Gå til innhold

Fødsel: Vaginal eller keisersnitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd begge deler (KS med første, vaginalt med andre), og velger definitivt vaginal fødsel fremfor KS dersom det blir aktuelt med et tredje forsøk. Men det kommer an på settingen, såklart, jeg ble frarådet vaginalfødsel med eldste (uoppdaget seteleie, stort barn), og lyttet selvsagt til legenes råd. Men jeg var mye kjappere på beina og hadde mindre vondt i ettertid ved vaginal fødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de fleste som har født merker ikke noe til at de har født, og de blir akkurat som før. Selvfølgelig må man være flink med knipeøvelsene, men det gjelder enten man har født vaginalt eller med ks.Anonymous poster hash: 75603...0f5

Er det sant? Jeg har lest om folk som har blitt så vide at skjedeinngangen er ganske vid, det som før var et lite hull er nå et større gap, osv. Hvorfor utføres da vaginalplastikk?

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig angst for å føde vaginalt etter utallige skrekkhistorier fra både venninner og bekjente, media m.m. Revning fra a-å og varige "skader" der nede.

Jeg har fra før av veldig dårlig blærekontroll og ser for meg at ved en fødsel er det svært viktig å gjøre knipeøvelser for å unngå dårlig blærefunksjon....

Har hørt mange som har veldig vondt etter keisersnitt også, og som sitter igjen med et stort arr og uten opplevelsen av en naturlig fødsel.

Jeg vet at man kanskje kan få innvilget planlagt keisersnitt om man har stor angst for vanlig fødsel. Men hva mener dere? Hva er deres erfaringer? Personlig er jeg ikke sånn super interessert i å føde naturlig og har ingen typisk "å det må jeg gjøre" følelse der. For meg er det viktigste at barnet er friskt og at fødsel går bra.

Jeg er så livredd for å revne da jeg har unge venninner som sliter veldig i ettertid av en fødsel der de revnet..Synes det er grusomt rett og slett de plagene de har...Jeg vet jo at dette ikke alltid skjer, og at som oftest går det veldig bra, men jeg har sånn fryktelig angst for både smertene og alt som kan gå galt...Jeg er i tillegg ganske overvektig, så jeg tenker at det kanskje er verre da også?

Anonymous poster hash: 5763a...67e

Har tre barn etter tre vanlige vaginale fødsler. Ble klippet under den første og revnet under de to siste. Ble sydd alle tre gangene, men har ikke hatt noen problemer siden. Det er så mye skremselspropaganda i media at en stakkars førstegangsfødende kan få helt angst. Ta det med ro, kroppen og underlivet vårt er skapt for å føde. Å frivillig velge å bli skåret i er ikke bra, for hverken mor eller barn ;) Det er jeg helt overbevist om. Stol på at du klarer dette!

Anonymous poster hash: 1a64c...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn etter tre vanlige vaginale fødsler. Ble klippet under den første og revnet under de to siste. Ble sydd alle tre gangene, men har ikke hatt noen problemer siden. Det er så mye skremselspropaganda i media at en stakkars førstegangsfødende kan få helt angst. Ta det med ro, kroppen og underlivet vårt er skapt for å føde. Å frivillig velge å bli skåret i er ikke bra, for hverken mor eller barn ;) Det er jeg helt overbevist om. Stol på at du klarer dette! Anonymous poster hash: 1a64c...576

Men er man egentlig skapt for å føde når man både blir klippet og sydd? Jeg mener kvinner generelt. At noe er naturlig, betyr jo ikke nødvendigvis ufarlig eller bra.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man egentlig skapt for å føde når man både blir klippet og sydd? Jeg mener kvinner generelt. At noe er naturlig, betyr jo ikke nødvendigvis ufarlig eller bra.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6 Det kan Nei, vi burde sluttet med denne fødingen som fører til slappe vaginaer, strekkmerker og rifter. Helt klart.

Anonymous poster hash: 1a64c...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 1a64c...576

Så du erkjenner at det kan føre til slappe vaginaer og rifter? Det er jo en start ;)

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du erkjenner at det kan føre til slappe vaginaer og rifter? Det er jo en start ;)

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Ja, jeg må nok bryte sammen og tilstå at der blir forandringer etter en vaginal fødsel….. trodde du virkelig ikke det?

Anonymous poster hash: 1a64c...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de fleste får en helt ny kroppsfssong etter at de har født også. Vaginaen kan måtte bli sydd ja. Men man kan også få heng over ks arret og det er heller ikke lekkert. Du kan få sammen groinger i arret som ikke er bra hvis du skal ha flere barn.

Man blir forandret av og få barn tåler man ikke det så får man heller la være!

Grunnen til at man blir sydd er jo for at ting skal bli som normalt igjen der nede. Fra naturen sin side blir man ikke det. Men de fikk da mer enn ett barn i steinaldertiden også selv med vid vagina! Tenke seg til!

