Gå til innhold

ønskebarnet har ankommet! ♡


missdior

Anbefalte innlegg

Men det er jo lettere sagt enn gjort å bare la det være. Jeg er enig i at det er det som BØR gjøres, men jeg kjenner i alle fall selv på hvor viktig det er for meg å ha orden rundt meg i disse dager. Vi går jo bare hjemme og venter på fødsel, og blir mer og mer lei. Da blir i alle fall jeg surere hvis det er skikkelig kaos rundt meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kjempe vanskelig å ikke gjøre det. Nå skal ikke jeg klage for mannen min er egentlig ganske flink, men det sklir litt ut av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal prøve å snakke skikkelig sammen om det igjen, er jo ikke bra å gå med så mye frustrasjon. Forklar skikkelig hva du mener, og hør på hva han mener. Han må jo på en eller annen måte forstå at han ikke gjør nok, og at mer faller på han når du er høygravid og etter fødsel. Kanskje, som noen andre foreslo, vise ham det som er skrevet her? Lykke til i alle fall, og lykke til med lakris-teen også :D Var den god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem BRYR seg om det ser jævlig ut! Helt seriøst, hvor mye kan to voksne mennesker grise?

Så rydd opp etter deg selv da. La alt hans stå, oppvask, klær, rot, whatever. Make a point, woman! Slutt og nag og vis heller hva som skjer når han ikke tar sitt.

:jepp:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør vise ham tråden?

Jeg fikk en liten kommentar her på forumet da jeg gikk gravid og opplevde ting ganske likt som deg, og det var at "han skal ikke tenke at han hjelper deg, for han har like mye ansvar for hus og hjem som det du har. Dere skal bidra sammen, på lik linje - i den grad de fysiske lovene tillater det".

Og det er jo slik vi ønsker å oppleve et samliv.

Ikke skjem ham bort, det er en fryktelig bjørnetjeneste.

Lett å si, men vanskelig å gjøre noe med. Har vært der selv. Tøft som faen.

Lillegutt kommer til å gi deg en enorm styrke, og mr.Dior kommer nok til å bli nokså spak og ekstremt hengiven når han får hilse på lillemann. :hjerte:

Gi litt faen, frøken. Det er du som er viktigst nå. Drit i ham! Han har ikke hatt mensen i øtri år, ei heller opplevd svangerskap eller fødsel.

Går dette hardt innpå deg, ville jeg forsøkt å prate med en god venn/mor eller annen familie av han. Dersom du tror det kan hjelpe.

Håper du får sove godt i natt! :klemmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Men hvem BRYR seg om det ser jævlig ut! Helt seriøst, hvor mye kan to voksne mennesker grise?

Så rydd opp etter deg selv da. La alt hans stå, oppvask, klær, rot, whatever. Make a point, woman! Slutt og nag og vis heller hva som skjer når han ikke tar sitt.

I prinsippet er jeg helt enig. Men det kan hun ikke gjøre nå, det burde vært gjort tidligere. Nå risikerer MissDior at den late mannen lar dette skure i ukesvis og skaper problemer inn i barseltiden. Den blir tøff nok fra før.

Jeg vet godt hvordan det er å ha en lat mann som spekulerer i at den andre til slutt gjør det selv. For meg som ikke kan fordra husarbeid blir det ekstra krevende at en lat dritt tror at jeg også skal ta deres møkk bare fordi jeg har pupper og innover tiss. I dag - den voksne Blondie - hadde jeg laget helvete, spesielt med andre tilstede slik at det ble flaut at han ikke gjorde noe. Jeg hadde dratt han til familievernkontoret med grei beskjed om at vi skulle ordne opp i regelverket i heimen før det ble et uoverstigelig problem.

MissDior: man kan kun ta hensyn til en person som er syk, har tannverk eller er trøtt hvis denne personen gjør en innsats når de ikke er syk, har tannverk eller er trøtt. Dere må sette dere ned og snakke om dette nå, for det går ikke an å bygge et likeverdig forhold der den ene tar seg til rette på denne måten. Dere må sette en standard for hvordan det skal være hjemme og begge må bidra til å opprettholde den. Lag liste, heng på kjøleskapet. Skal det støvsuges en gang i uken og det er MrDior sin jobb ja så skal det også gjøres uten mas, uten utsettelser og uten unnskyldninger.

