Gå til innhold

Gråter når insekter lider/dør. Oversensitiv?


misstealover

Anbefalte innlegg

Jeg er livredd edderkopper, men får vondt i hjertet når de dør/om noen dreper dem. Et barn i bhg jeg jobber i moste en edderkopp med en pinne for et par uker siden... Fikk så utrolig vondt i meg og hendelsen sitter enda i meg. Og enda har jeg sikkert drept utenkelig mange insekter uten å vite det selv... Men akkurat dette er svidd i tankene mine.

Jeg så en nattsvermer gående etter gulvet (stakkarslig og svak, døende) i dag. Fikk en stor klump halsen. Plukket den forsiktig opp og la den ut i gresset for å la den dø ute i naturen. Gråt en liten skvett etterpå. Kan på en måte "føle med den" og ser for meg hvordan det er for den lille stakkarslige skapningen... Helt alene, sliten og utslitt... døende... Sulten, usikker... Aaah...

Dette gjelder både mennesker, andre dyr og insekter. Til og med de jeg er redd. Da jeg var ung tenåring lå det en døende fugl på trappa. Mamma måtte kakke den i hodet fordi den hadde så smerter. Tror jeg aldri har grått så mye, var helt knust. Begravde den i skogen og tenker på det enda.

Hvorfor? Er jeg oversensitiv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sabrina

Jeg tenker vel mer at du er en av minoriteten i samfunnet, som verdsetter alle skapninger, uansett størrelse. Om noe, så synes jeg at det er fint. Resten av samfunnet er blitt så apatisk, at det er til å bli deprimert av.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Grøss og gru! De må drepes og utryddes, spesielt edderkopper. De blir ikke pint dersom de blir drept av en pinne eller trakket på, spørs om den ble plaget lenge av den pinnen, men insekt har ikke hjerne nok til å bli ''såret''. Livet deres er basert på instinkter om å drepe andre fluer og spise de.

Tenk hvilken morder den edderkoppen var. Den har drept mange fluer som hadde tanter og onkler, barn og søsken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik.

Jeg har alltid tatt vare på insektene. Alt av fluer og veps som kommer seg inn i huset hjelper jeg ut. Edderkopper lar jeg være. De er ikke irriterende + at de trives inne der det er lunt (tror jeg?).

Liker ikke når mygg setter seg på meg, men når de gjør det, slår jeg aldri. Jeg lar de suge seg ferdig. Vet jo at de gjør dette for å overleve - både for seg selv og barna.

Med mennesker er det helt likt.

Alt kan få meg til å gråte. En nyhetsoverskrift eller et bilde av personer jeg ikke en gang kjenner kan bringe meg til tårer. Trenger ikke lese saken en gang før jeg blir følsom.

Jeg gråter også for folk i hverdagen min. En nær bekjent av meg ble nettopp satt i fengsel. Han har gjort forferdelige ting mot andre. Få viser medlidenhet med han på grunn av gjerningene. Det gjør meg enda mer trist.

Tenke bare på hvor tungt dette må være for han, selv om han har påført andre vonde ting. Men jeg klarer bare ikke å ikke bry meg om han. Er så redd han skal ta livet sitt på grunn av dette.

Så ja, jeg tror du er oversensitiv, for å svare på spørsmålet ditt.

TS, det er kanskje kjipt for oss som er så sinnsykt overfølsom og gråter over alt som skjer med andre, men jeg tror de vi har medlidenhet for er glad for det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært redd for å bli sett rart på for å gråte/bli lei meg av sånne ting. Samboer skal alltid skylle edderkoppene i do, men jeg får litt panikk når han prøver seg. Den skal ut i naturen igjen, tenker jeg... Der den hører hjemme. Synes ikke de fortjener å dø sånn.

Er nok litt veldig følsom, hehe.

Endret av misstealover
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Grøss og gru! De må drepes og utryddes, spesielt edderkopper. De blir ikke pint dersom de blir drept av en pinne eller trakket på, spørs om den ble plaget lenge av den pinnen, men insekt har ikke hjerne nok til å bli ''såret''. Livet deres er basert på instinkter om å drepe andre fluer og spise de.

