Gå til innhold

Er røyk fra cannabis/hasj farlig for barn? (røyk fra nabo)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted på forum, men prøver her: Flyttet for ikke så lenge inn i selveier i hus med tre boenheter. Det er veldig tynne vegger mellom leilighetene, så en kjenner godt inne hos oss, når nabo tar seg en røyk. Det er ikke spesielt ok når en har barn (så mye røyk at det setter seg i klesvasken om denne tørkes inne). MEN: det som bekymrer, er at det også kommer inn en annen type lukt: Har i ungdommen vært på fester hvor cannabis ble røkt, så er i liten tvil om hva dette er... dersom ikke vedkommende bruker masse kongerøkelse ca en natt i uka, må ta høyde for det.... (kan minne om kongerøkelse, bare mye mer intenst).

Lurer derfor på: er det farlig for barna mine å sove i denne lukta? Kan de bli påvirket eller skadet på noen måte? "Avhengig"?

Tok i dag fram vinterklærne til barna, som har ligget innpakket på et kaldloft over min leilighet. Klærne luktet veldig (noe lå i sekker med tape, noe i esker, -luktet av alt, unntatt det som er impregnert, men de har eim i foret). Det lukter røkelse/jul/søtt/tungt/gammel frukt.... håper inderlig jeg får vasket det ut. Dersom en narkotikahund hadde kommet inn her, vil jeg tro den ville markere. Har tatt fram en madrass fra loftet også, og får den ikke luftet ut. Har satt seg veldig i denne (et slags vattstoff, barnemadrass for sprinkelseng).

Kan man på en anonym måte varsle om forholdene? Bryr politiet seg om slike ting,- og kan man snakke med dem eller kontakte dem anonymt? Jeg bryr meg ikke om hva og når folk røyker inne i egen leilighet, men jeg bryr meg om hva vi får ufrivillig inn i eget hjem. Jeg vil ikke konfrontere noen, da man ikke kjenner hvordan reaksjonen kan bli. Har spurt et par venner om å varsle for meg (de mener jeg skal varsle), men de tør ikke gjøre det, redd for å senere bli "sporet opp". Så har ingen til å hjelpe meg, og samtidig kunne føle trygghet (dersom dette er folk som blir sinte ell.) Ønsker bare trygghet for barna mine. Håper noen har tips til meg:)



Anonymous poster hash: 84d35...d3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røykes det ute eller inna da? Rart at det skal sive så mye inn til deg. Har du vinduer lukket? Jeg hadde sagt ifra til naboen og bedt de om å gå vekk fra huset hvis de skal røyke hasj. Ærlig talt.. Sigarettlukt får man jo ikke gjort så mye med, det er jo "lovlig". Har man naboer så skal man jo "tåle" det.

Nei, barna dine blir IKKE avhengig av hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe politiet og si at du mistenker at naboen din røyker hasj? Det er vel ikke lovlig, så kanskje de tar seg av saken for deg :) Jeg hadde ikke likt å hatt hasjlukt i mitt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må google det rent vitenskapelige ved passiv cannabis-røyking i små mengder og hvilke konsekvenser det kan ha - med mindre det er noen andre her inne som har kunnskap om sånt.

Ellers ville jeg faktisk bare pratet med personen og sagt i fra om at sigarettlukten siver innover til dere. Ethvert menneske med vettet i behold ville stoppet på dagen og tatt sine forhåndsregler for at andre personer ikke skal bli plaget av ens egne problemer (røyking på busstoppet folkens, herregud..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ta en prat med naboen. Du kan ikke pålegge de å slutte å røyke inne, ettersom det er deres leilighet, men ute, så det plager deg, må du kunne kreve at de gir seg med. Det kan være så enkelt at de bare kan flytte seg litt ta et par ekstra steg så er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med naboen. Si at du vet han røyker cannabis men at han kan slutte å gjøre det hjemme. Da vet han at du vet og vil være "redd"for at du komtakter politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

Jeg hadde tatt en prat med naboen jeg og,men det må jo være noe rart med ventilasjon eller noe,for dette skal ikke skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter man ved siden av en som røyker cannabis så blir man ikke ruset, russtoffet er ikke luften, man må selv ta et trekk av pipa eller hva det røykes av. Og når man puster ut er russtoffet igjen i kroppen. Lærte dette på flere kurs om rusmidler, har jobbet med rusmisbrukere. Men selve røyken er neppe sunn for lungene i lengden når man er passiv røyker.

Må være noe galt ja, man skal ikke få inn naboen sin luft i leiligheten. Snakk med naboen på en fin måte, nytter det ikke så tips politiet der og da når du neste gang kjenner lukten.

Anonymous poster hash: edd53...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter man ved siden av en som røyker cannabis så blir man ikke ruset, russtoffet er ikke luften, man må selv ta et trekk av pipa eller hva det røykes av. Og når man puster ut er russtoffet igjen i kroppen. Lærte dette på flere kurs om rusmidler, har jobbet med rusmisbrukere. Men selve røyken er neppe sunn for lungene i lengden når man er passiv røyker.

Må være noe galt ja, man skal ikke få inn naboen sin luft i leiligheten. Snakk med naboen på en fin måte, nytter det ikke så tips politiet der og da når du neste gang kjenner lukten.

Anonymous poster hash: edd53...4ef

Sitter du i et lite, tett rom hvor det røykes så kan du helt fint bli passiv fjern jo.

Anonymous poster hash: 43417...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du i et lite, tett rom hvor det røykes så kan du helt fint bli passiv fjern jo.

Anonymous poster hash: 43417...482

Under normale forhold så er dette ikke mulig. Det er gjort divers testing og forskning på dette. For at man skal kunne teste positivt pga passiv røyking må rommet være lite og så tett at man egentlig ikke klarer å oppholde seg der.

Og om man tester positivt så er det særdeles små mengder, husker ikke om den forskningen jeg leste konkluderte med at man ble ruset eller ei, men tviler. Det var kun i noen få timer etter eksponering det var mulig å måle noen verdier, og de var veldig små.

Noe som i hvert fall ikke er tilfellet for TS.

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja en konsekvens er jo at dere blir stoppet på flyplasser av narko hunder.



Anonymous poster hash: 51cee...911
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt at du skal ta en prat med naboen TS.

Om dette er helt umulig kan du jo skrive et anonymt brev og legge det i postkassen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at ikke naboen din lider av flatulens.



Anonymous poster hash: 2db19...988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter du i et lite, tett rom hvor det røykes så kan du helt fint bli passiv fjern jo.

Anonymous poster hash: 43417...482

Du har hørt om placeboeffekten? At kan bli ruset av at man tror at man blir ruset. Så jo noen blir "ruset" av å sitte i samme rom som noen som røyker, men det er bare innbilning :) Og en baby vil ikke tro at den blir ruset da den ikke vet hva cannabis/hasj er.

Anonymous poster hash: edd53...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja en konsekvens er jo at dere blir stoppet på flyplasser av narko hunder.

Anonymous poster hash: 51cee...911

Det er uhyre sjeldent at hunder blir opplært til å kunne kjenne igjen lukten av brent cannabis. Så nei, de vil aldri bli stoppet på flyplasser på grunn av at en hund markerer.

Anonymous poster hash: 1b23c...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...