Og det er virkelig ultra lavmål å stresse sin høygravide kjæreste med dette bare fordi en er så inn i helvete lat og egoistisk at en ikke makter å sette beina under seg og løfte rævva fra stolen og få det gjort. Det er ikke opp til MissDior å skape et trivelig rent og ryddig hjem: i et parforhold er dette en fellesoppgave. Det må det være ellers blir det kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Gjør følgende: (Mannen min var håpløs i starten pga en mor som alltid hadde dullet med han)

Om klær ikke er i skittentøyskorgen vaskes det ikke. Om han heller aldri vasker klær som logger i korgen samles alt av hans klær enten i en haug på hans side av sengen som jeg slipper å se eller samles i en søppelsekk på hans side av sengen. Vasker så kun eget tøy.

Man skal alltid vaske opp etter seg selv. Enkelt regel. Utenom middag der gjerne den som lager mat kan slippe unna, men når man lager frokost, lunsj, kvelds etc så vasker man opp etter seg selv med en gang.

Om han ikke vasker: La alt han ikke vasker opp ligge i oppvaskkummen. Om det så blir tomt for i skapet ikke gi etter. Kun krev at det ALLTID skal være minst en ren ting av hver ting slik at du kan spise og drikke uten å vaske hans dritt(gjelder også stekepanner etc).

Husarbeid. Innfør fast vaskedag. Etter at vi ble enig om en fast dag i uka så har han blitt mye flinkere. Å bare si i dag skal vi vaske gjorde han superstresset. Derfor ble vi enig om en dag og så ble vi enig om hvem som skulle gjøre hva. Han fikk lov å velge at ham ville vaske gulver og skifte sengetøy og at jeg tok bad, tørket støv etc. Funker som bare juling. I tillegg får ham masse skryt, kos og klem når han gjør alle disse tingene(ja, det er kanskje litt teit, men tenk på mannen som en hund. Positiv belønning. Det funker og ham sier selv at han setter pris på å høre at han er flink :P)

I starten funket det med Post It lapper med dagens plikter inntil han innarbeidet det som en rutine. I stedenfor å mase og bli irritert hver gang han ikke gjorde det han skulle så var det bedre med lapper. Ikke for mange plikter på en gang. Heller fordele dem litt utover uka. Etterhvert så begynte han som sagt å gjøre det automatisk.

Det handler om å bryte vaner og et gammelt mønster.

Nå er det litt sent siden dere allerede er i ferd med å starte en familie, men det er aldri for sent å endre seg. Tar du tak i dette nå og ikke gir etter så vil det bli bedre. Du MÅ stå imot å rydde etter han eller så vil han ikke få sjansen til å innse at han må endre seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd til deg desverre, for her i huset er det samme gamle og han gjør ikke en jævla dritt...... Jeg er sint og frustrert og det hjelper ikke å la det ligge for da blir det til slutt uutholdelig å bo her og han gjør ingenting. Bare klager over at han ikke finner sine ting. OK nå blir jeg sint.

Snakk med han og få han til å skjønne at dere er to! Håper du slipper å sitte slik med en mann som er slik som han er i barseltiden 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare prate ut fra egne erfaringer og de gangene jeg når fram til mannen er når jeg spesifikt forteller ham hvordan jeg opplever hans mangel på hjelp i heimen, følelsesmessig og fysisk... Disse samtalene tar jeg ikke mens jeg raser rundt med kluten i handa, men når jeg har fått roet meg ned.

Uansett, klem til deg :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, nå skal ikke jeg komme med enda en streng pekefinger... men må bare si at jeg har sansen for det Silfen skriver. Litt av grunnen til det er også at dere foreløpig faktisk lever på den grønne gren hva gjelder husarbeid. Irriterer det deg at han er lat nå, har det potensiale til å bli hundre ganger verre når lilleDior løper rundt med brødskiva og strør sand i hele huset og lager trippelt opp med skittentøy. Hvis ikke mas funker, er streik en utmerket ide!

Men uansett, jeg tenkte å lage litt muntrere stemning ved å drite ut min stakkars mann.

Mannen min er ikke lat. Han jobber mer enn de fleste jeg kjenner totalt sett, og bor i bilen og kjører, henter, styrer, lufter bikkja og står på de fleste av døgnets timer. Men, i og med at han gjør sånne ting er det jeg som blir den heldige vinner av gulvvask, klesvask, rydding og støvtørking (eller flekkfjerning, slik det blir mer av med større unger i hus. Ut med støv, inn med... gris). Hurra for det. :ironi:

Uansett, han flesker til innimellom på kjøkkenet med JIF-flaska. Og han er altså ikke lat. Men han er så innmari, innmari.... mann.