Tenk hvilken morder den edderkoppen var. Den har drept mange fluer som hadde tanter og onkler, barn og søsken.

Er det en begrunnelse for å drepe noen, kan man like gjerne drepe naboen (for å sette det på spissen) :P

Et menneske dreper flere skapninger enn noen annen art. Andre i dyreriket gjør det kun for å overleve, mens vi gjør det mye for kosen.

Og noen dreper dyr fordi de er stygge :P Ikke så moralsk riktig det heller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt lik.

Jeg har alltid tatt vare på insektene. Alt av fluer og veps som kommer seg inn i huset hjelper jeg ut. Edderkopper lar jeg være. De er ikke irriterende + at de trives inne der det er lunt (tror jeg?).

Liker ikke når mygg setter seg på meg, men når de gjør det, slår jeg aldri. Jeg lar de suge seg ferdig. Vet jo at de gjør dette for å overleve - både for seg selv og barna.

Med mennesker er det helt likt.

Alt kan få meg til å gråte. En nyhetsoverskrift eller et bilde av personer jeg ikke en gang kjenner kan bringe meg til tårer. Trenger ikke lese saken en gang før jeg blir følsom.

Jeg gråter også for folk i hverdagen min. En nær bekjent av meg ble nettopp satt i fengsel. Han har gjort forferdelige ting mot andre. Få viser medlidenhet med han på grunn av gjerningene. Det gjør meg enda mer trist.

Tenke bare på hvor tungt dette må være for han, selv om han har påført andre vonde ting. Men jeg klarer bare ikke å ikke bry meg om han. Er så redd han skal ta livet sitt på grunn av dette.

Så ja, jeg tror du er oversensitiv, for å svare på spørsmålet ditt.

TS, det er kanskje kjipt for oss som er så sinnsykt overfølsom og gråter over alt som skjer med andre, men jeg tror de vi har medlidenhet for er glad for det :)

Som om jeg skulle skrevet det selv! :) Du har nok rett i det!

Insektene lider nok ikke av å bli most kjapt, men det er likevel så unødvendig. Dyr og insekter dreper, av instinkt og natur. Men det gir ingen mening å mose en edderkopp/annen skapning med en pinne helt uten videre... Uff... Tenk alt det den muligens kunne oppnådd i løpet av livet sitt om den ikke plutselig ble drept sånn? De er her for en grunn de også... Åh, ok nok snakk om det!!

Jeg høres jo litt sprø ut egentlig. Eller er det normalt dette??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre i dyreriket gjør det kun for å overleve

Du skriver mye smart, men dette mener jeg blir feil. Bare se på vanlige huskatter i norske hjem - de tar ofte livet av andre dyr kun for å leke med dem, og kan også forlate dem halvdøde når de går lei. Flere maurarter kriger mot andre stammer for å få tak i egg, som når klekket ales opp til slaver. Delfiner er også kjent for å "dunke" i hjel andre arter for moro (eller trening), samt drepe andres delfinunger for å kunne ha sex med moren. Det samme skjer rett som det er med løver også. På tidlig 1900-tall oppdaget man at unge mannlige pingviner ofte voldtar pingvinunger (og allerede døde pingviner...). For ikke å glemme elefanter som har blitt tatt i å drepe en mengde nesehorn for ingen åpenbar grunn (muligens voldtok de dem også). Og dette er bare starten...

Det er flott å bry seg om lidelse blant andre arter, men det er ikke noe poeng i å overdrive romantiseringen :)

Edit: Forskjellen på oss og dem blir kanskje mer at andre dyr ikke har forutsetninger for å kunne forstå at de gjør noe "galt".

