Gå til innhold

Gråter når insekter lider/dør. Oversensitiv?


misstealover

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er også sånn. Hvis jeg ser noe som omhandler smerter/lidelse for dyr eller leser "Se hva noen har gjort med katten Kalle" etc. må jeg blokkere det ut og ta det vekk eller så blir dagen rett og slett ødelagt. Jeg klarer rett og slett ikke å forholde meg til det. Jeg har mange minner fra barndommen, f.eks. en venninnes katt hadde fått tak i hamsteret og ja.. Helt grusomt og det verste jeg kan bli utsatt for er å tenke på den slags. Tenker fremdeles på den hunden som ble druknet av eieren som var festet til sementblokk :(

En gang kjørte jeg bak en lastebil og det kom en liten fugl under lastebilen. Jeg rakk å se at den havnet på bakken og flakset desperat med vingene men jeg stoppet ikke. Jeg snudde i nærmeste rundkjøring og da var den flat!!! Jeg er så sint på meg selv for at jeg ikke stoppet trafikken, gikk ut av bilen og bar fuglen ut av veibanen mens jeg kunne. Sånne ting kan sitte i årevis. Da jeg kjørte på en mus i sommer måtte jeg stoppe bilen og jeg gråt kjempelenge. Jeg hadde drept musen og jeg så i speilet at den var blitt flat :grine:

Når det regner kan jeg ikke kjøre bil i skogområder fordi det kryr av frosk på asfalten og jeg vil ikke kjøre de flate. Hvis jeg MÅ så ser jeg rett frem og aldri på asfalten for da "har det ikke skjedd".

Lurer på hvorfor noen er sånn. Jeg anser meg selv som oversensitiv når det gjelder dyr og hadde sikkert reddet en hund framfor et fremmed menneske hvis begge to holdt på å drukne. Det er noe med det at de er så hjelpesløse og veldig avhengig av at mennesker er snille med de. Mennesker har liksom mer ansvar for seg selv og vi er sterkere, smartere og så videre.



Anonymous poster hash: 285fb...547
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh fy! Det hørtes ut som et grusomt syn! Men syns faktisk at det er en fin egenskap å være følsom og respektere skapningene rundt oss. Jeg også slipper insekter ut, hjelper dem fra forskjellige situasjoner, har feller som fanger mus levende, hjelper mus eller fugl når pus fanger dem.... Blir uvel når jeg ser noen som MÅ slå de ihjel. Men jeg er heldig med mannen min som er likedan. Han heller klarer ikke å gjøre en flue fortred :rodmer:

Det var fælt ja, og det sitter enda... Ah, samboeren min gjør bare narr av meg, hehe...

Det er vel positivt. Til en viss grad kanskje :fnise: Jeg er glad for at jeg bryr meg- Er nok ganske sensitiv... Heldigvis er ikke dette noe som ødelegger for meg. Men jeg har alltid lurt på om det er andre som er som meg, og det er det jo tydeligvis.

Endret av misstealover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er det positivt å være så oversensitiv at man blir traumatisert av å se et insekt eller en mus dø? Please, enlighten me!

Hvordan har dere det når skjer VIRKELIG traumatiske ting?

Anonymous poster hash: fd462...274

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er det positivt å være så oversensitiv at man blir traumatisert av å se et insekt eller en mus dø? Please, enlighten me!

Hvordan har dere det når skjer VIRKELIG traumatiske ting?

Anonymous poster hash: fd462...274

Mente at det er positivt å bry seg om andre vesener.

Har ikke opplevd traumatiske ting, men har sett dokumentarer, filmer og videoer. Klarer ikke se sånne grusomme ting. F.eks. videoer der mødre/fedre mishandler barna sine, eller der folk mishandler dyr. Det takler jeg bare ikke. Da slår jeg av. Får vondt i hjerterota. Tenk at det går an å skade andre mennesker og dyr på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at det er positivt å bry seg om andre vesener.

Har ikke opplevd traumatiske ting, men har sett dokumentarer, filmer og videoer. Klarer ikke se sånne grusomme ting. F.eks. videoer der mødre/fedre mishandler barna sine, eller der folk mishandler dyr. Det takler jeg bare ikke. Da slår jeg av. Får vondt i hjerterota. Tenk at det går an å skade andre mennesker og dyr på den måten.

