Gå til innhold

Familie som ønsker full oppdatering under fødsel, og besøk rett etterpå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så langt unna termin, og det er for tiden mye telefoner og mas..:-p Både svigerfamilien og min egen familie er veldig opptatt av at vi må gi beskjed med en gang det skjer noe, og at vi må holde dem oppdatert underveis under fødsel.

Spesielt min mor nevner dette hele tiden, at hun må få tid til å komme frem i tide osv. Hun har 4 timer å kjøre. Hun ønsker også å bo hos oss de første dagene og har holdt av feriedager.. Jeg har sagt i fra at jeg ønsker å se det an litt, men prater for døve ører.

Selv har jeg ikke lyst til at noen skal vite at vi er på sykehuset før det er over. Føler fødselsforløpet er såpass privat, at ikke alle skal vite at nå er det så og så mye åpning osv... Og vet ikke helt om jeg ønsker besøk på barsel heller. Er jeg veldig kjip i såfall?

Var på fødselsforberedende kurs, og der sa jordmødrene at jo mindre besøk på sykehuset, jo bedre. For å bli kjent med babyen osv.

Hvordan har dere andre gjort dette? Holdt dere folk oppdatert underveis? Og hvor tidlig etter fødsel hadde dere besøk?



Anonymous poster hash: 11a36...1ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi vil ikke ha besøk på sykehuset i det hele tatt :) løser seg fint med min familie siden mamma bor en flytur unna, mannens familie er nærmere. han har enda ikke sagt i fra til dem, men det skal han.

tenker at vi er på sykehuset maks tre dager (ved normal fødsel osv) så folk kan heller komme når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Du er ikke kjip! Hvis jeg var deg ville jeg ventet til etter fødsel med å si ifra til noen. Det er du og pappaen som bestemmer, ingen andre. Hvis de blir sure, forsvinner det nok fort når de ser babyen!

Jeg kommer til å si ifra til mamma når ting er i gang, men hun har vett til å holde seg hjemme til vi er klare for besøk. Hvis hun ikke skjønte det, hadde hun ikke fått beskjed. Svigers skal passe storesøsken, så de får også vite, men ingen får troppe opp på føden. Jeg vet ikke helt hva svigermor ser for seg, men om hun tror hun skal inn på føden eller barsel før jeg har summet meg, tar hun kraftig feil. Det er jeg som skal føde, det er jeg som er innlagt og da er det jeg som bestemmer når jeg vil ha besøk. Så enkelt er det ;)

Edit: å oppdatere under fødsel er umulig å bestemme på forhånd. Kanskje blir det styrtfødsel, kanskje får du epidural og da har lyst til å ringe eller sende en melding underveis. Hvis det drar ut kan kanskje pappan sende ei melding eller to. Jeg skjønner at familien er nervøse når noen ligger på føden, og det er godt å få ei melding med ei lita oppdatering. Mamma vil nok sette stor pris på det, så jeg kommer til å be mannen om å sende henne ei melding eller to. Det kan derimot ikke kreves at den fødende oppdaterer!!! Skulle tro vi har annet å holde på med akkurat da...

Endret av Snuttepi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte melding til de kommende besteforeldrene, som evt kunne informere kommende tanter og onkler, da vi dro til sykehuset. Deretter skrudde vi av telefonene, og neste oppdatering sendte far litt etter at baby var født. Vi hadde gitt alle beskjed om på forhånd at løpende oppdateringer underveis var uaktuelt, og at vi heller ikke ble å få tak i. Ingen protester, selv om de nok hadde ønsket mer info.

Fikk besøk av besteforeldre dagen etter fødsel. Kunne gjerne ventet lengre, jeg syntes det ble bare stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kropp, din fødsel, ditt barn! :) Ingen kan kreve eller forvente noe som helst av deg/dere!

Personlig var jeg så utrolig spent og stolt at jeg sa ifra til mamma da jeg dro på sykehuset. Mamma og pappa kom på besøk 5 timer etter fødselen men jeg var heldig og var i super form :)

Men som sagt, DU gjør som DU vil :) Du er ikke kjip uansett.

Lykke til med forestående fødsel :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da hyggelig med besøk? (Med forbehold om at besteforeldre o.l ikke er helt koko og uten sosiale antenner og blir i timesvis) Jeg hadde KS og var så stolt av sønnen min at jeg ikke kunne vente på besøk. Trillet ned i besøkshallen i rullestol for å møte mamma og mine besteforeldre 11 timer etter forløsning. Syntes ikke det var stress i de hele tatt. Men folk er forskjellige da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du er kjip! Jeg ville i hvertfall ikke hatt overnattingsbesøk i etterkant..:)

Vi kommer kun til å si det til et vennepar som skal ta vare på hunden. Resten får vite når vi er klare for det etter fødsel:) kommer nok til å ha besøk på sykehuset, men heldigvis er det rimelig strenge besøkstider her så det begrenser seg litt selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket og ønsket å holde familie oppdatert under fødsel, så det var/er mannens jobb.

I tillegg synes jeg det er kjekt å bli ferdig med besøket på sykehuset istedet for hjemme med en gang, så sist gang kom de etter 5 timer, neste gang også raskt antar jeg.

Jeg synes det er litt latterlig å annonsere at "nå drar vi på sykehuset altsåå, så nå kan dere sitte dere og være nysgjærrige og bekymre dere for at alt går bra, for vi skal ikke gi noe mer info"- ædabæda liksom.