Akkurat nå sitter jeg i en rotete, møkkete stue, hvor vi skal ha bursdagsselskap om fire timer. Gubben er og kjører og henter, og hans foreløpige bidrag til bursdagsordningen er- get this- "Jeg tror jeg må strø litt i innkjørselen etterpå, jeg". Innkjørselen? Innkjørselen? Ja, for det er jo det som haster mest. At dusjsluket er fullt av hår og det er flekker på toalettskåla og vi har barneleker i hele stua gjør jo ingenting.

Eller som den gangen jeg og småjentene hadde reist til Spania før resten av familien. Gubben og skolebarna lovte på tro og ære at de skulle ordne huset før moren min skulle komme og passe på det i ferien (ja, moren min. Tro meg: moren min kan ikke komme til et skittent hus, det er bare en helt umulig tanke. Moren min er en bra dame, men ganske scary).

Så snakker vi på telefon, da, og jeg lurer på om de har fikset huset. "Jada!", sier Gubben, "i dag har jeg vasket inni vaskemaskinen!"

Så da vet vi det. Når vi sitter i et hushelvete og det haster å rydde, så ta det viktigste først: innkjørselen og innsiden av vaskemaskinen! :roll:

Såeh... bare et forsøk på å le litt her også. Hvem vet, kanskje du fniser ut Birger i samme slengen?

:klem:

Endret av Mafalda
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann er mann - man er jo en fordel om de kan ta i et tak (eller gulv) :fnise:

Uansett - fått noe effekt av teen? I dag er fødedagen vettu. Bare gir deg litt mer press og forventninger, som du sikkert ikke har nok av. Neida, han kommer når han kommer.

Er du sliten og lei, eller går det greit enda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oftere lettere sagt enn gjort å si at man bare skal ta sine egne ting og la resten stå - jeg har truet med det flere ganger, men det har aldri skjedd :sjenert: For jeg vet jo at da hadde det ikke blitt gjort noe med resten uansett. Det vi krangler mest om er desidert husarbeid - og det er tydeligvis mange av oss. Min har vært flink akkurat nå, etter en liten kommosjon tidligere i uka, så varer det vel en stund :P

Håper Herren i huset ditt også skjerper seg med jevne mellomrom fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er nok flere med slike mannfolk ja, kan kjenne meg litt igjen her sjøl ;). Men det viktigste tror jeg er å snakke skikkelig om det, og ikke idet man står klar med vaskekluten og skal ha han bort fra PC-en, TV-en etc og rydde/vaske NÅ - det fungerer hvert fall ikke med min, da blir det bare krangling. Og å være litt konkret hjelper nok, skriver lapper og lister slik at det jobbes inn som en rutine. Jeg har skrevet sjekklister noen ganger, der vi huker av for det som er gjort - da har det blitt en gevinst i å kunne huke det av, og dermed ble det gjort. Enkelt, men effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Silfen! Min var ikke engasjert i min graviditet men gjorde iallfall hva jeg sa. Her er egentlig problemet motsatt, jeg ser ikke hva som må gjøres alltid. Men jeg er ikke så ille som det høres ut at din mr er. Men når mini kom ut så ble mannen kjempe engasjert, han var forresten interessert under de to ul vi hadde, så trur at mannfolk må se babyen før de kan føle noe. En voksende mage er ikke visuelt nok. Men å ikke ville rydde tallerkenen og la deg gjøre alt er meget feil. Skal du gjøre alt husarbeidet med babyen hengende på puppene? Nesj, skjerpings mrdior!

Jeg tror det største problemet vårt er at vi begge har vært veeeeeeeldig rotete, men etter jeg ble gravid så har jeg snudd totalt på femøringen, og er nazi på rydding og sånt. Mon tro om det var en meget brå overgang for han godeste mannen min.. :roll: Håper han tar seg litt sammen når M kommer ja, men jeg har innsett at jeg sjøl også må slutte å forvente så mye.

Men hvem BRYR seg om det ser jævlig ut! Helt seriøst, hvor mye kan to voksne mennesker grise?

Så rydd opp etter deg selv da. La alt hans stå, oppvask, klær, rot, whatever. Make a point, woman! Slutt og nag og vis heller hva som skjer når han ikke tar sitt.

