Gå til innhold

Fikk du ris da du var liten?


Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Tror kanskje jeg skreiv litt rotete :P

Jeg synes ikke det er ok med ris eller som helst straff som er fysisk! . og jeg skal ikke klage på barndommen for jeg veit at maaange rundt omkring får juling ++++ , men det kan jeg desverre ikke forestille meg: ( .

Ris er vel ikke direkte barnemishandling!

men dem finner vel stadig ut av det ene og det andre med barneoppdragelse hva som er best & værst.... men det er nok noen som enda finner det naturlig og gi barna ris på en normal måte. <-- i mine øyer at unga ikke får blåmerke,sår, blør. og at det blir rødt merke..?

dem som driver med barnemishandling /dyremishandling normale mennsker greirer ikke og tenke sånn som dem gjør, og det er vel like greit i blandt sånn at man ikke blir en av dem.

noen lærer andre ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_belle_*

Jeg fikk ris et par-tre ganger. Mest fordi foreldrene mine var ute av seg og ikke visste hva de skulle gjøre (den ene gangen hadde jeg forsvunnet i flere timer på et ukjent sted).

Jeg husker det ikke som spesielt traumatisk, tvert imot forstår jeg den avmakten de måtte ha følt, men jeg har aldri gjort det samme mot mine barn. Og det blir noe helt annet dersom det skjedde flere ganger i uka. For min del var det bare noen få unntaktstilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk både ris, ørefik og klaps på hånda. Da selvsagt bare om jeg hadde gjort noe VELDIG dumt. Synes det er en helt akseptabel ting, så lenge man ikke slår av vane eller for å skade. Kjenner ingen som har tatt skade av å få hverken ris eller ørefik, men vet om barn som ble mishandlet og fikk problemer pga. det. Veldig viktig å skille mellom vold og litt ris på stumpen.

Har selv alltid synes det er verre å skrike til sine barn enn å ty til et klaps som site utvei. Hva er verst? Ris gitt for å vise at du har gått langt over streken, eller å få høre "FY FAEN, DIN LILLE IDIOT!"?

Kjempefint om man slipper å fysisk irettesette sine barn, men naivt å tro at man kan sette seg i respekt hos alle barn ved å kun snakke til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris er vel ikke direkte barnemishandling!

:opplyser: Barne mishandling kan deles inn i grupper. Først og fremst om det er aktiv eller passiv mishandling (med vilje eller ikke med vilje) og deretter kan det deles inn i fysisk og psykisk mishandling.

Ris er ansett som aktiv både fysisk og psykisk mishandling. Fordi man bevisst slår barnet sitt som gjør vondt og kan skape traumer for barnet.

Altså ikke bra.

PS. Det er jo også ulovlig. Så med å rise barna sine bryter man norsk lov. Noe som alle foreldre i dag bør vite fordi det har vært ulovlig i nesten 30 år.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris noen ganger uten at jeg helt husker detaljene. Synes det var litt unødig og skjønte ikke hvorfor. men det var snakk om ordentlig ris, ikke en klaps eller to.

Vil ikke ta debatten for/mot ris her for det er det andre tråder til på forumet. Men for akkurat meg var dette ikke så farlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått ris, eller blitt utsatt for annen form for fysisk avstraffelse.

Den som benytter slike metoder for å oppdra barna sine, har rett og slett tapt. Det er så lavmål og hinsides all fornuft, at jeg har ikke ord.

Tenk å slå et forsvarsløst lite barn. Det er feigt og totalt lavmål.

Forsvarsløst og forsvarsløst fru Blomm... Om et lite barn stadig provoserer og gjør galt på pur faen, så er det selvsagt forståelig at barnet fatter poenget om man knipser fingrene dens. Ja, jeg fikk ris, og ja jeg klapser baken til ungene om de ikke gjør som de får beskjed om etter at jeg har mast på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS. Det er jo også ulovlig. Så med å rise barna sine bryter man norsk lov. Noe som alle foreldre i dag bør vite fordi det har vært ulovlig i nesten 30 år.

Det finnes lvoer mot mobbing og trakassering også, men det bryr visst ikke foreldre seg mye om? Det er mange som kaller barna sine stygge ting og trakasserer dem (psykisk mishandling) men som synes det er greit så lenge de ikke slår...

