Gå til innhold

Attraktive dialekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke dialekter anser dere som attraktive (og skriv gjerne hvilken dialekt du selv har også). Er det noen dialekter som er totalt turnoff?

Er klar over at dialekt i utgangspunktet ikke burde å ha noe å si dersom det er "ekte kjærlighet", men det er jo noe av det første man legger merke til :)



Anonymous poster hash: fe361...987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forunderlig svak for gutter som snakker bokmål, haha! Med en gang jeg hører en gutt på min alder snakke slik, så blir jeg mer oppmerksom. Er selv trønder :)

Ingen dialekter jeg kommer på en spesielt turnoff, men er jo en fordel at jeg skjønner hva han sier.... Har litt problemer med folk fra Stavanger og områdene nedi der noen ganger :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forunderlig svak for gutter som snakker bokmål, haha! Med en gang jeg hører en gutt på min alder snakke slik, så blir jeg mer oppmerksom. Er selv trønder :)

Ingen dialekter jeg kommer på en spesielt turnoff, men er jo en fordel at jeg skjønner hva han sier.... Har litt problemer med folk fra Stavanger og områdene nedi der noen ganger :fnise:

Haha, jeg skjønner ikke hva trøndere sier :laugh:

Anonymous poster hash: fe361...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noen prate bokmål.

Jeg er veldig glad i finnmarksk, og gjerne bergensk også. Nordlands- og trøndersk er jeg mindre glad i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noen prate bokmål.

Jeg er veldig glad i finnmarksk, og gjerne bergensk også. Nordlands- og trøndersk er jeg mindre glad i.

Har aldri hørt noen prate finnmarksk heller ;)

Regner med folk skjønner hva som menes, dialekt fra Oslo-området og der omkring :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen prate finnmarksk heller ;)

Regner med folk skjønner hva som menes, dialekt fra Oslo-området og der omkring :)

Jada, skjønte hvor du ville hen. Har du aldri hørt finnmarks dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelarve

Jeg liker dialekten til folk fra Bodø, av en eller annen grunn... Jeg snakker nord-norsk; egentlig ganske "fin" versjon av nord-norsk. Jeg banner ikke, og sier ikke rare, uforståelige ord. Jeg lo første gangen min samboer kom med sine rare ord fra hans hjemplass. Han forsto ikke hvorfor. Hehe...

Jeg forstår ikke så mye av bergenser-dialekten eller stavanger-dialekten. Jeg klarer å plukke opp et par ord, men ellers.. blankt.

Norsk i seg selv er et rart språk synes jeg. Engelsk er mye mer attraktivt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dialektene fra Ålesund, Sogn, Sunnmøre og rundt i områdene der.

Utstår ikke Stavanger, Kristiansand og de dialektene. Fryktelig å høre på!

Jeg er fra Nordkapp.



Anonymous poster hash: afee0...b42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, skjønte hvor du ville hen. Har du aldri hørt finnmarks dialekt?

Har hørt dialekten fra Finnmark ja, men ikke at noen prater "finnmarksk" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt dialekten fra Finnmark ja, men ikke at noen prater "finnmarksk" :)

Skjønner ikke riktig hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter å prate "finnmarksk"?

Klart det er. Finnmarksk (eller finnmarksdialekt om du vil) er en fellesbetegnelse på dialektene som prates i Finnmark :)

Bokmål, derimot, er ikke en dialekt, men et skriftspråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er. Finnmarksk (eller finnmarksdialekt om du vil) er en fellesbetegnelse på dialektene som prates i Finnmark :)

Bokmål, derimot, er ikke en dialekt, men et skriftspråk.

Finnmarksdialekt kan jeg gå med på, men "finnmarksk" er ikke et ord. Har en kollega fra Finnmark som er sammen med meg nå, og hun lo da jeg spurte henne om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trønder dialekten er helt turnoff. blir "sint" når jeg hører den dialekten.

Den dama som gjorde dubbingen av "en biefilm", med sørlandsdialekt, gjorde meg myk i knærne.

Selv bor jeg i Olje-byen. Norges navle.



Anonymous poster hash: e181f...ba0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksdialekt kan jeg gå med på, men "finnmarksk" er ikke et ord. Har en kollega fra Finnmark som er sammen med meg nå, og hun lo da jeg spurte henne om det.

Tull. Finnmarksk er så visst et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trønder dialekten er helt turnoff. blir "sint" når jeg hører den dialekten.

Den dama som gjorde dubbingen av "en biefilm", med sørlandsdialekt, gjorde meg myk i knærne.

Selv bor jeg i Olje-byen. Norges navle.

Anonymous poster hash: e181f...ba0

Hvorfor er trønder-dialekten helt turnoff?

Anonymous poster hash: fe361...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skjer det oftere at jeg synes en dialekt er turn-off enn turn-on selv om det aldri er noen dealbreaker på noen måte :) Det er mye personen som gjør om jeg liker dialekten eller ikke.

Men de dialektene jeg ikke takler uansett hvor søt og snill personen er, er følgende:
-Totendialekt

-Indre-Østfold+ Fredrikstad og Halden-dialekt

-Stavanger

-Trøndersk
-Sånn bryggesjauer-nordnorsk med masse banning og "fette bra"

Er selv fra Indre Østfold, men dialekten min er ikke preget av dette på noen annen måte enn at en eller annen tykk l sniker seg inn en gang i blant. Sett bort fra det, prater jeg egentlig nokså pent og nøytralt og blir ertet litt for det på hjemplassen min. Liker vel best pen østlandsdialekt, men ikke så overdreven at det blir helt pæppæ og snæss.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i bergensk, det er forøvrig Norges reneste dialekt! :danse: Ellers liker jeg dialektene fra Helgelands-området, foretrekker dog de nordre dialektene der best. Jeg liker ikke Rogalands-dialekter og ned mot Kristiansand, men når man kommer til Aust-Agder blir det bedre :P Vanskelig egentlig, ettersom jeg snakker flere dialekter selv, men deler av Østfold og Hedmark-dialekter er heller ikke min greie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen prate finnmarksk heller ;)

Regner med folk skjønner hva som menes, dialekt fra Oslo-området og der omkring :)

Akkurat det der har jeg aldri skjønt? For meg er ikke Oslo-dialekt bokmål, er alltid for mange a-endinger? Jeg vet at det som kalles fint bergensk er bokmål, de snakket helt uten a-endinger :-) . Ang fine dialekter; det må være Sogn-og Fjordane dialekt!! Mindre fine dialekter må være trøndersk eller menn som snakker stavanger-dialekt, den er så feminin ;-) .

Anonymous poster hash: 491af...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...