Endret av Marsupilami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver mye smart, men dette mener jeg blir feil. Bare se på vanlige huskatter i norske hjem - de tar ofte livet av andre dyr kun for å leke med dem, og kan også forlate dem halvdøde når de går lei. Flere maurarter kriger mot andre stammer for å få tak i egg, som når klekket ales opp til slaver. Delfiner er også kjent for å "dunke" i hjel andre arter for moro (eller trening), samt drepe andres delfinunger for å kunne ha sex med moren. Det samme skjer rett som det er med løver også. På tidlig 1900-tall oppdaget man at unge mannlige pingviner ofte voldtar pingvinunger (og allerede døde pingviner...). For ikke å glemme elefanter som har blitt tatt i å drepe en mengde nesehorn for ingen åpenbar grunn (muligens voldtok de dem også). Og dette er bare starten...

Det er flott å bry seg om lidelse blant andre arter, men det er ikke noe poeng i å overdrive romantiseringen :)

Mulig. Tenkte ikke over det med kattene.

Det andre du nevnte vet jeg lite om, så skal ikke starte noen debatt på det :P Hehe

Men du tok poenget mitt, da? Vi kan vel ikke kjefte på elefantene eller edderkoppene, når vi gjør det samme selv? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er oversensitiv.

Du dreper bakterier hver dag og tenker ikke over det fordi du ikke klarer å se dem. Men prinsippet er - etter din logikk - det samme, da et liv er et liv.



Anonymous poster hash: abc91...fb9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig. Tenkte ikke over det med kattene.

Det andre du nevnte vet jeg lite om, så skal ikke starte noen debatt på det :P Hehe

Men du tok poenget mitt, da? Vi kan vel ikke kjefte på elefantene eller edderkoppene, når vi gjør det samme selv? :)

Det har du helt rett i :) Elefantene og edderkoppene vil jo aldri kunne forstå at de gjør noe slemt, heller. Eller, kanskje elefeantene som er kjent for store sosiale ferdigheter og evner til å leve seg inn i andres livssituasjon - men jeg vet ikke nok om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt sensitiv, men på en fin måte. Personlig hater jeg insekter og vil bli kvitt dem, men da skal det gjøres fort. Noe av det værste er at noen leker med dem, plukker av ben, osv - da får jeg utrolig vondt inni meg. Selvom de er ekle, vil jeg jo ikke at de skal lide, så jeg skjønner deg til en viss grad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livets gang er bare sånn da (død). Men noe av det verste som finnes er tortur/mishandling. Heller en kjapp død enn en lang, vond en eller bare lidelse. Har flere ganger "sett" (teknisk sett ikke. jeg har alltid lukket øynene) når folk har kakket fugler i hodet for å sette stopp på lidelse. Men heller det enn å la den ligge der i smerter.

Et par gutter i klassen min på ungdomsskolen brente en fugl levende på bål og kastet fugleeggene deres rundt om kring. Da var jeg så forbanna at jeg sikkert kunne slått gjennom en vegg!! Kanskje det er dette som har traumatisert meg, hehe. Fikk vondt i hjertet. Sånt vet oppegående mennesker at man bare ikke gjør! Det er så meningsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Jeg unngår også å drepe innsekter,hjelper dem heller ut av huset visst dem forviller seg inn,hadde fisk en gang men måtte bare gi opp hele greia fordi jeg ble utrolig trist når noen døde:((

Forstår deg godt jeg,alle skapninger har livets rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert

Jeg er livredd edderkopper, men får vondt i hjertet når de dør/om noen dreper dem. Et barn i bhg jeg jobber i moste en edderkopp med en pinne for et par uker siden... Fikk så utrolig vondt i meg og hendelsen sitter enda i meg. Og enda har jeg sikkert drept utenkelig mange insekter uten å vite det selv... Men akkurat dette er svidd i tankene mine.

Jeg så en nattsvermer gående etter gulvet (stakkarslig og svak, døende) i dag. Fikk en stor klump halsen. Plukket den forsiktig opp og la den ut i gresset for å la den dø ute i naturen. Gråt en liten skvett etterpå. Kan på en måte "føle med den" og ser for meg hvordan det er for den lille stakkarslige skapningen... Helt alene, sliten og utslitt... døende... Sulten, usikker... Aaah...