Da er det mer fair med en klaps på baken i blant enn å systemastisk dra ungene psykisk ned i søla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Barne mishandling kan deles inn i grupper. Først og fremst om det er aktiv eller passiv mishandling (med vilje eller ikke med vilje)

For en latterlig påstand. Det er ingenting som heter passiv mishandling, eller mishandling med eller uten vilje. Hvor gammel er du egentlig? :ler: Burde vært et krav om en viss kunnskap for å få lov å ytre seg i debatter med substans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en latterlig påstand. Det er ingenting som heter passiv mishandling, eller mishandling med eller uten vilje. Hvor gammel er du egentlig? :ler: Burde vært et krav om en viss kunnskap for å få lov å ytre seg i debatter med substans.

Det er det vel. Jeg tok sosialkunnskap på vgs. Og der hadde vi et helt kapitter om barnmishandlign (om ikke to). Passiv mishandling er når man ubevisst mishandler barnet sitt. Altså at du ikke tar vare på det ordentlig uten å vite om det. Enten fordi du ikke ligger merke til at barnet sliter eller fordi du ikke er i stand til de selv (for eksempel psykisk syk).

For å si det sånn. Om enkelte ikke skulle få lov til å være med i debatten ville det vel ment deg. Du kan ikke si "det er ikke noe som heter...." uten virkelig vite om det er det. Det hjelper ikke at du TROR at det ikke gjør det. Her må vi gjøre leksene våre.

Her har jeg tatt noe fra en skole oppgave jeg hadde:

Barnemishandling kan deles inn i to grupper aktiv og passiv.

Aktiv mishandling er med vilje. Denne handlingen er for å påføre barnet smerte eller skade, med andre ord bevisst.

Passiv mishandling er ikke med vilje. Mishandleren ønsker ikke å skade barnet, men mangler eventuelt evner og/eller personlige egenskaper som må til for å gi barnet nødvendig omsorg. Kort sagt er det omsorgssvikt.

Kan oppgi navnet på læreboken også visst du vil.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble ikke rist. Men fikk smekk i fjeset noen ganger. Jeg smekker aldri mine barn, så det har ikke gått i arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått systematisk ris, men har fått en og annen lusing ja.

Samme her... Broren og ene søsteren min fikk nok litt mer ris enn hva jeg gjorde... Han var fæl på å gjøre faenskap bare for å gjøre det.. Søsteren min bet minste søsteren vår... Typen biting der hun begynte å blø og fikk blåmerke som var der i flere uker...

Dette var for sikkert 15år siden, og da var det ikke like mye hjelp å få med unger som oppførte seg sånn som de gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en latterlig påstand. Det er ingenting som heter passiv mishandling, eller mishandling med eller uten vilje. Hvor gammel er du egentlig? :ler: Burde vært et krav om en viss kunnskap for å få lov å ytre seg i debatter med substans.

Latterlig påstand å si at det ikke er det. Aktiv eller Passiv mishandling er gruppene man deler mishandling inn i ettersom det er bevisst eller ubevisst. Jeg har studert dette og vet det veldig godt.

JA det burde være krav om en viss kunnskap, men desverre gjelder ikke det Chiyo i dette tilfellet som har helt rett. Jeg tror Chiyo er 18 eller 19 (fra det jeg har lest før). Hun er kanskje ung, men det betyr ikke at hun ikke har kunnskaper om dette. Som hun nevner selv har hun tatt sosialkunnskap på skolen. Kanskje du burde lese litt mer før du svarer neste gang.

Vi eldre damer tror ofte at vi vet best, men noen ganger må vi innse det at de unge nå om dagen lærer ting som vi aldri lærte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble ikke rist. Men fikk smekk i fjeset noen ganger. Jeg smekker aldri mine barn, så det har ikke gått i arv.

Jeg har blitt utsatt for dette og jeg tror det er mye verre enn gammeldags ris på rumpa. Hvis man aldri vet når en forelder blir sint og slår så går man rundt og er konstant engstelig. Slik skal ikke barn ha det.

En jente jeg kjenner ble rist på gammeldags måte når hun hadde gjort noe virkelig galt. Hun syntes ikke det gjorde noe, hun visste hva som skulle til for å få ris og unngikk det stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var tenåring så slo jeg henne tilbake.

Jeg har blitt utsatt for dette og jeg tror det er mye verre enn gammeldags ris på rumpa. Hvis man aldri vet når en forelder blir sint og slår så går man rundt og er konstant engstelig. Slik skal ikke barn ha det.

En jente jeg kjenner ble rist på gammeldags måte når hun hadde gjort noe virkelig galt. Hun syntes ikke det gjorde noe, hun visste hva som skulle til for å få ris og unngikk det stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det burde være krav om en viss kunnskap, men desverre gjelder ikke det Chiyo i dette tilfellet som har helt rett. Jeg tror Chiyo er 18 eller 19 (fra det jeg har lest før). Hun er kanskje ung, men det betyr ikke at hun ikke har kunnskaper om dette. Som hun nevner selv har hun tatt sosialkunnskap på skolen. Kanskje du burde lese litt mer før du svarer neste gang.

