Gå til innhold

Hvilken dialekt snakker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norsk: I hovedsak Trondheimsdialekt, men slår automatisk om til nord-trønder eller Østfold-dialekt dersom de jeg snakker med har disse dialektene.

Engelsk: Blanding av vestkystamerikansk og sør-irsk, med en viss grad av Glaswegian sosiolekt og intonasjon/tonegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nord-Norsk, skal jeg snakke med noen som kommer fra sør for Trondheim så må jeg som regel legge om dialekten litt mot bokmål :P

Og jeg opplever veldig ofte at nordlendinger legger til en østlands aksent når de snakker med meg, uten at jeg skjønner hvorfor. Forstår godt hva de sier på egen dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker en veldig avslepen og inkonsekvent form for gudbrandsdalsdialekt.

Anonym poster: b0736f64d53c2cd60fb8485861b82f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker en veldig avslepen og inkonsekvent form for gudbrandsdalsdialekt.

Anonym poster: b0736f64d53c2cd60fb8485861b82f0a

Vågå?

Anonym poster: 55a1dab15cb6b2213ac4ebf5e2f4ef2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vågå?

Anonym poster: 55a1dab15cb6b2213ac4ebf5e2f4ef2d

Nei, bygda jeg kommer fra ligger nok mer midt i dalen.

Anonym poster: b0736f64d53c2cd60fb8485861b82f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selv jeg snakker bergensk, men er nok blitt litt blanding med Stavanger dialekt etter 30 år i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg er i Stavanger, så spør de om jeg er fra Haugesund , og når jeg er i Haugesund, så lurer de på om jeg er fra Stavanger. Men jeg snakker ikke Ryfylkedialekt heller, jeg sier tydelig "iKkje" og ikke "ichje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg snakker en forferdelig forvirret blanding! Jeg kan også skifte underveis, uten at jeg legger merke til det.

Med samboer snakker jeg vel en slags østkantdialekt, og med familiemedlemmer snakker jeg Bærumsdialekt. Og på jobben snakker jeg..tja..østkantdialekt hvor jeg blander inn enkeltord fra Oppland. "Det var jøtt godt!" Riktignok mest for gøy i starten, men nå begynner det å høres naturlig ut. :)

Sånn egentlig vet jeg vel ikke hvilken dialekt jeg har. Skulle hatt norskboka mi så jeg kunne sjekket. ;)

Sånn går det når man har flyttet så mye rundt, og de fleste i slekten er fra forskjellige steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noe som heter østlandsdialekt? Føler selv at jeg snakker tilnærmet bokmål, men vet at ingen snakker bokmål, så vet faktisk ikke hva dialekten min heter.

Anonym poster: ac529d79113f62d8820545ba20005460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...