Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hæ? Så hva er forskjellen på betennelse og infeksjon? Jeg trodde det var det samme :vetikke:

Anonymous poster hash: aed6f...9e7

Trodde jeg også.

Viser seg at infeksjon er sykdommen, betennelse er kroppens motreaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde jeg også.

Viser seg at infeksjon er sykdommen, betennelse er kroppens motreaksjon.

 

Tusen takk  :blomst: Googlet, men ble ikke mye klokere. 

Anonymous poster hash: aed6f...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hæ? Så hva er forskjellen på betennelse og infeksjon? Jeg trodde det var det samme  :vetikke:

Anonymous poster hash: aed6f...9e7

 

Tror det kan forklares slik: Betennelse er den sunde reaksjonen kroppen setter igang. Si du får et sår. I en stund vil dette være rødt og betent og hovent. Slike ser det ut fordi kroppens jobber med å lukke såret og gjøre alle de andre tingene den skal. Det er ingen fare at det er rødt og hovent. Det skal være slik og viser at kroppen jobber med saken.

 

Infeksjon er om såret blir infisert med noe utenifra. Det kan se likt ut i begynnelsen, men det oppstår ofte mye væsking og verk i såret og kroppen og såret kan også trenge hjelp utenifra til å bli bra igjen.

 

Noe slikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å legge enda mer forvirring til galskapen, så har man inflammasjon i tillegg, som er en slags betennelse, men ikke helt det samme allikevel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dårris

Har aldri skjønt hvorfor noen bruker kjempelang tid på toalettet når de skal gjøre nr2. For noen uker siden begynte jeg å gjøre dette selv, og en helt ny verden åpnet seg for meg. Man får jo mye bedre resultater om man sitter og venter litt i stedet for bare å skynde seg!

Er en stor Ringenes herre-fan, og det var ekstremt flaut når jeg for to år siden fant ut at første filmen ikke het Ringenes Brorskap, men Ringens brorskap. Liten feil, men jeg trodde faktisk jeg kunne det meste om lotr..

Hæ, heter den ikke ringenes brorskap? Det har jeg trodd helt til nå! Nå er ikke jeg sånn superfan da, men likevel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

At det faktisk er en mannlig person som er Administrator her på Kvinneguiden, jeg trodde helt til nylig at det bare var kvinnelige admins/mods her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hæ? Så hva er forskjellen på betennelse og infeksjon? Jeg trodde det var det samme  :vetikke:

Anonymous poster hash: aed6f...9e7

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle vært det samme.. Det er jo to vidt forskjellige ord. 

 

Infeksjon: Infeksjoner er forårsaket av bittesmå organismer som er usynlige for det nakne øye, og som invaderer og formerer seg i kroppen.

 

Betennelse: Betennelse, det levende vevets lokale reaksjon på skade. Betennelsesreaksjoner er av de vanligste biologiske reaksjoner i kroppen.

 

Mens vi er inne på det, dere som blander dette, blander muligens forkjølelse og influensa, bakterier og virus også, så tar det også;

 

Forkjølelse: Forkjølelse er en øvre luftveisinfeksjon forårsaket av et virus (viruset kan variere)

 

Influensa: Influensa er en betennelse i luftveiene forårsaket av influensa-virus (spesifikt influensa-virus)

 

Virus og bakterie: Virus, en av de minste kjente mikroorganismer som forårsaker infeksjon. Virus er i de fleste tilfeller langt mindre enn de minste bakteriene, de har en enklere oppbygning enn bakterier, og de formerer seg på en enklere måte.

 

Kilde: store norske leksikon og NHI.no

Anonymous poster hash: 4b480...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg slenger med:

Infeksjon i øvre luftveier: legespråk for "Jeg vet ikke helt hva det er, men satser på at det går bort snart".  Kan brukes om alt fra forkjølelse til lungebetennelse til urinveisinfeksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virus og bakterie: Virus, en av de minste kjente mikroorganismer som forårsaker infeksjon. Virus er i de fleste tilfeller langt mindre enn de minste bakteriene, de har en enklere oppbygning enn bakterier, og de formerer seg på en enklere måte. Kilde: store norske leksikon og NHI.no Anonymous poster hash: 4b480...dc7

Bakterier kan man bruke antibiotika på, men ikke virus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

:opplyser: Og siden ingen av dere lurte; Alt kroppslige greier som slutter på -itt er betennelser.

Så når doktor`n sier at du har bronkitt for eksempel, så vet du da at vondten skyldes en betennelse i bronkiene :tommelopp: 

 

(Hadde aldri trodd at anatomi, fysiologi og patologi kunne være så forbanna spennende, så der overrasket jeg meg selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til i sted trodde jeg emojis og smileys var det samme... :flau:

 

Er det ikke? :-p

Anonymous poster hash: 4fb4e...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke? :-p

Anonymous poster hash: 4fb4e...0e6

 

Tydeligvis ikke. Enda mer ille er det at Audun Lysbakken tydeligvis visste det på P3-morgen, mens jeg bare ble sittende skamfull igjen i bilen. Jeg skal gå over til P1+ hvor jeg tydeligvis hører mer hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvaaa? :sjokkert: hva er forskjellen?

 

Tør ikke begi meg ut på en forklaring da jeg ikke er sikker selv. Virker som det er en flytende overgang mellom de to, men jeg aner egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle vært en forskjell er det vel at smileys mer går på vel ja smileyene (:P, :), ;)) mens emojis er et mer overordnet begrep for alle de ulike "småbildene" som har kommet de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvaaa? :sjokkert: hva er forskjellen?

Emoji er ett japansk tegnsett av småbilder som orginerer fra japanske mobiltelefoner; Hvordan lager du sms språk i ett språk som er grafisk. Mange av dem har relativt andre betydninger enn det de brukes i Vesten, fordi kulturen er relativt forskjellig. Fordi bildene var såpass universelle og telefoner etterhvert ble laget for internasjonalt marked (japan hadde i sin tid en ganske lukket mobilplattform), har emojis kommet til vesten også.

 

Smileyes er tekstbaserte emojis som :-) ;-) og 8-)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De japanske er også tradisjonelt horisontale, neseløse og smiler med øynene. ^_^

 

De minner meg alltid om katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...