Du har så sykt rett, jeg bare vil ikke innse det. Det er ikke ille her, langt i fra. Jeg bare vil at ALT skal være blåst, og det hele tida. Men så lenge jeg ikke maser, så blir det jo gjort.. tar bare et par dager ekstra. Har desverre prøvd å ikke ta ting etter han før, og det gikk skrekkelig dårlig (sier bare foodprocessorbolle med kjøttdeigrester som stod i vasken i nesten ei uke og lukta dertil.. jeg vaska opp alt annet, for han sa han skulle vaske den selv.. :roll: )

Nå får du mye gnål, stakkar, men jeg tror det er veldig viktig at dere setter dere ned og snakker om dette før babyen kommer. Ellers er jeg redd det blir mye konflikter om ikke mannen skjerper seg.. :klem:

:klemmer: Vi har hatt en god samtale i dag faktisk. Endte seff med masse hulking og grining fra min side, og jeg føler meg som en bitchy fotballfrue nå.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo lettere sagt enn gjort å bare la det være. Jeg er enig i at det er det som BØR gjøres, men jeg kjenner i alle fall selv på hvor viktig det er for meg å ha orden rundt meg i disse dager. Vi går jo bare hjemme og venter på fødsel, og blir mer og mer lei. Da blir i alle fall jeg surere hvis det er skikkelig kaos rundt meg.

Det er det som er problemet mitt også. Jeg syns jo det er noe crap å se på alt rotet, også blir jeg så provoseeeert når han bare sitter foran pcen, og det tar maks tre min å sette i oppvaskmaskinen liksom! : p Og ja, det at jeg går hjemme gjør ikke saken bedre. Føler meg litt som når jeg har fiksa utstilling på jobb også kommer det kunder og føkker den opp. Har jeg rydda stuebordet, så kommer han og roter der!? Hahhaa.

Er kjempe vanskelig å ikke gjøre det. Nå skal ikke jeg klage for mannen min er egentlig ganske flink, men det sklir litt ut av og til.

Det er vel desverre naturlig.. Skal definitvt lære M at husarbeid er driiitgøy!

Kanskje du skal prøve å snakke skikkelig sammen om det igjen, er jo ikke bra å gå med så mye frustrasjon. Forklar skikkelig hva du mener, og hør på hva han mener. Han må jo på en eller annen måte forstå at han ikke gjør nok, og at mer faller på han når du er høygravid og etter fødsel. Kanskje, som noen andre foreslo, vise ham det som er skrevet her? Lykke til i alle fall, og lykke til med lakris-teen også :D Var den god?

Vi hadde en fin prat om det i dag, så jeg føler at vi er mer på samme nivå nå. Han har faktisk tatt i et tak her hjemme i dag (vaska opp etter tacoen fra i går!!!!!). Jeg kommer nok ikke til å vise han dette nei, men det er åpent for han å lese. Han pleier å spørre meg om jeg har klaga på han i dagboka igjen, og da må jeg bare fnise og si ja, hehee.

Vet du, teen var..... ikke god, ikke stygg, litt rar? Veldig søt.. : p

Slutt og vask undertøyet hans?

Akkurat det er han ikke så dårlig på! Alt skittentøyet kommer seg i skittentøyskurven faktisk! Men det var etter jeg la inn forbud mot å kle av seg på soverommet om kvelden, og om man gjør det så SKAL gårsdagens klær være med på badet om morgenen. Hmm, den regelen funker jo, kanskje jeg må lage fler?

Kanskje du bør vise ham tråden?

Jeg fikk en liten kommentar her på forumet da jeg gikk gravid og opplevde ting ganske likt som deg, og det var at "han skal ikke tenke at han hjelper deg, for han har like mye ansvar for hus og hjem som det du har. Dere skal bidra sammen, på lik linje - i den grad de fysiske lovene tillater det".

Og det er jo slik vi ønsker å oppleve et samliv.

Ikke skjem ham bort, det er en fryktelig bjørnetjeneste.

Lett å si, men vanskelig å gjøre noe med. Har vært der selv. Tøft som faen.

Lillegutt kommer til å gi deg en enorm styrke, og mr.Dior kommer nok til å bli nokså spak og ekstremt hengiven når han får hilse på lillemann. :hjerte:

Gi litt faen, frøken. Det er du som er viktigst nå. Drit i ham! Han har ikke hatt mensen i øtri år, ei heller opplevd svangerskap eller fødsel.

Går dette hardt innpå deg, ville jeg forsøkt å prate med en god venn/mor eller annen familie av han. Dersom du tror det kan hjelpe.

Håper du får sove godt i natt! :klemmer:

Skal definitivt gi litt mer faen. Har gjort det i dag, og selv om det klødde i fingrene etter å vaske opp så dreit jeg i det. Tok heller en lur på sofaen jeg, nydusja og totally neiked! :ler: Gleder meg enormt til å se hvordan han er med M. Om han er så omsorgsfull som jeg tror han kan være, og om han er så utrolig lite forberedt som jeg mistenker at han kanksje er. Det kan jo være at det blir positivt for oss begge. At jeg faktisk ikke kan gjøre husarbeid, og at han er nødt til å trå til.

