeide mine traumer før jeg kan komme tilbake til jobb. Det å jobbe i seg selv har ingen positiv effekt på meg. Så jeg går til terapi to ganger i uken og gruppeterapi to ganger. Det er krevende og utmattende men også givende. Jeg kommer meg ut og GJØR noe med mine problemer. Er ikke det nok? Skal jeg i tillegg jobbe fordi brukere på et forum mener at jeg vil bli bedre av dette?

Dere vet ikke hvorfor noen ikke er i jobb. For noen gjør det faktisk ting verre. Jeg er på god vei og regner med å være tilbake i jobb innen et år i minst 50% stilling. Og jeg har det bedre nå enn på flere år.

Anonymous poster hash: 5e4cb...296

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ting som utviklingshemning, autisme og hjerneskader også kommer inn under psykiske årsaker. Legevitenskapen utvikler seg, og stadig flere overlever og vokser opp til tross for alvorlige funksjonshemninger. Alle disse har rett på inntekt, og mange får nesten automatisk uføretrygd når de fyller 18.



Anonymous poster hash: 99e1c...185
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...