Gå til innhold

Når begynte du å trene etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gleder meg til å begynne å trene og stramme opp mage og armer.. Men når kan man begynne å ta situps og trene mage?

Jeg har enda litt vondt nedentil, så er redd for å overbelaste og ødelegge noe, så tar knipeøvelser hver dag og noen forsiktige trilleturer.

Kan jeg begynne å trille i lange, bratte oppoverbakker, eller kan det skade noe nedentil?

Fikk høre om ei som hadde fått blæreprolaps fordi hun hadde trent for hardt tre uker etter fødsel..

Anonymous poster hash: 36053...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke begynne for tidlig med mageøvelser siden de har delt seg og trenger tid til å komme på plass først. Tror det er 6-8 uker det tar, for noen lenger.

En venninne begynte for tidlig før de hadde kommet på plass og hun kommer alltid til å ha magemusklene delt , mer enn det som er vanlig. Ellers bør man vel ta det rolig til man føler seg bra nok. Men trilleturer i oppoverbakker er fint i starten. Husk å ikke start for tungt! Jeg ødela nesten skuldrene mine pga overbelastning.

Anonymous poster hash: b6121...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte og trene 4 uker etter fødsel. Følte meg veldig klar da! Begynte med like mye styrketrening som før/under graviditet. Var obs på magemusklene, ellers følte jeg ikke jeg trengte ta hensyn til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å trene raskt, men du skal alltid lytte til kroppen.

Selv var jeg i gang med styrketrening 3 uker etter fødsel. Men jeg har begynt forsiktig, for nettopp å trene meg opp igjen.

Knebøyøkten min så blandt annet slik ut første gang:

10 x kroppsvekt ( altså gå ned uten noe vekter på skuldrene i hele tatt).
10x kroppsvekt
10 x kroppsvekt
10x stanga
10 x stanga
10 x stanga
7 x 25kg
Jeg triller turer, og går intervall med barnevogn i oppoverbakker. Kjempegod trim:-) Jeg har også prøvd å jogge med barnevogn ca 2 mnd og 1-2 uke etter fødsel, men måtte slenge inn håndkledet. Bekkenet og magen min føltes ikke helt klar for det. Kjente det litt i sidene på magen når jeg prøvde å småjogge. Så jeg tolker det dit til at kroppen ikke er helt i vater enda.
Nå er det 3 mnd siden fødsel. Trener styrke med mer motstand nå, men jeg kjører fortsatt ikke "maks". Jeg trener tungt, men ikke helt maks enda. Den dagen kommer uansett:-) Viktigste er å få trent meg opp igjen. Jeg tror jeg skal kunne være oppe på samme nivå i markløft som jeg var før jeg ble gravid, nå innen en mnd. Så merker at selv om jeg har begynt å trene meg forsiktig opp igjen, så har formen steget ganske så bra fra økt til økt. Kroppen husker:-) Jeg trente styrke til jeg var 35 uker, men justerte jo motstanden gradvis. På slutten var det ikke store motstanden egentlig, men nok for en gravid/høygravid kvinne:-D
Nå er det 3 mnd siden fødsel, og jeg trener meg fortsatt opp, men trener tyngre nå.
Jeg har rett og slett ikke begynt å trene magen enda. Jeg føler for å vente litt lenger;-)


Anonymous poster hash: bb695...89d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...