Anonymous poster hash: 0e1ff...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginal fødsel er det som er best både for mor og barn. Sånn er det bare, heldigvis har vi mulighet til keisersnitt for de som virkelig trenger det av ulike årsaker. Så får de årsakene bli vurdert av leger som eventuelt skal utføre operasjonen.

Jeg fødte forresten uten problemer, alt gikk som det skulle og revnet ikke. Var oppe å gikk innen 1 time etter fødselen, ikke noe stress :) Er som før nedentil, jordmoren kunne ikke engang se at jeg hadde født dagen etter :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må nok bryte sammen og tilstå at der blir forandringer etter en vaginal fødsel….. trodde du virkelig ikke det? Anonymous poster hash: 1a64c...576

Jeg trodde det, og setter pris på de som er ærlige. Det er altfor mange som ikke er det. Om helsepersonell spesielt skal anbefale vaginal fødsel, er det viktig at de får frem alle sider, både positive og de negative. Og de negative er blant annet dette og risikoen for nerveskader i lukkemuskelen.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de fleste får en helt ny kroppsfssong etter at de har født også. Vaginaen kan måtte bli sydd ja. Men man kan også få heng over ks arret og det er heller ikke lekkert. Du kan få sammen groinger i arret som ikke er bra hvis du skal ha flere barn.

Man blir forandret av og få barn tåler man ikke det så får man heller la være!

Grunnen til at man blir sydd er jo for at ting skal bli som normalt igjen der nede. Fra naturen sin side blir man ikke det. Men de fikk da mer enn ett barn i steinaldertiden også selv med vid vagina! Tenke seg til! Anonymous poster hash: 0e1ff...0c4

Jeg tror det er mindre risiko for heng dersom det er et planlagt KS. Det er hastekeisersnittene som er mest problematiske i ettertid.

Og ja, de fødte absolutt før i tiden også, men mange døde. Det er ikke ufarlig å føde, selv om det i dag er de færrste som dør. Men om man skal debattere noe, så bør man jo få frem realiteten ved både vaginal fødsel og KS, ikke bare rose vaginal fødsel opp i skyene og se KS som et nødvendig onde. Det er ikke nødvendigvis slik. Det er en grunn til at mange kvinner velger KS i land der man betaler for dette selv (bl.a USA).

Mange sier det er så bra for barnet å bli født vaginalt, men det er også en del barn som får hjerneskade fordi de ikke fikk nok oksygen. Bakterifloraen kunne kanskje blitt tilført på en annen måte for de som ta KS, om den er så viktig.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor dere føler en sånn trang til å fremheve alt det negative med keisersnitt? En planlagt snitt trenger ikke å være traumatisk og smertehelvete, da det meste blir planlagt og tilrettelagt for at man skal ha det best mulig.

Jeg må ta keisersnitt når jeg skal føde. Det er fordi jeg har kroppslige plager som kan forverres veldig ved en naturlig fødsel. Jeg har tidligere hatt et digert operasjonssår i magen, der de skar gjennom alt som var av hud, fett og muskler for å komme til i endetarmen langt bak. Det var selvfølgelig litt vondt etterpå, men etter et par uker gikk jeg faktisk opp alle trappetrinnene i Eiffeltårnet. Etter et planlagt keisersnitt blir det nok litt vondere, med tanke på at livmoren må trekke seg sammen og gro, pluss at jeg har en liten baby å ta vare på. Men jeg har da en mann som kan støtte meg, og jeg har jo ingen planer om å klatre i Eiffeltårnet etterpå, mer som å komme meg fra kjøkkenet til stua og soverommet. Jeg tror det skal gå helt fint.



Anonymous poster hash: 3b98a...57d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal snakke om det som er mest naturlig: Det mest naturlige er at barnet dør før han fyller fem år. Sånn har det vært i alle tider, og sånn er det fremdeles i mange land. Det er helt naturlig at barnet dør i magen, eller under fødsel. Det er også naturlig at mor dør under fødsel. Og at mor eller barn dør av sykdom på ett eller annet tidspunkt.

I Norge dag har vi forebyggende tiltak og behandling for det meste, og det unaturlige ved at nesten alle barn vokser opp og lever til de blir gamle, har blitt naturlig for oss. I enkelte land er keisersnitt helt naturlig, mens her i landet er du nesten en dårlig mor om du ikke har født vaginalt og revnet litt. Kan vi ikke heller innse at alle mennesker velger det de selv mener er best i sin situasjon, når de faktisk har et valg? Det går ikke ut over deg at naboen tar keisersnitt, så slutt å kritisere valget hennes. Til syvende og sist går det kun utover de som ikke har et valg - de som må ta keisersnitt - som derfor sitter igjen med en følelse av å ikke være god nok, og ikke gjøre det beste for sitt barn.



Anonymous poster hash: 3b98a...57d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man skal snakke om det som er mest naturlig: Det mest naturlige er at barnet dør før han fyller fem år. Sånn har det vært i alle tider, og sånn er det fremdeles i mange land. Det er helt naturlig at barnet dør i magen, eller under fødsel. Det er også naturlig at mor dør under fødsel. Og at mor eller barn dør av sykdom på ett eller annet tidspunkt.

