Gå til innhold

Baby, shopping og (litt) bryllup!


Rosenrød

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Nå er det jammen lenge siden jeg har vist meg her inne! Viola er nå blitt to måneder og ting begynner å komme inn i rutiner. Tenker at jeg begynner med fødselshistorien, jeg:

Natt til 12. desember begynte jeg å kjenne murringer i halv tolv-tiden. Var først litt usikker på om det bare var kynnere eller falske rier, da jeg hadde opplevd dette på nattestid før, men i halv ett-tiden forsto jeg at dette nok var the real thing. Ringte føden og de sa at jeg skulle se det an litt, men dt tok ikke lang tid før alt gjorde så vondt at vi bare måtte komme oss avgårde til sykehuset. Mens vi kledde på oss, ble jeg skikkelig kvalm og ropte ut at jeg måtte kaste opp. Samboers respons var: "Bare kast opp i senga!" Hahaha :fnise: Jeg løp ut på badet og klarte heldigvis å treffe vasken og ikke senga!

Vi ankom sykehuset rundt halv to, og da hadde jeg skikkelig vondt! Ble lagt inn på fødeloftet, hvor de ikke har smertestillende (annet enn lystgass). Ble undersøkt av jordmor og hun målte en åpning på tre cm. Kastet opp igjen over et eller annet stativ som stod ved siden av undersøkelsesbenken, herlig... Fikk så tilbud om badekar og takket ja til både det og lystgass.

Etter ca. en time i badekaret med intense rier (syntes jeg i alle fall!) spurte jeg jordmor hvor lang tid hun trodde dette kom til å ta. Hun svarte at de regnet med ca. en cm større åpning i timen. Jeg holdt på å drukne meg selv da jeg så for meg 6-7 timer til med de vonde riene, og fant ut at her var det bare epidural som gjaldt! Dermed ble vi rushet ned på fødeavdelingen hvor jeg kunne få dette. Det gikk heldigvis kort tid før legen kom og satte sprøyta, denne kjente jeg ikke i det hele tatt. Hadde hørt mye om hvor vond den var, men det stemte ikke for min del!

Epiduralen var som sendt fra himmelen! Fikk senere vite at den virket ekstremt godt på meg, så kanskje jeg var heldig, men uansett. De følgende timene hadde jeg ikke vondt i det hele tatt! Men tiden gikk, og åpningen stod ganske så stille på en 6-7 cm. Fikk beskjed om at det muligens var epiduralen som gjorde at riene stoppet litt opp, så jeg ble satt på drypp for at de skulle ta seg opp igjen. Fikk også beskjed om å gå endel, satt på en slik pilatesball og gjorde det meste for å hjelpe tyngdekraften litt.

Endelig var åpningen ti cm, dette tror jeg var rundt fem på ettermiddagen. Fikk beskjed om at jeg nå skulle besgynne å presse, og at epiduralen muligens ikke ville virke så godt etterhvert. Pressingen skulle jeg holde på med i en time, og hvis ikke babyen var kommet da, ville hun bli tatt med sugekopp. Klokken ble over seks, og ingen baby kom...

Det ble tilkalt lege som skulle komme med sugekoppen, og da han omsider kom inn var jeg ganske så sliten av å presse. Han forklarte at riene mine ikke var sterke nok til å få barnet ut, så han skulle hjelpe meg. Sugekoppen ble satt på hodet og jeg skulle presse samtidig med at han dro. Jeg var så sliten og det gjorde så vondt! Men så, omsider, kom hodet til lille Viola ut! Da trodde jeg jo at jobben var gjort, men fikk beskjed om at skuldrene også måtte ut. Så da ble det mer pressing, og meg som ropte at dette ville jeg ikke likevel! Hahaha;-)

Hun var helt ute klokken 19.15, og da var ingenting vondt lenger! Helt nydelig, stor og fin jente.

Endret av Rosenrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fødselshistorie! Føler du at epiduralen var verdt det? Har også lest at rier kan avta ved epidural, så synes det er litt skummelt, og skal mest sannsynlig ikke benytte meg av det (yeah right - lett å si nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å lese fødselshistorier!! :hjerter: Var det planlagt at du skulle føde på et sted uten smertelindring, eller bare "ble det sånn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fødselshistorie! Føler du at epiduralen var verdt det? Har også lest at rier kan avta ved epidural, så synes det er litt skummelt, og skal mest sannsynlig ikke benytte meg av det (yeah right - lett å si nå!)

