Gå til innhold

Tromsø - LAX Vol. 2


Centri

Anbefalte innlegg

Når du lander i New York, er det ofte noe kø før du kommer gjennom. Det vanligste spørsmålet er: hva skal du gjøre i USA? Ferie eller business? Ha et hyggelig opphold! Så tar de fingeravtrykk av deg, og bilde av deg. Stempel og versegod passèr. Enkelt og greitt. Har du ikke løyet på ESTA eller gjort mye straffbart på forhånd, er det ingenting å frykte. God tur!

Og så lenge man har et relativt norskt navn, var mangel på det som fikk meg stoppet så lenge:)

Anonym poster: 3e0681e3a5ecf4640446e81f92fd0be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen,

ta ut litt kontanter før du drar så har litt å handle for under reisen. Hvis du har jobb og fast inntekt bør du også vurdere å skaffe deg et kredittkort (dvs et kort som ikke går rett på konto men du får regning i posten).

Det er en del kortsvindel i USA og blir kortet ditt kopiert så er det bedre at det skjer med et kredittkort så slipper du å få tømt hele kontoen. Jeg bruker alltid kredittkort til å handle i butikker / restauranter og tar ut penger på det vanlige kortet (gebyrfritt hos Skandiabanken).

Og husk at du må ha reiseforsikring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt med litt kontanter i landets valuta før du kommer. Får du tid, kan du ta ut i minibank på Gardemoen når du lander der. Disse ligger like etter at du har passert taxfri-butikkere på avgang utland. Ellers kan du veksle USD i banken hjemme (dårligere kurs enn å bruke minibank).

Når du lander på Gardemoen, går du bare på "transfer" i det du kommer inn i flyplassbygningen, går ned trappa og inn i avgangshallen. Deretter går du til avgangshallen for utland, gjennom taxfri-butikkene og langt ut til gate 52 eller deromkring. Der må du ha pass og ombordstigningskort klart.

Når du lander i New York, er det ofte noe kø før du kommer gjennom. Det vanligste spørsmålet er: hva skal du gjøre i USA? Ferie eller business? Ha et hyggelig opphold! Så tar de fingeravtrykk av deg, og bilde av deg. Stempel og versegod passèr. Enkelt og greitt. Har du ikke løyet på ESTA eller gjort mye straffbart på forhånd, er det ingenting å frykte. God tur!

Jeg liker deg. La det være sagt.

Jeg har bestemt meg for å ikke overanalysere ting, og ta det som det kommer. Klarer jeg ikke å komme meg fra Tromsø til Los Angeles klarer jeg nok ikke så mye annet heller ;-)

Svaret ditt, dog, fikk meg både til å bli roligere og sikker på at turen går i boks. Avdramatisering på godt nivå ;-)

Jeg har ikke planer om å lyve på ESTA skjema (fyller det ut så snart passet kommer i posten), og tidligere har jeg knapt fått en parkeringsbot (har én på samvittigheten, men det var feilaktig. Vrien parkeringsvakt gjorde at 500,- ble det enkleste utveien, hehe). Og i USA skal jeg rett og slett henge med en kompis, sjekke ut kultur og forholdene for å komme tilbake neste år for å studere. Plausibel ferietur?

Takk for et genialt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått svar på det meste nå.

APIS er i tillegg til ESTA, og dersom du ikke får fylt det ut før du skal reise så gjør du det på flyplassen. Det ikke noe som skal bli godkjent, det er bare informasjon om deg som skal ligge i bestillingen.

Dersom du flyr via London så skal bagasjen din i teorien sendes direkte til LAX (pga du flyr international - international; i motsetning til international - domestic), men dette avhenger også av innsjekk så du kan bli nødt til å hente bagasjen også i London.

Dersom du har en gjennomgående billett (som jeg ser du har tenkt å kjøpe) og du blir forsinket pga flyselskapet så hjelper flyselskapet deg med ombooking, men du må jo forsøke så godt du kan å komme deg frem til gate i tide! :-)

Sjekk på www.checkmytrip.com før du skal reise hvilken terminal du lander på i Newark, og hvilken terminal neste fly går fra. Du kan sjekke kart over Newark her, så er du bedre forberedt!