Nei, han har ikke opplevd svangerskap, det skal være sikkert! Jeg hadde aldri sett for meg at det skulle være SÅ tungt på slutten altså, det må jeg bare si. Alt føles som en kamp, og hver kamp må kjempes med tidenes tissetrang.. :roll:

Takk for gode ord, du er vel snill <3

I prinsippet er jeg helt enig. Men det kan hun ikke gjøre nå, det burde vært gjort tidligere. Nå risikerer MissDior at den late mannen lar dette skure i ukesvis og skaper problemer inn i barseltiden. Den blir tøff nok fra før.

Jeg vet godt hvordan det er å ha en lat mann som spekulerer i at den andre til slutt gjør det selv. For meg som ikke kan fordra husarbeid blir det ekstra krevende at en lat dritt tror at jeg også skal ta deres møkk bare fordi jeg har pupper og innover tiss. I dag - den voksne Blondie - hadde jeg laget helvete, spesielt med andre tilstede slik at det ble flaut at han ikke gjorde noe. Jeg hadde dratt han til familievernkontoret med grei beskjed om at vi skulle ordne opp i regelverket i heimen før det ble et uoverstigelig problem.

MissDior: man kan kun ta hensyn til en person som er syk, har tannverk eller er trøtt hvis denne personen gjør en innsats når de ikke er syk, har tannverk eller er trøtt. Dere må sette dere ned og snakke om dette nå, for det går ikke an å bygge et likeverdig forhold der den ene tar seg til rette på denne måten. Dere må sette en standard for hvordan det skal være hjemme og begge må bidra til å opprettholde den. Lag liste, heng på kjøleskapet. Skal det støvsuges en gang i uken og det er MrDior sin jobb ja så skal det også gjøres uten mas, uten utsettelser og uten unnskyldninger.

Og det er virkelig ultra lavmål å stresse sin høygravide kjæreste med dette bare fordi en er så inn i helvete lat og egoistisk at en ikke makter å sette beina under seg og løfte rævva fra stolen og få det gjort. Det er ikke opp til MissDior å skape et trivelig rent og ryddig hjem: i et parforhold er dette en fellesoppgave. Det må det være ellers blir det kaos.

Jeg har nok vært for snill og bare tatt tingene for han, og det vet han desverre. Vi hadde som nevnt over en god prat om dette i dag, og jeg tror han er innstilt på å hjelpe mere til, og jeg er mer innforstått med at ting er bra nok her hjemme, vi trenger ikke ha det strøkent til enhver tid..

Det har jo fungert fint tidligere, at han har støvsuget og jeg gjort resten. Han vasker også gulvene. Det er bare noe som har skjedd de siste månedene nå, at han faen ikke har gjort en driiiiit. Skjønner det egentlig ikke, og det gjør ikke han heller. For selv om jeg bruker evigheter på å fli kjøkkenet, så klarer ikke han å ta fem minutter av den dyrebare tiden sin til å støvsuge der inne. Det er bare prinsippet, jeg klarer å støvsuge liksom.

Vi hadde lister en stund, og de fungerte veldig bra, men så skeli det ut. Nå er ikke jeg så pirken på hvordan ting skal være hjemme, men merker definitvt en endring etter jeg ble gravid: jeg vil ha det renere og ryddigere rundt meg, og jeg tror desverre det kom litt brått på latsabben jeg bor med.. :) Nå syns jeg nesten litt synd på han, for alle KG-damene er sure på han, :fnise:

Gjør følgende: (Mannen min var håpløs i starten pga en mor som alltid hadde dullet med han)

Om klær ikke er i skittentøyskorgen vaskes det ikke. Om han heller aldri vasker klær som logger i korgen samles alt av hans klær enten i en haug på hans side av sengen som jeg slipper å se eller samles i en søppelsekk på hans side av sengen. Vasker så kun eget tøy.

Man skal alltid vaske opp etter seg selv. Enkelt regel. Utenom middag der gjerne den som lager mat kan slippe unna, men når man lager frokost, lunsj, kvelds etc så vasker man opp etter seg selv med en gang.

Om han ikke vasker: La alt han ikke vasker opp ligge i oppvaskkummen. Om det så blir tomt for i skapet ikke gi etter. Kun krev at det ALLTID skal være minst en ren ting av hver ting slik at du kan spise og drikke uten å vaske hans dritt(gjelder også stekepanner etc).