Det går fint an å bry seg om andre vesener uten å bli traumatisert av å se en mus dø. :-)

Anonymous poster hash: fd462...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du dreper bakterier hver dag.

Du dreper insekter hver dag.

Er det bare fordi du kan se det som er problemet? Du virker ekstremt sensitiv, og samtidig veldig naiv.



Anonymous poster hash: 3fdde...683
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bry seg om andre vesener uten å bli traumatisert av å se en mus dø. :-)

Anonymous poster hash: fd462...274

Enig. Det virker jo mer som et hinder å bli så ekstremt påvirket av naturlige ting.

Anonymous poster hash: 3fdde...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje ikke jobbe i barnhage da, siden barn er brutale sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn. Hvis jeg ser noe som omhandler smerter/lidelse for dyr eller leser "Se hva noen har gjort med katten Kalle" etc. må jeg blokkere det ut og ta det vekk eller så blir dagen rett og slett ødelagt. Jeg klarer rett og slett ikke å forholde meg til det. Jeg har mange minner fra barndommen, f.eks. en venninnes katt hadde fått tak i hamsteret og ja.. Helt grusomt og det verste jeg kan bli utsatt for er å tenke på den slags. Tenker fremdeles på den hunden som ble druknet av eieren som var festet til sementblokk :(

En gang kjørte jeg bak en lastebil og det kom en liten fugl under lastebilen. Jeg rakk å se at den havnet på bakken og flakset desperat med vingene men jeg stoppet ikke. Jeg snudde i nærmeste rundkjøring og da var den flat!!! Jeg er så sint på meg selv for at jeg ikke stoppet trafikken, gikk ut av bilen og bar fuglen ut av veibanen mens jeg kunne. Sånne ting kan sitte i årevis. Da jeg kjørte på en mus i sommer måtte jeg stoppe bilen og jeg gråt kjempelenge. Jeg hadde drept musen og jeg så i speilet at den var blitt flat :grine:

Når det regner kan jeg ikke kjøre bil i skogområder fordi det kryr av frosk på asfalten og jeg vil ikke kjøre de flate. Hvis jeg MÅ så ser jeg rett frem og aldri på asfalten for da "har det ikke skjedd".

Lurer på hvorfor noen er sånn. Jeg anser meg selv som oversensitiv når det gjelder dyr og hadde sikkert reddet en hund framfor et fremmed menneske hvis begge to holdt på å drukne. Det er noe med det at de er så hjelpesløse og veldig avhengig av at mennesker er snille med de. Mennesker har liksom mer ansvar for seg selv og vi er sterkere, smartere og så videre.

Anonymous poster hash: 285fb...547

Veldig naivt.

Jeg må si at du har vært litt uheldig mtp. påkjøring av dyr når du selv er så oversensitiv. Det kan ikke ha vært så hyggelig. Jeg synes uansett det er interessant å lese at du synes at bare det å tenke på disse fæle tingene er det verste du kunne ha blitt utsatt for. Hva om noe forferdelig skjedde med deg selv? Mishandlet for eksempel? Hva med familie og venner? Hva om de hadde blitt kidnappet, mishandlet, drept etc? Beklager, jeg har selv blitt seksuelt misbrukt og synes det er litt rart at noen skriver akkurat dette. Bare veldig interessant. Uten at tema skal gå over på dette selvfølgelig...

Anonymous poster hash: 3fdde...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du dreper bakterier hver dag.

Du dreper insekter hver dag.

Er det bare fordi du kan se det som er problemet? Du virker ekstremt sensitiv, og samtidig veldig naiv.

Anonymous poster hash: 3fdde...683

Det er jeg fullt klar over og det traumatiserer meg ikke, og jeg tenker ikke over det 24/7. Det er ikke noe som plager meg.

Blir derimot lei meg når jeg ser dyr eller insekter lide eller dø. Setter meg lett inni andres situasjoner-til og med dyr... Er nok ikke naiv, men bare veldig sensitiv når det kommer til død... Alltid vært sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig naivt.