Aha, så APIS er null stress? Får sikkert fylt det ut på nettet før jeg reiser, har lagret en link som jeg tror kom fra denne tråden - husker ikke i farta.

Jeg tror jeg dropper å fly via London. Har fått så mange positive tilbakemeldinger om Newark, og det å sjekke inn bagasjen når jeg har så god tid som jeg har er ikke noe å tenke på engang (har jeg blitt fortalt). 99% sikker at det blir en gjennomgående billett fra Tromsø - Gardermoen - Newark - LAX.

Hehe, jeg skal gjøre mitt beste, men det er kjekt å vite at det er en backup plan med en gjennomgående billett. Greit sikkerhetsnett å ha :)

Takk for linken! Jeg ankommer terminal B og skal videre med terminal A, det står under detaljer på billetten jeg kommer til å bestille fra SAS. Vel, jeg har sjekket mange muligheter, og det er det samme på alle :)

Og så lenge man har et relativt norskt navn, var mangel på det som fikk meg stoppet så lenge:)

Anonym poster: 3e0681e3a5ecf4640446e81f92fd0be4

Norsk navn har jeg. For noe tull at det skal ha noe å si, for øvrig.

Hei igjen,

ta ut litt kontanter før du drar så har litt å handle for under reisen. Hvis du har jobb og fast inntekt bør du også vurdere å skaffe deg et kredittkort (dvs et kort som ikke går rett på konto men du får regning i posten).

Det er en del kortsvindel i USA og blir kortet ditt kopiert så er det bedre at det skjer med et kredittkort så slipper du å få tømt hele kontoen. Jeg bruker alltid kredittkort til å handle i butikker / restauranter og tar ut penger på det vanlige kortet (gebyrfritt hos Skandiabanken).

Og husk at du må ha reiseforsikring!

Jeg har dessverre ikke jobb og fast inntekt - er student. Jeg har dog en brukskonto jeg bruker i USA med lite penger på. Altså får jeg overført mellom kontoene fortløpende dersom det er noe "stort" jeg skal kjøpe, og det er ingen krise dersom den kontoen blir tømt. Altså, jeg ser selvsagt ikke frem til at det skal skje, men jeg overlever om jeg mister 5000.

Det er uansett ting jeg ordner når jeg har kommet frem. Det økonomiske tenker jeg ikke på nå.

Reiseforsikring, ja! Det har jeg helt glemt. Det er vel ganske logisk hvordan jeg skaffer meg det...? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å ta ut kontanter når jeg kommer frem, men sjekk med banken din ang gebyrer på uttak og bruk i utlandet. Jeg har ingen gebyrer på mitt Visa debet fra Gjensidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å ta ut kontanter når jeg kommer frem, men sjekk med banken din ang gebyrer på uttak og bruk i utlandet. Jeg har ingen gebyrer på mitt Visa debet fra Gjensidige.

Fått mange tips om at det er lurt å ha litt kontanter i tilfelle kortet streiker. Har fikset meg kort slik at banken ikke tar noen gebyrer.

Forresten, ser at det er mye som kan ha endret seg med tanke på visum og andre skjemaer. Fått vite nå at jeg kun trenger ESTA-skjema. APIS-skjema er utgått - den informasjonen fyller man ut når man bestiller billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå fått passet. Hvor lenge er ESTA-skjema gyldig? Kan jeg fylle det ut nå, selv om det er en liten mulighet for at turen blir utsatt til september for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at ESTA var gyldig i 2 år? Du må bare legge inn nye opplysninger når du skal på en ny reise. (korriger meg hvis jeg tar feil) :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at ESTA var gyldig i 2 år? Du må bare legge inn nye opplysninger når du skal på en ny reise. (korriger meg hvis jeg tar feil) :forvirret:

Takk skal du ha!

Er det noen spesiell side jeg bør søke fra, eller er det bare å google det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...