Gå til innhold

Oppmåling av tomt.


Helen

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om man kan få kommunen til å måle opp igjen en tomt og hvor dyrt det er?

Vi kjøpte huset vårt for snart 5 år siden, men vi vet ikke akkurat hvor tomtegrensen går.

Grunnen til at jeg gjerne vil vite det er at vi pleier å sette søpledunkene i innkjøringen til huset vårt, nesten inntil naboens gjerde.

Men nå sist det var søpletømming hadde naboen satt våre dunker midt i vegen i vår oppkjørsel, naboen sa til mannen min at han ikke ville ha våre duker inntil gjerde sitt for det var hans eiendom. Men vi mener at det utenfor gjerdet er vår eiendom. Vegen langs gjerdet er hverfall vår men akkurat hvor grensa går vet jeg ikke.

Hadde vært tøft om de hadde satt gjerde for langt innpå vår eiendom da......... De satte opp nytt gjerde i sommer og det går litt lenger mot oss enn det det forrige gjorde. Tror ikke de har brydd seg så mye om tomtegrenser da de ikke eier huset selv, men leier av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det lureste du kan gjøre er å ringe teknisk avdeling i din kommune og spørre. Er jo ikke sikkert det må måles opp på nytt, men om det må det får du prisen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bestille et målebrev for eiendommen fra kommunen. Det koster bare noen hundrelapper (ihvertfall i kommunen der jeg bor), og viser eksakte tomtegrenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kommuner har (gratis) karttjeneste på hjemmesiden sin slik at du kan gå inn der og se på tomtegrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kart over tomta det fikk vi med da vi kjøpte huset, men det er helt umulig å se eksakt hvor grensa går. Grunnen til dette er at det er skog på oversiden av huset og en bekk med mye kratt på den ene siden, derfor blir det vanskelig å finne grensa nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Prisen varierer fra kommune til kommune, hvis dere vil ha en ny måling da...men det kan koste noen tusenlapper....

Ring kommunen og hør. Er det en gammel eiendom, kan det være kommunen er usikker, selv om de pleier å virke skråsikre. Kan være lurt å kontakte en instans i det fylket du bor i (husker dessverre ikke navnet, men når du sier hva det gjelder, finner du det ut). De sitter med alle dokumenter over eiendommene i fylket, og har de ikke disse (om de er for gamle) så henviser de deg videre, og om du må få tak i gamle kart, koster det ikke mer enn par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...