Husarbeid. Innfør fast vaskedag. Etter at vi ble enig om en fast dag i uka så har han blitt mye flinkere. Å bare si i dag skal vi vaske gjorde han superstresset. Derfor ble vi enig om en dag og så ble vi enig om hvem som skulle gjøre hva. Han fikk lov å velge at ham ville vaske gulver og skifte sengetøy og at jeg tok bad, tørket støv etc. Funker som bare juling. I tillegg får ham masse skryt, kos og klem når han gjør alle disse tingene(ja, det er kanskje litt teit, men tenk på mannen som en hund. Positiv belønning. Det funker og ham sier selv at han setter pris på å høre at han er flink :P)

I starten funket det med Post It lapper med dagens plikter inntil han innarbeidet det som en rutine. I stedenfor å mase og bli irritert hver gang han ikke gjorde det han skulle så var det bedre med lapper. Ikke for mange plikter på en gang. Heller fordele dem litt utover uka. Etterhvert så begynte han som sagt å gjøre det automatisk.

Det handler om å bryte vaner og et gammelt mønster.

Nå er det litt sent siden dere allerede er i ferd med å starte en familie, men det er aldri for sent å endre seg. Tar du tak i dette nå og ikke gir etter så vil det bli bedre. Du MÅ stå imot å rydde etter han eller så vil han ikke få sjansen til å innse at han må endre seg.

Vaksedag! Ikke dumt! Det lurer jeg på om ikke er en veldig god ide. For da er han jo forberedt på at det skal skje den dagen hver eneste uke. Så får man heller ta litt småting sånn etterhvert. Liker tanken på at han er en hund også, menn er jo egentlig veldig enkle... :) Godt å lese at andre også har brukt litt tid på å trene mannfolka til å bli sånn nogenlunde! Veldig kjekke regler du har, tror egentlig jeg bare overfører de.. Det med at den som lager middagen slipper å vaske opp gjelder kun hvis det er han som har laget middag. For er det meg så var jo middagen for lett/bare en ovnsrett/rask, så da kan jeg vel vaske også. Loool!

Jeg har ingen gode råd til deg desverre, for her i huset er det samme gamle og han gjør ikke en jævla dritt...... Jeg er sint og frustrert og det hjelper ikke å la det ligge for da blir det til slutt uutholdelig å bo her og han gjør ingenting. Bare klager over at han ikke finner sine ting. OK nå blir jeg sint.

Snakk med han og få han til å skjønne at dere er to! Håper du slipper å sitte slik med en mann som er slik som han er i barseltiden

Kjenner igjen beskrivelsen! Man kan ikke la ALT ligge, det funker bare ikke. Det er noe piss, og man blir SÅ sliten av det. Praten er tatt, og jeg tror og håper at vi er litt mer enige nå <3

Jeg kan bare prate ut fra egne erfaringer og de gangene jeg når fram til mannen er når jeg spesifikt forteller ham hvordan jeg opplever hans mangel på hjelp i heimen, følelsesmessig og fysisk... Disse samtalene tar jeg ikke mens jeg raser rundt med kluten i handa, men når jeg har fått roet meg ned.

Uansett, klem til deg :klem:

Takk for det <3 Rolig prat gjennomført i dag, og jeg kom gjennom!!

Stakkars deg, nå skal ikke jeg komme med enda en streng pekefinger... men må bare si at jeg har sansen for det Silfen skriver. Litt av grunnen til det er også at dere foreløpig faktisk lever på den grønne gren hva gjelder husarbeid. Irriterer det deg at han er lat nå, har det potensiale til å bli hundre ganger verre når lilleDior løper rundt med brødskiva og strør sand i hele huset og lager trippelt opp med skittentøy. Hvis ikke mas funker, er streik en utmerket ide!

Men uansett, jeg tenkte å lage litt muntrere stemning ved å drite ut min stakkars mann.

Mannen min er ikke lat. Han jobber mer enn de fleste jeg kjenner totalt sett, og bor i bilen og kjører, henter, styrer, lufter bikkja og står på de fleste av døgnets timer. Men, i og med at han gjør sånne ting er det jeg som blir den heldige vinner av gulvvask, klesvask, rydding og støvtørking (eller flekkfjerning, slik det blir mer av med større unger i hus. Ut med støv, inn med... gris). Hurra for det. :ironi:

Uansett, han flesker til innimellom på kjøkkenet med JIF-flaska. Og han er altså ikke lat. Men han er så innmari, innmari.... mann.