Jeg synes definitivt at den var verd det! Fødselen hadde nok gått fortere uten, men selv om ting tok lang tid så hadde jeg jo ikke vondt med epiduralen! Kommer til å gjøre det igjen ved neste fødsel, garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å lese fødselshistorier!! :hjerter: Var det planlagt at du skulle føde på et sted uten smertelindring, eller bare "ble det sånn"?

I Stavanger kommer de fleste inn på Fødeloftet uten smertelindring, dersom en ikke eksplisitt ønsker noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er mini blitt hele10 uker gammel, og begynner å få skikkelig personlighet! Hun skriker selvfølgelig høyere enn alle andre babyer, i hvert fall de andre babyene i barselgruppa, haha... Og hun nekter å sove i egen seng! Akkurat på det området slapper vi veldig av foreløpig, i alle fall til hun er tre måneder gammel. Da må vi nok prøve litt hardere på å få henne over i den fiiine Stokkesenga. :laugh:

Disse ti ukene har på en måte gått veldig fort, men samtidig virker der som evigheter siden hun var nyfødt. Rart... De første seks ukene slet jeg skikkelig med amminga, hadde supersåre brystvorter og holdt på å gi opp hele greia! Snakket med helsesøster, lege og mailet ammehjelpen. Det som tilslutt virket, var å bruke brystskjold en uke på det brystet som var vondest (hadde skikkelig sår der), og så smøre med Brulidine (eller noe sånt...) salve. Holst på å google meg ihjel for å finne råd på nettet! Nå går heldigvis amminga som smurt.

Vi flyttet jo også inn i nytt hus da lille var tre uker, ikke å anbefale! Heldigvis fikk vi masse hjelp av besteforeldre og venner, og så er jeg så heldig å ha verdens mest hjelpsomme mann! Aner ikke hvordag jeg skulle ha klart meg uten ham denne tiden... GLEDER meg skikkelig til brylluppet nå! :danse:

I huset er alt ferdig innredet og jeg er superfornøyd, både med Viola sitt rom og resten av boligen. Så nå kan jeg endelig begynne med planlegging av først dåp og så bryllup. Dåpen blir i april, og akkurat nå surfer jeg litt på ebay for å finne ballonger osv. Og lørdag 7. mars blir det brudekjoleprøving i to butikker, det blir spennende! Skal innom her og her. Tenker også å bestille time hos Leila Hafzi, men så langt er jeg ikke kommet ennå.

Fra nå av SKAL jeg bli flinkere å oppdatere her inne, er jo kjekt å ha en dagbok fra denne tiden å se tilbake på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morro for oss å lese også! Høres ut som livet er ganske greit om dagen? Sånn med hus og alt som kommer. :) Store jenta allerede 10 uker! Min niese ville forøvrig ikke sove i egen seng i starten heller, og det har gått over og nå sover hun fint. Bra dere ikke stresser med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er ganske så herlig om dagen, ja! Vi storkoser oss med mini, selv om det selvfølgelig er en helt annen situasjon å være i enn hva vi er vant til. Men gurimalla så kjekt det er:-)

I går bestilte jeg ballonger til dåpen på ebay. Rosa, sølvfargede og hvite. Så nå håper jeg bare det er mulig å få tak i helium et eller annet sted her, blir ikke helt det samme å blåse dem opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fin fødselshistorie! Vår var ganske lik helt til sugekoppen 😁

Moro med bryllupsplanlegging😍

Ps. Helium får du på Nille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en tur innom Nille for å sjekke ut helium! :laugh:

Rotet meg inn i en av favorittklesbutikkene mine i dag, og kom ut med to bukser og en genser...Måtte feire at jeg har tatt av alle babykiloene! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det trilletur og kafédate med barselgruppa :-) Været i Stavanger er blæh for tiden, men det er bare å kle på seg ull og regntøy og komme seg ut! Mini har forresten de to siste kveldene sovnet klokken 20.00, og vi krysser fingrene for at dette skal bli den nye rutinen. Trodde aldri vi skulle få det til, men det som hjalp var å legge henne i vognen inne, og så bare bruke vognbagen som seng. Da sov hun fra 20.00 til 00.30, noe som er ganske herlig!

Endret av Rosenrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg prøve meg på å lage kyllingnuggets og hjemmelagde pommes frittes! Men trenge et mel som heter pankomel...Er det noen her som vet om jeg kan få tak i det på Meny, eller om jeg må i en innvandrerbutikk? Er liten storm i Stavanger i dag, så det frister ikke å kle på mini og dra henne ut på en bomtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...