Vi eldre damer tror ofte at vi vet best, men noen ganger må vi innse det at de unge nå om dagen lærer ting som vi aldri lærte. :)

Jo takk for den. :klem:

Og ja jeg er 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cecilie_*
Jo takk for den. :klem:

Og ja jeg er 19.

Jeg synes Chiyo argumenterer fornuftig selv om hun "bare" er 19 år gammel.

Selvsagt finnes det noe som heter passiv barnemishandling. Hvis du slutter å gi barnet ditt mat så er det et godt eksempel på det.

Alle normale mennesker er mot vold mot barn. Men tidligere var det i en viss grad sosialt akseptert å rise barn som en straff. Så lenge det skjedde på en kontrollert måte er det mange som tviler på at barn tok særlig skade av det.

Problemet er bare at utrolig mye barnemishandling ble kamuflert som oppdragelse og at mange foreldre brukte ren vold mot barna sine uten noen som helst unnskyldning. Met et forbud mot å slå kunne man stoppe den formen for mishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det fikk jeg gjennom hele oppveksten. Alt fra harde slag og spark til "vanlige" ørefiker og knips på hånda. I dag er jeg døv på det ene øret som følge av vold mot hodet.

Mine foreldre hadde det for seg at jeg ikke var ydmyk og veloppdragen nok(i deres øyne betydde det at jeg skulle ses men ikke høres, og når noen ba meg om, eller fortalte meg, noe så skulle jeg godta det uten å mukke.)

Veien mot ydmykhet i følge dem, var jevnlig ris.

Imidlertid må jeg si at det ikke er det jeg husker mest i dag. Den fysiske smerten forsvinner. Truslene og den stadie nedrakkingen sitter ennå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fikk jeg gjennom hele oppveksten. Alt fra harde slag og spark til "vanlige" ørefiker og knips på hånda. I dag er jeg døv på det ene øret som følge av vold mot hodet.

Mine foreldre hadde det for seg at jeg ikke var ydmyk og veloppdragen nok(i deres øyne betydde det at jeg skulle ses men ikke høres, og når noen ba meg om, eller fortalte meg, noe så skulle jeg godta det uten å mukke.)

Veien mot ydmykhet i følge dem, var jevnlig ris.

Imidlertid må jeg si at det ikke er det jeg husker mest i dag. Den fysiske smerten forsvinner. Truslene og den stadie nedrakkingen sitter ennå i.

Det du beskriver er mishandling, ikke ris. Jeg er enig i at det du har blitt utsatt for vil være svært skadelig.

Når flere her ikke tror ris på baken trenger å være skadelig er det nok noe helt annet de snakker om enn dette. De beskriver en avstraffelsesmetode som var vanlig tidligere og som ble benyttet overfor de aller fleste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg det ikke er noen forskjell på å rise et barn på rompa og det som blir beskrevet av farge her. Begge deler er mishandling, og en ting er ikke noe mer "greit" enn den andre. Men jeg antar du er muslim eller noe sånt. Slike ting kan jo ikke ha skjedd i en orentlig norsk familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fikk jeg gjennom hele oppveksten. Alt fra harde slag og spark til "vanlige" ørefiker og knips på hånda. I dag er jeg døv på det ene øret som følge av vold mot hodet.

Mine foreldre hadde det for seg at jeg ikke var ydmyk og veloppdragen nok(i deres øyne betydde det at jeg skulle ses men ikke høres, og når noen ba meg om, eller fortalte meg, noe så skulle jeg godta det uten å mukke.)

Veien mot ydmykhet i følge dem, var jevnlig ris.

Imidlertid må jeg si at det ikke er det jeg husker mest i dag. Den fysiske smerten forsvinner. Truslene og den stadie nedrakkingen sitter ennå i.

Har du tenkt på om du selv har mye skyld i dette da? Du oppførte deg jo tydeligvis ikke tilfredsstillende, så da må det jo ha vært ting du kunne gjort bedre, og dermed sluppet avstraffelsen.

Ingen har vondt av å bli jekket ned noen hakk en gang i blant. Jeg har blitt dengt mange ganger av min samboer, og jeg har dengt ham og mange ganger. Felles er at vi da har drevet den andre over grensa og dermed har fortjent det hver eneste gang. Sånn er det med barn og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...