Akkurat nå sitter jeg i en rotete, møkkete stue, hvor vi skal ha bursdagsselskap om fire timer. Gubben er og kjører og henter, og hans foreløpige bidrag til bursdagsordningen er- get this- "Jeg tror jeg må strø litt i innkjørselen etterpå, jeg". Innkjørselen? Innkjørselen? Ja, for det er jo det som haster mest. At dusjsluket er fullt av hår og det er flekker på toalettskåla og vi har barneleker i hele stua gjør jo ingenting.

Eller som den gangen jeg og småjentene hadde reist til Spania før resten av familien. Gubben og skolebarna lovte på tro og ære at de skulle ordne huset før moren min skulle komme og passe på det i ferien (ja, moren min. Tro meg: moren min kan ikke komme til et skittent hus, det er bare en helt umulig tanke. Moren min er en bra dame, men ganske scary).

Så snakker vi på telefon, da, og jeg lurer på om de har fikset huset. "Jada!", sier Gubben, "i dag har jeg vasket inni vaskemaskinen!"

Så da vet vi det. Når vi sitter i et hushelvete og det haster å rydde, så ta det viktigste først: innkjørselen og innsiden av vaskemaskinen! :roll:

Såeh... bare et forsøk på å le litt her også. Hvem vet, kanskje du fniser ut Birger i samme slengen?

:klem:

Streik skal jeg absolutt innføre en gang det passer seg sånn, og etter at Birger har kommet ut! Ser for meg at det er lettere å gi litt F når det ikke er en selv som skaper rot og kaos? : p

Haha! Elsker mannen din! For han er akkurat like dårlig på å prioritere som min :ler: Men innsiden av vaskemaskinen!?!? Hvoooorfoooor? Hahah. Mrdior vaska taket på badet her en dag, selv om det stod oppvask og venta på han på kjøkkenet. Tror det er litt det at de må få bestemme selv hva de skal gjøre, og helst få ideen selv.

Takk for at du er snill og morsom i den litt bedriten tid!! <3

Mann er mann - man er jo en fordel om de kan ta i et tak (eller gulv) :fnise:

Uansett - fått noe effekt av teen? I dag er fødedagen vettu. Bare gir deg litt mer press og forventninger, som du sikkert ikke har nok av. Neida, han kommer når han kommer.

Er du sliten og lei, eller går det greit enda? :)

Hehhe.

Vel, hadde ekstremt mye kynnere etter jeg drakk den, og det får jeg fortsatt når jeg drikker den. Men det blir aldri vondt eller regelmessig, blir bare,.. mange kynnere. Så kan jo hende det har effekt!? Heheeh. Tviler på at han kommer i januar, gitt!

Jeg er sliiiiiiten, men ikke SÅ lei akkurat i dag, men det er fordi jeg ikke har hatt så mye tid til å tenke på det : p

Det er oftere lettere sagt enn gjort å si at man bare skal ta sine egne ting og la resten stå - jeg har truet med det flere ganger, men det har aldri skjedd :sjenert: For jeg vet jo at da hadde det ikke blitt gjort noe med resten uansett. Det vi krangler mest om er desidert husarbeid - og det er tydeligvis mange av oss. Min har vært flink akkurat nå, etter en liten kommosjon tidligere i uka, så varer det vel en stund :P

Håper Herren i huset ditt også skjerper seg med jevne mellomrom fremover!

Akkurat! Det er jo nettopp det som er problemet, det blir faktisk ikke tatt uansett om man streiker : p Tror vi er veldig mange fler enn vi tror, det er jo det som er mest vanlig å krangle om har jeg lest! Det pleier å vare et par uker her også, også er man tilbake i den samme tralten... Blæh : p

Vi er nok flere med slike mannfolk ja, kan kjenne meg litt igjen her sjøl ;). Men det viktigste tror jeg er å snakke skikkelig om det, og ikke idet man står klar med vaskekluten og skal ha han bort fra PC-en, TV-en etc og rydde/vaske NÅ - det fungerer hvert fall ikke med min, da blir det bare krangling. Og å være litt konkret hjelper nok, skriver lapper og lister slik at det jobbes inn som en rutine. Jeg har skrevet sjekklister noen ganger, der vi huker av for det som er gjort - da har det blitt en gevinst i å kunne huke det av, og dermed ble det gjort. Enkelt, men effektivt :)

Absolutt enig med deg. Har gjerne tatt slike samtaler med svette i panna og vaskeraseri gående, og det funker ikkeeeeeeeeeh. Jeg elsker lister! Men jeg bruker som regel en evighet på å lage listene, og når jeg er ferdig med dem så frister ikke husarbeidet helt... : p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoho, dere skriver jo som Jostein Gaarder hele gjengen, langt og detaljert :hoppe: Tok sin tid å svare dere alle, men jeg setter SÅ pris på at dere skriver til meg :hjerte:

I dag har vi som sagt prata om rydding/vasking/hvorfor er du så lat. Vi har kommet frem til et par konklusjoner

1: Han er lat, og treig. Han skal prøve å bli flinkere til å ta i et tak, og gjerne litt raskere enn før.