Dette gjelder både mennesker, andre dyr og insekter. Til og med de jeg er redd. Da jeg var ung tenåring lå det en døende fugl på trappa. Mamma måtte kakke den i hodet fordi den hadde så smerter. Tror jeg aldri har grått så mye, var helt knust. Begravde den i skogen og tenker på det enda.

Hvorfor? Er jeg oversensitiv?

Du har jo bare masse empati :-) Men husk at dyr ikke tenker og føler som oss da.

Men syns du er søt jeg :-) Men liker heller ikke drepe dyr unødig! Fanger edderkopper og slipper de ut framfor å drepe dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Livets gang er bare sånn da (død). Men noe av det verste som finnes er tortur/mishandling. Heller en kjapp død enn en lang, vond en eller bare lidelse. Har flere ganger "sett" (teknisk sett ikke. jeg har alltid lukket øynene) når folk har kakket fugler i hodet for å sette stopp på lidelse. Men heller det enn å la den ligge der i smerter.

Et par gutter i klassen min på ungdomsskolen brente en fugl levende på bål og kastet fugleeggene deres rundt om kring. Da var jeg så forbanna at jeg sikkert kunne slått gjennom en vegg!! Kanskje det er dette som har traumatisert meg, hehe. Fikk vondt i hjertet. Sånt vet oppegående mennesker at man bare ikke gjør! Det er så meningsløst...

De guttene vet jeg neimen ikke hva jeg ville gjort med gitt. Stakkars deg som var vitne til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd edderkopper, men får vondt i hjertet når de dør/om noen dreper dem. Et barn i bhg jeg jobber i moste en edderkopp med en pinne for et par uker siden... Fikk så utrolig vondt i meg og hendelsen sitter enda i meg. Og enda har jeg sikkert drept utenkelig mange insekter uten å vite det selv... Men akkurat dette er svidd i tankene mine.

Jeg så en nattsvermer gående etter gulvet (stakkarslig og svak, døende) i dag. Fikk en stor klump halsen. Plukket den forsiktig opp og la den ut i gresset for å la den dø ute i naturen. Gråt en liten skvett etterpå. Kan på en måte "føle med den" og ser for meg hvordan det er for den lille stakkarslige skapningen... Helt alene, sliten og utslitt... døende... Sulten, usikker... Aaah...

Dette gjelder både mennesker, andre dyr og insekter. Til og med de jeg er redd. Da jeg var ung tenåring lå det en døende fugl på trappa. Mamma måtte kakke den i hodet fordi den hadde så smerter. Tror jeg aldri har grått så mye, var helt knust. Begravde den i skogen og tenker på det enda.

Hvorfor? Er jeg oversensitiv?

Aww. Men dette er jo egentlig en god egenskskap da ts...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets gang er bare sånn da (død). Men noe av det verste som finnes er tortur/mishandling. Heller en kjapp død enn en lang, vond en eller bare lidelse. Har flere ganger "sett" (teknisk sett ikke. jeg har alltid lukket øynene) når folk har kakket fugler i hodet for å sette stopp på lidelse. Men heller det enn å la den ligge der i smerter.

Et par gutter i klassen min på ungdomsskolen brente en fugl levende på bål og kastet fugleeggene deres rundt om kring. Da var jeg så forbanna at jeg sikkert kunne slått gjennom en vegg!! Kanskje det er dette som har traumatisert meg, hehe. Fikk vondt i hjertet. Sånt vet oppegående mennesker at man bare ikke gjør! Det er så meningsløst...

Åh fy! Det hørtes ut som et grusomt syn! Men syns faktisk at det er en fin egenskap å være følsom og respektere skapningene rundt oss. Jeg også slipper insekter ut, hjelper dem fra forskjellige situasjoner, har feller som fanger mus levende, hjelper mus eller fugl når pus fanger dem.... Blir uvel når jeg ser noen som MÅ slå de ihjel. Men jeg er heldig med mannen min som er likedan. Han heller klarer ikke å gjøre en flue fortred :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...