Jeg må si at du har vært litt uheldig mtp. påkjøring av dyr når du selv er så oversensitiv. Det kan ikke ha vært så hyggelig. Jeg synes uansett det er interessant å lese at du synes at bare det å tenke på disse fæle tingene er det verste du kunne ha blitt utsatt for. Hva om noe forferdelig skjedde med deg selv? Mishandlet for eksempel? Hva med familie og venner? Hva om de hadde blitt kidnappet, mishandlet, drept etc? Beklager, jeg har selv blitt seksuelt misbrukt og synes det er litt rart at noen skriver akkurat dette. Bare veldig interessant. Uten at tema skal gå over på dette selvfølgelig...

Anonymous poster hash: 3fdde...683

Om hun/han er som meg, gjelder dette både mennesker og dyr.

Jeg synes i alle fall tortur og mishandling av mennesker og dyr er helt grusomt.

Hadde en venninne av meg blitt mishandlet ville jeg nok reagert mye sterkere. Det er jo logisk. Men jeg bryr meg likevel om dyrene også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insekter har ikke følelser. Jeg er ingen ekspert på insekter i det hele tatt, men jeg tviler på at de føler smerte heller. De har vel kun instinkter.

Naturen er ikke "rettferdig".

Ikke at jeg flyr rundt og leter etter insekter å mose, men plages jeg av mygg klapper jeg til de, jeg dreper de insektene som koser seg inne. Veps, humler og bier er bare irriterende og vondt om man blir stukket, dessuten bråker de noe voldsomt når de holder på i vinduet, så de drepes.

Mange insekter er ordentlige plager. Ser jeg lopper i huset (katten drar inn noen ganger), så drepes de med en gang. Lus er helt forferdelig visstnok. Er du i jungelen bør du virkelig ikke syntes synd på malariamyggen fks. Eller giftige edderkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilken måte er det positivt å være så oversensitiv at man blir traumatisert av å se et insekt eller en mus dø? Please, enlighten me!

Hvordan har dere det når skjer VIRKELIG traumatiske ting?

Anonymous poster hash: fd462...274

Ja, det lurer jeg på og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er oversensitivt. Lurer litt på hvordan dere klarer å spise kjøtt eller annen mat som kommer fra dyr... Eller hva med rødfargen i leppestift, som ofte kommer fra knuste lus?



Anonymous poster hash: df8fe...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Livets gang er bare sånn da (død). Men noe av det verste som finnes er tortur/mishandling. Heller en kjapp død enn en lang, vond en eller bare lidelse. Har flere ganger "sett" (teknisk sett ikke. jeg har alltid lukket øynene) når folk har kakket fugler i hodet for å sette stopp på lidelse. Men heller det enn å la den ligge der i smerter.

Et par gutter i klassen min på ungdomsskolen brente en fugl levende på bål og kastet fugleeggene deres rundt om kring. Da var jeg så forbanna at jeg sikkert kunne slått gjennom en vegg!! Kanskje det er dette som har traumatisert meg, hehe. Fikk vondt i hjertet. Sånt vet oppegående mennesker at man bare ikke gjør! Det er så meningsløst...

Fy søren, for en fæl opplevelse. Noen ganger forstår jeg ikke hva som er galt med oss mennesker og hvordan vi har blitt sånn. Industrilandbruk og kakking av selunger er det verste jeg vet, men jeg slipper ut insekter også.

Det som er fint er at man som menneske er at vi kan velge. Vi trenger ikke å drepe noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Ja, jeg synes det er oversensitivt. Lurer litt på hvordan dere klarer å spise kjøtt eller annen mat som kommer fra dyr... Eller hva med rødfargen i leppestift, som ofte kommer fra knuste lus? Anonymous poster hash: df8fe...41e

Det klarer jeg ikke lenger. Har grått så mange timer for kalver og lam og griser og kyllinger at det føles mye bedre å ikke spise dem. Har mer fred med meg selv nå og ikke så dårlig samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer jeg ikke lenger. Har grått så mange timer for kalver og lam og griser og kyllinger at det føles mye bedre å ikke spise dem. Har mer fred med meg selv nå og ikke så dårlig samvittighet.

Godt å vite at man ikke er alene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...