I Norge dag har vi forebyggende tiltak og behandling for det meste, og det unaturlige ved at nesten alle barn vokser opp og lever til de blir gamle, har blitt naturlig for oss. I enkelte land er keisersnitt helt naturlig, mens her i landet er du nesten en dårlig mor om du ikke har født vaginalt og revnet litt. Kan vi ikke heller innse at alle mennesker velger det de selv mener er best i sin situasjon, når de faktisk har et valg? Det går ikke ut over deg at naboen tar keisersnitt, så slutt å kritisere valget hennes. Til syvende og sist går det kun utover de som ikke har et valg - de som må ta keisersnitt - som derfor sitter igjen med en følelse av å ikke være god nok, og ikke gjøre det beste for sitt barn. Anonymous poster hash: 3b98a...57d

Helt enig. Det handler om å kunne ta autonome valg. Og at det å være en god mor handler om helt andre ting enn å føde gjennom skjeden. Men å snakke om at det er fordeler med KS her inne, det er som å legge hodet sitt på giljotinen. Hvorfor det er så sterke følelser rundt det, er ganske interessant, men litt vanskelig å skjønne også.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det handler om å kunne ta autonome valg. Og at det å være en god mor handler om helt andre ting enn å føde gjennom skjeden. Men å snakke om at det er fordeler med KS her inne, det er som å legge hodet sitt på giljotinen. Hvorfor det er så sterke følelser rundt det, er ganske interessant, men litt vanskelig å skjønne også.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Å være god mor handler om mestring og kvinner som grein seg til keisersnitt har ikke den mestringsfølelsen som damer som har født har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være god mor handler om mestring og kvinner som grein seg til keisersnitt har ikke den mestringsfølelsen som damer som har født har.

Men det betyr ikke at de som har hatt ks er dårlige mødre da. Just sayin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fødte vaginalt og fikk den verste rift man kan få. Var vondt i sju måneder etterpå, og jeg kunne ikke sitte oppreist på mange uker. Historiene dere skisserer opp her stemmer ikke helt med virkeligheten. Det er ikke sånn at man automatisk får barnet hos seg etter man føder vaginalt. Hos meg ble babyen revet bort med en gang,og jeg ble kjøtt til operasjonsstua sporenstreks etter fødsel. Så det er ikke alltid at alt går etter planen selv om man føler vaginalt... Selv om man alltid hører at vaginalt alltid er best. Neste gang skal jeg ha keisersnitt da jeg kan risikere å bli inkontinent hvis jeg får rift under fødsel igjen. Mitt poeng er at virkeligheten ikke er så svart/hvitt som det står her. Det kan oppstå komplikasjoner etter begge fødselsformene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg observerer er: Kvinner som har født har en mestringsfølelse som mor, som kvinner som av ymse årsaker (i denne kategorien havner hvertfall de som grein seg til keisersnitt) måtte ha KS ikke har. Det er ikke det samme som at jeg synes de er dårlige foreldre.

Kanskje de er stolte av å ha født vaginalt, ja. Det er svært sett opp til i Norge. Men det betyr ikke at det er fasiten for alle. Det er da traumatiserte mødre etter vanskelige fødsler også. Selv vet jeg om et barn som ble hjerneskadd etter å ha hatt en trang fødsel. Tror neppe moren har følt på mestringsfølelse i første omgang. Mer sorg og fortvilelse.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er stolte av å ha født vaginalt, ja. Det er svært sett opp til i Norge. Men det betyr ikke at det er fasiten for alle. Det er da traumatiserte mødre etter vanskelige fødsler også. Selv vet jeg om et barn som ble hjerneskadd etter å ha hatt en trang fødsel. Tror neppe moren har følt på mestringsfølelse i første omgang. Mer sorg og fortvilelse.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Stolte??? Hallo, det er slik naturen la det opp. Vi kan jo ikke begynne å normalisere keisersnitt.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte vaginalt og fikk den verste rift man kan få. Var vondt i sju måneder etterpå, og jeg kunne ikke sitte oppreist på mange uker. Historiene dere skisserer opp her stemmer ikke helt med virkeligheten. Det er ikke sånn at man automatisk får barnet hos seg etter man føder vaginalt. Hos meg ble babyen revet bort med en gang,og jeg ble kjøtt til operasjonsstua sporenstreks etter fødsel. Så det er ikke alltid at alt går etter planen selv om man føler vaginalt... Selv om man alltid hører at vaginalt alltid er best. Neste gang skal jeg ha keisersnitt da jeg kan risikere å bli inkontinent hvis jeg får rift under fødsel igjen. Mitt poeng er at virkeligheten ikke er så svart/hvitt som det står her. Det kan oppstå komplikasjoner etter begge fødselsformene

Det er bra at du også deler din erfaring. Det bidrar til en litt mer nyansert debatt omkring vaginal fødsel.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...