Anonymous poster hash: c562c...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte mamma på vei til sykehuset, også hadde jeg planer om å fortsette å oppdatere dem, men halvannen time etter var baby ute. Så når jeg sa til både familie og noen venner at jeg skal oppdatere dem, rakk jeg altså ikke det. Jeg var veldig sliten etter fødselen siden jeg hadde vært våken lenge og var utmattet etter en intens fødsel så orket jeg ikke besøk med det første. Svigermor ville helst komme med én gang hun fikk beskjed, men det kom ikke på tale! Vi fikk besøk på kvelden i 19 tiden etter fødsel (fødte kl 11), men det varasnakk om et besøk på 10 min fra svigers, de respekterte heldigvis at vi trengte alenetid. Mine foreldre kom dagen etter på samme tid. Det var veldig koselig å vise fram lille jenta da :hjerte: , men man må ikke tenke på å dekke andre sine behov først. Det er deg og babyen som er viktigst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for at du har familie som bryr seg du ;)



Anonymous poster hash: 0e86c...cdf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sendte samboer melding til kommende besteforeldre et par ganger i løpet av fødselen. Det satt de nok pris på, sepsielt mamma som holdt på å bli gal av venting og bekymring, da det tok lenger tid enn begge hennes fødsler gjorde. :) Babyen ble født på natten, så besøk fikk vi ikke før dagen etter, men tror det bare gikk 13-14 timer fra han ble født til første par med besteforeldre besøkte oss. :) Ingen ble spesielt lenge, og det var bare koselig å få besøk.

Når det er sagt, hvis noen av de hadde vært sånn at de "krevde" oppdateringer, dvs. at de maste en masse under fødsel, eller at de ble værende i timesvis på føden, så hadde vi blitt nødt til å sette grenser, men nå visste vi på forhånd at ingen av besteforeldrene var/er sånn. De var alle flinke til å ta hensyn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sa ikke noe da vi gikk innover til sykehuset. Syns det var koselig og ha den hemmeligheten bare oss to. Var dessuten midt på natta og ser ikke poenget at de skal vite det. De kan jo ikke gjøre noe fra eller til uansett. Vet også at mamma og svigermor hadde vært bekymret. Mamma har sagt i ettertid at ho faktisk er glad for at vi ventet med og si noe. Både foreldre og svigerforeldre kom på besøk i fem seks tiden på kvelden. Snuppa var født kl 10 på morgenen. Satte pris på besøk og se gleden over et barnebarn. Var i veldig god form etter fødsel så var ikke stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Vi har gitt klar beskjed om at vi ikke tar imot besøk på føden. Hvorfor skal vi føle oss pliktet til det? Jeg har også sagt at jeg ikke ønsker besøk før jeg har kommet meg på bena igjen. Familien min som bor her blir litt lei seg, men ungen forandrer seg ikke så mye på et par dager, maks en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ts, ærlig talt. Det er deres fødsel og dere bestemmer. De har bare med og høre etter! Ja det er koselig de bryr seg, men de får jo sett babyen når dere kommer hjem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk kun de som passet hunden og en venninne vite at vi dro. Yngste er født 20 minutter etter ankomst på sykehuset, så naturlig nok fikk ingen noen oppdatering. Det fikk de noen timer etter. Vår fødsel - vi bestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte melding til våre nærmeste når vi dro inn til sykehuset. Fødselen ble både intens og langvarig, så den eneste oppdateringen som ble gjort var vel at samboer sendte en sms når jeg endelig fikk epidural og sovnet, bare så de ikke skulle bli unødig bekymret. Etter at baby var ute tok det også en god del timer før vi orket å ringe rundt, vi var helt utslitte begge to ;)

Mine foreldre kom på besøk på barselavdelingen dagen etter, de ble ikke lenge og jeg var nesten litt høy på mestringsfølelse, så det syntes jeg var uproblematisk. Verre var det med svigers som kom på besøk tre dager etter at vi hadde kommet hjem og barseltårene mine hadde kommet for fullt. De kom langveisfra, og selv om de bodde på hotell føltes det som vi hadde gjester. Ene dagen var jeg så sliten og sleit så mye med barseltårer at jeg bare ga beskjed til samboer at jeg kom til å holde meg på soverommet når de kom, hehe. Det funka bra da, de hadde forståelse for det og jeg fikk litt sårt tiltrengt søvn mens de og pappaen dulla med babyen på stua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men uansett: følg magefølelsen! Det er helt greit å ikke ville ha besøk på barsel. jeg kommer til å være mye mer restriktiv på besøk når jeg får nummer to, nå som jeg vet hvor slitsomt det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde ikke det vært mulig da jeg fødte på under 40 minutter. Ingen sure miner når folk fikk vite at vi såvidt fikk med oss at jeg skulle føde selv ;) Hadde besøk av besteforeldre noen timer etterpå, ellers ville vi bare ha fred og ro for å ha den stunden for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det an, dere. Det er neste umulig å vite hvordan du kommer til å føle det. Noen er stolte og fulle av energi og vil gjerne vise frem babyen så fort som mulig. Andre er kjempeslitne, utmattet og har omtrent ramlet ned fra månen og vil helst ikke forholde seg til noe annet enn den lille, nye familien. Begge deler må være greit, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 844ef...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...