2: Jeg har fått et ekstremt anfall av nesting, og forventer litt vel mye.

Som han sa da jeg sa at i kveld måtte vi rydde... "men hva er det å rydde da?" og jeg svarer "hallo, har du sett gangen eller?!" og han ser dumt på meg.. "ja, jeg kan sikkert sette skoene på rekke altså". Og der slo det meg. Leiligheten er ren. Det er ryddig her, bortsett fra sko som ikke står på rekke i gangen, og inntil nylig et tacofat og en stekepanne som var skitten. Ja, også har han en del t-skjorter som han ikke har lagt i skapet, men de ligger på senga hans.... Føler meg litt slem, og dum. For jeg har vært totalt hysterisk for at det var SÅ jævlig her, men så er det egentlig ikke det... Unnskyld til min mann, hilsen misshormoner :lol:

Uansett. I dag da vi var på Coop Obs holdt jeg seriøst på å svime av. Og alt snurra rundt for meg. Det var ekkelt! Så mrdior fiska frem en sånn liten kopp med nøtter og rosiner og bare SPIS, og jeg bare nei vi hakke betalt enda, og han bare SPIS. Ble litt bedre da, men føler meg fortsatt ikke helt på topp, og det er mange timer siden. Ble også beordra inn på soverommet for å slappe av etter at jeg begynte å grine over middagslagingen (og jeg skar ikke løk :lol: ). Så jeg lå en halvtimes tid på mørkt rom og bare tok livet med ro. Hodepinen slapp litt da, og det gjorde tårene ogsåååå... Måtte grine masse til mrdior og si tusen ganger unnskyld for at jeg har vært så stressa angående rydding osv de siste ukene. Og nå føles alt veldig mye lettere. Mens jeg lå og slappa av hadde han tilogmed vaska opp tacofatet! :hoppe: Blir så stolt inni meg... :lol:

Ble ingen januarbebis! Februar er måneden visstnok. Håper bare han kommer snart, for jeg er driiiitsliten og griner bare jeg må plukke opp en sokk på gulvet. Også tror jeg slimproppen gikk for andre gang i dag... :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var januar over, og ingen Birger har meldt sin ankomst!

Tippeliste fødsel! :babygutt: Menstermin = 3.februar. Ultermin = 7.februar

12.januar

- RompeRusk

14.januar

- Pingting

- Boks

19.januar

- LittDiva

21.januar

- MissStiles

- EryMax

- Blondie65

24.januar

- Pentu

- Spiremor

25.januar

- Enamorada

- Askmeagain89

26.januar

- RavenEmerald

- LilleNinja

27.januar

- blomst12

- La Traviata

- Sitronkake

28.januar

- Kardinal

- Nautika

29.januar

- FruN

- Tekola

- Kaffemor

- Amilie

30. januar

- Malicious

- Blondie65

31.januar

- Ulzzang

- Kaospåtobein

1.februar

- Doh

- Tusle

2.februar

- Lillemeg90

- Skyblue

- Daenerys

- Kvakk

3.februar (menstermin)

- Frøkenanonym

4.februar (tidlig UL-termin)

- Yesterday

- Teriyaki

- LaTraviata

5.februar

- Mrdior

- Saraby

- Havmus

6. februar

- Studenten

7.februar (OUL-termin)

- RavenEmerald

- Bippo

8.februar

- Poppsilopp

- Nuttapia

- solsikke84

- Nesevisa

9.februar

- Spiremor

- Dyregod

10.februar

- missdior

- runforit

- Tekola

11.februar

- Nepenthe

- Melodiana

12.februar

- fionel

14.februar

- Maneo

17.februar

- Kisskissbangbang

18.februar

- me2u

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår løsning på den evige irritere-seg-over-at-mannen-ikke-bidrar greien har vært vaskehjelp. Det har vært helt fantastisk. Nå har jo jeg en utfordring eller to, som jeg føler vi kan forsvare det med, men for å være helt ærlig, så er det bare utrolig deilig at huset blir vasket skikkelig en gang i uken. Og da rydder vi sammen dagen før hun kommer, fordi vi vet at hun ikke kan vaske når det er rotete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...